Page 1 of 1

968 CS, -93, Guards Red

Posted: 2009-08-14 11:13:02
by Flyingfinn
#PNB 096 har nu flyttad till Rikets östra del dvs. Finland.

Alla tidigare ägare entusiastiska PCS medlemmar och bilen har blivid optimerad för ban undr dom sista 3-4år.

Svensk såld och original 968CS med M030, 220

+Bilstein chassis
+Fidanza aluminniumsvänghjul
+Förbättrad luftburk 0. avgas
+Bur
+6p bälte
+OMP ratt.
+R-deck 255/40/17 överallt
+broms och andra finetuning tänkt för ban.

Jag har just kört bilen från Göteborg till Helsingfors men kan redan nu säga att den känns riktigt bra, blir intresant att gå på nästa PCF banmöte.

Stort tack för tidigare PCS-ägare och Sanden som har byggd up dom flesta modifikation i bilen. Låvar sköta den väl och informerar forum då och då hur det går med bilen.

Posted: 2009-08-14 11:42:58
by firefish
Välkommen!

Vad har du för bur?

Posted: 2009-08-14 12:11:56
by Flyingfinn
Rally Produkter
36 kg
FIA stämplad
Svetsad på bilen.

Jag tycker bra bur, tar inte för mycket plats och allt funkar.

Viktigt att kolla i buren att du kan hissa fönster up/ner, anväda handbroms och att du kommer på något sätt in i bilen och får stolan fram / bak etc. Ideen med bur är att ge mera skydd inte göra din bil hellt omöjligt att använda.

Posted: 2009-08-14 15:37:08
by Anders Larsson
Ser fin ut och verkar bra optimerad för bana :d=:

Posted: 2009-08-15 08:40:23
by Adolfsson
Verkligen fin bil! Det motorutrymmet så ju ut som nytt! Grattis!

Posted: 2009-08-17 17:56:50
by Flyingfinn
Har tänkt att förbättra bromsarna genom att bättra kylning med s.k. brake ducts. har nån idee var kan man skaffa sådana? Hellst med integrerade dagljus. 993 RS modeller har väl haft sådana, passar dom också till 968?

Posted: 2009-08-18 07:38:33
by firefish
Dessa har jag: http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/COOLING.html
Inga problem med clearance till ABS-givaren. Intag som ersätter dimljus från 993 (passar ok). Inga DRL. www.utzon.se och sök på "luftintag för bromsventilering". Finns variant med ljus också.

Kit: http://www.paragon-products.com/Brake_C ... 44nerp.htm
Finns för med och utan M030.

Posted: 2009-08-18 19:33:40
by Flyingfinn
Toppen, tack. Skall forska vidare.

Posted: 2009-08-19 19:06:15
by Flyingfinn
Bytte motor- och växelådaolja och sen hade bilen första gång på banan / Ahvenisto, evtl. några PCS medlemmar känner till. Bifogad bildbevis.

Sakta men säkert, tid 1"42s. vid första gången; -5 sec. borde enkelt vara möjligt.

Allt funkade jättefint. Bilen är mycket bättre att köra på banan än min icke modifierad 993 C2.

Posted: 2009-08-19 20:40:23
by Robert Örebro
Fin bil. Ser ut att vara i nyskick. Grattis till köpet.
:d=:

Re: 968 CS, -93, Guards Red

Posted: 2010-04-22 07:54:38
by Flyingfinn
Så där, slut med vintern.

Ska tävla med bilen vid Porsche Sports Cup club racing i Finland. PCSR kommer att rejsa med oss :#944burn: vid Ahvenisto 12-13 Juni, alla jätte hjärtligt välkomna :toot: Behöver någon hjälp med att hitta hotel osv, hjälper jag gärna till, det är bara att skicka PM!

Bilen har nu fått racing bateriet, strombrytare, radion ska ut och nya FIA skalstolar skall in nästa vecka. 8 styck nya toyo r888's är beställda och på toppen en motorhuv av carbon fr. design911.

I dyno 236hp med 6450rpm, bilen borde ha en vikt runt 1300 så att då blir det 5.5hp/kg.

Några frågor har jag kvar:

- Jag har sett att några svenska 944or har tagit bort taklucka och har i stället en plastruta, varifrån har ni köpt dom? Hur mycket blir det besparning i vikt? Går det att sätta taklucka tillbaka eller är det ett lösning "for good" som inte enkelt kan återställas?

-Jag sku gärna byta bakrutan också samma fråga här? Varifrån, besparning i vikt?

-Vad kostar dom ungefär?

Re: 968 CS, -93, Guards Red

Posted: 2010-04-23 04:03:11
by jonaslarsson
Vad gav den för effekt på hjulen?

Re: 968 CS, -93, Guards Red

Posted: 2010-04-23 05:55:24
by Flyingfinn
jonaslarsson wrote:Vad gav den för effekt på hjulen?
-49 hp = 187

hade före mig i dyno en GT3Cup 996 som hade 390 hästar - på hjulen :oops: