Page 82 of 84

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2017-06-14 16:22:05
by Sebastu
Får jag vara med i den klubben? Dygnet runt jobb, småbarn och en porsche som jag just såg kissade massa olja eller något mitt under bilen. Hurra :D

Jag är glad att du behöll någon porsche i alla fall!

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-05 18:03:54
by patand
Nu ska det renoveras bromsar! :D
EB10A201-EA64-4ED7-9642-BA64BE49F789.jpeg

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-05 19:20:32
by Cédric
Tjoho, it's alive!

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-05 21:44:43
by patand
Cédric wrote:Tjoho, it's alive!
Startade gjorde den i vintras, men bromsarna ligger emot pga för lite användning. Nu tänkte jag för en gångs skull får ordning på bromsarna ordentligt. Blir nymålade och nyrenoverade ok, nya skivor fram, nysvarvade bak (har jag för mig att jag har liggandes iaf) och ny blå bromsvätska.

Förhoppninsvis snart besiktad och körklar. Har lite annat att fixa också:

Passagerardörr som inte går att öppna.
Innerbackspegel behöver limmas på plats.
Byta olja och oljefilter.
Fixa avgasläckage runt J-rörets anslutning mot WG, alternativt byta till helt J-rör (det engelska J-pipe är ett så bra namn!).
Justera ventiler (om det hinns med).

Siktar på att ha med den till Sviestad 17:e April. Hoppas verkligen det ska gå.

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-06 06:38:46
by Sebastu
Det är som livet i stort: det mesta är ogjort :)

Hoppas du hinner till sviestad!

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-06 07:18:13
by Cédric
Verkligen kul att se att du är på väg ut igen, hoppas vi kan ses på något banmöte framöver, har också en hel del att få ihop dock, betydligt mer än dig :)

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-10 18:08:08
by patand
9E8873DD-F243-41A9-AA57-2ADD54332528.jpeg
Nu ska det bara målas (har provat på en del som synes) och dit med nya gummidetaljer så är det dags för montage på bilen sen! :D

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-12 20:50:49
by patand
Det ser ju ut att bli bra detta. :D
32FEFCFA-748D-40B7-8C0D-409B94EA3711.jpeg

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-12 21:03:25
by Cédric
trevligt! Vad blir det för belägg?

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-13 04:13:08
by patand
Cédric wrote:trevligt! Vad blir det för belägg?
Det blir de belägg jag hade sedan innan, inte nya tyvärr då tid och budget inte tillät det denna gång. De är dock i ok skick. Det är Ferodo DS 2500 fram och ”standard” bak.

Det är som bekant inte mycket att välja på bland sport/race belägg för originaloken, så fram är det belägg till Ford Sierra Cosworth som anpassats på sedvanligt sätt med att fräsa ur ett spår på baksidan (se tidigare i tråden).

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-13 07:37:00
by Cédric
Tycker du? Jag tycker det finns fler än vad jag hinner prova iaf :) Hawk har en hel trave olika blandingar, Carbon Lorrain är ju jäkligt seriösa belägg, CarboTech har ju massor av varianter, likaså Porterfield m.m
Finns så det räcker och blir över mao :)

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-13 11:03:54
by Joakim.S
patand wrote:
Cédric wrote:trevligt! Vad blir det för belägg?
Det blir de belägg jag hade sedan innan, inte nya tyvärr då tid och budget inte tillät det denna gång. De är dock i ok skick. Det är Ferodo DS 2500 fram och ”standard” bak.

Det är som bekant inte mycket att välja på bland sport/race belägg för originaloken, så fram är det belägg till Ford Sierra Cosworth som anpassats på sedvanligt sätt med att fräsa ur ett spår på baksidan (se tidigare i tråden).
Kul att du är på G, själv så är jag sen som vanligt 8)

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-16 14:17:24
by patand
Cédric wrote:Tycker du? Jag tycker det finns fler än vad jag hinner prova iaf :) Hawk har en hel trave olika blandingar, Carbon Lorrain är ju jäkligt seriösa belägg, CarboTech har ju massor av varianter, likaså Porterfield m.m
Finns så det räcker och blir över mao :)
Där ser man, jag har ju inte jagat belägg på ett tag och snöade in på Ferodo när det funkat bra för mig. Men nästa gång det är dags ska jag kika på något som passar utan modifikation! :) Tack för tipsen, kanske återkommer för närmare råd när det bli dags.

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-16 14:26:52
by patand
Joakim.S wrote:Kul att du är på G, själv så är jag sen som vanligt 8)
Det går iaf framåt, onsdagen på Sviestad ser tyvärr körd ut men tar den dagen ledig från jobbet iaf för att passa på att göra mer på bilen och troligen besikta (få en arbetsorder som Bobo brukar säga...). :)

Bromsarna är monterade och luftade. :) Tycker pedalen tar lite långt. Men när den väl tar så är den inte svampig så det kanske blir att juster vid pedalen, men ska köra bilen lite mer först. Jag har iaf definitivt inte några bromsar som ligger an längre! :d=:

Passagerardörren är också fixad, visade sig (efter att jag plockat bort passagerarstolen och insidan på dörren, helt i onödan...) att det var själva låsningen som kärvade lite så att det fjärrstyrda centrallåset inte orkade låsa upp ordenligt, trots att man såg att pinnen i fönstret rörde sig. Jag drog upp pinnen en halv centimeter till typ, sen var det öppet och handtaget på både utsidan och insidan av dörren fungerade. :D Bilar ska inte stå och kärva ihop, de ska användas! :#944burn:

Har också försökt täta avgasläckaget vid J-röret, tror inte det blev så värst tätt. Men jag kan nog komma att avvakta vad besiktningen säger, kan ju vara något mer man ändock måste fixa under bilen när man tar upp den på pallbockar igen.

Det jobbigaste just nu är dock att få tillbaka passagerarstolen, det är ett par brickor som ska ligga mellan stolen (som är en racestol i glasfiber) och fästet samtidigt som man ska hålla upp stolen för att försöka passa in och få gäng på skruvarna... :evil: om jag bara hade dragit i den där låspinnen innan jag skruvade bort stolen. :lol:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2018-04-18 17:18:12
by patand
Stolen fixade jag faktiskt ganska enkelt till slut. :)

Limmade även dit innerbackspegel och bytte till gathjulen för att försöka besikta idag.

Tyvärr gick det åt tid till en del familjeangelägenheter också, så när jag till slut kom iväg till besiktningen hade de inte tid för fler drop-in bilar idag. :(

Tänkte dock på väg hem att jag kanske kunde hitta en tid i Linköping i morgon. Men så fick jag se att voltmetern visade allt lägre värde. När jag kom hem konstaterade jag att med bilen igång var spänningen bara 11,99 volt. Den laddar alltså inte. :(

Tror jag får erkänna mig besegrad för denna gång. Känns inte bra att stressa ihop bilen in i det sista och sen ut på banan. Istället hoppas jag kunna få tid att fixa lite mer inför förarkursen på Kinnekulle den 4:e maj.

Tvättad blev den ju iaf idag och den ser hyfsad ut fortfarande när man får bort allt garagedamm:
79DE2EE9-5918-4ACA-A035-66B25E7DBBA9.jpeg