968 -93 | Projekt brödraskapet - Såld
Posted: 2009-07-22 23:43:15
Så gick man och blev ägare till en 968 helt plötsligt! 
Fick syn på en annons om en 968 med lite behov av omvårdnad. Råkade nämna annonsen för en polare och efter lite snack så kom vi fram till att köpa den tillsammans och fixa till den. Sen eventuellt ha lite roligt med den (en resa till den stora ringen i Tüskland har nämnts i sammanhanget) och förhoppningvis få tillbaka vad vi lagt ut för den och kanske lite till om vi har tur.
Ger mig ju också en chans att lära mig lite mer om de moderna frontmotorporscharna.
Bilen i fråga är alltså en 968 -93. Det är en japanimport (ej reggad i Sverige ännu). Den har full servicehistorik i den japanska serviceboken. Senaste service vid 10900 mil (2007-11-25) och mätaren står nu på 11000 mil. Bilen råkade ut för en mindre olycka uppenbarligen och blev sen stående i ett år innan killen som tagit den till Sverige köpte den.
Det är alltså lite som måste fixas innan regbesiktning:
Sen är det en del att fixa för att den ska bli snygg också:
Bilen startar direkt, dock knackar den ganska mycket men det har jag förstått är ganska normalt på 968or som stått ett längre tag (FredrikC hade ju det problemet t.ex) så förhoppningsvis kommer knackandet försvinna när den kan köras ordentligt. (bilen provstartades givetvis även innan köp men då lät vi den bara gå en väldigt kort stund på tomgång).
AC funkar!
Kyler rejält även med motorn på tomgång.
Handbromsen funkar (kunde iaf hålla kvar bilen med fullt tippat släpflak)
Bromsarna funkar (ytrost finns på skivorna), kunde stoppa bilen vid nedrullning från flaket.
Kopplingen tar (fast det låter rätt illa om drivknuten som snurrar löst när man provar med växel i)
I stort sett ALL el funkar i bilen, varenda lampa och vartenda reglage!
Det enda som inte funkade var höjdjusteringen av förarstolen i bakkant. Annars funkade som sagt ALL el... känns härligt!
Radion funkade... men det är någon kul Japansk radio som har FM mellan typ 76 Mhz och 89Mhz... inte många kanaler man kan lyssna på då i Sverige. Men den har ju CD också.
Hittade en Porsche original CD växlare i vänstra baljan i bagaget, verkar dock inte finnas själva CD kasetten som man sätter i växlaren. Men kul iaf.
I bagaget i reservhjulsbaljan låg också reservhjulet och original kompressor.
På det stora hela verkar det vara ett bra köp helt enkelt, hoppas bara inreggningen går smidigt (jag har aldrig gjort det förr).
Antar att det nu är dags för lite bilder:








EDIT: Efter att ha fått intyget från Porsche så framgår att bilen är en -93a. Antagligen en tidig sådan (såld hösten 92 kanske?) då den angetts som -92a i tidigare dokument. Motornumret säger också -93a så vi kör på att det är en 93 års modell!

Fick syn på en annons om en 968 med lite behov av omvårdnad. Råkade nämna annonsen för en polare och efter lite snack så kom vi fram till att köpa den tillsammans och fixa till den. Sen eventuellt ha lite roligt med den (en resa till den stora ringen i Tüskland har nämnts i sammanhanget) och förhoppningvis få tillbaka vad vi lagt ut för den och kanske lite till om vi har tur.
Ger mig ju också en chans att lära mig lite mer om de moderna frontmotorporscharna.

Bilen i fråga är alltså en 968 -93. Det är en japanimport (ej reggad i Sverige ännu). Den har full servicehistorik i den japanska serviceboken. Senaste service vid 10900 mil (2007-11-25) och mätaren står nu på 11000 mil. Bilen råkade ut för en mindre olycka uppenbarligen och blev sen stående i ett år innan killen som tagit den till Sverige köpte den.
Det är alltså lite som måste fixas innan regbesiktning:
- Trasig bakre vänstra sidoruta
Trasig inre drivknut på vänstra drivaxeln
Bygga om eller byta ut strålkastarna för högertrafik
Fixa intyg från porsche
Sen är det en del att fixa för att den ska bli snygg också:
- Lackskada fronten
Lackskada ovanför förardörr/ovanför sidorutan
Andra fälgar alternativt snygga upp befintliga som har rejäla skrapmärken
Byta eller smörja upp lister (lite här och var) som torkat/gått sönder
Bilen startar direkt, dock knackar den ganska mycket men det har jag förstått är ganska normalt på 968or som stått ett längre tag (FredrikC hade ju det problemet t.ex) så förhoppningsvis kommer knackandet försvinna när den kan köras ordentligt. (bilen provstartades givetvis även innan köp men då lät vi den bara gå en väldigt kort stund på tomgång).
AC funkar!

Handbromsen funkar (kunde iaf hålla kvar bilen med fullt tippat släpflak)
Bromsarna funkar (ytrost finns på skivorna), kunde stoppa bilen vid nedrullning från flaket.
Kopplingen tar (fast det låter rätt illa om drivknuten som snurrar löst när man provar med växel i)
I stort sett ALL el funkar i bilen, varenda lampa och vartenda reglage!

Radion funkade... men det är någon kul Japansk radio som har FM mellan typ 76 Mhz och 89Mhz... inte många kanaler man kan lyssna på då i Sverige. Men den har ju CD också.
Hittade en Porsche original CD växlare i vänstra baljan i bagaget, verkar dock inte finnas själva CD kasetten som man sätter i växlaren. Men kul iaf.

I bagaget i reservhjulsbaljan låg också reservhjulet och original kompressor.

På det stora hela verkar det vara ett bra köp helt enkelt, hoppas bara inreggningen går smidigt (jag har aldrig gjort det förr).
Antar att det nu är dags för lite bilder:

EDIT: Efter att ha fått intyget från Porsche så framgår att bilen är en -93a. Antagligen en tidig sådan (såld hösten 92 kanske?) då den angetts som -92a i tidigare dokument. Motornumret säger också -93a så vi kör på att det är en 93 års modell!
