968 -93 | Projekt brödraskapet - Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

968 -93 | Projekt brödraskapet - Såld

#1 Post by patand »

Så gick man och blev ägare till en 968 helt plötsligt! :shock:

Fick syn på en annons om en 968 med lite behov av omvårdnad. Råkade nämna annonsen för en polare och efter lite snack så kom vi fram till att köpa den tillsammans och fixa till den. Sen eventuellt ha lite roligt med den (en resa till den stora ringen i Tüskland har nämnts i sammanhanget) och förhoppningvis få tillbaka vad vi lagt ut för den och kanske lite till om vi har tur.

Ger mig ju också en chans att lära mig lite mer om de moderna frontmotorporscharna. :)

Bilen i fråga är alltså en 968 -93. Det är en japanimport (ej reggad i Sverige ännu). Den har full servicehistorik i den japanska serviceboken. Senaste service vid 10900 mil (2007-11-25) och mätaren står nu på 11000 mil. Bilen råkade ut för en mindre olycka uppenbarligen och blev sen stående i ett år innan killen som tagit den till Sverige köpte den.

Det är alltså lite som måste fixas innan regbesiktning:
  • Trasig bakre vänstra sidoruta
    Trasig inre drivknut på vänstra drivaxeln
    Bygga om eller byta ut strålkastarna för högertrafik
    Fixa intyg från porsche
Om vi inte kan reda ut när senaste kamremsbytet gjordes eller om det efter utredning kommer fram att det är dags för byte enligt ordinarie intervall så skall givetvis kamrem och balansrem bytas.

Sen är det en del att fixa för att den ska bli snygg också:
  • Lackskada fronten
    Lackskada ovanför förardörr/ovanför sidorutan
    Andra fälgar alternativt snygga upp befintliga som har rejäla skrapmärken
    Byta eller smörja upp lister (lite här och var) som torkat/gått sönder
Eftersom drivknuten är trasig så har ingen som helst provkörning kunnat göras så lite spännande är det hur bilen kommer kännas. Dock har jag efter hemkomsten och montering av batteri kunnat konstatera detta:

Bilen startar direkt, dock knackar den ganska mycket men det har jag förstått är ganska normalt på 968or som stått ett längre tag (FredrikC hade ju det problemet t.ex) så förhoppningsvis kommer knackandet försvinna när den kan köras ordentligt. (bilen provstartades givetvis även innan köp men då lät vi den bara gå en väldigt kort stund på tomgång).

AC funkar! :D Kyler rejält även med motorn på tomgång.

Handbromsen funkar (kunde iaf hålla kvar bilen med fullt tippat släpflak)

Bromsarna funkar (ytrost finns på skivorna), kunde stoppa bilen vid nedrullning från flaket.

Kopplingen tar (fast det låter rätt illa om drivknuten som snurrar löst när man provar med växel i)

I stort sett ALL el funkar i bilen, varenda lampa och vartenda reglage! :D Det enda som inte funkade var höjdjusteringen av förarstolen i bakkant. Annars funkade som sagt ALL el... känns härligt!

Radion funkade... men det är någon kul Japansk radio som har FM mellan typ 76 Mhz och 89Mhz... inte många kanaler man kan lyssna på då i Sverige. Men den har ju CD också.

Hittade en Porsche original CD växlare i vänstra baljan i bagaget, verkar dock inte finnas själva CD kasetten som man sätter i växlaren. Men kul iaf. :)

I bagaget i reservhjulsbaljan låg också reservhjulet och original kompressor. :)

På det stora hela verkar det vara ett bra köp helt enkelt, hoppas bara inreggningen går smidigt (jag har aldrig gjort det förr).

Antar att det nu är dags för lite bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

EDIT: Efter att ha fått intyget från Porsche så framgår att bilen är en -93a. Antagligen en tidig sådan (såld hösten 92 kanske?) då den angetts som -92a i tidigare dokument. Motornumret säger också -93a så vi kör på att det är en 93 års modell! :)
Last edited by patand on 2010-02-15 10:34:12, edited 3 times in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Nahpets »

Coolt!

Japansk servicebok ... en sådan kan man alltid påstå är "komplett". Ingen fattar annat ändå :) . Har den glidit omkring i Tokyo?

Mvh
Stephan

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Tjonken »

Grattis till nya bilen!
Det verkar ju inte som att det är allt för mycket jobb med den för att få den körbar iaf.
Och enligt serviceboken är den ju...hmm...välservad? :D
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Nahpets wrote:Japansk servicebok ... en sådan kan man alltid påstå är "komplett". Ingen fattar annat ändå :) .
:lol: Kanske är det så... men datumen och miltal i boken är faktiskt skrivna med normala siffror så även om det är svårt att verifiera exakt vad som gjorts så ser man datum och miltal när det gjordes iaf. Klisterlapparna på luftburken går också bra att tyda då de har engelska förkortningar som t.ex B.FLD som man då tolkar som "breadk fluid". Från klisterlappen kan jag iaf se att i stort sett alla vätskor och filter byttes på senaste servicen. E.OIL, G. OIL, D.OIL, OIL.F, Fuel.F, AIR F, B.FLD är alla markerade, saknas bara ATF (automatlådeolja, ingen automat på bilen ju) och PSF (vet inte vad detta är!).
Nahpets wrote:Har den glidit omkring i Tokyo?
Vet ej... ägaren i Japan var Tau Corporation och adressen är (håll i er nu) 11-2 Shintoshin Chuo-ku Saitama-shi Saitama... Troligen inte Tokyo eftersom det inte nämns i adressen då? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Tjonken wrote:Grattis till nya bilen!
Det verkar ju inte som att det är allt för mycket jobb med den för att få den körbar iaf.
Och enligt serviceboken är den ju...hmm...välservad? :D
Tackar! Näe för att få den körbar ska det bara behövas en fungerande drivknut (så vitt jag vet ännu iaf). :) Sen är det ju bra med en hel sidoruta och för att få den genom regbesiktning fixa strålkastarna och intyg. :)

Jag tror faktiskt den är välservad (se svaret till Nahpets)... mycket skrivet i boken även om det är svårt att läsa... Någon som kan japanska?! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#6 Post by Jesper von Wowern »

Grattis! Den har ju t.o.m. ratten på rätt sida!
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#7 Post by Jomp »

Vad bra att du har skaffat en 968 Patand, då kommer alla vi som kan lite mindre kunna få initierade tips från dig om denna modell också! Verkar ju dessutom vara en riktigt fin bil förutom skavankerna !!!

" Bilen startar direkt, dock knackar den ganska mycket men det har jag förstått är ganska normalt på 968or som stått ett längre tag (FredrikC hade ju det problemet t.ex) så förhoppningsvis kommer knackandet försvinna när den kan köras ordentligt. (bilen provstartades givetvis även innan köp men då lät vi den bara gå en väldigt kort stund på tomgång). "

Hydrauliska lyftare även på denna modell förmodar jag, tar en stund innan oljan hittar tillbaka dit den ska vara. På den motorn jag plockade från skroten försvann ljudet efter varmkörning.

Lycka till och Grattis till en fin bil !!!!

// Jomp

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by Nahpets »

patand wrote:
Nahpets wrote:Japansk servicebok ... en sådan kan man alltid påstå är "komplett". Ingen fattar annat ändå :) .
:lol: Kanske är det så... men datumen och miltal i boken är faktiskt skrivna med normala siffror så även om det är svårt att verifiera exakt vad som gjorts så ser man datum och miltal när det gjordes iaf. Klisterlapparna på luftburken går också bra att tyda då de har engelska förkortningar som t.ex B.FLD som man då tolkar som "breadk fluid". Från klisterlappen kan jag iaf se att i stort sett alla vätskor och filter byttes på senaste servicen. E.OIL, G. OIL, D.OIL, OIL.F, Fuel.F, AIR F, B.FLD är alla markerade, saknas bara ATF (automatlådeolja, ingen automat på bilen ju) och PSF (vet inte vad detta är!).
Nahpets wrote:Har den glidit omkring i Tokyo?
Vet ej... ägaren i Japan var Tau Corporation och adressen är (håll i er nu) 11-2 Shintoshin Chuo-ku Saitama-shi Saitama... Troligen inte Tokyo eftersom det inte nämns i adressen då? :)
http://www.tau-sales.com/defaultMall/si ... SfHome.jsp
http://www.kompass.com/sv/JP019152

Förort till Tokyo !
http://maps.google.se/maps?hl=sv&q=Sait ... a=N&tab=wl
:)

Cheers
Stephan

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#9 Post by bergodalvana »

Grattis, verkar bli en rolig tråd :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Jesper von Wowern wrote:Grattis! Den har ju t.o.m. ratten på rätt sida!
Tack! :D

Ja det har den! Har funderat lite på varför den har det, om man inte byter sida på ratten på bilar som går till Japan eller om den kanske är privatimporterad till Japan från något land med högertrafik?

Observant av dig att se det utan bild på inredningen! Hade ju missat att lägga upp dennna bilden som visar en hyfsat ok interiör:

Image
Last edited by patand on 2009-07-23 10:44:24, edited 1 time in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Jomp wrote:Vad bra att du har skaffat en 968 Patand, då kommer alla vi som kan lite mindre kunna få initierade tips från dig om denna modell också! Verkar ju dessutom vara en riktigt fin bil förutom skavankerna !!!

" Bilen startar direkt, dock knackar den ganska mycket men det har jag förstått är ganska normalt på 968or som stått ett längre tag (FredrikC hade ju det problemet t.ex) så förhoppningsvis kommer knackandet försvinna när den kan köras ordentligt. (bilen provstartades givetvis även innan köp men då lät vi den bara gå en väldigt kort stund på tomgång). "

Hydrauliska lyftare även på denna modell förmodar jag, tar en stund innan oljan hittar tillbaka dit den ska vara. På den motorn jag plockade från skroten försvann ljudet efter varmkörning.

Lycka till och Grattis till en fin bil !!!!
Hehe, jag ska göra mitt bästa för att lära mig något vettigt! Tack för förtroendet! :D

Jo så vitt jag förstått är det hydraliska lyftare det är pga detta jag inte är orolig (ännu) för knackandet. :)

Tackar tackar!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Tack Stephan!

Då har troligen bilen gått i Tokyotrakten då! Kanske skymtar den förbi i filmen "Tokyo Drift" om man kollar noga... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

bergodalvana wrote:Grattis, verkar bli en rolig tråd :)
Tack! Ska försöka se till att tråden blir rolig! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#14 Post by Fredrik C »

Trevligt köp! Lycka till.
Mitt rassel försvann efter att bilen stått på tomgång ca 30min och när det fått rullat lite på vägen. Nu låter den som vanligt igen:).
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Fredrik C wrote:Trevligt köp! Lycka till.
Mitt rassel försvann efter att bilen stått på tomgång ca 30min och när det fått rullat lite på vägen. Nu låter den som vanligt igen:).
Tack Fredrik! Tack också för det lugnande samtalet på telefon för en stund sedan!

Hoppas tysklandsresan går bra för dig! Vi får väl en reserapport i din biltråd sen hoppas jag! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users