944 -84 | GTR bygge

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 944 -84 | Turboprojekt

#91 Post by bergodalvana »

Grymt jobbat!
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Turboprojekt

#92 Post by wigander »

Då jag tröttnat på att bilen sett ut som en SUV tog jag tag i kapning av fjädrar idag. Blir lite roligt när den är så mycket högre bak, så jag ska justera ner den en bit där bak också. Har kollat på justerskruvarna på svärden och det verkar som att någon redan justerat ner max. Ska istället indexera om stavarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Turboprojekt

#93 Post by wigander »

Efter lite skruvande såg jag att det var som jag trodde, redan maxjusterat på svärden, så enda möjligheten att sänka något är justering av stavarna. Dessutom är den högra stötdämparen helt slut i det nedre fästet, så jag får väl byta ut dämparna också.

Så det finns väl 2 alternativ som jag ser det:
1. Indexera om stavarna och stoppa dit nya dämpare.
2. Plocka bort stavarna och köra med nya dämpare+fjädrar (coilover).

Alternativ 2 känns helt klart mest intressant, men det tar lite tid med val av dämpare/fjädrar och det är även en del jobb att bygga om bärarmarna för att få frigång kring fjädrarna. Sen vill jag förståss matcha framfjädrarna med de hårdare där bak, så uppgradering av fjäderbenen blir det också. Troligtvis med gängad hylsa utanpå befintligt fjäderben.
Dessutom har jag länge funderat på att plocka ner bakvagnen och rengöra/lacka om allt samt byta ut alla bussningar.

Så det är inte mycket att be för, nån körning i år hinner det inte bli. Men det är ok, jag får ju troligtvis en mycket styvare och roligare bil att köra nästa år :)
Och då kan jag sikta på att bli klar till premiärtävlingen för Modsport!
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#94 Post by gegge »

Modsport!!? Har följt tråden och nu stiger ambitionsnivån. Spännade
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#95 Post by wigander »

gegge wrote:Modsport!!? Har följt tråden och nu stiger ambitionsnivån. Spännade
Jag hoppas kunna köra några deltävlingar nästa år iaf, räknar dock inte med något vidare resultat, det är mest för skojs skull. Sen kostar det ju skjortan och tar mycket tid, så det återstår att se hur mycket som hinns med.
Det finns ju tråkigt nog inte så många olika tävlingar/banmöten för bilar som inte är besiktade/lagliga för allmän väg...

Eller ja, snabb tanke: Hur är det med det egentligen? Finns ju ett antal bilar här som inte är lagliga eller går igenom besiktningen som de är, hur ser PCS på det under banträffar? Duger det med vagnbok? (Om någon vet)

Hade en snabb tanke på att regga den som ombyggt fordon och därmed kunna köra på väg och även "lagligt" på andra banmöten samt ringen, men jag vetetusan o det är lönt. Får se hur det blir helt enkelt.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#96 Post by Henka_E »

Vilken klass i modsport siktar du på?

Baserat på din motor, 2479cc och överladdning: Teoretisk effekt: 372hk

Modsport 1: 930 Kg
Modsport 2: 1190 Kg
Modsport 3: 1859 Kg

Borde vara Modsport 2 va? Hur många hk har du i verkligheten? Och vad väger du? Bara nyfiken...

Svår fråga att svara på ang besad eller inte - de är ju besade, men besiktningsmännen på Bilprovningen brukar vara toleranta när de inser att det handlar om ett verktyg och inte en gatbil. I PCSR har kravet på besiktning tagits bort from i år fö. Roadsport finns det kvar, och det är bra tycker jag. Även om man kan i vissa ögon "mygla" igenom bilen så sätter det stopp för allt för tokiga saker. Speciellt i C där det automatiskt blir standardbils-betonat. I A och B är de ju nästan uteslutande amatörbyggen och där är det ju verkligen besade i det skick där i på banan.

På 99% av banevents som anordnas för gatbilar måste bilen vara besad hos Bilprovningen. Spelar ingen roll om du har vagnbok. Orsaken är nog inte din säkerhet utan andras. Dels vill de nog inte blanda rejsbilar som går tokigt fort (potentiellt) med shoppingbilar. Dels är det nog ett krav från försäkringsbolagen att det bara är gatbilar som kör där - som har sin egen försäkring.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#97 Post by Eddie Varvstopp »

Modsport är coolt och jag hoppas du kommer till start. Vad jag vet är det inte många ekipage i den klassen så det kan nog gå bra för dig med lite övning.

Även om du inte kan vara med på banträffar få finns det träningar för tävlingsbilar lite varstans. Så nog skall du hitta tillräckligt med tillfällen att lufta åket på. Sen kan jag tipsa om TPC körningar som även välkomnar bilar som inte är gatlegala (d.v.s. tävlingsbilar förutsatt det att det är i bandugligt skick och att det finns ljus på bilen).

Lycka till! :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#98 Post by wigander »

Mm, det vore bäst att hamna i Modsport II, men min bil väger inte så mycket, och kommer väga mindre till våren. Kanske dryga 1000kg + 80kg förare.
Det gör ju troligtvis att jag hamnar i klass I och då är det seriöst motstånd! (inte för att det skulle vara lätt i klass II)
Det är ju ett dilemma, jag vill ha en lätt bil, då går det fortare. Men jag vill samtidigt inte hamna i den högsta klassen, då blir jag för långt efter :)

Effekten blir väl (som mest) 320-340hk i motorn, vill att den ska hålla ett tag.

Det är väl som du säger Henka, det är lättare om bilen är gatreggad. Så det kan ju vara värt besväret att fixa igenom den som ombyggt fordon och köra lite annat än bara Modsport.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#99 Post by wigander »

Eddie Varvstopp wrote:Modsport är coolt och jag hoppas du kommer till start. Vad jag vet är det inte många ekipage i den klassen så det kan nog gå bra för dig med lite övning.

Även om du inte kan vara med på banträffar få finns det träningar för tävlingsbilar lite varstans. Så nog skall du hitta tillräckligt med tillfällen att lufta åket på. Sen kan jag tipsa om TPC körningar som även välkomnar bilar som inte är gatlegala (d.v.s. tävlingsbilar förutsatt det att det är i bandugligt skick och att det finns ljus på bilen).

Lycka till! :D
Tack! ja till start ska jag nog komma, vad som händer sen får vi se!

TPC som i Turbo Performance Club? Gillar de annat än Volvo då?
Låter ju bra isåfall.
- Läste lite om deras regler för banträffar, verkar ju kalas!

Det är ju inte så noga vad för typ av bankörning det är, man vill ju bara köra så mycket som möjligt.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#100 Post by Eddie Varvstopp »

wigander wrote:
Tack! ja till start ska jag nog komma, vad som händer sen får vi se!

TPC som i Turbo Performance Club? Gillar de annat än Volvo då?
Låter ju bra isåfall.

Det är ju inte så noga vad för typ av bankörning det är, man vill ju bara köra så mycket som möjligt.
Vi säger såhär, när jag körde på Knutan för en månad sen med dem så var vi ca 60 bilar som körde. Jag tror det var 10 av dem som var Volvo. Även om jag inte körde mycket p.g.a. hettan så skulle man kunnat klämma in 7-8 pass på den dagen.

Sen tror jag inte man skall hänga upp sig på klasserna. I Modsport II har du Granfors som håller samma tempo som I. Mycket hänger på hur många som kommer till start och det inte alla som har rutin. Så med övning tror jag du kommer ha riktigt kul på tävlingarna.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#101 Post by wigander »

Köpte mig en uppsättning oförskämt billiga begagnade Yokohama A048 idag, c:a 3mm mönster kvar runtom. Dimension: 205/50-15.
Känns som det är bäst att börja samla på sig däck redan nu :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#102 Post by wigander »

Jag funderar på vilken storlek på fälgar jag ska lägga mig på. Att jag måste uppgradera bromsarna är det inget snack om, så frågan är ju då hur stora bromsar det går in i fälgarna. Jag har nu en uppsättning BBS Mahle 15".
Frågan är om det finns några "bra" bromsok i den storleken eller om jag ska köra med 17" istället o kunna fläska på större bromsar.
Jag kommer lätta bilen betydligt mer under vintern, så vikten bör hamna nånstans strax över 1000kg.
Kanske köra med samma storlek på skivorna men med 4-kolvs ok istället?

Nån som har nåt bra förslag?
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#103 Post by P.P. »

Stora ok, liten skiva och trångt runt fälgen borde ge rätt höga temperaturer och framför allt svårt med avkylning. Kör du sen modsport lär längtan efter slicks komma rätt fort, och med dem ännu hårdare belastning på hejdarna.

Jag är själv sorgligt medveten om att stora hjul kostar stora pengar, men man kommer rätt fort fram till att det är där begränsningarna börjar för snabbare framfart. Det går att knöla in 964RS-saker innanför en del 16"-fälgar. De enda jag VET är breda Fuchs, så det är inget direkt billigt alternativ det heller, men det stannar fort.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | Modsport 2011

#104 Post by wigander »

P.P. wrote:Stora ok, liten skiva och trångt runt fälgen borde ge rätt höga temperaturer och framför allt svårt med avkylning. Kör du sen modsport lär längtan efter slicks komma rätt fort, och med dem ännu hårdare belastning på hejdarna.

Jag är själv sorgligt medveten om att stora hjul kostar stora pengar, men man kommer rätt fort fram till att det är där begränsningarna börjar för snabbare framfart. Det går att knöla in 964RS-saker innanför en del 16"-fälgar. De enda jag VET är breda Fuchs, så det är inget direkt billigt alternativ det heller, men det stannar fort.
Jag är inne på samma spår, det är bara dumt att försöka krångla in det å göra det svårare med avkylning etc. Visst, det kostar mer pengar ju större sulor man lägger på, men det kostar mindre pengar när man slipper köra in i baken på folk som stannar snabbare...

Jag har ju hela vintern på mig att hitta vettiga fälgar i rätt storlek, så det ska nog lösa sig :) Men nog får det bli minst 17"
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

User avatar
wigander
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2007-07-18 13:35:08
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Vadstena
Contact:

Re: 944 -84 | GTR bygge

#105 Post by wigander »

Här har det visst varit tyst ett bra tag ser jag. Det blir lätt så när husköp o annat hamnar på tapeten.
Men visst har tankarna på bygget gått vidare om än inte mycket har blivit gjort rent praktiskt.

Eftersom jag nu insåg under våren att det inte skulle hinna bli nån körning i år ändå, så tänkte jag att det är lika bra att hitta på nåt ordentligt med bilen.

Jag har alltid varit svag för 944 GTR, tycker det är grymt snygga bilar (bortsett från den öppna baken).
Det faktum att det bara byggdes 7st från fabrik gör dem ju inte direkt lättillgängliga eller billiga...
För er som inte vet så mycket om GTR, kolla här: http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... hread.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(All info stämmer inte, men många sköna bilder) Bifogar även några bilder här.

Att bygga en efter den spec som originalbilarna följde, känns lite väl i överkant (dubbla a-armar bak o fram, höjd motor och låda, i princip helt nybyggt chassi mm.)

Däremot är utseendet något man kan försöka få den att efterlikna. Vikten är dessutom något man lätt sparar in på genom att bygga fram -och bakdel i "hela stycken", plast förståss. Även dörrar och tak blir plast.
Har börjat med breddningen bak, utseendemässigt blir det en korsning av 911 RSR och 944 GTR, alltså lite rundare former (se bilderna).

Motorn är numer rejält uppfräschad och bör klara bortåt höga 300 hk. Lite modifikationer på insug (bygger ett nytt) samt omplacering av turbon kommer ske.

Sen om det blir modsport eller något annat när den väl blir körduglig återstår att se.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander

Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users