Page 1 of 8

944 -84 | GTR bygge

Posted: 2009-06-25 08:41:06
by wigander


Gammalt

Ja vart börjar man?

Efter ett par intressanta 944-provkörningar (varav en där kupefläkten började brinna), gav jag mig i juli 2007 iväg till Vitaby utanför Simrishamn.
Där fanns en svart 944 N/A som enligt annonsen verkade lovande.
Inga större besvikelser vid provkörningen, så det blev affär!

På väg hem märkte vi dock (kompisen låg bakom) att den rök svart över c:a 4000 varv...
Säljaren hade mumlat något om att besiktningen klagat på för högt CO-värde och att detta sen justerats för att gå igenom.

Nåväl, jag hade iaf fått tag på en 944 för en rimlig peng. Så vad brydde jag mig om det?

Jag använde den som bruksbil fram till 31 oktober -07. Den gick bra och inga direkta fel uppstod under tiden. Men den svarta rökutveckling som kom vid lite högre varv började störa mer och mer.

Så, under hösten hade jag bestämt mig, det skulle bli renovering av motorn.

Under november -07 fick jag nycklarna till en 65kvm stor verkstadslokal, perfekt! Där åkte porschen in för vintern.

Här började det roliga. Det var första stora bilprojektet för min del, vilket kändes riktigt skoj.

Nåväl, vintern 07/08 var det renovering av motorn som gällde.
Det mystiska svarta rökmolnet visade sig delvis bero på ett insug fullt med olja, då menar jag inte lite!
För övrigt byttes i princip alla packningar, lager, kolvringar, remmar etc.
Det var riktigt gött att starta upp bilen på våren -08 och se att den fungerade igen. Dessutom helt befriad från svartrök!

Nu är det ju inte alltid så enkelt att det bara funkar rakt av, förståss.
Besiktning gjordes under augusti -08, utan positionsljus, utan skylt fram, kaputt vänster bak blinkers, ingen fungerande vindrutespolare (som besiktningsmannen glömde kolla)...
Men den gick igenom!!! Med endast 1:or på dessa punkter.
Något snack om felaktiga avgasvärden var det inte. Dock sa han att den gick lite snålt. Aha tänkte jag, det var nog den gamla justeringen av CO-värdet som gjorde det....
På väg hem från besiktningen, precis innan jag skulle svänga in till verkstan, så börjar den bluddra o gå ojämnt, nästan så att den dog.
Stannade utanför verkstan o öppnade huven, det rök från området runt 3:an och läckte gott om bränsle från fuelrailen. Det hade blivit en spricka i godset... inte konstigt att den gick snålt.

Så någon mer körning under året blev det inte, frånsett den lilla konbana jag o ett par kompisar körde på planen utanför verkstan. (Där jag för övrigt spöade dem med 2sek på en 20sek lång bana...)

Tråkigt nog har jag inte bilderna från första garagevintern kvar, men det finns betydligt fler på vad som är gjort under 08/09 vintern/våren.

Uppdatering kommer snart

Posted: 2009-06-25 09:58:12
by Jesper von Wowern
En till liten svart 84:a i 040-området! Trevligt!

Posted: 2009-06-25 10:51:15
by wigander
Jesper von Wowern wrote:En till liten svart 84:a i 040-området! Trevligt!
Javisst, men den kommer inte vara kvar här nere så länge. Vi flyttar till Jönköping i september.

Posted: 2009-06-25 11:02:38
by wigander
Vintersäsongen 08/09 hade börjat och jag var sugen på nåt att göra :)

Så jag fick för mig att bygga en ny front, efter helt egen design.

Efter lite fogskum, kapande o slipande och ett par lager spackel såg det ut så här

Posted: 2009-06-25 12:10:59
by wigander
Ytterligare en bit på vägen, här är pluggen klar, gelcoat och släppmedel på.
Skulle precis börja gjuta formen.

Posted: 2009-06-25 12:19:26
by Jesper von Wowern
När Du ändå är igång och gjuter prylar så kanske Du får en svart plåthögerskärm över :roll: . Ring mig i så fall :D

Posted: 2009-06-25 12:33:29
by wigander
Jesper von Wowern wrote:När Du ändå är igång och gjuter prylar så kanske Du får en svart plåthögerskärm över :roll: . Ring mig i så fall :D
Jag gjorde inte nya skärmar, hann inte det. Dessutom är mina plåtskärmar lackade i mattsvart nu. (Bilder kommer)

Posted: 2009-06-25 12:58:12
by wigander
Och vidare gick det, här gjuts formen (bild 1)

Färdig form med gelcoat på, klar för avgjutning (bild 2)

Så här blev den gjutna fronten, dock mycket slipande o spacklande kvar i detta skedet (bild 3)

Posted: 2009-06-25 13:19:52
by wigander
Och mer blev det, svårt att sluta när man håller på. Nya lamphus och lampor var jag ju tvungen att ha.
Dessutom var den gamla lacken rätt tråkig på många ställen, så jag bestämde mig för att lacka den mattsvart, med roller!

Måste säga att jag fortfarande var skeptisk efter ha läst lite på
http://www.rollyourcar.com
Men resultatet blev bra, iaf tillräckligt bra för att köra lite bana.

Bild1: Här är fronten nästan helt klar, bara lite finputs och ett par lager lack kvar.

Bild2: Mattsvart

Posted: 2009-06-25 13:35:23
by wigander
Invändigt tyckte jag det kunde vara trevligt med ett lyft också.
Så efter att ha skrapat bort mattor och isolering (allt förutom asfalten på golvet fram samt under stolarna) har jag lackat den mattvit.

Passade även på att bygga om instrumentpanelen och då samtidigt ta bort mittkonsolen.

Stolarna åkte ut och in kom 2 nya röda Sparco Sprint.

Det som återstår nu är att montera instrumenten, och köra till besiktning!

Fler bilder kommer ikväll, då allting förhoppningsvis sitter där det ska :)

Posted: 2009-06-25 14:18:02
by Pehr Johnsson
Är det bara jag som inte kan se bilderna? Ser bara röda kryss!?

Posted: 2009-06-25 14:22:48
by patand
Pehr Johnsson wrote:Är det bara jag som inte kan se bilderna? Ser bara röda kryss!?
Jag ser bilderna.

Posted: 2009-06-25 15:04:25
by emm
Jag med.

Posted: 2009-06-25 16:00:02
by Jesper von Wowern
+1

Posted: 2009-06-25 17:47:53
by Pehr Johnsson
...funkade nu när jag kom hem! Datorn gillar viist min lina bättre ;) ;)