924 -83|En gång var den grön

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by rob3rt »

äntligen har jag köpt nya hjulbultar :!: .. mitt lilla projekt har stannat upp dem 3 senaste veckorna pga av sommarjobb..(visst, dålig bortförklaring men om man kommer hem 16.30 o sen ska åka ca 7 km till garaget där den står så blir man lite bekväm :wink: .. men nu har jag bara 1 vecka kvar att jobba :D )

ang hjulbultarna, hittade dem på mekonomen för 31 kr/st á 16 st =496 kr
dem ser inte exakt ut likadana som original-bultarna men efter en diskussion kom vi fram till att det borde fungera. det som skiljer dem åt är att konan är mindre på dem nya men det är samma lutning :?: på dem. plus att dem är någon millimeter längre än dem gamla.

nu gäller det att bara få på bromstrummorna(NÅGON SOM VET HUR HÅRT MAN SKA DRA ÅT KRONMUTTERN :!: :?: ) sen ska bilen tvättas av och poleras. efter det ska ett nytt batteri inhandlas och bränsletanken tömmas..
sen ska den startas... förhoppningsvis ska den starta annars vet jag inte vad jag gör... :twisted:

har ett mål att den ska starta (hoppas jag) innan jag åker till tallin nästa fredag.

nu ska jag ,kanske, åka ut till garaget och prova hjulbultarna .. :)

en rolig sak bara.. berättade för min mormor att jag hade en porsche, hon trodde jag ljög sen när min mamma intygade att jag verkligen hade en porsche blev hon stum av förvåning.. HAHA :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

rob3rt wrote:NÅGON SOM VET HUR HÅRT MAN SKA DRA ÅT KRONMUTTERN :!: :?:
Krontmuttern som håller hjullager på plats bak skall dras HÅRT. 350-400Nm någonstans om jag minns rätt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#18 Post by rob3rt »

Tack för svart patand :) .. hittade även i i Haynes-boken, fast där stod det i ft-lb och i m-kg. och 1 m-kg = 10 Nm

mot garaget, imorgon... :)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#19 Post by rob3rt »

Idag har det hänt en del i garaget... inte långt kvar tills den ska startas för första gången i min ägo.. Det första jag gjorde idag var att provmontera Porscheemblemet på huven. Men hur i helvete ska man kunna fästa det, man kommer ju inte åt underifrån :twisted: .. En annan sak som jag undrar, är hur svårt det ska vara att få dit gummipackningen som ska sitta "runt" Porschevapnet. Helt omöjligt känns det som..

Jag satte även fast trumbromsarna idag med kornmuttrarna som ska sitta +300Nm, jag var helt slut när jag fått dit dem..

Provade även dem nya hjulbultarna jag köpt och dem funkade kanon, var rädd för att dem skulle vara för långa och ta emot något inne i trummorna men det gjorde de inte.

Jag satte dit hjulen o ställde ner den på marken efter 2 månader uppe i luften :)

Senare i veckan ska den tvättas av, få ny olja och ett nytt batteri. OCH självklart fräsch soppa. måste tömma tanken först...

Mot ära och rikedom!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#20 Post by Jesper von Wowern »

Neeej! Tvätta inte!!!
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#21 Post by Jesper von Wowern »

Men vik ut låssprinten :P
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#22 Post by rob3rt »

Jesper von Wowern wrote:Men vik ut låssprinten :P
Jag tog kortet innan jag vek ut låssprinten :)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#23 Post by JDr »

Angående gummit som ska sitta runt emblemet så fick jag tipset om att värma det lite innan. Det var något om att gå omkring med gummit i kallingarna om jag inte minns fel =)
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
avatar
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2009-04-22 21:37:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Jönköping

#24 Post by avatar »

rob3rt wrote:Idag har det hänt en del i garaget... inte långt kvar tills den ska startas för första gången i min ägo.. Det första jag gjorde idag var att provmontera Porscheemblemet på huven. Men hur i helvete ska man kunna fästa det, man kommer ju inte åt underifrån :twisted: .. En annan sak som jag undrar, är hur svårt det ska vara att få dit gummipackningen som ska sitta "runt" Porschevapnet. Helt omöjligt känns det som..

Jag satte även fast trumbromsarna idag med kornmuttrarna som ska sitta +300Nm, jag var helt slut när jag fått dit dem..

Provade även dem nya hjulbultarna jag köpt och dem funkade kanon, var rädd för att dem skulle vara för långa och ta emot något inne i trummorna men det gjorde de inte.

Jag satte dit hjulen o ställde ner den på marken efter 2 månader uppe i luften :)

Senare i veckan ska den tvättas av, få ny olja och ett nytt batteri. OCH självklart fräsch soppa. måste tömma tanken först...

Mot ära och rikedom!
Låter nice! :D Känner igen mig eftersom min stått stilla i 4 år innan jag köpte den ;)
Bytt bränsle filtret också! Jag köpte ett på mekonomen, kostade strax över 200kr och är värd sin vikt i guld när man kan undvika att få probs med insprutningen.

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#25 Post by rob3rt »

JDr wrote:Angående gummit som ska sitta runt emblemet så fick jag tipset om att värma det lite innan. Det var något om att gå omkring med gummit i kallingarna om jag inte minns fel =)
Okej :D Tack för tipset,, tänkte prova att lägga det i varmt vatten också...
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#26 Post by rob3rt »

Dagens shoppingrunda 8)
Åkte till Mekonomen och inhandlade det som behövdes för tillfället, kom senare på att jag glömde köpa en sak men det får nog bli en tur dit igen senare idag.. Men jag kom iallafall hem med
¤ ett stycke batteri (65Ah ,278*175*175, l*b*h)
¤ 5 liter Castrol Magnatec 10W-40 motorolja
¤ en tub aluminiumpasta

Uppstarten närmar sig med stormsteg..

Mot ära och rikedom
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
avatar
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2009-04-22 21:37:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Jönköping

#27 Post by avatar »

rob3rt wrote:Dagens shoppingrunda 8)
Åkte till Mekonomen och inhandlade det som behövdes för tillfället, kom senare på att jag glömde köpa en sak men det får nog bli en tur dit igen senare idag.. Men jag kom iallafall hem med
¤ ett stycke batteri (65Ah ,278*175*175, l*b*h)
¤ 5 liter Castrol Magnatec 10W-40 motorolja
¤ en tub aluminiumpasta

Uppstarten närmar sig med stormsteg..

Mot ära och rikedom
....Bränsle filtret eller? :wink:

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#28 Post by rob3rt »

Bearpaw wrote:
rob3rt wrote:Dagens shoppingrunda 8)
Åkte till Mekonomen och inhandlade det som behövdes för tillfället, kom senare på att jag glömde köpa en sak men det får nog bli en tur dit igen senare idag.. Men jag kom iallafall hem med
¤ ett stycke batteri (65Ah ,278*175*175, l*b*h)
¤ 5 liter Castrol Magnatec 10W-40 motorolja
¤ en tub aluminiumpasta

Uppstarten närmar sig med stormsteg..

Mot ära och rikedom
....Bränsle filtret eller? :wink:
nej.. oljefiltret.... :oops:
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#29 Post by rob3rt »

Då var man tillbaka från garaget och en till shoppingrunda. Började med att åka ut till garaget för att sätta i batteriet öch tömma bilen på olja. och man blev inte alls förvånad över att det tog ca 45-50 min att få loss oljepluggen, den satt som ett smack.. :lol: det slutade med att jag fick palla upp den högre än jag någonsin hade gjort och ta fram muttersmackan för att få loss pluggen. sen gällde det att hitta oljefiltret, sitter gömt bakom generatorn :evil: ... efter att oljan runnit ut åkte jag på min andra shoppingrunda för dagen..
åkte till mekonomen för att köpa oljefilter,packning till oljepluggen och en vacumslang.. dem hade allt utom oljefiltret, men det fanns 4 st på det andra mekonmen som finns i stan.men dem stängde 18.00.... klockan var 17.51 när jag satte mig i bilen på jakt efter ett oljefilter, åkte förbi flera bildelsaffärer men dem stängde antingen 17.00 eller 18.00. till slut svängde jag in på en OKQ8-mack och efter en stundsletande hittade jag rätt oljefilter. :twisted:

på vägen hem blir man stoppad i en poliskontroll och tvingas blåsa..... blir man trött eller?? :wink:

Ännu närmare en uppstart..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#30 Post by rob3rt »

idag har det inte hänt så mycket i garaget. jag satte dit oljepluggen, oljefiltret och fyllde på med olja. aaa det var allt. åkte sen till mekonomen o beställde ett bränslefilter.. efter helgen ska den startas!! :)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users