931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

tjo

#61 Post by XIIIM-Jocke »

Kul läsning!
Kämpa på Joakim. Så ses vi kanske på någon bana till sommaren :wink:
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#62 Post by gurra »

Joakim.S wrote: Du har alldeles rätt det är orginalgrenrör och det finns säkert massor att hämta men man skall vara säker på att göra något som är bättre än orginal och även få plats med turbon på orgplats.

Kan väl säga att jag började på att bygga ett rör för några år sedan men det hamnde i skroten av ovannämnda anledning.


Jag mätte mottrycket i bänken och om jag inte minns fel så hade jag 0,9bar på 1,5bar laddtryck sen så sagt säger ju inte mottrycket allt men det verkar fungera i alla fall.
Imponerande lågt mottryck, även om det säger mest om turbon och inte så mycket om grenröret.
Tänkte mer att det fanns stort utrymme för att förbättre motorns VE vad gäller själva utformningen. Men som du säger så ska det mycket till för att göra ett riktigt bra grenrör och då kostar det antingen väldigt mycket tid eller väldigt mycket pengar. Oftast både och :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#63 Post by gegge »

Mottrycket är väldigt lågt, till och med 1,9 bar hade varit bra med tanke på grenrörets utformning och den förhållandevis lilla turbon vid 1,5 bars laddtryck.

En puls-split med twinentry hade varit drömmen. Men hur skall man dra det? Som ett riktigt ormbo med turbon på orginalplats eller förskjuten framåt/uppåt. Eller ska man dra rören långt som på 951 under motorn med turbon på kallsidan?

Bevisligen fungerar det till 400hk vid rimliga laddtryck. Att plocka ur mer är inte försvarbart.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#64 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Mottrycket är väldigt lågt, till och med 1,9 bar hade varit bra med tanke på grenrörets utformning och den förhållandevis lilla turbon vid 1,5 bars laddtryck.

En puls-split med twinentry hade varit drömmen. Men hur skall man dra det? Som ett riktigt ormbo med turbon på orginalplats eller förskjuten framåt/uppåt. Eller ska man dra rören långt som på 951 under motorn med turbon på kallsidan?

Bevisligen fungerar det till 400hk vid rimliga laddtryck. Att plocka ur mer är inte försvarbart.
Vad är ett rimligt laddtryck på en ottomotor?

Cylindertrycket brukar väl vara boven på hållfastheten, men det är inte många som mäter det.

Fast jag är sugen på att mäta igen bara för att få lite aktuella värden så jag inte far med osanning, det var trotsallt 2003 detta gjordes och nu har jag en tial 44mm istället för org wg.

Jag kan även hålla med om att det nästan låter för bra för att vara sant, men vi får se om jag får upp motorn i bänken snart.

/Joakim

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#65 Post by gurra »

Normalt brukar ett förhållande avgasmottryck/laddtryck på 1.5:1 anses som godkänt så det låter lite väl lågt?

Nackdelen med högt laddtryck är värmen, vad har du för insugstemp vid 1,9 bar?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#66 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Normalt brukar ett förhållande avgasmottryck/laddtryck på 1.5:1 anses som godkänt så det låter lite väl lågt?

Nackdelen med högt laddtryck är värmen, vad har du för insugstemp vid 1,9 bar?
den ladddar 1,9 vid 5-6000 för att sedan sjunka mot 1,5bar så jag tror inte att tempen hinner stiga så mycket, men som sagt det är mappat på gatan och jag är lite missnöjd med att det blir lite dålig kontroll då varvtalet ökar lite för fort enligt min smak.

Räknar man på det så borde det bli 60-70 Grader med en halvkass IC

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#67 Post by Joakim.S »

Då var det dags för lite översyn, hittade en en rätt rejäl spricka som det i och för sig inte läckt ifrån men jag tyckte det var lika bra att göra iordning den när man ändå hade byxorna nere.

För övrigt verkar coatingen vara riktigt bra.

/Joakim
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Inconel Pinnbult, V-klamma, Servo

#68 Post by Joakim.S »

Nu är det dags för lite våruppdatering

Jag har haft lite olika saker som jag velat ändra på:

Jag har fått problem med att turbopackningen gått så nu blir det uppgradering med nya pinnbult i inconel, silverpläterade hög-temp muttrar och ett fäste att hänga upp turbon i.

Var även trött på att hålla på med det främre röret då det var väldigt trångt med fyra insexor som skulle skruvas i konstiga vinklar så med snälla kamrater så får man det lite omgjort till lite mer racigt praktiskt utförande.

Mina förtvinade gubbmuskler behöver hjälp så nu har jag fått tag i ett servo, får hoppas att det lite smidigt går att montera på min gamla bil.

/Joakim
DSCN0357.jpg
DSCN0358.jpg
:wink:
DSCN0348.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO Inconel Pinnbult, V-klamma, Servo

#69 Post by Cédric »

inconel känns väldigt exotiskt på en sån här flintamotor måste jag säga :) Hoppas det blir tätt och bra. v-band är så hiskeligt smidigt, det är ju en del jobb att fästa i efterhand, annars skulle det vara en sjukt najs grej att ha med tanke på att det skruvas där lite då och då.

Angående servo så vet jag att det är jänkare som har gjort det på 924board.org (dom avlider ju utan servo :)) , du kan ju söka runt lite, vet att det finns bilder på hur det är löst.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Inconel Pinnbult, V-klamma, Servo

#70 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:inconel känns väldigt exotiskt på en sån här flintamotor måste jag säga :) Hoppas det blir tätt och bra. v-band är så hiskeligt smidigt, det är ju en del jobb att fästa i efterhand, annars skulle det vara en sjukt najs grej att ha med tanke på att det skruvas där lite då och då.

Angående servo så vet jag att det är jänkare som har gjort det på 924board.org (dom avlider ju utan servo :)) , du kan ju söka runt lite, vet att det finns bilder på hur det är löst.

Det gäller att uppdatera flintapannan så att man hänger med även något nyare bilar :)


Jag vill gärna ha styrväxeln så nära framvagnsbalken som möjligt men ideolas skickar fram ca 20mm och det vill jag inte så det blir egna plattjärn, fästen som finns att köpa kostar 1000kr och det känns inte bra.

V-band på org 3k hus kan man säkert svetsa dit om det inte går att ordna i svarven!

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO Inconel Pinnbult, V-klamma, Servo

#71 Post by patand »

Fattar inte så mycket av de där uppgraderingarna... men det är säkert både bra och ballt som det brukar vara när du håller på Jocke! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO Inconel Pinnbult, V-klamma, Servo

#72 Post by gurra »

Fina material gillas, så lyxbultarna får två tummar upp t :d=:

Är det en annan utväxling på nya styrracket också?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Inconel Pinnbult, V-klamma, Servo

#73 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Fina material gillas, så lyxbultarna får två tummar upp t :d=:

Är det en annan utväxling på nya styrracket också?
Jag tror att den skall ligga under 5 varv mellan fulla utslag :wink:

/Joakim

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO Inconel Pinnbult, V-klamma, Servo

#74 Post by gurra »

ja det får man ju hoppas, annars behövs ju inte ens servomotorn för att ge servokänsla :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Motorrep, K-hämmar mek

#75 Post by Joakim.S »

Jag har haft problem med att en pinnbult vill åka upp, börjde först med helicoil M10 som åkte upp, sen gjorde jag en special 12,9 skruv från M12 till M8 men det kändes som att den också var på väg upp ur toppen.

Åtgärd Enligt nedan, ett 4mm cylindriskt stift islaget med 1/10mm presspassning och permanent loctite så nu får man verkligen hoppas att det inte kommer upp för då vet inte vad som är kvar att göra.

/Joakim
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]