Page 1 of 28

931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Posted: 2009-05-31 18:48:49
by Joakim.S
Hej!

Jag har varit Porscheägare några år och även varit på 944 forumet en tid men efter jag blivit ombedd att lägga upp en liten projekttråd så är det väl dags.

tekniska data

Motorn byggd av mig med grottis topp samt nya kolvar, stakar, oljemunstycken, 280 graders kam och bromsad 2003 hos motortjänst http://www.motortjanst.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Chassie bilstein stötdämpare fjädrar fram 53N/mm bak stavar 25,5 samt 30N/mm hjälpfjäder
K-hämmare fram 23mm bak 18mm Något överstyrt :lol:

Gatfälgar cup 1 kopior 7,5-9

Banfälgar Azev 8-10

Uppdateringar som kommer är nya k-hämmare, hårdare framfjädrar 80N/mm, ny databox en fungerande samt lägre utväxling.

Sen om jag lyckas skrapa ihop lite pengar så skall motorn bromsas med dom separata spjällen, det borde vara lite mer effekt men det får framtiden utvisa.

/Joakim :-|

Posted: 2009-05-31 19:02:11
by gegge
Såjå! Den har jag väntat på länge. Mycket trevligt och ser fram mot en spännade biltråd.

Definitionen av en ÄKTA sleeper 8)

Inga andra ändringar av motorn? Kommer du över 400hk denna gång?

Posted: 2009-05-31 20:08:32
by Joakim.S
gegge wrote:Såjå! Den har jag väntat på länge. Mycket trevligt och ser fram mot en spännade biltråd.

Definitionen av en ÄKTA sleeper 8)

Inga andra ändringar av motorn? Kommer du över 400hk denna gång?
Jag har nog ändrat på allt i motorn utom vevaxel, svänghjul. den mest ensklida modifierade saken är nog toppen som är både flyttad, svetsad, portad samt större ventiler

400hk? jag vet inte riktigt det kan bara en bromsning avgöra men den går bättre i mellanregistret och vid motlut och 5:ans växel och fullgas så blir det ca 0,5bar övertryck vid 2600 rpm :? om jag inte missminner mig för att ge fullt laddtryck vid ca 3300rpm.

/Joakim

Posted: 2009-05-31 20:58:09
by gegge
Intressant med toppen. Jag delar ett projekt med ett gäng som går ut på att hitta den optimala toppen till motorn. Börjar med flödestest av orginal, portar den sedan i steg tills det inte ger mer, sedan reser vi kanalen på samma sätt som du gjort. Kanske större ventiler, eller tunnare skaft. De kommer nog åka med snälla kammar, jag med 268 graders. Gissar att orginal insug åker all världens väg på ett rätt tidigt stadium. Sedan är väl inte grenröret optimalt, men fungerar bevisligen till ordentliga effekter.

Förlåt, jag menade inga NYA ändringar förutom insuget?

Posted: 2009-05-31 21:10:44
by Joakim.S
gegge wrote:Intressant med toppen. Jag delar ett projekt med ett gäng som går ut på att hitta den optimala toppen till motorn. Börjar med flödestest av orginal, portar den sedan i steg tills det inte ger mer, sedan reser vi kanalen på samma sätt som du gjort. Gissar att orginal insug åker all världens väg på ett rätt tidigt stadium. Sedan är väl inte grenröret optimalt, men fungerar bevisligen till ordentliga effekter.

Förlåt, jag menade inga NYA ändringar förutom insuget?
Jo även spridare men det skall inte spela någon roll på effekten då dom gamla räckte till, jag bytte även wg till en Tial 44mm.

Ventilskaften är 5/16" -7,86mm
Grenröret är portat och uppsvetsat samt bytt fläns till garret

/Joakim

Posted: 2009-05-31 21:56:18
by patand
Kul att du äntligen fixat en tråd Jocke! :D Var nu inte blyg utan vräk på med bilder! ;)

Posted: 2009-06-01 17:02:28
by Joakim.S
Jag hittade ett gammalt tummat effektprotokoll en körning utan wg-fjäder

Posted: 2009-06-01 17:38:36
by gurra
mmm separata spjäll mycket trevligt mycket trevligt..
hur mycket väger bilen?

Posted: 2009-06-01 17:45:09
by Joakim.S
gurra wrote:mmm separata spjäll mycket trevligt mycket trevligt..
hur mycket väger bilen?
Med mig i ca 1600kg :lol: jag vet inte riktigt men tjänstevikten är 1190 så den borde ligga någonstans kring 1100+förare

Du får se upp jag skall bara mappa lite när boxen kommer, samt att jag har lite små äckliga oljeläckage som skall åtgärdas sen så är det 2010.

/Joakim

Posted: 2009-06-01 18:25:07
by gurra
Mappa och oljeläckage varför känns det så bekannt...hmmmm :lol:

Posted: 2009-06-01 19:14:34
by gegge
Hur ska man tolka effekt tabellen utan WG-fjäder? Laddar turbon ingenting eller bara lite? Över 130 kW och 0,3 bar är det riktigt? Motorn andas tveklöst bra om du kan dra den till 7500 utan att den tappar orken. Skulle fungerar bra även som N/A!

Posted: 2009-06-01 19:49:35
by Joakim.S
gegge wrote:Hur ska man tolka effekt tabellen utan WG-fjäder? Laddar turbon ingenting eller bara lite? Över 130 kW och 0,3 bar är det riktigt? Motorn andas tveklöst bra om du kan dra den till 7500 utan att den tappar orken. Skulle fungerar bra även som N/A!
Turbon ger ett övertryck på ca 0,3 bar trots att WG är fullt öppen och ja det är riktigt med 138KW på 7300, den slutar och dra när man släpper gasen eller när varvstoppet går i vid 7800

N/A ja höjde man kompet till 11:1 samt sätter på ett extractorrör så blev det nog bra, det är faktiskt lite lockande men jag är lite svag för turbosuget så den får nog vara som den är.

/Joakim

Posted: 2009-06-01 19:53:39
by Joakim.S
gurra wrote:Mappa och oljeläckage varför känns det så bekannt...hmmmm :lol:
Jag har pyramidringar och det är alltid lite pyssel att få till höjderna på dom samt att jag efterdragit ca 6ggr därav ett litet oljeläckage mellan topp och block, men om den fungerar bra med nya boxen så blir det nog lite helgmeck ur med motorn och göra lite åtgärder( obs ej denna helg).

/Joakim

Posted: 2009-06-01 20:35:15
by gurra
Låter fint det. Tog själv ett ryck för ngn helg sedan och bytte packningar till turbo osv och byggde en ny variant på triggerlösningen så jag slipper ta fram pc'n varje gång :lol:
Vi får boka någon träff att åka på sen när du har bilen igång!

Posted: 2009-06-01 21:32:21
by Joakim.S
gurra wrote:Låter fint det. Tog själv ett ryck för ngn helg sedan och bytte packningar till turbo osv och byggde en ny variant på triggerlösningen så jag slipper ta fram pc'n varje gång :lol:
Vi får boka någon träff att åka på sen när du har bilen igång!
Ja det skulle vara trevligt,själv funderar jag på lite slalomevents men det är aldrig kul att bli förnedrad av 944-968 så jag hoppas att man kan stå upp mot en del av dessa bilar.

/Joakim