931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: vattenläckage/mappning

#46 Post by emm »

Joakim.S wrote:det bör utföras med torra vägbanor då bilen blir lite lynnig vid 1,5bar,
hahaha, grattis, årets citat!
Kul att det börjar hända grejer på rätt väg, kul att läsa om ditt projekt!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#47 Post by patand »

Trevlig läsning Jocke! Det går ju framåt! :D

Hehe, förstår att det blir lite lynnigt betende vid 1,5 bar.. satan vad det måste trycka på i baken då! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

#48 Post by een »

riktigt fränt projekt, Det är roligt med 931:or som lever och denna verkar det bli ett jä..la liv i. :D
Daniel Eén

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#49 Post by Joakim.S »

Nu är det klart., ingen effektmätning men laddtrycket låg mellan 1,4-1,9bar :evil: beronde på varvtal, bilen sköt på riktigt bra tycker jag men den måste nog upp i bänk föra att kunna fintunas samt effektmätas.

Kenneth som hjälpte mig idag tyckte att vi skulle ge oss vi hade inga tendenser till spikningar men bilen gick lite fett på höga varv och då tappar man givetvis effekt, men annars gick den perfekt på 3an från 1200RPM ja jag kör så ibland man är ju inte purung och åker diesel i vanliga fall.

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#50 Post by patand »

Kan bara intyga att bilen går bra! :D Fick en åktur och även en provtur med monstret idag när Jocke var snäll och tittade förbi hemma hos mig. Det är dj-vlar vad det drar efter 4000rpm... :D

Min 931a känns lite slöare...

Tror dock det är bra om du tar en koll på hjulvinklarna i bakvagnen som vi diskuterade Jocke. Den kändes ju inte alls stabil om man säger så. Min bil känns ju tvärtom väldigt stabil även när det börjar gå riktigt fort. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#51 Post by Joakim.S »

patand wrote:Kan bara intyga att bilen går bra! :D Fick en åktur och även en provtur med monstret idag när Jocke var snäll och tittade förbi hemma hos mig. Det är dj-vlar vad det drar efter 4000rpm... :D

Min 931a känns lite slöare...

Tror dock det är bra om du tar en koll på hjulvinklarna i bakvagnen som vi diskuterade Jocke. Den kändes ju inte alls stabil om man säger så. Min bil känns ju tvärtom väldigt stabil även när det börjar gå riktigt fort. :)
Jag har verligen tänkt över det där med bakvagnen men jag tänker nog behålla vinklarna :wink:

Det kan vara bra att ha något att skylla på när det inte går så fort trots att motorn pinnar på.


Nej skämt åtsido en liten översyn vore på sin plats nu känns dom lite extra med 35 profilsdäcken och en stol som sitter i fyra punkter.


Jag tror att kan jag få mitt chassie att llikna ditt så kommer jag nog att kunna hänga med i slalombanan tyvärr så måste jag nog träna för att hänga med på ex Sviesta.

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#52 Post by patand »

Joakim.S wrote:Jag tror att kan jag få mitt chassie att llikna ditt så kommer jag nog att kunna hänga med i slalombanan tyvärr så måste jag nog träna för att hänga med på ex Sviesta.
Får du till chassiet så det blir som i min bil så lär jag inte hänga med varken i slalombanan eller på Sviesta... numera är det ju en ganska lång raka på Sviestad (de har tagit bort den artificiella chikanen på baksidan) och där lär du väl ta ett par sekunder per varv... :)

Dessutom är du ju inte dålig på att ratta heller fick man ju se på Såtenäs när du dels körde oväntat snabbt med traktorn och dels var oroväckande nära min tid i slalombanan när du lånade min bil. :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#53 Post by Cédric »

Jag köpte ett toe-justerarverktyg från PC som du kan låna om du kommer och hämtar det, det verkar ju vara något du behöver :)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#54 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Jag köpte ett toe-justerarverktyg från PC som du kan låna om du kommer och hämtar det, det verkar ju vara något du behöver :)
Låter perfekt, jag hör av mig någon dag innan det är dags att justera,

Jag funderar på att kugga om stavarna och kanske väga innan vinklarna ordnas till, min bil var 5-6cm högre än patands och så kan det ju inte vara.

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#55 Post by patand »

Joakim.S wrote:min bil var 5-6cm högre än patands och så kan det ju inte vara.
Men hallå! Någon fördel måste jag väl få ha kvar om jag ska kunna matcha ditt ekipage! Du borde nog ha kvar både höjden och de spännande hjulvinklarna om man ska ha en chans... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#56 Post by Joakim.S »

Ja då var det dags för lite vintermek, jag kom över ett par Ferrrari bromsar fram.

Det blir givetvis lite motormek + eventuellt andra hemliga uppdateringar

/Joakim
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#57 Post by Cédric »

Kul att det är lite liv i garaget (till skillnad från mitt för tillfället långsamtgående bilas), jag tänkte faktiskt lyfta tråden idag för att se hur det går, men det verkar du ha skött galant:). hur blir det med finmappning, ska motorn in igen eller är du nöjd?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#58 Post by gurra »

Bromsarna känns som en välbehövlig uppgradering du som har lite mer effekt original :)

Är det original grenrör? Ser ut som att det finns en rejäl påse effekt att hämta där.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#59 Post by patand »

Kul med ferrari bromsar på en porsche! Inte direkt vad man väntar sig! :D
gurra wrote:Är det original grenrör? Ser ut som att det finns en rejäl påse effekt att hämta där.
Så vitt jag förstått av Jocke så har han flödestestat grenröret (eller mätt mottrycket iaf) och kommit fram till att det är förvånandsvärt bra.

Rätta mig om jag har fel Jocke! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#60 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Kul att det är lite liv i garaget (till skillnad från mitt för tillfället långsamtgående bilas), jag tänkte faktiskt lyfta tråden idag för att se hur det går, men det verkar du ha skött galant:). hur blir det med finmappning, ska motorn in igen eller är du nöjd?
Ja motorn skall finmappas den gick fett och laddtrycket var inte stabilt, sen får jag se om jag passar på att prova något annat :wink:
jag var inte nöjd efter boxbytet det känns som att det blivit något fel vid konverteringen av mapparna från dos till windows programvara. Det är då ypperligt att bromsa motom i en repeterbar bromsbänk för att se om jag bara blev väldigt fort van vid effekten eller att den tappat effekt vid bytet.


patand Skrivet: 2010-01-18 13:23:20 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Kul med ferrari bromsar på en porsche! Inte direkt vad man väntar sig!


Så vitt jag förstått av Jocke så har han flödestestat grenröret (eller mätt mottrycket iaf) och kommit fram till att det är förvånandsvärt bra.

Rätta mig om jag har fel Jocke!

gurra Skrivet: 2010-01-18 13:13:08 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Bromsarna känns som en välbehövlig uppgradering du som har lite mer effekt original

Är det original grenrör? Ser ut som att det finns en rejäl påse effekt att hämta där.


Du har alldeles rätt det är orginalgrenrör och det finns säkert massor att hämta men man skall vara säker på att göra något som är bättre än orginal och även få plats med turbon på orgplats.

Kan väl säga att jag började på att bygga ett rör för några år sedan men det hamnde i skroten av ovannämnda anledning.


Jag mätte mottrycket i bänken och om jag inte minns fel så hade jag 0,9bar på 1,5bar laddtryck sen så sagt säger ju inte mottrycket allt men det verkar fungera i alla fall.

Bromsarna räckte till på Mantorp, hur det nu gick till :?: men som sagt gt3 hade minst sagt bättre bromsar .


/Joakim

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]