931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

Joakim.S wrote:Jag har nog inte hittat samma dogring som på 924 board därav svetsen.
Hmmm undrar vad det är som saknas på din ring då. Någon klack eller något annat som ska hålla den på plats? Eller är det presspassningen som inte är tillräckligt exakt kanske?

Man blir ju definitivt nyfiken...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#32 Post by Joakim.S »

patand wrote:
Joakim.S wrote:Jag har nog inte hittat samma dogring som på 924 board därav svetsen.
Hmmm undrar vad det är som saknas på din ring då. Någon klack eller något annat som ska hålla den på plats? Eller är det presspassningen som inte är tillräckligt exakt kanske?

Man blir ju definitivt nyfiken...
Org ringen har ett splines mindre än den ringen jag fått tag på genom Utzon, men jag har lämnat in det på svarvning så den passar precis utanpå befintliga splines, så utan svets skulle den bara snurra runt på 1:an

Sen är det lika med synkringen, den är också bearbetad så att man får rätt mått dvs 86,4 +- 0,25mm men det är inget man gör själv han som gjorde detta har gjort en jigg så man får väl hoppas att det finns fler som skall ha dessa så kostnaden fördelas lite.

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#33 Post by patand »

ok, då är jag med. :) Klart det är fler som skall ha synkringar!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#34 Post by Joakim.S »

Efter ha haft lite problem från och till med insprutningen så var det dags att uppgradera till ett MBE 970, fast det som tog döden på det gamla sprutet var en felkoppling av en tändspole, som jag lyckades köra med i 1 mån utan problem :? hur det nu gick till.

När jag bromsade bilen förut så anlitades Kenneth Andersson på motortjänst han har hållt på med bilar och motorer i nästan 40 år, han bromsar mappar motorer till rally/rallycross eliten även stcc och vanliga gatåkare typ Qvarnis och givetvis mig.


Han har hållt på med MBE sen 80 talet och bl.a varit med och utvecklat systemet med sina synpunkter så då föll sig valet naturligt med ett MBE 970.


Som ni ser är det lite kablar som skall på plats och jag har lagt ner mycket möda att byta kontakten från 36-55 polig vilket jag inte gått iland med riktigt, det blir ett samtal till Kenneth på måndag så att jag reder ut dom sista 3 kablarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#35 Post by gurra »

Kul att du är på gång! Kabelhärvor är alltid lika roliga att fippla med.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#36 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Kul att du är på gång! Kabelhärvor är alltid lika roliga att fippla med.
Ja det känns skönt men det är 4st förkopplingsmotsånd som skall dit, sen skall bränslemappen och laddtrycket kontolleras så att överföringen stämmer.

Laddtrycksmappen är nämnligen inte den samma som på mitt gamla sprut så den får nog mappas om.

/Joakim

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#37 Post by gurra »

Laddtrycksmappen, du menar den där tabellen man sätter till 100% duty cycle och sen gasar??
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#38 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Laddtrycksmappen, du menar den där tabellen man sätter till 100% duty cycle och sen gasar??
Har mer eller mindre provat detta i bromsbänken plötsligt började motorn spika :? jättekonstigt, så vi ställde in bänken på 4000rpm och ökade belastningen, laddtrycket kommer till en början lite långsamt för att sedan smälla upp på 2,2-2,3 bar ja mycket riktigt den spikade.


Felet var ett wastegatemembran som sagt upp sig.

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#39 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Laddtrycksmappen, du menar den där tabellen man sätter till 100% duty cycle och sen gasar??
Om du tittar på nedre bilden upp till vänster så ser du en grej med tre rattar på, Med den kan du under tiden du kör justera bränsle, tändning, laddtryck, för att sedan spara med mellanslag, jag tycker det verkar ganska fiffigt.

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#40 Post by patand »

Snart fart på kärran igen då! :D

Hur har det gått med växellådsfixandet? Allt klart?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#41 Post by Joakim.S »

patand wrote:Snart fart på kärran igen då! :D

Hur har det gått med växellådsfixandet? Allt klart?

Det hoppas jag på, det skall bli kul att köra lite slalom eller bana igen.

Växellådsfixandet har gått lite framåt, jag behöver montera dit en gaffel, sen så kan den provköras, fungerar den bra så är det jobbiga/roliga kvar nämligen att flytta över diffbromsen.

/Joakim

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#42 Post by gurra »

Joakim.S wrote:
gurra wrote:Laddtrycksmappen, du menar den där tabellen man sätter till 100% duty cycle och sen gasar??
Har mer eller mindre provat detta i bromsbänken plötsligt började motorn spika :? jättekonstigt, så vi ställde in bänken på 4000rpm och ökade belastningen, laddtrycket kommer till en början lite långsamt för att sedan smälla upp på 2,2-2,3 bar ja mycket riktigt den spikade.


Felet var ett wastegatemembran som sagt upp sig.

/Joakim
usch.. wastegates som inte gör som man vill är otäckt. jag har en stor klump aluskrot i garaget som kan bekräfta det :?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#43 Post by gurra »

Joakim.S wrote:
gurra wrote:Laddtrycksmappen, du menar den där tabellen man sätter till 100% duty cycle och sen gasar??
Om du tittar på nedre bilden upp till vänster så ser du en grej med tre rattar på, Med den kan du under tiden du kör justera bränsle, tändning, laddtryck, för att sedan spara med mellanslag, jag tycker det verkar ganska fiffigt.

/Joakim
DTA Fast-spruten kör med samma typ av kontrollbox till sina sprut.
Det är rätt fiffigt, men i praktiken är det bara användbart vid statisk bromsning. Hur mappar ni nya laddtrycksmappen nu när motorn är monterad i bilen? Misstänker att Kenneth bara mappar i bromsbänken numera?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#44 Post by Joakim.S »

gurra wrote:
Joakim.S wrote: Om du tittar på nedre bilden upp till vänster så ser du en grej med tre rattar på, Med den kan du under tiden du kör justera bränsle, tändning, laddtryck, för att sedan spara med mellanslag, jag tycker det verkar ganska fiffigt.

/Joakim
DTA Fast-spruten kör med samma typ av kontrollbox till sina sprut.
Det är rätt fiffigt, men i praktiken är det bara användbart vid statisk bromsning. Hur mappar ni nya laddtrycksmappen nu när motorn är monterad i bilen? Misstänker att Kenneth bara mappar i bromsbänken numera?
Vi mappade om sprutet på väg när jag bytte till separata spjäll och större spridare fast laddtrycket tänkte jag nog försöka själv med denna gång.

Jag tycker nog att det är lättare på väg med boxen för du kan blixtsnabbt spara det värde som du vred in.

Ex på bränslet, du ligger på en spjällvinkel ökar ex med 500rpm intervaller och vrider in det tills du har det lambda du vill ha, det måste gå fortare än att hålla på i datamappar, fast man kanske vänjer sig med det också.

Kenneth mappar även på gata men det är inte åt vem som helst, typ kepsen bak och fram skall nog icke göra sig besvär utan man får nog bygga upp lite förtroende först, det är oftast inte så långsamma bilar han håller på med och jag skulle nog själv vara tveksam i en del/många fall.

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

vattenläckage/mappning

#45 Post by Joakim.S »

Jag har under två dagar varit ute och mappat bilen med problem givetvis.

Kenneth på motortjänst har gjort om mina mappar ifrån hex värden till överskådlig data i nya boxen, så jag började glad i hågen att mappa med en kompis men om man inte kan programmet så tar det minst sagt lite tid samt att jag tyckte att det var konstigt att det behövdes så mycket mer bränsle som 15-20% med den nya boxen.

Det samt lite misständningar som jag inte kunde lokalisera gjorde det att det bara var att vänta till Kenneth hade tid för mig. Igår hände det, jag kunde komma dit och få hjälp samtidigt som vi provkörde två boxar som han fått in.

Då tiden för hjälp var passerad den dagen så bestämde jag mig för att mappa själv med min Kamrat, jag började om från org mappen och med lite total bränsleinställning så gick helt plötsligt bilen hjälpligt, då var det dags att åka ut på motor vägen och köra lite låga spjällvinklar/varvtal. :twisted:

Under tiden vi kör så börjar jag bli lite misstänksam mot den lambdamätare som jag lånat och att det 30åriga elsystemet inte ger tillräcklig spänning ut. Lambdamätaren ger lite väl mycket olika värden samt fryser i tid och otid, vi tar ett nytt beslut att jag åker dit dagen efter för att få lite proffessionell mapphjälp.

Jag lämnar av min kompis och hör att kylfläkten går men tempmätaren sjunker inte, vilket var lite konstigt, det blir till att masa sig ut och lyfta huven och det är då jag ser allt vattnet under bilen.

Hmm jag fyller på lite nytt vilket blev ca 4liter och körde hem dom 4Km för att ställa diagnos, vilket inte var så svårt då det var en snitslad bana av vatten bakom bilen, jag lyfter huven och hittar genast kylslangen med ett litet jack. :lol:

(Det var bara det att under tiden så tog datorns batteri slut och den nya mappen som vi gjorde med 2-3t jobb gick ej att öppna utan krävde en pin kod?? Datorer :cry: )

Jag ringer till Porsche men får inget svar utan sätter mig i bilen för att åka och köpa en ny kylslang!!!

Men väl framme så finns givetvis inte kylsalngen i Sverige utan det skulle ta 5-7 dagar att få hem den från Tyskland, men det känns ändå bra att få dit en ny slang tänker jag, men det är då han säger att den utgått utan ersättning :cry:

Vad gör man :?: det blir det vanliga när man har problem med saker som inte passar/finns, man åker hem till Håkan även kallad rör-Ollson och vi byggde svetsa svarva till 02:00, vid det laget började jag bli lite seg, men vad gör det när man änligen skall få lite mapp-hjälp.


Jag kunde åka till Motortjänst, var där ca kl 10 med en nytankad och en icke vattenläckande bil, efter några timmars justering och en ny lambdamätare så började bilen äntligen att gå och efter ett tändstiftbyte to.m riktigt bra, kan bara säga att det kändes lite skönt.

Nu är det bara kontroll av bränsle med laddtryck kvar att göra, det bör utföras med torra vägbanor då bilen blir lite lynnig vid 1,5bar, så nu är det väntans tider igen tills jag får lite tid tilldelad.

/Joakim

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users