Jag har under två dagar varit ute och mappat bilen med problem givetvis.
Kenneth på motortjänst har gjort om mina mappar ifrån hex värden till överskådlig data i nya boxen, så jag började glad i hågen att mappa med en kompis men om man inte kan programmet så tar det minst sagt lite tid samt att jag tyckte att det var konstigt att det behövdes så mycket mer bränsle som 15-20% med den nya boxen.
Det samt lite misständningar som jag inte kunde lokalisera gjorde det att det bara var att vänta till Kenneth hade tid för mig. Igår hände det, jag kunde komma dit och få hjälp samtidigt som vi provkörde två boxar som han fått in.
Då tiden för hjälp var passerad den dagen så bestämde jag mig för att mappa själv med min Kamrat, jag började om från org mappen och med lite total bränsleinställning så gick helt plötsligt bilen hjälpligt, då var det dags att åka ut på motor vägen och köra lite låga spjällvinklar/varvtal.
Under tiden vi kör så börjar jag bli lite misstänksam mot den lambdamätare som jag lånat och att det 30åriga elsystemet inte ger tillräcklig spänning ut. Lambdamätaren ger lite väl mycket olika värden samt fryser i tid och otid, vi tar ett nytt beslut att jag åker dit dagen efter för att få lite proffessionell mapphjälp.
Jag lämnar av min kompis och hör att kylfläkten går men tempmätaren sjunker inte, vilket var lite konstigt, det blir till att masa sig ut och lyfta huven och det är då jag ser allt vattnet under bilen.
Hmm jag fyller på lite nytt vilket blev ca 4liter och körde hem dom 4Km för att ställa diagnos, vilket inte var så svårt då det var en snitslad bana av vatten bakom bilen, jag lyfter huven och hittar genast kylslangen med ett litet jack.
(Det var bara det att under tiden så tog datorns batteri slut och den nya mappen som vi gjorde med 2-3t jobb gick ej att öppna utan krävde en pin kod?? Datorer
)
Jag ringer till Porsche men får inget svar utan sätter mig i bilen för att åka och köpa en ny kylslang!!!
Men väl framme så finns givetvis inte kylsalngen i Sverige utan det skulle ta 5-7 dagar att få hem den från Tyskland, men det känns ändå bra att få dit en ny slang tänker jag, men det är då han säger att den utgått utan ersättning
Vad gör man
det blir det vanliga när man har problem med saker som inte passar/finns, man åker hem till Håkan även kallad rör-Ollson och vi byggde svetsa svarva till 02:00, vid det laget började jag bli lite seg, men vad gör det när man änligen skall få lite mapp-hjälp.
Jag kunde åka till Motortjänst, var där ca kl 10 med en nytankad och en icke vattenläckande bil, efter några timmars justering och en ny lambdamätare så började bilen äntligen att gå och efter ett tändstiftbyte to.m riktigt bra, kan bara säga att det kändes lite skönt.
Nu är det bara kontroll av bränsle med laddtryck kvar att göra, det bör utföras med torra vägbanor då bilen blir lite lynnig vid 1,5bar, så nu är det väntans tider igen tills jag får lite tid tilldelad.
/Joakim