931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 på G

#391 Post by Joakim.S »

Jaha då var man hemma igen efter långturen till Lidköping och den årliga träffen, det vart dock inte helt utan missöden då aluminiumfästet som höll spännaren till generatorn behagade att Gå av.
Som tur var så hade jag ett m8 hål till att fästa i, så det gick fort att montera dit spännaren i det andra hålet men dessvärre så det höll bara två rundor i slalomen.

Det var då Det dök upp en kille som heter Lars (tror jag) som efter lite disskussion och problemlösning så åkte han till sin verkstad tillverkade ett nytt fäste som vi monterade dit och plötsligt så var jag med i matchen igen.

För övrigt tack till alla hjälpsamma och Rikard som generöst lånade ut sitt gästrum, övrigt mycket trevliga människor och köra

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 på G

#392 Post by Joakim.S »

Så där ja!
Nu har det hänt lite igen, har varit på Mantorp 2ggr och hunnit köra sönder differentialen som inte tyade längre.
Jag har även hunnit byta fjädring, byta spridare och dra ny el till bränslepumpen puuh det är aldrig lätt med en gammal bil.
Det som hände idag var att jag tömde den på E85 och fyllde bensin med 2 taktsolja för lite konservering och smörjning.
Positivt är att bilen gick 20 km/h fortare i år på Mantorp än den gjort förut samt att höjningen av bilen och nya fjädrar gjorde sitt.
Uppdateringar är planerade med 968 låda och en ev översyn av bromsarna då dom nya gt3 etc kan bromsa 100 m senare.
Jag har inte bestämt mig riktigt om jag skall riva ur motorn för renovering och klura ut om det går att balansera om den. Motorn skakar I hela bilen vilket kan bero på valpkuddarna men jag tycker nog att den ska vibrera mindre, jag är inte helt överens med dom som säger att på en 4cyl motor behöver man inte balansera motvikterna vid ändring av vevstakar och kolvvikt, forskar vidare i det området.
Har någon något uppslag på detta så skrik till.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931-79 Idé och ev uppdatering.

#393 Post by Cédric »

Kul att du fick räsa lite, blev det bättre med nya fjädersetupen? Hur fort gick det runt varvet ungefär? Får du inte till bromsbalansen, du borde kunna bromsa riktigt sent om allt lirar med så mycket däck och rätt låg vikt.

En del av mot vikten ska balansera upp vevslängen och stakens vikt. Så jo, det ska väl egentligen balanseras..

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 Idé och ev uppdatering.

#394 Post by Joakim.S »

Jepp det blev bättre med nya setupen men undrar om det inte var att jag höjde bilen som gjorde mest skillnad då den verkar ha slagit igenom både fram och bak ( tack Rikard). Jag mätte inte tiden själv med åkte lika med Erik Jakan turbo BMW och han körde ca 1,29. Mätarfart är ca 240 på rakan och jag hade svårt att få till någon bra inbromsning där, start och målrakan däremot så funkade det bättre fast ca 190 på mätaren och kortare inbromsning.
Det känns som att det inte tar tillräckligt bak så antingen byter jag belägg eller gör en större ABS modifiering.

Har du inget orakel som vet hur mycket man skall lätta veven när man lättat kolv och stake med ca 500 gr styck, veven är nollbalanserad men jag tror att det inte blir harmoni när den är så mycket lättare.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#395 Post by gegge »

Det längre utläggningen är att en statisk balansering som är stillastående och dynamisk när veven roterar. Men ingen av dessa tar höjd för vikten av vevstake och kolv. På en rak sexa tar alla krafter ut varandra, vilket i viss mån sker även på en boxerfyra. På en rak fyra blir det problem vilket balansaxlarna försöker eliminera.

Vid 0/180 grader dvs TDC och BDC sker bara förflyttning av nedre delen av vevstaken vilken då helst ska balanseras mot motvikten. Vid 90/270 grader är det nästan hela vikten av kolven och vevstaken som ska balansera motvikten. Här får man välja och man vill ha mycket vibrationer i sidled eller höjdled, eller mindre vibrationer överallt. Det här är väldigt framträdande på encylindriga motor, eller V-tvin. På en rak fyra uppstår istället ett "excentriskt vridande moment" två gånger per varv vilket blir just vibrationer. Det som balansaxlarna försöker eliminera. Se även balansfaktor på v-åttor som berör samma sak.

Ett kortare svar är: Jag har i min trimmade 924 sugis betydligt lättare vevstakar och kolvar och för att hamna någorlunda rätt knivade jag veven så mycket det bara gick. Dvs satte hela veven i svarven och tog bort 2 kg. Den motorn är synnerligen vibrationsfri från 1500 varv till över 7000 varv med hårdare motorkuddar. Det med ett svänghjul på 4,5kg och en tunn tryckplatta i plåt. En lyckad gissning.
Last edited by gegge on 2016-11-07 07:29:22, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#396 Post by Joakim.S »

Det var ett svar som jag tyckte om, lyssnade förut på din sugis och den lät riktigt fint.
Jag var inne på om jag skulle skruva isär och precis som du knivegga veven för att kompensera mina stakar och kolvar då den skakar sönder fästen överallt sen så känns det inte så bra.
Det jag inte riktigt förstår är att alla säger att man inte behöver kompensera en 4 cyl motor då 1-4 skall balanseras av 2-3 an men det sitter faktiskt lager imellan som vibrationerna måste gå i eller ?
Blir nog att riva för översyn, tror du att man skall härda den bearbetade ytan?
Varvar nästan 8000

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#397 Post by gegge »

Det finns vevar med dubbla motvikter för varje vevtapp vilka brukar fungera långt bättre än de enklare som inte har motvikter vid andra och fjärde ramlagret. Det trots att alla vikter skulle balansera ut varandra i teorin i bägge fallen. (Alfa har i sina racemotorer kört utan motvikter vilka gick sönder om de höll jämnt varvtal.)

Det hör till saken att jag läste allt jag kunde komma över och blev inte mycket klokare. Jag läste om balansaxlar, motvikter, balansfaktorer, första och andra gradens rörelser på kolven. Jag tittade på hur veven vred sig per cylinder sett från svänghjulet. Jag frågade kunniga. Jag räknade på det. En tyngre vev är mer stabil än en lättare. Vissa motorer behöver svängningsdämpare, vilka påverkas av vikten på svänghjulet osv. Till slut gav jag upp...

Jag resonerade som så att Daimler-Benz/Audi/Porsche som konstruerade motorn måste ha gjort någonting rätt. Om jag då förändrar det genom att lätta vevstake och kolv med 500g på ena sidan kanske det inte vore en dum idé att ta bort lika mycket på andra sidan, dvs motvikten. Sagt och gjort :D

Då veven är en rätt snygg historia i smitt stål är det inte helt lyckat att svarva i en massa spår. Men det är på utsidan och inte i några bärande delar. Tror därför inte att ytorna behöver bearbetas. Shotpeena för att minska stress i ytor blir bara overkill och härda gör veven bara hård och skör. Seg hade varit att föredra.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#398 Post by Joakim.S »

Hittade en tråd på rejsa där Johan Edlund skrivit, det understryker väl det som vi pratat om.
Det sista inlägget.

Här sedan: 03 Jun 2003
Tipsa Facebook Inlägg 13 Jan 19:48:22 Citera
Micke Holmström skrev:
M3Jonas skrev:

Mao behöver du inte balansera om veven pga stakbytet.


Nej jag vet, eller förstår åtminstone.
Men, om vi tänker oss ett extremfall: Storänden på staken väger 5 kg, visst vore det väl då bättre att motvikterna på veven också var jättetunga för att balansera ut denna tunga vikt så det inte blir stora inre krafter i veven pga att de olika storändsvikterna skall balansera ut varandra?

När Opel konstruerade veven ursprungligen så borde väl ändå storändens vikt varit med i beräkningen, annars behöver vi ju inga motvikter alls i vevaxeln.

Åter till mitt fall, vore det inte bättre om man tog bort en 30-40 gram, nånting, på varje motviktspar?

Johan Edlund
Eftersom det rör vevstakar och inte kolvar så bör även motvikterna på en rak motor anpassa. Motorn kommer dock att verka vara i balans oavsett om man gör det eller ej. Skillnaderna är de interna böjkrafterna.

Vill man inte modellera upp allt i datorn och låta något program hantera räknandet så kan man förenkla det hela något och räkna för hand. I regel kan man utgå ifrån att 2/3 av vevstakens massa är roterande massa. Massa*radie ska sedan överensstämma för båda sidor av veven för varje cylinder.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#399 Post by gegge »

Jag var tvungen att tänka till. Balansaxlarna är till för att motverka andra ordningens kolvrörelse. Första ordningen är en ren sinusfunktion som kommer av vevens rotation. Andra ordningen beror på att vevstaken lutar in mot cylindern. Vid TDC blir accelerationen som störst. Då F=m*a måste antingen kolvens massa sjunka eller längre vev och kortare slag. Höga varvtal ger vibrationer på en radfyra med volym.

Då 931 kolven har en enorm krona och därmed massa över kolvbulten kanske man får tänka om. En modern lätt kolv och en vevstake som är 10mm längre kanske skulle minska vibrationerna något?

Eller så har du nått taket, 8000 varv är max.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#400 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Jag var tvungen att tänka till. Balansaxlarna är till för att motverka andra ordningens kolvrörelse. Första ordningen är en ren sinusfunktion som kommer av vevens rotation. Andra ordningen beror på att vevstaken lutar in mot cylindern. Vid TDC blir accelerationen som störst. Då F=m*a måste antingen kolvens massa sjunka eller längre vev och kortare slag. Höga varvtal ger vibrationer på en radfyra med volym.

Då 931 kolven har en enorm krona och därmed massa över kolvbulten kanske man får tänka om. En modern lätt kolv och en vevstake som är 10mm längre kanske skulle minska vibrationerna något?

Eller så har du nått taket, 8000 varv är max.
Den vibrerar vid 2000, 4000 och ca 6000rpm. Dom kännbara vibrationerna minskar med ökat varvtal
Om man tittar på Johan Edlunds inlägg så borde jag minska vikten på vevslängen med ca 220 gr. Har för mig att org vägde ca 920 och Verdi ca 600gr och tar man vikterna x 0,66 eller 2/3 så får jag det till att skillnaden blir den siffran.

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#401 Post by balansaxel »

Fina uppgraderingsplaner :D

Balansera med påskruvade såkallade bobvikter för att simulera vikt av stake o kolv?
Så balanserades min audifemma när lättare stakar monterades..
Kan det vara en väg att gå även i detta fall??
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#402 Post by Joakim.S »

balansaxel wrote:Fina uppgraderingsplaner :D

Balansera med påskruvade såkallade bobvikter för att simulera vikt av stake o kolv?
Så balanserades min audifemma när lättare stakar monterades..
Kan det vara en väg att gå även i detta fall??
jo jag har också klurat på bobvikter men vet inte riktigt hur tunga man skall sätta dit, används oftast på 6,8, eller 5or om jag forskat rätt.
Kanske 2/3 av vevstaksvikten som Hr Edlund skrev.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#403 Post by gegge »

Aha...

Skumt med resonansfrekvenser på varje jämnt varv som dessutom minskar!?

Trodde vibrationerna steg med varvtalet. Då låter det som om en lättad vev skulle kunna lösa det för jag har inga sådana tendenser.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#404 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Aha...

Skumt med resonansfrekvenser på varje jämnt varv som dessutom minskar!?

Trodde vibrationerna steg med varvtalet. Då låter det som om en lättad vev skulle kunna lösa det för jag har inga sådana tendenser.
Då är bara frågan om den håller då härdningen försvinner när man knivseggar, kan bli lite som ett ljumskbråck :D

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#405 Post by balansaxel »

Läste lite mer och det ska ju räcka med att lätta motvikterna motsvarande differensen du tagit bort!?
Sen om det ska bli optimalt kanske man får räkna och mäta lite kring hur vikt/kraftutväxlingens påverkan blir.
Borde finnas mycket kunskap i detta hos rallycrossåkarna etc...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]