Årets första racerapport och även den första på sådär 4 år. Jag har ju bloggat om alla ursäkter innan så det kan vi tack ock lov hoppa över. Det var en underbar dag med MSCC, klubbmästerskapet brukar vara det men idag var det lite extra då vi delade dagen med BMW Cupen och det var riktigt fint väder, typ 23 grader och solsken. Redan kvällen innan hände lite omvälvande saker. Min fru ordnade en mekaniker till mig
. Hon skulle umgås med sin arbetskompis och dennes sambo var betydligt mer intresserad att följa med mig och kolla på racing
. Nu hade jag helt plötsligt en mekaniker och tillgång till servicebil, rena lyxen! Det förenklade logistiken och framförallt däckbyte avsevärt. Så otroligt uppskattat med denna hjälp (Thank you Nick!!!
). Väl på med de stora hjulen så märker man att bilen är markant mer trögstyrd, kanske inte så bra för en förare med dålig kondis. Vidare märkte man att folk blir lite extra glada när man har på sig räserpyamasen, det var inte bara jag som var glad att få komma till start efter dessa år. I besiktningskön fick jag prata med Fredrik Å, inte nog med att jag borde köra lika snabbt som han i sin Ginetta, så kan jag tacka honom för lackhjälpen tidigare i år. Med andra ord har man redan börjat få nya klasskompisar.
Tidsträning 1
Japp, då var det dags för själva körningen. Ut på ett par trevande varv och jag har i bakhuvudet att 1:06 skall vara personbästa på denna sträckning (dubbelkollade senare och 1:06,74 sattes 2014 på r-däck), som för övrigt är en favorit. Matcha den tiden skall jag göra under dagen och extra bra blir det om man kapar 2 sekunder med tanke på slicksen. Det blir inte mycket slökörning, vänster fram har något glapp men det väljer jag att ignorera och det märks inte när man kör. Jag hamnar bakom en en vit Ginetta som visar sig inte ha så bråttom. Tar mig om och kör på. Det greppar riktigt fint, på något ställe får jag bilen att överstyra till och med. Ser tiderna börja med 1:08 sedan 1:06 och bäst blir 1:05,7 . Jag är riktigt glad då jag redan putsat personbästa på första stinten
. Det finns mycket att fila på men det mest fundamentala är att jag har svårt med växelval på baksidan. Man kan köra ordentligt fort men jag får inte till någon bra växelstrategi att jobba ifrån. Efter passet kollar vi däcktryck, 1,8 verkar väl ok så det får jag köra vidare på. Indikation på den anslagna tidlistan är att jag är näst sist i fältet. Helt ok med mig
.
Foto: Nick Kountourakis
Tidsträning 2
Till andra stinten har jag grubblat på växelval på baksidan. Det gör susen och även om det inte är optimalt så blir körningen mer konsekvent och jag kan öka tempot. Liksom första passet är det ganska fritt, sedan får man lite flashbacks från Porsche cupen när Micke Olsson drar förbi med sin Radical
. En del positiva iakttagelser är att när det går undan så märker jag inte av trögstyrdheten, toe-out bak som tydligen skall vara livsfarligt går visst att köra med. Det är nog den som bidrar till överstyrning i långsamma svängar. En annan grej är att jag faktiskt har bra ratthållning, tidigare körningar har jag varit för fladdrig med händerna så det är en positiv utveckling. Det nya chassiet lirar bra, ingen markant skillnad men det verkar som det funkar med slicks trots att det är avstämt för r-däck. I övrigt är det följsamt och fint. Tiderna sjunker och jag sätter dagens bästa 1:04,3. Otroligt nöjd och helt över förväntan. Tidlistorna indikerar att jag inte blir sist i kvalomgången.
Lunchpausen
Det är kul att klubben arbetar för all-inclusive event och att få lunchen fixad som tävlande är uppskattat
! När burgaren är uppäten plockas laptopen fram för att kolla loggfiler. Mina gamla Roadsport C kamrater Magne och Pontus (båda Lotus Elise) bidrar med återkoppling. Pontus kör retligt nog fortare än mig men oerhört uppskattat att han delar sina filer! Jag kan snabbt konstatera att det finns mycket att hämta på körningen. Hittar loggen från 2014 och ser att jag kan även lära av mig själv
. Säger det igen, underbart verktyg den där Performanceboxen
!
Röd - 2018, Blå - 2014
Snabb analys säger att jag är hyfsat ok att bromsa (aningens brantare kurvor). Finns ett par partier där jag har bättre hastighet
. Kikade även på sidokraft och lite bättre är det med 1,3 mot 1,2G, men nog skulle man kunna krama ut lite till
. Baksidans snabba chikan kändes är en utmaning och det bekräftas av loggen. Jämför man sedan med Pontus så finns det klart mer att hämta där. Vad jag även tycker är intressant med grafen är att bilen är slöare. Antingen har jag tappat kraft i maskin eller så är det så att jag dödat utväxlingen med mina höga däck. Runt 6% skillnad i rullomkrets mot tidigare "rullskridskor", stämmer teorin är det både bra och dåligt. Dåligt för jag har inte ekonomi att byta däck men bra för det blir ett enkelt trim att gå ner från 640 till mer resonabla 620-610
.
Race
Så var det dags för Race. Står bredvid bredvid den vita Ginettan (nr 20) och undrar hur det skall gå. Får en riktigt bra start och jag tar decimetrar just i början men ser strax hur Ginettorna framför får upp flåset bilarna tar igen och drar sakta ifrån. Jag är i detta läget fortfarande inte sist. När vi kommer ut på rakan har en Radical snurrat och det blir rödflagg. Så det blir omstart. Denna gången kommer jag iväg dåligt och det sista hoppet att ta ge motstånd till 20 krossas när jag missar växling och jag är definitivt bakom. Men det blir jakt på det första varvet rätt och jag har kul. Tyvärr verkar det som han ger upp och i princip släpper mig
. Resten av racet blir solokörning, inte mycket att försvara och för långt ifrån de framför. Så nu börjar jag experiment med senare inbromsning, inspirerad av infon från loggfilerna. Tyvärr inga bättre tider men man märker att det finns tid att hämta på många ställen. När jag passerar målflagg är jag inte sist!
Trots värmen och min dåliga kondis så har jag hållit mig hyfsat fräsch hela dagen. Visserligen svettig och trött men ingen huvudvärk, illamående eller andra fenomen. Med andra ord är jag otroligt nöjd med dagen. Bilen har gått bra och varit anständigt körbar. Klonket i vänster fram är något jag behöver se över och jag kunde även se att hjulvinklarna bak ändrat sig. Så lite att kika på till nästa gång. Vad som både är bra och dåligt är att jag kan förbättra mig med mer träning, det är bra för jag behöver inte köpa grejer till det
men dåligt för jag helt enkelt inte har så mycket tid att komma ut att köra
.
Slicksutvärdering
Så dagens största diskussionsämne. Hade förväntat mig lite av en direkt och intensiv upplevelse av de nya greppnivåerna. Lite som att man blir serverad en fantastisk måltid som är så god att man nästa kan höra änglarna sjunga. Min upplevelse var mer successiv, att det fanns mer grepp att utforska hela tiden på olika sätt. Mer som en buffe där man hela tiden upptäcker nya läckerheter och det tar inte slut. Med andra ord har jag bara börjat på resan och den ser jag verkligen fram mot. Som en sidonot fick jag ett svar på frågan på hur mycket det slits, med detta tempot räcker detta settet resten av säsongen
.