Page 46 of 55

Re: 944 -84 | Föräldraledig

Posted: 2017-02-15 15:09:46
by Eddie Varvstopp
Ett halvår sedan senaste uppdateringen av tråden, kanske dags igen att dela för er som inte läser bloggen https://eddievarvstopp.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; ? Vad hänt sedan sist? Fortfarande småbarnspappa med ont om tid :( däremot har man bytt jobb så nu slipper resor i tjänsten stjäla dyrbar tid från garaget ;) :D . I garaget har den inte hänt mycket då jag inte varit där trots mycket inspiration. Jag har dock lyckats handla lite och nu har jag äntligen alla prylar för att köra 17" :D . De sista bitarna var spacers, ett par 35mm (9Products) och ett par 65mm (Manton). Fast det grova paret väger sådär 6kg vilket tar emot med tanke på ofjädrad vikt. Kanske man skulle uppgradera hjulupphängningen till modernare höga ET...?? Nåväl, detta får duga sålänge :P Tjusigt blir det i.a.f. när man provmonterar :D

Image

Så blir det något kört i år. Nej, men jag är försiktigt optimistiskt att få ut bilen 2018. Men innan dess skall följande buggar, som jag stört mig på i många år, fixas:

* Montera den renoverade bärarmen så bilen blir hel igen
* Förbereda karossen för lack av delar som fått skador och den nya plasthuven
* Montera locken för framlamporna
* Fixa intervalltorkarna
* Byta oljetemperaturmätare
* Se över dimljuset bak så att de funkar med halvljus
* Dra om kylslangarna för bromsar, modifiera och snygga till krängarfästen fram.
* Ny framruta
* Montera servostyrningen
* Bygga ett tornstag
* Om möjligt komplettera mina stripes ;)

Så, nu har jag hängt ut mina mål och riskerar att stå vid skammens påle om jag inte klarar dem. Vi får se om det hjälper.. ;)

Re: 944 -84 | Föräldraledig

Posted: 2017-10-28 21:57:53
by Eddie Varvstopp
Image

Fasen vad man inte är flitig här. Men jag och bilen lever :D . Inte för att det stått still eller att mitt sido-motion-spår har tagit över (http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100586&highlight=" onclick="window.open(this.href);return false; ). Nä det är snarare tvärt om. Följande har hänt..
Kunde inte riktigt låta bli så det ligger nu en hel del prylar till att konvertera till nyare ET. (om någon vill bli av med bromsok och spindlar med hubbar från 951+88/944s2/968, långa drivaxlar 33splines, en långt styrstag så hör gärna av er ;) ) det är förstås hamstring för senare uppgradering men nu är det annat fokus. Fick även äntligen min plastbakruta, tog nästan ett år och är en story i sig (hittar ni bloggen om ni orkar läsa https://eddievarvstopp.wordpress.com/20 ... ska-resan/" onclick="window.open(this.href);return false; ) . Sedan visade det sig att slicksen jag fått inte var bra så jag köpte ett set beggade Camaro Cup slicks av FHRacing, lite större än vad jag hade önskat men de duger, Yokohama 240/640-17. Jag kunde heller inte låta bli att handla på mig en urläcker frontspoiler från självaste Stig Svensson :D (se hans annons här på forumet).

Image

I vilket fall sitter nu den renoverade länkarmen på plats. Liksom alla dämpare som nu är injusterade med inställningarna sätta på mittersta läget. Kanistrarna för bakdämparna valde jag att fästa rakt upp i plåten för baksätet. Kanske skulle man ha dem inne i kupén för bättre skydd men jag valde den enklaste vägen att fästa dem. Det ser i alla fall ut som inget kommer ta emot när det skall röras på sig :) . Och apropå röra på sig.. det blev en liten provtur för någon månad sedan :D . 2,5 års damm tvagades av och sedan kunde man kolla om man hade tänkt rätt. Inget slammer, dunkande eller skrap :D . Jag tar det som att dämperiet blev bra och den nya hjuluppsättningen lirar bra.

Image

Nu skall ni inte tro att det skall ut och köras, det är mer kvar på listan. Men jag är fast besluten att en fungerande bil skall stå på startplattan på MSCC första KM 2018 ;) . Tror det är att min avhållsamhet som gjort att motivationen har stärkts. Sedan har bantiden med bruxet vilket gjort att man saknar räsern än mer. Sedan växer sonen och man ser att det det faktiskt finns möjligheter till motorsport tid ;) . Kan hända saker försvinner från listan men karossen skall fixas till att börja med. Först ut är framskärmarna som skall få sånnadär wheel-arch-louvres :D . Sjukt coolt tycker jag. Min lösning består i ett par kopior på huvgälar från Fiesta turbo RS som får sitta ovanpå framskärmarna.

Image

Kommer de ha någon effekt? Ingen aning . Nu ska skärmarna av då det finns behov att snygga till plåten undertill. Fortsättning följer...

Re: 944 -84 | Föräldraledig

Posted: 2017-10-29 16:38:52
by Audirickard
Jag kunde heller inte låta bli att handla på mig en urläcker frontspoiler från självaste Stig Svensson :D (se hans annons här på forumet).

Image
Den där spoiler är grym! Stickan han kan han!
Fränt bygge! 8)

Re: 944 -84 | Föräldraledig

Posted: 2018-01-20 15:47:29
by Eddie Varvstopp
I vilket fall... Jovars, semester brukar göra gott särskilt när det öppnar upp möjligheter till garagetid :) och märkligt nog blev det förmiddagspass under julledigheten, troligtvis tecken på småbarnsförälder. Således har det blivit lite produktivt arbete utfört. Men i vanlig ordning inte helt smärtfritt. Ållrajt, framskärmarna är nu färdigmodifierade. Tog upp hål bakom hjulen också, brukar vara en bra lågtryck zon och bra för luftevakuering :) . Det bästa är att det blir coolt. Om jag nu inte skriver det här hade nog ingen lagt märke till det men det ena hålet är ett par cm längre än det andra :( . Ett misstag som jag kommer störa mig på men som i verkligheten inte kommer ha betydelse.

Image

Provmonterade min införskaffade extrafront. Samma utseende men från en senare årsmodell och upptäckte att den inte riktigt har samma infästning som den som sitter på min bil. Det löser sig nog, tanken är att den nya skall med på lack, när den monteras är en annan historia. Det ha lite att göra med att jag vill flytta oljekylet och nu har jag fått många ideer. Provade även att montera lamplocken som legat på hyllan i många år. Men givetvis lyckas jag spräcka plasten :( , jag är inte riktigt van att borra i polykarbonat. Så den modden får skjutas på framtiden.

Image

Nu har jag kommit till det tråkiga jobbet. När frugan och jag monterade plastskärmarna för många år sedan såg jag att det var antydan till lätt rostangrepp precis vid dörrposten där skärmen monteras. Som det var på den tiden så fanns det inte tid att åtgärda då vi var mitt uppe i stressmek för att få bilen startklar. Nu har jag lovat mig själv att fixa det om jag ändå är där och pillar (igen). Har redan börjat arbeta bort angreppet, tack och lov är det mest kosmetiskt. I vilket fall kommer jag sova bättre om man vet att man tagit tag i det ;) . Höll nästan på att glömma min plasthuv. Den vill man också få lackad och således i behov av förberedelse. Ganska fiffigt har den blivit tejpad med en kolfiberliknande folie. Dock tilltalar det mig inte rent estetiskt, därför spenderade jag en stund att dra bort folien. Huven kommer bearbetas ytterligare men det blir en annan dag ;) .

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

Posted: 2018-01-20 16:21:50
by toyrace
Härligt att du nu är på G igen! Bilen verkar bli lätt vilket underlättar på banan :#944burn:
Var köper man lyktpottorna?
/ Stig

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

Posted: 2018-01-20 16:34:05
by Eddie Varvstopp
toyrace wrote:Härligt att du nu är på G igen! Bilen verkar bli lätt vilket underlättar på banan :#944burn:
Var köper man lyktpottorna?
/ Stig
Dessa lyktpottor vill du inte köpa :( tro mig ;) . De har riktigt dålig passform och nej, det är inte för turbo fronten. Så jag tror du skulle kunna ta fram egna och betydligt bättre. I.v.f. köpte jag dem begagnade för många år sedan och jag tror de har ursprung hos någon hemmapulare. On du ska köpa plast rekommenderar jag Börje "Dansken" i Hasslarp om han fortfarande är aktiv.

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

Posted: 2018-03-06 12:15:17
by Eddie Varvstopp
Image

Det kan bli kallt i Skåne också, alltså minusgrader och snö. Det händer inte ofta och det är sällan långvarigt. Nu har det hänt igen men jag har en tävlingsstart att ta hänsyn till så det blev till att trotsa kylan och allt obekvämt den har med sig för kvalitetstid i garaget :) . Det är huven som det arbetas på som ni kanske gissar. Man hade kunnat låta den vara men jag vet vad anorektiska tankar leder till ;) . Således har jag arbetat på huvens funktion. Till att börja med tillverkat fästen för gångjärnen. Jag kommer då använda original gångjärn då jag trivs bäst med att den sitter fast i bilen så man slipper jaga den runt knutans bandepå när det blir väder. Så hade jag ett par Aerocatch huvlås som legat på hyllan i många år nu. Ypperligt tillfälle att få dit dem, kanske inte helt tidstypiskt men väldigt stiliga. Och till sist, spolarmunstycken till framrutan. En fenomenal konstruktion och skall huven ändå sitta fast kan man lika gärna ha munstyckena på samma plats.

Rostlagningen vid dörrposten är klar. Garagepolaren Marty skänkte lite gälar i glasfiber från en truck så nu passar jag på att göra lite annan utformning på luftutsläppen. Jag ni har säkert listat ut att det finns aerodynamisk baktanke här med :) .

Nu kanske man behöver justera lite här och var men det som nu står på tur är plastning. Lite som skall fästas och lite som skall läggas igen men sedan skall det vara färdigt för lack. Sedan är det bara resten kvar ;)

Re: 944 -84 | Föräldraledig

Posted: 2018-03-16 14:56:19
by Maag
Eddie Varvstopp wrote:Image

Fasen vad man inte är flitig här. Men jag och bilen lever :D . Inte för att det stått still eller att mitt sido-motion-spår har tagit över (http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100586&highlight=" onclick="window.open(this.href);return false; ). Nä det är snarare tvärt om. Följande har hänt..
Kunde inte riktigt låta bli så det ligger nu en hel del prylar till att konvertera till nyare ET. (om någon vill bli av med bromsok och spindlar med hubbar från 951+88/944s2/968, långa drivaxlar 33splines, en långt styrstag så hör gärna av er ;) ) det är förstås hamstring för senare uppgradering men nu är det annat fokus. Fick även äntligen min plastbakruta, tog nästan ett år och är en story i sig (hittar ni bloggen om ni orkar läsa https://eddievarvstopp.wordpress.com/20 ... ska-resan/" onclick="window.open(this.href);return false; ) . Sedan visade det sig att slicksen jag fått inte var bra så jag köpte ett set beggade Camaro Cup slicks av FHRacing, lite större än vad jag hade önskat men de duger, Yokohama 240/640-17. Jag kunde heller inte låta bli att handla på mig en urläcker frontspoiler från självaste Stig Svensson :D (se hans annons här på forumet).

Image

I vilket fall sitter nu den renoverade länkarmen på plats. Liksom alla dämpare som nu är injusterade med inställningarna sätta på mittersta läget. Kanistrarna för bakdämparna valde jag att fästa rakt upp i plåten för baksätet. Kanske skulle man ha dem inne i kupén för bättre skydd men jag valde den enklaste vägen att fästa dem. Det ser i alla fall ut som inget kommer ta emot när det skall röras på sig :) . Och apropå röra på sig.. det blev en liten provtur för någon månad sedan :D . 2,5 års damm tvagades av och sedan kunde man kolla om man hade tänkt rätt. Inget slammer, dunkande eller skrap :D . Jag tar det som att dämperiet blev bra och den nya hjuluppsättningen lirar bra.

Image

Nu skall ni inte tro att det skall ut och köras, det är mer kvar på listan. Men jag är fast besluten att en fungerande bil skall stå på startplattan på MSCC första KM 2018 ;) . Tror det är att min avhållsamhet som gjort att motivationen har stärkts. Sedan har bantiden med bruxet vilket gjort att man saknar räsern än mer. Sedan växer sonen och man ser att det det faktiskt finns möjligheter till motorsport tid ;) . Kan hända saker försvinner från listan men karossen skall fixas till att börja med. Först ut är framskärmarna som skall få sånnadär wheel-arch-louvres :D . Sjukt coolt tycker jag. Min lösning består i ett par kopior på huvgälar från Fiesta turbo RS som får sitta ovanpå framskärmarna.

Image

Kommer de ha någon effekt? Ingen aning . Nu ska skärmarna av då det finns behov att snygga till plåten undertill. Fortsättning följer...
Vart hittade du luftintagen till skärmarna ? :)

Re: 944 -84 | Föräldraledig

Posted: 2018-03-16 19:20:17
by Eddie Varvstopp

Vart hittade du luftintagen till skärmarna ? :)
Vill minnas det var kinetic cars uk via ebay

https://m.ebay.ie/itm/Fiesta-RS-turbo-s ... xyBjBTWByb" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

Posted: 2018-04-17 20:57:24
by Eddie Varvstopp
Nu blir det lite uppdatering ;) .

Image

Jag hade satt upp en fin "att göra" lista som skulle få mig att ta tag i sakerna som jag tidigare stört mig på och få det klart innan start för en gång skull. Men vad händer, tiden drar ihop sig och saker får strykas från listan :( . Tidsoptimist, för all del, men nu har även yttre omständigheter spelat in. Jag hade som plan att få alla karossdelar (modifierade eller reparerade) lackade. Nu fick jag besked att hela bilen inte kan tas in. Nåväl, men de lösa delarna går ju. Sedan frigör det lite tid då bilen inte lämnar garaget och man kan göra saker på den. Så kommer nästa bakslag, man fick flytta på plastningen av huven p.g.a. den låga temperaturen. Man hade förvisso kunna göra det i.a.f. men vis av erfarenhet så prioriterar jag att jobba under rätt förhållande, det går fortare och blir helt enkelt bättre då. Med andra ord huven kommer inte med på lack :( .

Och så påskmeksfiaskot :( . Det är en tradition att vara ledig vid påsk, så även i år. Allt var upplagt, semester inlagd på jobb, synk med familjen att övrig logistik löpte på och det fanns inplanerad garagetid. Dock skulle de visa sig att jag förbisett en viktig aspekt.. I vilket fall började det bra. Jag ville äntligen ta tag i en annan pryl som stört mig, mina olikfärgade transporthjul. De skall ha lite däck med mönster men ligger nu utan och ett ypperligt tillfälle att göra vid dem. Ursprungstanken var att göra vid alla 4 och ta hela programmet med blästring och målning. Jag satte igång med den fälgen i sämst skick. En av de guldfärgade där klarlacken spruckit och metallen inte alls var fräsch gick i blästern. Där blev jag varse om varför BBS anses vara bra grejer, det skadade partierna blev snabbt bättre men den oskadda lacken var otroligt svår att rå på. En snabb kalkylering gav mig att de röda fälgarna blir orörda, den andra guldfärgade målas om så det blir bara en som får en grundlig genomgång.

Sedan händer det som jag totalt förbisett, det som jag nu borde fattat som småbarnsförälder. Man går och blir sjuk :( . Helt plötsligt försvinner dyrbar garagetid och stressen gör sig påmind :( . Nu reduceras planen ytterligare. Då ena fälgen är i gott skick blir det bara en fälg som får genomgång. Fast det blir ingen polering :( ...

Ja, det har bokats besiktning men tänkte ju få hjulen ställda också. Dessvärre inte, de vanliga serviceställena hade fullt upp så det pekar på att jag får göra ett eget försök...

Det kommer bli tight men det ska gå ;) . Jag är i ett hyfsat bra läge ändå. alla delar jag behöver har jag fått hem så det är bara att få ihop det. Och apropå det så hann jag hämta mina skärmar och front från lack. Jag har bara tittat lite snabbt på prylarna men det ser riktigt, riktigt bra ut, Lernia i Malmö har levererat ytterligare en gång :D !!

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

Posted: 2018-04-22 18:02:58
by Eddie Varvstopp
Image

Arbetet fortskrider i garaget. Nu blev det bara en tummetott kvar av min fäljrenovering. En fälg blev målad, den blev alltså inte ens polerad. Som vanligt önskar man att man hade fått tiden på sig för resultatet blev bra men kunde blivit bättre. Nåväl, Bodil skulle ha nya sommarskor och då passade jag på att få med transporthjulen till Klemens. I vanlig ordning besöktes http://www.FHRacing.se och brukset kunde snabbt klaras av. Min medhavda däck till räsern skapade lite tveksamhet men det gick faktiskt bra att få på 185 däck på 7". Det är lite stretch på dem men det har jag sett är modernt :P . Nu har jag förutsättningen att rulla till besiktningen på egna hjul. Lyckades även få med mig ett underställöverdel, skönt att ha ett som inte slutar mitt på ryggen :wink: .

… ja, så fick man ju löst ut licensen som legat vilande sen 2015 och tänkte anmäla mig till KM ikväll..

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

Posted: 2018-04-23 19:16:07
by JohnC
Jobba, jobba! :lol:

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

Posted: 2018-04-24 20:46:53
by Eddie Varvstopp
Image

Jodå, har kommit så pass långt att jag vågat anmäla mig till årets klubbmästerskap. I helgen spenderades ett par sena kvällar i garaget. Karossen monterades ihop och sista bitarna i servicen avklarades. Sedan var det där med hjulinställningen. Även här snålade jag på arbetet och det fick bli en grovkoll av vinklarna. Till min lycka kunde jag konstatera att bägge bakhjul pekar inåt vilket gjorde att jag valde att inte pilla vidare. Ena bakhjulet har hysterisk camber men det får vara så första tävlingen. Har börjat fixa med utrustning så man kan ta tag i det själv och det ser lovande ut.

Så det blev uppstart och oj vad det var länge sedan. Bortskämd med bruksets M54B22 (rak BMW sexa för vanliga dödliga :) ) med silkeslen gång så blev det verkligen ovant. Nojig efter olje- och rembyte (Man kan konstatera att man haft bilen länge om man har byter remmar för tredje gången) så kommer frågorna, ska den vibrera så, viner den inte lite väl mycket, skall det knacka på det viset? Sen, hur var det man luftade? Men den fick gå på tomgång tills fläkten löste ut och allt verkar stabiliserat sig. Jag har glömt min maskin, stor fyra med lättat svänghjul så den går lite hårdare men rätt mycket rappare i gasresponsen, tänk vad lätt man glömmer.. Sen gav jag mig på besiktningkoll. Ni vet, att varningstriangel finns, att tuta, vindrutespolare och lampor funkar. Ena framblinkersen behövde en stunds övertalning för att vakna till liv. Så jag lämnade garaget hyfsat nöjd och ser inga större hinder på den fronten att rulla till besiktningen och därefter köra tävling :D .

För att göra det extra spännande ligger min familj just nu med magsjuka, frågan är om jag klarar mig eller om det blir DNS? Fortsättning följer...

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

Posted: 2018-04-26 09:41:09
by Nicke36
Kul att följa ditt projekt!
En snabb fråga, hur gjorde du med tutan? Jag har bytt till en mockaratt och har inte riktigt löst hur jag ska koppla tutan...
Vad äger besktiningen om bur och belysningen fram? Har ju bur i min och tänker reg besikta och håller på att löser framlyktor...
Ha det bäst!

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

Posted: 2018-04-26 19:02:34
by Eddie Varvstopp
Nicke36 wrote:Kul att följa ditt projekt!
En snabb fråga, hur gjorde du med tutan? Jag har bytt till en mockaratt och har inte riktigt löst hur jag ska koppla tutan...
Vad äger besktiningen om bur och belysningen fram? Har ju bur i min och tänker reg besikta och håller på att löser framlyktor...
Ha det bäst!
Tutan var inget konstigt, Sparco ratten kom med en och det var ganska enkel att installera. Typ en kabel och se till att det jordar. Rattstången jordning mot framvagnsbalken har strulat vid nått tillfälle.
Buren vill jag minnas var inte så konstigt, att tänka på är att 3-p bälten går fritt från buren och att man kommer åt hanbromsen (jag demonterar sidosrtävorna). Lamporna har de heller inte sagt något om. De sitter på samma plats och har e-märkning. När jag regbesiktad ringde jag och pratade med besiktningsmannen innan.