944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#16 Post by Eddie Varvstopp »

Peter Olesen wrote:Är det samma bur till 944 som till 924?
Vad fick du ge för buren?
Antagligen är det samma bur då det är bara utvändigt som skiljer modellerna åt (men jag vågar inte svära på det).

Jag gav 2568:- till damen på budfirman när hon kom hem till mig med paketen :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#17 Post by Eddie Varvstopp »

Pär -> Jag kollade däcken i dag och om jag har läst på rätt ställe har jag också gamla däck :( . Mina är tillverkade 2002-v19.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

Eddie Varvstopp wrote:Jag gav 2568:- till damen på budfirman när hon kom hem till mig med paketen :D .
Bra pris för buren! Men så ska den ju monteras också... är du bra på att svetsa? Jag grejar det inte iaf...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#19 Post by Peter Olesen »

Låter som ett mycket bra pris...
Antar att den buren skall vara gudkänd för att tävla med, eller?
Skulle den även fugera i en roadsport-bil?

Är det AB Gunnarsjös Svets & Smide som gjort buren eller någon annan svets & smide?
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#20 Post by Dan Hovang »

Skulle vilja säga att det är standardpris för en sådan bur. Det är ett jättejobb att sätta i den! Alla rör är "för långa" och måste passas in; dvs kapas med rätt längd och vinkel.

Hur komplett bur ska du bygga Eddie? Strävor fram till tornen och toyota och hela kittet?

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#21 Post by Eddie Varvstopp »

Det som som jag tänkte åstakomma med rörhögen är en sånhär:
Image

Det enda som skall till är ett stag vid snedsträvan bak för bältesinfästning.
Denna typen av bur skall vara godkänd för Roadsport/PCSR. Jag tror inte den är för någon annan klass.

Jag kan väl svetsa för husbehov men jag litar inte på mina egna svetsar, så just det jobbet tänkte jag leja bort till någon annan. Däremot tänkte jag pyssla med inpassningen själv (om jag inte hittar någon som kan göra det billigt :roll: ).

Peter -> Helt riktigt http://www.svetsosmide.se/ .

Dan -> Ni lämnade vär bort er 318 för att få buren insvetsad? Var/Vem var det?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#22 Post by Dan Hovang »

Vi lämnade BMWn till Bilbyggarna i Åstorp som gjorde ett godkänt jobb.

Det är inpassningen som är jobbig, om du har passat in alla rör och punktat fast dom så kan en van svetsare svetsa ihop allt på en kväll.

Jag tror du kan svetsa hela den konstruktionen utanför bilen faktiskt; om du gör sidosträvorna demonterbara och skarvar huvudbågen/främre bågen med skruvar. Jag gör gärna ett garagebesök om det går för sej när du börjat lite grand, jag har avlägsna planer att bygga bur i Porschen också.
:)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#23 Post by Eddie Varvstopp »

Dan Hovang wrote:Vi lämnade BMWn till Bilbyggarna i Åstorp som gjorde ett godkänt jobb.

Det är inpassningen som är jobbig, om du har passat in alla rör och punktat fast dom så kan en van svetsare svetsa ihop allt på en kväll.

Jag tror du kan svetsa hela den konstruktionen utanför bilen faktiskt; om du gör sidosträvorna demonterbara och skarvar huvudbågen/främre bågen med skruvar. Jag gör gärna ett garagebesök om det går för sej när du börjat lite grand, jag har avlägsna planer att bygga bur i Porschen också.
:)
Det var något i den stilen jag tänkte mig. Min tanke är att ha buren demonterbar som du skriver.

Du är så välkommen Dan, jag skall bara byta toppackningen samt rensa ur bilen :roll: men jag hör av mig när det är dags :D . Tackar för tipsen!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#24 Post by Pär Hylander »

Eddie Varvstopp wrote:
Dan Hovang wrote:Vi lämnade BMWn till Bilbyggarna i Åstorp som gjorde ett godkänt jobb.

Det är inpassningen som är jobbig, om du har passat in alla rör och punktat fast dom så kan en van svetsare svetsa ihop allt på en kväll.

Jag tror du kan svetsa hela den konstruktionen utanför bilen faktiskt; om du gör sidosträvorna demonterbara och skarvar huvudbågen/främre bågen med skruvar. Jag gör gärna ett garagebesök om det går för sej när du börjat lite grand, jag har avlägsna planer att bygga bur i Porschen också.
:)
Det var något i den stilen jag tänkte mig. Min tanke är att ha buren demonterbar som du skriver.

Du är så välkommen Dan, jag skall bara byta toppackningen samt rensa ur bilen :roll: men jag hör av mig när det är dags :D . Tackar för tipsen!
Är där inte rätt tuffa regler på hur skarvar ska vara utformade (vagt minne poppade upp). Jag har bara skarvhylsor i min bur, vilket jag inte tror är godkänt på nybyggda burar. Delade den och tog ut den förra vintern för att svetsa i ett rör extra (som krävdes för vagnbok och som saknas i Edvins bild) och det var hur trångt som helst att får ur den och ännu värre att få i den, lyckades göra 6 st bucklor i taket :roll:
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#25 Post by Dan Hovang »

Pär Hylander wrote:Är där inte rätt tuffa regler på hur skarvar ska vara utformade (vagt minne poppade upp). Jag har bara skarvhylsor i min bur, vilket jag inte tror är godkänt på nybyggda burar. Delade den och tog ut den förra vintern för att svetsa i ett rör extra (som krävdes för vagnbok och som saknas i Edvins bild) och det var hur trångt som helst att får ur den och ännu värre att få i den, lyckades göra 6 st bucklor i taket :roll:
Jo jag studerade din bur lite innan jag bestämde hur jag skulle bygga den i BMWn. Tror jag tyckte att det skulle bli svårt att få dit stagen med rörstumpar, så jag använde denna modellen på dörrsträvorna:
Image
Svets&smide har färdiga fästen för 100 kr / st. Mycket smidigt att ta loss och sätta dit stagen!

Denna modellen har jag sett användas en massa för att dela tex. främre bågen:
Image

Båda bilderna är från reglementet som det ligger på SBF sida idag, så det borde gå fint. Men det är kanske lika bra att kolla med en besiktningsman innan man bygger.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#26 Post by Eddie Varvstopp »

Ni har aldeles rätt pojkar. Det finns regler för dessa förband och står omnämt i GT (som jag och Dan har snott bildena ifrån). Ingemar på Svets och Smide berättade för mig att det tydligen hade varit något SBF möte och det var då på tal att vissa av dessa skulle utgå från reglementet. S å innan jag drar igång bygget inväntar jag det nya reglementet för 2005 man får väl också slå en pling till Sigge Skålberg och höra sig för.

Pär-> Vilket stag fick du komplettera med?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#27 Post by Eddie Varvstopp »

Jaha!! Då har det äntligen hänt saker i mitt garage :D . Man får väl bjuda på lite bilder. Jag precis fått av toppen på bilen. Nu skall den iväg på planing och ventilslipning.

Image

Image

Inredningen har också demonterats men är inte helt klart. Det blir en del över...

Image

Image

Image

Jag får tacka Pelle, Björn och framför allt Pontus för assistansen och en riktigt trevlig dag.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#28 Post by patand »

Trevligt med bilder! :D

Måste bara få säga... den där fantastiska ratten kommer du väl att byta ut... ;-)

Högen med grejer var förvillande lik den hög med inredningsdetaljer som jag har i garaget... 8)

Skymtade också en "sittafast" stol där borta vid bänken. Trevligt trevligt... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#29 Post by Eddie Varvstopp »

patand wrote:Trevligt med bilder! :D

Måste bara få säga... den där fantastiska ratten kommer du väl att byta ut... ;-)

Högen med grejer var förvillande lik den hög med inredningsdetaljer som jag har i garaget... 8)

Skymtade också en "sittafast" stol där borta vid bänken. Trevligt trevligt... :)
Klenoden mina handflator svettas på under sommaren är faktiskt en MOMO Bennetton. Den släppte MOMO tilsammans med en hel serie produkter någon gång -90, -91 för att fira framgångarna i Formel 1. Inte nog med att den är en del av en begränsad modellserie så är den....

... fruktansvärt gräslig. Och, JA jag skall byta ut den!! Den enda anledningen till att jag överhuvud taget har den är att den är gratis och bättre än tutlimperatten som satt där tidigare. Jag kan även nämna att jag blivit mobbad för den ratten vid ett flertal tillfällen.

Sittafaststolen är en Sparco Sprint stålrörsstol. En prisvärd stol som även skapar mer utrymme för huvudet (det är taklucka i min bil :roll: ).
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#30 Post by Björn Nilsson »

Tack själv!! Var ju riktigt bra "Porsche" drag i garaget igår :D

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users