944 -84 | 20-årsjubileum
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Ska du byta till långa bärarmar också och gå all-in eller är det spacers som gäller? Jag kör 32mm spacers på 9" med ET47 - och de där har väl ET55 så du får ju klämma på med 40mm!
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
All-in blir lite väl mastigt i nuläget, men sugen är jag. Så det blir spacers och jag grunnar på tjocklek faktiskt. Så du menar att med 9" kan man spaca ut 8mm utan bekymmer? Tänkte fega och köra typ 35mm spacers med ET55.Henka_E wrote:Ska du byta till långa bärarmar också och gå all-in eller är det spacers som gäller? Jag kör 32mm spacers på 9" med ET47 - och de där har väl ET55 så du får ju klämma på med 40mm!
P.S. När jag skriver detta passerar jag E-tuna med tåget D.S.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Det är då inget problem med frigång åt nåt håll på min bil iaf - varken med STCC slicks eller med jättelika Camaro-slicks. Och - jag har dessutom byggt om med skivor från 968, dvs skivan sticks på utifrån. Detta gör att spårvidden ökar med ytterligare 6mm - jag har alltså, jmf med dig, 32+6=38mm spacer till ET47 hjul... Nu vet inte jag exakt hur en originalbil ser ut, alltså med innerskärmar och sånt, men på min bil är det inga problem. Den mår nog bara bra av spårvidds-ökningen.
Men. Det är nog inte optimalt att gå på med så mycket spacer. Det vore ju bättre med nya bärarmar. Jag bytte till långa, behöll gamla spindlar och fj ben och vände bak-å-fram på mina camber-plates... Blev bra! Behåller ju original geometri hyfsat och det håller nere king-pin vinkeln också... I teorin ska ju det vara bra iaf Blev en ganska enkel manöver. Kom dock ihåg att utväxlingen till krängaren blir lägre så bilen blir tyvärr roll-vekare.
Men. Det är nog inte optimalt att gå på med så mycket spacer. Det vore ju bättre med nya bärarmar. Jag bytte till långa, behöll gamla spindlar och fj ben och vände bak-å-fram på mina camber-plates... Blev bra! Behåller ju original geometri hyfsat och det håller nere king-pin vinkeln också... I teorin ska ju det vara bra iaf Blev en ganska enkel manöver. Kom dock ihåg att utväxlingen till krängaren blir lägre så bilen blir tyvärr roll-vekare.
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Som vanligt, riktigt bra info. Min oro är mest mot skärmkanten fram. Bak får man plats med vad som helst och insidan verkar inte bli problem. Idag har jag 8" med et 12 och det funkar fint, kanske lite trögstyrt men beteendet är kalasfint. Jag börjar med spacer och testar...Henka_E wrote:Det är då inget problem med frigång åt nåt håll på min bil iaf - varken med STCC slicks eller med jättelika Camaro-slicks. Och - jag har dessutom byggt om med skivor från 968, dvs skivan sticks på utifrån. Detta gör att spårvidden ökar med ytterligare 6mm - jag har alltså, jmf med dig, 32+6=38mm spacer till ET47 hjul... Nu vet inte jag exakt hur en originalbil ser ut, alltså med innerskärmar och sånt, men på min bil är det inga problem. Den mår nog bara bra av spårvidds-ökningen.
Men. Det är nog inte optimalt att gå på med så mycket spacer. Det vore ju bättre med nya bärarmar. Jag bytte till långa, behöll gamla spindlar och fj ben och vände bak-å-fram på mina camber-plates... Blev bra! Behåller ju original geometri hyfsat och det håller nere king-pin vinkeln också... I teorin ska ju det vara bra iaf Blev en ganska enkel manöver. Kom dock ihåg att utväxlingen till krängaren blir lägre så bilen blir tyvärr roll-vekare.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Jo, kul blev det allt. Kanske inte hela vägen men på hela taget en fantastisk dag. Solsken och lite svalt. Fantastiskt många trevliga människor och många fina bilar att titta på. MSCC KM1 Knuststorp var en höjdare. Har ganska höga ambitioner med KM men det blir riktigt svårt att ens hamna topp 3 i slutställningen. Har kommit en hel del snabba Eliser likaså har jag redan ett par klubbkompisar som är väldigt snabba. Men jag ger mig inte utan kamp , det är ju det som är roligt.
Så en sammanfattning:
Första tidsträningen var rattrost, värma däck, trafik och gulflagg. Så de vart inga bra tider där.
Andra tidsträningen var värma däck men nu med bättre grepp, dessutom hade jag span på den perfekta haren - Bjarna i Elisen. Det sket sig när heatet rödflaggades. Inga bra tider där heller . Så ett uruselt resultat typ 3 sekunder från personbästa.
Racet var helt annorlunda. Förvirrad start, tappade placeringar i början (typiskt mig), men bilen går sjukt bra och vi dansar fram upp i fältet. Klämmer ut 1:12,281 som bäst och är riktigt nöjd. Placeringen var bedrövlig och kändes mindre viktigt i sammanhanget.
Vill man läsa hela berättelsen finns det mer i bloggen: http://eddievarvstopp.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
Nästa körning är tänkt att bli övning på Ljunbyhed...
Så en sammanfattning:
Första tidsträningen var rattrost, värma däck, trafik och gulflagg. Så de vart inga bra tider där.
Andra tidsträningen var värma däck men nu med bättre grepp, dessutom hade jag span på den perfekta haren - Bjarna i Elisen. Det sket sig när heatet rödflaggades. Inga bra tider där heller . Så ett uruselt resultat typ 3 sekunder från personbästa.
Racet var helt annorlunda. Förvirrad start, tappade placeringar i början (typiskt mig), men bilen går sjukt bra och vi dansar fram upp i fältet. Klämmer ut 1:12,281 som bäst och är riktigt nöjd. Placeringen var bedrövlig och kändes mindre viktigt i sammanhanget.
Vill man läsa hela berättelsen finns det mer i bloggen: http://eddievarvstopp.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
Nästa körning är tänkt att bli övning på Ljunbyhed...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Jag var då alltså på Ljungbyhed med Japtuning. Själv övade jag mig inför KM2 och hade kolossal draghjälp under ena passet av Roadsportkompisen Magne (Lotus Elise). Fick övat bromsteknik vilket var kul. Typ 8 pass hanns med innan jag åkte hem för att gå på kalas. Bästa tid blev ca 1:06,7, vet inte hur pass bra det är men det kändes ganska fort ..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Bra kört Eddie! Själv körde jag 1.04.1 när jag var där för 2 år sedan, konstigt nog körde jag den tiden efter typ 6-7 varv å sen blev jag aldrig snabbare... Var dock väldigt ringrostig.
Ola Nilsson tyckte det var kul att skämma ut mig genom att sätta 1.00.6 med min bil....
Ha det gött
/Björn
Ola Nilsson tyckte det var kul att skämma ut mig genom att sätta 1.00.6 med min bil....
Ha det gött
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Tackar Björn!Björn Nilsson wrote:Bra kört Eddie! Själv körde jag 1.04.1 när jag var där för 2 år sedan, konstigt nog körde jag den tiden efter typ 6-7 varv å sen blev jag aldrig snabbare... Var dock väldigt ringrostig.
Ola Nilsson tyckte det var kul att skämma ut mig genom att sätta 1.00.6 med min bil....
Ha det gött
/Björn
Bra med referenser sen blir det lätt skoningslöst när ett proffs rattar ens bil...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Jaha, då vart MSCC KM2 på Ljungbyhed avklarat. Verkar ha blivit en 10:e plats eller så . Det gick rätt bra med körningen så den och bilen kan jag inte klaga på. Dock var det sjukt spännande med 3 pass att sätta bästa tid och dessutom inte veta något innan prisutdelningen.
Måste bara komma på hur fasiken jag skall göra för att köra snabbare
Måste bara komma på hur fasiken jag skall göra för att köra snabbare
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Jag har nu ett komplett set 9x17" 996 hjul. Nu blir det att beställa spacers men hur breda? Jag lånade några och provade för att se möjligheterna. 40mm var inga problem runt om, gick fritt över allt , tror inte det blir riktigt så brett men inte långt ifrån.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Åsså har vi varit på Ljungbyhed... igen
Kul med lite brutalkörning med PCS. Kör i värstinggruppen så resultaten var illa men jag fick tränat inför Minnesberg. Nu får vi se om träningsprogrammet ger resultat .
Hade riktigt trevligt med Otto D. som konvakt, fick dumma idéer om att uppgradera bromsarna . Nu sneglar jag på Henkas beskrivning om längre bärarmar...
Kul med lite brutalkörning med PCS. Kör i värstinggruppen så resultaten var illa men jag fick tränat inför Minnesberg. Nu får vi se om träningsprogrammet ger resultat .
Hade riktigt trevligt med Otto D. som konvakt, fick dumma idéer om att uppgradera bromsarna . Nu sneglar jag på Henkas beskrivning om längre bärarmar...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Å så har man varit och kört backtävling i Minnesberg. Blev 6:a av 8 startande men jag hade en riktigt bra dag. För första gången på riktigt länge kände jag mig otrolig mentalt stabil. Även om jag plöjde koner blev jag inte frustrerad och tiderna sjönk hela tiden. Synd att det inte räckte ända fram...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Backtävling! F-n vad ballt, de är en liten dröm jag haft.
Körs de som rallytävling eller hur funkar de med licenser, vagnbok osv? Hur stort är utbudet med asfalttävlingar i Sverige?
Körs de som rallytävling eller hur funkar de med licenser, vagnbok osv? Hur stort är utbudet med asfalttävlingar i Sverige?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
MSCC är nog väldigt unika med Minnesberg. Under SBF flagga ligger backe mer åt rallyhållet och jag vet att det körs lite längre upp i landet, oftast på grus. Det vi kör motsvarar det som körs i Danmark och UK dvs endast på asfalt.martenheller wrote:Backtävling! F-n vad ballt, de är en liten dröm jag haft.
Körs de som rallytävling eller hur funkar de med licenser, vagnbok osv? Hur stort är utbudet med asfalttävlingar i Sverige?
MSCC klubbmästerskap körs enligt sportvagns reglementet men vi kör utan vagnbok. Dock behöver man säkerhetsutrustning enl SBF (båge, stol, bälte, huvudbrytare overall, hjälm osv.). Hojta till om du vill veta mer .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Aha... Bara nyfiken, men går det att köra bilar som inte är vägreggade också? typ min bil...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users