944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#61 Post by Eddie Varvstopp »

patand wrote:Bilen blir bättre för varje gång du rapporterar Eddie! Så ge inte upp! :)

En liten fråga... har du glidskenorna kvar under förarstolen eller har du den fast monterad?

Frågar pga jag funderar lite ibland på att fixa dit glidskenor på min stol, kan ju komma en dag så frugan får för sig att vilja köra bana...
Tackar, bockar och bugar för stödet!
Idag tittade jag till Klemens. Jag hade tidigare under dagen bollat ideer men Sanden om mitt problem. Mycket riktigt hittade jag en slang som inte riktigt var ansluten :oops: . Fixade till det och startade.. då fanns det en ganska ostadig tomgång plus ett visslande ljud. Tröttsamt :roll: . Detta visade sig vara klantmekaniker Edvin som hade monterat 1,5 packningar på ena insugningsröret :roll: :x . Så det blev att riva av insugningsröret och skrapa av den halva gamla packningen. På med möget igen och starta.. nu gick den som den skulle, jämn och fin tomgång :D :D :D .

Jo Patrik..
Kollar du riktigt noga kan du se att det är orginalglidskenorna jag har använt till stolen (är dock inte fastsatt i bilen på bilden ovan). Min Sprint stol har endast fästen undertill så jag har fixat ett par plattjärn i 4mm rostfritt för att ha mellan stolen och glidskenorna. Jag är ganska säker på att du har fästen på sidorna på din stol och då kan du kolla efter sidofästen som gör att du slipper mikla med plattjärn som jag :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#62 Post by patand »

Jo det var det jag tyckte att det såg ut som du hade glidskenorna kvar, därav min fråga. :)

Stämmer bra att jag har sidofästen på min stol. Får väl ta mig tid någon dag att skruva loss stolen igen och kolla gentemot original glidskenorna hur man kan få till det. Vill ju helst inte att stolen skall bli något högre för då får jag nog inte plats i bilen med hjälpmen på...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#63 Post by Highway »

Gött det ser ut som att det löser sig till Knutan då :d=:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#64 Post by Eddie Varvstopp »

Ok! Dags för at redovisa för vad som har hänt sedan sist..

I tisdags började jag titta på glappet i framvagnen. Misstänkte att det var stötdämparstången som var slite men det visade sig vara topplagringen som var helt slut. Jag ringde vår sponsor Peter Utzon och förklarade min sits. Dock blev det lite missförstånd och grejerna kom inte fram förrän ett par timmar efter besiktningen. Han var i.a.f. snabb på att höra av sig så jag kunde få ihopa bilen vilket jag är tacksam över. Min underbara flickvän hjälpte mig att få ihopa bilen under de gågna nätterna :#pray: .

Så igår var det dags för besiktning. Kör bilen till Trollenäs Lokaförening och får bilen vägd. Med nära nog full tank väger bilen 1160kg (+/-10kg) untan mig i :roll: . Sedan bär det av till bilprovningen. Jag väntar i kön för att nummret skall dyka upp men det kommer fram en besiktningsman på parkeringen och tittar på bilen istället. Sedan går han in och skriver lite papper så jag blir misstänksam. Det visar sig att min kontrollbesiktning missades vid bokningen :evil: . Surt men ändå tur i oturen.. :roll: :wink: :D

Hursomhellst blev bilen godkänd vid regbesiktningen utan problem :D :D . Nu skall buren vara inskriven i regbeviset :wink: :D .
Jag fick en ny tid på tisdag för kontrollbesiktning så det blir att fixa i de nya lagren så jag slipper den tvåan :wink: .

Bilen har fått ny finolja och filter samt så har jag drällt i Motul RBF600 i bromsystemet (det får nog luftas lite till). Så bilen är körklar, det som är kvar kan man fixa med lite när andan faller på :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#65 Post by Dan Hovang »

Gött mos Eddie!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#66 Post by patand »

Härligt att den rullar nu! :D Grattis Eddie!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#67 Post by Eddie Varvstopp »

Tackar för de glada tillropen grabbar :D

Det verkar som det inte är menat att jag skall köra på knutan :cry: ...

I helgen fick jag på ett par andra fjäderben som var lite friskare än de som satt på samt även flång nya fjäderbenslager. Jag passade även på att byta upp mig i krängare fram, från 20 till 21,5mm. Lite annat småpill hanns även med och allt var frid och fröjd :D .

Idag besiktades bilen..
Jag var lite nervös över alla möjliga saker innan som ljus som strejkar eller konstiga avgasvärden men istället blev det:

*En tvåa, för felmonterad kränghämmare. Kan synas vara en lätt klantighet från min sida och borde inte resultera i en två. Så enkelt är det inte..

*En tvåa, för skadade styrstag. Detta som resultat av min felaktigt monterade krängare :roll: . Istället för att löpa under stystagen har krängaren tryckt och böjt dem. Nu är man lagom sur och uppgiven :evil: :cry: .

Jag har jagat runt idag efter stagen och det finns inte att uppbringa till något vettigt pris inom rimlig tid :cry: . Peter Utzon gav mig dock en ide om att laga dem :D . Det jag funderar på är att räta dem och sedan trä ett rör över och svetsa för att förstärka. Kan tyckas overkill men efter ha sett Uffe K:s 951 efter brustet styrstag på knutan vill jag inte chansa :wink: .

Kan ju nämna att i övrigt hade gubbarna på bilprovningen inget att anmärka på bilen :D .

P.S. Är det någon som har ett par hela friska styrstag över till min bil är ni välkomna att höra av er :wink: D.S.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#68 Post by Eddie Varvstopp »

Bilen är nu godkänd av svensk bilprovning tjoockoohooooooooooo vilket innebär råckenråll på knutan på sönda å-hadde-raaaijjan... :lol: :lol: 8)

Efter en hel del roddande sedan tisdags efter styrstag lyckades jag igår få tag på ett par bättre beggade hos "Dansken" (Red44-> dina passade inte alls så jag kommer över med dem nästa vecka, tack ändå :wink: :D ). Jag fick även med mig ett par 944 turbo Cup backspeglar för en billig slant (det är dock osäkert när de åker på). För er som inte har varit där kan jag nämna att han har myyyyycket godis där (fick bl.a. bekräftat att han har 924GTS/GT frontspoiler typ Pär H för ca 3000:- ). Hursomhellst fick jag på stagen igårkväll och släckte tvåorna i morse.

Nu har jag absolut inte någon lust att pilla med bilen så min att-göra-lista har decimerats till:
* Montera Sprint stolen
* Montera sidosträvorna
* Tvätta bilen

Hjulvinklarna verkar hyfsade så jag kommer köra på dem fram tills frustrationen över dåligt grepp föder lusten att göra en hjulinställning på egen hand. Då åker bakre krängaren på och då även R-puckarna.

Nu skall det köras... :#944burn:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#69 Post by Bathory »

Grattis & lycka till på knutan.
Hoppas att det inte blir för varmt i grytan.

/Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#70 Post by red44 »

hehe ja det va ju som du trodde typiskt just på din årsmodell

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#71 Post by Eddie Varvstopp »

Så då har man varit och svajat rundor på knutan idag :racesmile
Rackarns skoj var det ;) :D
Första gången i R1 men det passade mig mycket bättre än OR. Jag var först lite nojig för om jag hade fått ihopa bilen på rätt sätt. Det hade jag tydligen, ingenting gick sönder och vattentempen höll sig som aldrig förr :D . Oljetempen gick upp en del (jag har ingen referens igentligen då jag inte haft mätaren inkopplad innan) och oljetrycket sjönk ca 1bar så jag vet inte om det skall vara så eller inte :roll: . Jag tog det rätt lungt i början men i slutet på dagen fick jag upp flåset i kärran. Jag tyckte mig känna en aningens understyrning men om det beror på den grövre framhämmaren eller hjulvinklarna som står åt alla håll vet jag inte.


Nästa helg blir det tävlingspremiär för detta året på Sturup :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#72 Post by Eddie Varvstopp »

Jaha då får man updatera lite..

I söndags var det årets tävlingspremiär för bilen. MGCC KM2 på sturup och det gick åt pipan.. nästan..

Jag hamnade sist för första gången i tävlingen :( och märkligt nog var jag ett par hundradelar långsammare än förra året. Jag får skylla på hjulvinklarna fram denna gången åxå. Har ju inte kollat upp dem ens efter jag har haft isär framvagnen. Fast vi körde ju ett regularitetstest (vi körde om jämnast varvtider) där blev jag tvåa (efter Pär Hylander) i min klass :D .

Man har inte orkat meka riktigt och det är skönt att bara åka ut till garaget, starta och köra. Jag skall nog ta ett ryck och ge mig på en hjulinställning och se om det ger något. Sedan skall jag nog skaffa en 27mm krängare fram så man kanske kan montera r-däcken utan att bilen går på bumpstoppen :roll: . Den som lever får se..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#73 Post by patand »

Kul att bilen rullar Eddie!

Man blir ju faktiskt rätt sugen på att dyka upp (ner) på något MGCC rejs i sommar... (jaja, jag vet att ni sa att det skulle sluta så...) ...ska nog på allvar börja kolla upp vad det kan kosta i tid och pengar att åka ner på något rejs... kärra kan jag förhoppningsvis låna eller hyra för billig peng...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#74 Post by Pär Hylander »

Sikta in dig på höstracet på Knutan isf. Ngn gång i början/mitten av september
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#75 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Sikta in dig på höstracet på Knutan isf. Ngn gång i början/mitten av september
Ok, får se hur det passar i tid osv... ska iaf kolla på det. :) Nu ska jag inte kapa Eddies tråd någe mer...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users