944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#631 Post by Henka_E »

Ska du byta till långa bärarmar också och gå all-in eller är det spacers som gäller? Jag kör 32mm spacers på 9" med ET47 - och de där har väl ET55 så du får ju klämma på med 40mm!

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#632 Post by Eddie Varvstopp »

Henka_E wrote:Ska du byta till långa bärarmar också och gå all-in eller är det spacers som gäller? Jag kör 32mm spacers på 9" med ET47 - och de där har väl ET55 så du får ju klämma på med 40mm!
All-in blir lite väl mastigt i nuläget, men sugen är jag. Så det blir spacers och jag grunnar på tjocklek faktiskt. Så du menar att med 9" kan man spaca ut 8mm utan bekymmer? Tänkte fega och köra typ 35mm spacers med ET55.

P.S. När jag skriver detta passerar jag E-tuna ;) med tåget D.S.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#633 Post by Henka_E »

Det är då inget problem med frigång åt nåt håll på min bil iaf - varken med STCC slicks eller med jättelika Camaro-slicks. Och - jag har dessutom byggt om med skivor från 968, dvs skivan sticks på utifrån. Detta gör att spårvidden ökar med ytterligare 6mm - jag har alltså, jmf med dig, 32+6=38mm spacer till ET47 hjul... Nu vet inte jag exakt hur en originalbil ser ut, alltså med innerskärmar och sånt, men på min bil är det inga problem. Den mår nog bara bra av spårvidds-ökningen.

Men. Det är nog inte optimalt att gå på med så mycket spacer. Det vore ju bättre med nya bärarmar. Jag bytte till långa, behöll gamla spindlar och fj ben och vände bak-å-fram på mina camber-plates... Blev bra! Behåller ju original geometri hyfsat och det håller nere king-pin vinkeln också... I teorin ska ju det vara bra iaf :-) Blev en ganska enkel manöver. Kom dock ihåg att utväxlingen till krängaren blir lägre så bilen blir tyvärr roll-vekare.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#634 Post by Eddie Varvstopp »

Henka_E wrote:Det är då inget problem med frigång åt nåt håll på min bil iaf - varken med STCC slicks eller med jättelika Camaro-slicks. Och - jag har dessutom byggt om med skivor från 968, dvs skivan sticks på utifrån. Detta gör att spårvidden ökar med ytterligare 6mm - jag har alltså, jmf med dig, 32+6=38mm spacer till ET47 hjul... Nu vet inte jag exakt hur en originalbil ser ut, alltså med innerskärmar och sånt, men på min bil är det inga problem. Den mår nog bara bra av spårvidds-ökningen.

Men. Det är nog inte optimalt att gå på med så mycket spacer. Det vore ju bättre med nya bärarmar. Jag bytte till långa, behöll gamla spindlar och fj ben och vände bak-å-fram på mina camber-plates... Blev bra! Behåller ju original geometri hyfsat och det håller nere king-pin vinkeln också... I teorin ska ju det vara bra iaf :-) Blev en ganska enkel manöver. Kom dock ihåg att utväxlingen till krängaren blir lägre så bilen blir tyvärr roll-vekare.
Som vanligt, riktigt bra info. Min oro är mest mot skärmkanten fram. Bak får man plats med vad som helst och insidan verkar inte bli problem. Idag har jag 8" med et 12 och det funkar fint, kanske lite trögstyrt men beteendet är kalasfint. Jag börjar med spacer och testar...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#635 Post by Eddie Varvstopp »

Jo, kul blev det allt. Kanske inte hela vägen men på hela taget en fantastisk dag. Solsken och lite svalt. Fantastiskt många trevliga människor och många fina bilar att titta på. MSCC KM1 Knuststorp var en höjdare. Har ganska höga ambitioner med KM men det blir riktigt svårt att ens hamna topp 3 i slutställningen. Har kommit en hel del snabba Eliser likaså har jag redan ett par klubbkompisar som är väldigt snabba. Men jag ger mig inte utan kamp ;) , det är ju det som är roligt.


Så en sammanfattning:
Första tidsträningen var rattrost, värma däck, trafik och gulflagg. Så de vart inga bra tider där.
Andra tidsträningen var värma däck men nu med bättre grepp, dessutom hade jag span på den perfekta haren - Bjarna i Elisen. Det sket sig när heatet rödflaggades. Inga bra tider där heller :( . Så ett uruselt resultat typ 3 sekunder från personbästa.
Racet var helt annorlunda. Förvirrad start, tappade placeringar i början (typiskt mig), men bilen går sjukt bra och vi dansar fram upp i fältet. Klämmer ut 1:12,281 som bäst och är riktigt nöjd. Placeringen var bedrövlig och kändes mindre viktigt i sammanhanget.

Vill man läsa hela berättelsen finns det mer i bloggen: http://eddievarvstopp.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Nästa körning är tänkt att bli övning på Ljunbyhed...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#636 Post by Eddie Varvstopp »

Jag var då alltså på Ljungbyhed med Japtuning. Själv övade jag mig inför KM2 och hade kolossal draghjälp under ena passet av Roadsportkompisen Magne (Lotus Elise). Fick övat bromsteknik vilket var kul. Typ 8 pass hanns med innan jag åkte hem för att gå på kalas. Bästa tid blev ca 1:06,7, vet inte hur pass bra det är men det kändes ganska fort ..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#637 Post by Björn Nilsson »

Bra kört Eddie! Själv körde jag 1.04.1 när jag var där för 2 år sedan, konstigt nog körde jag den tiden efter typ 6-7 varv å sen blev jag aldrig snabbare... :oops: Var dock väldigt ringrostig.

Ola Nilsson tyckte det var kul att skämma ut mig genom att sätta 1.00.6 med min bil.... :mrgreen:

Ha det gött

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#638 Post by Eddie Varvstopp »

Björn Nilsson wrote:Bra kört Eddie! Själv körde jag 1.04.1 när jag var där för 2 år sedan, konstigt nog körde jag den tiden efter typ 6-7 varv å sen blev jag aldrig snabbare... :oops: Var dock väldigt ringrostig.

Ola Nilsson tyckte det var kul att skämma ut mig genom att sätta 1.00.6 med min bil.... :mrgreen:

Ha det gött

/Björn
Tackar Björn!
Bra med referenser ;) sen blir det lätt skoningslöst när ett proffs rattar ens bil...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#639 Post by Eddie Varvstopp »

Jaha, då vart MSCC KM2 på Ljungbyhed avklarat. Verkar ha blivit en 10:e plats eller så :( . Det gick rätt bra med körningen så den och bilen kan jag inte klaga på. Dock var det sjukt spännande med 3 pass att sätta bästa tid och dessutom inte veta något innan prisutdelningen. :D

Måste bara komma på hur fasiken jag skall göra för att köra snabbare :roll:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#640 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har nu ett komplett set 9x17" 996 hjul. Nu blir det att beställa spacers men hur breda? Jag lånade några och provade för att se möjligheterna. 40mm var inga problem runt om, gick fritt över allt ;) , tror inte det blir riktigt så brett men inte långt ifrån.

Image
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#641 Post by Eddie Varvstopp »

Åsså har vi varit på Ljungbyhed... igen :roll:
Kul med lite brutalkörning med PCS. Kör i värstinggruppen så resultaten var illa men jag fick tränat inför Minnesberg. Nu får vi se om träningsprogrammet ger resultat ;) .

Image

Hade riktigt trevligt med Otto D. som konvakt, fick dumma idéer om att uppgradera bromsarna ;) :D . Nu sneglar jag på Henkas beskrivning om längre bärarmar...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#642 Post by Eddie Varvstopp »

Å så har man varit och kört backtävling i Minnesberg. Blev 6:a av 8 startande men jag hade en riktigt bra dag. För första gången på riktigt länge kände jag mig otrolig mentalt stabil. Även om jag plöjde koner blev jag inte frustrerad och tiderna sjönk hela tiden. Synd att det inte räckte ända fram...


Image
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#643 Post by martenheller »

Backtävling! F-n vad ballt, de är en liten dröm jag haft.
Körs de som rallytävling eller hur funkar de med licenser, vagnbok osv? Hur stort är utbudet med asfalttävlingar i Sverige?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#644 Post by Eddie Varvstopp »

martenheller wrote:Backtävling! F-n vad ballt, de är en liten dröm jag haft.
Körs de som rallytävling eller hur funkar de med licenser, vagnbok osv? Hur stort är utbudet med asfalttävlingar i Sverige?
MSCC är nog väldigt unika med Minnesberg. Under SBF flagga ligger backe mer åt rallyhållet och jag vet att det körs lite längre upp i landet, oftast på grus. Det vi kör motsvarar det som körs i Danmark och UK dvs endast på asfalt.

MSCC klubbmästerskap körs enligt sportvagns reglementet men vi kör utan vagnbok. Dock behöver man säkerhetsutrustning enl SBF (båge, stol, bälte, huvudbrytare overall, hjälm osv.). Hojta till om du vill veta mer :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 -84 | Veteranbilen

#645 Post by Henka_E »

Aha... Bara nyfiken, men går det att köra bilar som inte är vägreggade också? typ min bil...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users