944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#751 Post by R924T »

Ska du köra styrservo-styrväxel utan pump monterad så måste du preppa den en del annars blir det tungt att köra den(med vätska i) eller mkt glapp med slitage (utan vätska).
Jag kör utan vätska i min men den är shimsad, pluggad och fylld med fett.
Skicka ett pm om du har några frågor.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#752 Post by Eddie Varvstopp »

R924T wrote: 2020-09-13 09:15:55 Ska du köra styrservo-styrväxel utan pump monterad så måste du preppa den en del annars blir det tungt att köra den(med vätska i) eller mkt glapp med slitage (utan vätska).
Jag kör utan vätska i min men den är shimsad, pluggad och fylld med fett.
Skicka ett pm om du har några frågor.
Åfasen, Har velat lite om jag ska ha pump eller inte. Kul att höra att du kör utan servo :D kan du dela dina erfarenheter av att köra med den setupen?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#753 Post by R924T »

Med lite extra caster-vinkel så funkar det mkt fint. Lite hårdare ryck i ratten över curbs men annars inget jag tänker på, fickparkering lite besvärligare. Men för att bre ha ett massivt glapp så måste den demonterat och byggas om. För mig är det värt det med mindre vikt och mindre komplexitet. Har kört sönder ett par stycken servopumpar genom åren..
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#754 Post by Eddie Varvstopp »

R924T wrote: 2020-09-14 07:30:47 Med lite extra caster-vinkel så funkar det mkt fint. Lite hårdare ryck i ratten över curbs men annars inget jag tänker på, fickparkering lite besvärligare. Men för att bre ha ett massivt glapp så måste den demonterat och byggas om. För mig är det värt det med mindre vikt och mindre komplexitet. Har kört sönder ett par stycken servopumpar genom åren..
Det låter lovande. För egen del så är det så mycket enklare att bara köra utan servo ;) även om jag behöver modda den lite. Tack för infon :D jag återkommer i PM.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#755 Post by Eddie Varvstopp »

Liten uppdatering...

Image

Jag fick ett sms från min kompis Niklas Mårtensson som ville pracka på mig ett tornstag för en billig peng. Det hoppade jag på trots att det var hemmabyggt. Denna har suttit i hans 951 i många år så den är väl utprovad och dessutom sparar det mig ett antal timmar i garaget då jag tänkte göra ett själv. Trevligt att åka och hämta i Niklas garage, sedan ville sonen till mitt garaget så då fick jag anledning att provmontera. Det sitter nästan bra och behöver filas i ett par hål (främst för att få marginal till fuelrail) men det får jag göra när motorn hamnat rätt efter växellådan kommit på plats. Annars är det riktigt fint :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#756 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Det var ett tag sedan men nu har äntligen flitens lampa riktats mot min kära räserbil. Det var rätt trist slut på 2020 men jösses vad det har vänt. Jag har precis skrivit på ett anställningsavtal med en ny arbetsgivare och samma penndrag har tävlingssäsongen 2021 blivit en möjlighet från mitt håll :D . Allt hänger på hur det ser ut på arrangörsidan.

Så i garaget har kämpat någon timme eller så med ett litet clips som säkrar vajern till kupévärmeventilen. Ni vet en sån där retlig rackare som man slinter precis när man nästan fått dit den för att sedan försvinna ner i motorrummets djupa labyrint. Den höll på att driva mig till psykbryt så det blev ett rejält segerrus när den väl kom på plats :D . Nu är det klart i motorrummet med allt som varit av, dessutom är servicen utförd dvs ny olja och filter, prylarna hade jag redan sedan förra året. När oljan var ute passade jag på att byta oljetempgivaren. Kan konstatera att VDO inte har samma gänga som den gamla från Biltema. Men nu sitter den på plats och detta medför att jag äntligen fått byta mätaren inne i bilen :D . När jag ändå är där och rotar samt ägnar mig åt akrobatiska övningar långt utanför komfortramarna för min stela kropp, så kan man lika gärna se över jordpunkterna bakom instrumentpanelen. Har hittat den ena bakom reläboxen på förarplats men jag har för mig det skall finnas ett ställe till. Minnet sviker så jag tar gärna mot tips om var man hittar fler. Detta förklarar varför inredningen ser ut att fått påhälsning av mindre nogräknad pundare.

För den som undrar är växellådan fortfarande inte på plats...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#757 Post by felix83 »

Om du tappar bort ett sådant clips igen så finns de hos VW-handlaren. Artikelnummer 823 819 679. (Om det är samma som till 924)
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#758 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Det börjar ta sig. Inredningen i förarmiljön är nu på plats igen. Jag har även justerat tornstaget så det sitter fast men det återstår att se om huven går att stänga samt om den tar i motorn när växellåda är på plats. Min goda vän Niklas hjälpte mig spara några timmar i garaget genom att sälja mig en bättre begagnad värmesköld för bakre ljuddämparen. Den gamla var bra kexig men nu sitter en friskare på plats, dessutom fick jag dit de uppfräschande fästena för avgasröret. Nu tycker jag är dags att få in den däringa växellådan..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#759 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Fick möjligheten att sluta tidigt från jobbet och hade 3 timmar till mitt förfogande. Det bar iväg till garaget med rasande fart. När jag lämnade satt växellådan på plats mellan rambenen där bak :D . Det var ett par missar som tog lite tid, en lärdom blev att om någon postar en bild på felmonterat växelkors kommer jag i all vänlighet påpeka detta för det är så mycket enklare att vända när lådan är utanför bilen ;) . Jag har ingen aning om bilen funkar men jag har anmält mig till MSCC KM och dessutom är det bokat besiktning efter påskveckan.

Fortsättning följer..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#760 Post by Eddie Varvstopp »

Jag hade laddat, bäddat och planerat inför det traditionsenliga påskmeket. Ledighet från uppdragsgivaren, förkylningar avklarade och förankrat schema med familjen. Så på första lediga dag när man var på väg till ett planerat långpass i garaget PANG! Förkylningar (igen), först sonen och sedan på hustruns jobb. BAJSKORV :( !!! Hela planeringen skrot. Hade ärligt hellre provat bryta benet, det är åtminstone så pass definitivt att man fysiskt inte har en rimlighet att skruva räserbil. Men den där förbannade covid skiten gör att man sitter fullt kapabel men fortfarande helt bakbunden för någon som helst nyttig verksamhet :( .

Image

Men så kom jag äntligen iväg till garaget (om än lite förkyld). Tog och hällde tillbaka mitt gamla bränsle för nu ska ju tanken med slangar vara tip-top. Nähe, det var det ju givetvis inte. Just slanganslutningen på tanken mot bränslepumpen var det läck. Löjligt fånigt att jag glömt att åtgärda det när jag såg det första gången. Tack och lov enkelt åtgärdat men fortfarande störigt. Jobbet med växellådan slutfördes och en del tid gick åt att justera in växelspakens läge. Så vart det montering av drivaxlar samt avgasrör, dessutom bytte jag kylvätska och passade på att justera ett gummiskydd i en av droplänkarna (ser bra ut på besiktningen). Sen var det dags för den spännande uppstarten :D . Först var det fråga om motorn fick soppa och det fick den efter några varv på starmotorn. Det verkade som den även hade oljetryck och jag lyckades backa ut bilen från garaget. Alltså fungerade växelföringen och kopplingen. Den fick stå en stund på tomgång och bli varm så termostaten löste ut, kontroll att kylfläktar startar samt slutligen luftning av kylsystem.

Då var det inte mer än att åka till macken innan de ynka 5 liter soppa tog slut. Jag tyckte jag skulle lyxa till det med en motorhuv på plats när man ska ut på årets premiärtur ;) . Den passar över tornstaget, eller snarare vilar fint på det, min fina lättviktshuv är rätt mjuk men resultatet blir kalasfint. På vägen ser jag ett gäng med klubbkompisar som vinkar på mig glatt :D . Under provturen blir den största upptäckten växelföringen, tidigare har det varit ganska liberalt med att slänga i växlarna, numer behövs mer precision. Som väntat är det minimalt med glapp i länkaget och det finns viss kärvhet som antagligen försvinner när det körts in. Tycker Porsche gjort ett bra jobb med växlingslägena och ser ingen anledning att skaffa short-shift och/eller högre spak. En sak som inte ville var den nya oljetempmätaren fast det får jag kika på nästa gång. Var så glad efter turen att jag bara körde in bilen och städade undan. Tanken är att jag ska se över det bilprovningstekniska vid nästa tillfälle i garaget. Så fortsättning följer men så här långt är jag verkligen nöjd :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#761 Post by Bathory »

Grymt jobbat. Kul att du fått ut den en sväng :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#762 Post by Eddie Varvstopp »

Tackar :D

Image

Såja, nu är bilen så gott som redo för besiktning, snabb höjdjustering, koll av spolar funktionen, koll av lampor och limning av innerbackspegel hanns med. Tänkte dra en svamp över bilen men lade ner den aktiviteten när det började snöa. Men jag fick äntligen monterat min egenprintade kyltrattar.

Image

På mitt förra jobb blev jag uppmuntrad att sätta mig in i "additiva tillverkningsprocesser", dvs 3D Printing. Bästa sättet att lära sig är att ta ett verkligt exempel för att utforska. Så det gjorde jag ;) . Har funderat på en snyggare lösning till insugen för min älskade bromskylning. Tanken var att göra en enhet som har rörbiten för slanganslutning och som skruvas fast med original infästningen till dimljusen. Sedan hade det varit tjusigt med en infästning för nätet. Så det blev lite klurande i CAD och resultatet blev ganska elegant, tycker jag. Så lösningen är att man sågar upp hålet på baksidan av dimljusbaljan i frontspoilern till strax mer än 75mm. Därefter kan man förbereda tratten med nät som klipps ut, bockas och träs igenom urtagen i tratten. Sedan ska det bara vara att sätta i tratten i hålet och när man skruvar fast den så säkrar man även nätet.

Image

Nu hade jag bara tillgång till PLA som material men det får duga till dessa delar. Det sura var att printern var för liten för min insugstratt så den fick göras i 2 delar. Annars är det rätt kul och man märker att det är mycket man skulle kunna labba med. Som nybörjare nöjde jag mig med standardinställningarna. Jag har blivit frälst i verktyget och jag tror jag behöver en hemma ;) .

Image

Slutligen kan jag avslöja att jag även har printat en snorkel som jag tänkte se om det löser bekymret med att evakuera varm luft från kupén. Men det får jag återkomma till senare...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#763 Post by henca »

Snyggt jobbat! Jag tycker att det ganska ofta blir så att man konstruerar saker som sedan måste limmas eller skruvas ihop av flera mindre delar. Inte bara för att delarna blir för stora för skrivarens utskriftsvolym utan också för att delarnas geometri ger begränsningar på i vilken riktning delen kan skrivas ut.

Du kommer nog inte ångra dig om du skulle skaffa en 3D-skrivare att ha hemma.

m v h Henrik

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#764 Post by gtBen »

Snyggt, sånt skulle man vilja kunna göra själv :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#765 Post by Cédric »

henca wrote: 2021-04-07 18:50:16 Snyggt jobbat! Jag tycker att det ganska ofta blir så att man konstruerar saker som sedan måste limmas eller skruvas ihop av flera mindre delar. Inte bara för att delarna blir för stora för skrivarens utskriftsvolym utan också för att delarnas geometri ger begränsningar på i vilken riktning delen kan skrivas ut.

Du kommer nog inte ångra dig om du skulle skaffa en 3D-skrivare att ha hemma.

m v h Henrik
Tycker att det är en rolig del av ritandet att man redan från början försöker tänka ut hur den ska stå när den printas för att minimera supports och lyckas få allt gjort i ett svep. Är man lite klurig kan man komma långt :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]