944 -84 | 20-årsjubileum

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

#691 Post by Eddie Varvstopp »

Image

MSCC KM1 blev det DNS och Besvikelsen var total :( . Här skulle det egentligen varit en målande beskrivning på mina upplevelser från första tävlingen på 3 år. Denna gång var planeterna helt fel och hela kosmos arbetade mot mig :( . Man hade set fram mot starten sååå mycket och jobbat riktigt hårt att ha bilen klar. Det var kanske ett par timmars jobb kvar men bilen var redo. Räserkläderna packade med licens, formaterat minneskort till performanceboxen, utskriven vagndeklaration, anmälan skickad och betald, så redo var jag. Första spiken var att jag drabbas av magsjukan som familjen lidit av tidigare samma vecka :( . Inte lika hårt drabbad men fortfarande rätt dåliga förutsättningar att tävla. Redan uttorkad, allmänt matt, därtill att man när som helst behöver uppsöka toa är inte direkt idealiskt om man ska köra fort. Sedan kommer nästa dråpslag. Min besiktningstid på fredag eftermiddag blir inställd p.g.a. sjukdom på stationen :( . Hade kunnat tävla ändå men att köra bilen till tävlingen hade varit en risk i sig. Med tanke på allt annat som hänt hade det varit givet att jag äntligen fått se en konstapel på väg till knutan ( böter och flygande besiktning ter sig inte lockande).

Men så efter den totala besvikelsen så har det faktiskt ordnat upp sig. Kikade i klubbkalendern och där var den årliga besiktningsträffen. Perfekt, inget trasslade med ombokning bara att åka dit. Lördag morgon och det skulle visa sig att jag blev lite väl tidig på plats i Trelleborg. Bilen blev besiktad av Peter som vanligt och bilen blev godkänd :) . Så nu kan man köra vidare på vanlig väg de kommande 2 åren :) . Fick ett litet snack med klubbkompisarna innan jag åkte hem. Det är en fantastisk bil jag har, egentligen är fjädringen stenhård men det känns inte så på vanliga vägar. Inte förrän man ska studsa runt på kullersten eller liknande kan det bli lite obekvämt. Jag körde slut på den gamla bensinen i det vackra vädret och fyllde tanken med ny 98 oktanig ;) . Jag blev också påmind om att man nog skulle vilja ha styrservo och kortare utväxling ;) . Nåväl, härligt att den lirar och att man nu har en sak mindre att bekymra sig över till nästa tävling.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

#692 Post by toyrace »

Lite oflyt där Edvin, bara att komma igen och vinnande kommande KM så blir du glad igen! Hur svår kan det vara, du kör ju Posse!
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | mot MSCC KM 2018

#693 Post by Eddie Varvstopp »

toyrace wrote:Lite oflyt där Edvin, bara att komma igen och vinnande kommande KM så blir du glad igen! Hur svår kan det vara, du kör ju Posse!
Jodå, den stora besvikelsen har lagt sig och nu ser jag verkligen fram mot debuten på Ljungbyhed, nationaldagen :D . Vinster får vi se :wink: tror min ambitionsnivå nu ligger någon stans vid bara-man-inte-kommer sist :roll:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Rapport MSCC KM2

#694 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Årets första racerapport och även den första på sådär 4 år. Jag har ju bloggat om alla ursäkter innan så det kan vi tack ock lov hoppa över. Det var en underbar dag med MSCC, klubbmästerskapet brukar vara det men idag var det lite extra då vi delade dagen med BMW Cupen och det var riktigt fint väder, typ 23 grader och solsken. Redan kvällen innan hände lite omvälvande saker. Min fru ordnade en mekaniker till mig ;) . Hon skulle umgås med sin arbetskompis och dennes sambo var betydligt mer intresserad att följa med mig och kolla på racing :D . Nu hade jag helt plötsligt en mekaniker och tillgång till servicebil, rena lyxen! Det förenklade logistiken och framförallt däckbyte avsevärt. Så otroligt uppskattat med denna hjälp (Thank you Nick!!! :D ). Väl på med de stora hjulen så märker man att bilen är markant mer trögstyrd, kanske inte så bra för en förare med dålig kondis. Vidare märkte man att folk blir lite extra glada när man har på sig räserpyamasen, det var inte bara jag som var glad att få komma till start efter dessa år. I besiktningskön fick jag prata med Fredrik Å, inte nog med att jag borde köra lika snabbt som han i sin Ginetta, så kan jag tacka honom för lackhjälpen tidigare i år. Med andra ord har man redan börjat få nya klasskompisar.

Tidsträning 1
Japp, då var det dags för själva körningen. Ut på ett par trevande varv och jag har i bakhuvudet att 1:06 skall vara personbästa på denna sträckning (dubbelkollade senare och 1:06,74 sattes 2014 på r-däck), som för övrigt är en favorit. Matcha den tiden skall jag göra under dagen och extra bra blir det om man kapar 2 sekunder med tanke på slicksen. Det blir inte mycket slökörning, vänster fram har något glapp men det väljer jag att ignorera och det märks inte när man kör. Jag hamnar bakom en en vit Ginetta som visar sig inte ha så bråttom. Tar mig om och kör på. Det greppar riktigt fint, på något ställe får jag bilen att överstyra till och med. Ser tiderna börja med 1:08 sedan 1:06 och bäst blir 1:05,7 . Jag är riktigt glad då jag redan putsat personbästa på första stinten :D . Det finns mycket att fila på men det mest fundamentala är att jag har svårt med växelval på baksidan. Man kan köra ordentligt fort men jag får inte till någon bra växelstrategi att jobba ifrån. Efter passet kollar vi däcktryck, 1,8 verkar väl ok så det får jag köra vidare på. Indikation på den anslagna tidlistan är att jag är näst sist i fältet. Helt ok med mig :) .

Image

Foto: Nick Kountourakis

Tidsträning 2
Till andra stinten har jag grubblat på växelval på baksidan. Det gör susen och även om det inte är optimalt så blir körningen mer konsekvent och jag kan öka tempot. Liksom första passet är det ganska fritt, sedan får man lite flashbacks från Porsche cupen när Micke Olsson drar förbi med sin Radical ;) . En del positiva iakttagelser är att när det går undan så märker jag inte av trögstyrdheten, toe-out bak som tydligen skall vara livsfarligt går visst att köra med. Det är nog den som bidrar till överstyrning i långsamma svängar. En annan grej är att jag faktiskt har bra ratthållning, tidigare körningar har jag varit för fladdrig med händerna så det är en positiv utveckling. Det nya chassiet lirar bra, ingen markant skillnad men det verkar som det funkar med slicks trots att det är avstämt för r-däck. I övrigt är det följsamt och fint. Tiderna sjunker och jag sätter dagens bästa 1:04,3. Otroligt nöjd och helt över förväntan. Tidlistorna indikerar att jag inte blir sist i kvalomgången.

Lunchpausen
Det är kul att klubben arbetar för all-inclusive event och att få lunchen fixad som tävlande är uppskattat :D ! När burgaren är uppäten plockas laptopen fram för att kolla loggfiler. Mina gamla Roadsport C kamrater Magne och Pontus (båda Lotus Elise) bidrar med återkoppling. Pontus kör retligt nog fortare än mig men oerhört uppskattat att han delar sina filer! Jag kan snabbt konstatera att det finns mycket att hämta på körningen. Hittar loggen från 2014 och ser att jag kan även lära av mig själv ;) . Säger det igen, underbart verktyg den där Performanceboxen :D !

Image

Röd - 2018, Blå - 2014

Snabb analys säger att jag är hyfsat ok att bromsa (aningens brantare kurvor). Finns ett par partier där jag har bättre hastighet :) . Kikade även på sidokraft och lite bättre är det med 1,3 mot 1,2G, men nog skulle man kunna krama ut lite till ;) . Baksidans snabba chikan kändes är en utmaning och det bekräftas av loggen. Jämför man sedan med Pontus så finns det klart mer att hämta där. Vad jag även tycker är intressant med grafen är att bilen är slöare. Antingen har jag tappat kraft i maskin eller så är det så att jag dödat utväxlingen med mina höga däck. Runt 6% skillnad i rullomkrets mot tidigare "rullskridskor", stämmer teorin är det både bra och dåligt. Dåligt för jag har inte ekonomi att byta däck men bra för det blir ett enkelt trim att gå ner från 640 till mer resonabla 620-610 :) .

Race
Så var det dags för Race. Står bredvid bredvid den vita Ginettan (nr 20) och undrar hur det skall gå. Får en riktigt bra start och jag tar decimetrar just i början men ser strax hur Ginettorna framför får upp flåset bilarna tar igen och drar sakta ifrån. Jag är i detta läget fortfarande inte sist. När vi kommer ut på rakan har en Radical snurrat och det blir rödflagg. Så det blir omstart. Denna gången kommer jag iväg dåligt och det sista hoppet att ta ge motstånd till 20 krossas när jag missar växling och jag är definitivt bakom. Men det blir jakt på det första varvet rätt och jag har kul. Tyvärr verkar det som han ger upp och i princip släpper mig :( . Resten av racet blir solokörning, inte mycket att försvara och för långt ifrån de framför. Så nu börjar jag experiment med senare inbromsning, inspirerad av infon från loggfilerna. Tyvärr inga bättre tider men man märker att det finns tid att hämta på många ställen. När jag passerar målflagg är jag inte sist!

Trots värmen och min dåliga kondis så har jag hållit mig hyfsat fräsch hela dagen. Visserligen svettig och trött men ingen huvudvärk, illamående eller andra fenomen. Med andra ord är jag otroligt nöjd med dagen. Bilen har gått bra och varit anständigt körbar. Klonket i vänster fram är något jag behöver se över och jag kunde även se att hjulvinklarna bak ändrat sig. Så lite att kika på till nästa gång. Vad som både är bra och dåligt är att jag kan förbättra mig med mer träning, det är bra för jag behöver inte köpa grejer till det :) men dåligt för jag helt enkelt inte har så mycket tid att komma ut att köra :( .

Slicksutvärdering
Så dagens största diskussionsämne. Hade förväntat mig lite av en direkt och intensiv upplevelse av de nya greppnivåerna. Lite som att man blir serverad en fantastisk måltid som är så god att man nästa kan höra änglarna sjunga. Min upplevelse var mer successiv, att det fanns mer grepp att utforska hela tiden på olika sätt. Mer som en buffe där man hela tiden upptäcker nya läckerheter och det tar inte slut. Med andra ord har jag bara börjat på resan och den ser jag verkligen fram mot. Som en sidonot fick jag ett svar på frågan på hur mycket det slits, med detta tempot räcker detta settet resten av säsongen ;) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 -84 | Rapport MSCC KM2

#695 Post by JohnC »

Kul att du är igång igen Eddie. Det där med slicks är för mig också en ny erfarenhet och jag har nog inte varit i närheten att utnyttja materialet ännu. Framförallt så tror jag att det går att flytta bromspunkter rejält. Den största fördelen för mig är att jag gillar att köra kurvor snävt och med kortast väg då jag har dåligt med effekt och då är slicks fantastiskt roligt då greppet är massivt! :#cheers: :#cheers:

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Rapport MSCC KM2

#696 Post by Eddie Varvstopp »

Så skönt att se dig skriva det :D . Man känner sig lite otillräcklig att inte kunna utnyttja greppet så det känns bättre när erkänt snabba har liknande erfarenhet. Men jag gissar att med klassisk övning och lite race-närkamp så har man nog kalibrerat om hjärnan :wink: :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Rapport MSCC KM2

#697 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Ni kanske kommer ihåg den där plasthuven jag klyddade med tidigare? Jag gör det i alla fall ;) . Fick en kväll i garaget med hyresvärden (grym erfarenhet och hjälpsam) och kladdade plast. Inte ofta jag gör det men jag blir lika förvånad hur lätt det är att jobba med glasfiber. Vi fick i.a.f. dit gångjärnsinfästningarna, gälarna för luftutsläppen och även huvlåsen åkte med.

Av en ren händelse (tänka sig) började buksbilen strula vilket resulterade i att jag tog räsern till SSM. För första gången så stod jag på sportbilsparkeringen vid Porscharna. Ni som såg den kan intyga att det var väldigt mycket #outlawporsche över den ;) :p .Nåväl bilen ska in på lack av de vita bitarna.
20180707_142525.jpg
Hade faktiskt en tidigare session i garaget där jag ägnade mig åt buggfix. Ja, jag kallar det så, kanske lite skadad från min yrkeserfarenhet med mjukvara. Bugg är för mig när systemet inte beter sig som förväntat. Detta är lite skillnad mot ett fel där systemet inte fungerar. Min bil fungerar och på det stora hela är den inte trasig. Däremot finns det några grejer som inte är helt ok med bilen och som jag stört mig på att det inte lirar som det ska. Nu har jag lovat mig själv att få dessa fixade.

Efter tävlingen på Ljungbyhed hade jag ett klapprande/klonkande i vänster framhjulsupphängning. Inget som störde min framfart, men fortfarande irriterande. Lyckades faktiskt få det avhjälpt. Verkade som det var glapp i fjäderbenet för jag spände var skruv jag kunde komma åt på fjäderbenet och det blev bättre.

Sedan lyckades jag med konststycket med att köra av oljetempmätaren under tävlingen. Den fungerade men satt löst och fick provisorisk fixeras med silvertejp. Efter lite svordomar en fredagskväll så satt mätaren fast på plats igen.

Sedan var det pinsamma att bilen hade tappat halvljuset. Det hade helt enkelt slutat fungera. Fick dra mig till minnes och googla för nog var det så att ljusknappen kan ge det fenomenet. Grävde i mina lådor och till min förvåning hittade en. Provade byta och sen hade jag ljus igen :) .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

johannisson
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2014-05-10 20:38:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 -84 | Rapport MSCC KM2

#698 Post by johannisson »

Kul läsning. Du ligger några hundra timmar framför mig i stegen för banor ser jag. Ska med köpa en lätt av stig, även pottor o glasfiber i framtiden. Fattade tycke nu när man kört lite. Ska lusläsa din tråd efter tips :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Rapport MSCC KM2

#699 Post by Eddie Varvstopp »

johannisson wrote:Kul läsning. Du ligger några hundra timmar framför mig i stegen för banor ser jag. Ska med köpa en lätt av stig, även pottor o glasfiber i framtiden. Fattade tycke nu när man kört lite. Ska lusläsa din tråd efter tips :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fråga på om det är något du undrar, det är ju en gammal tråd.. ;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Rapport MSCC KM2

#700 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Ja, så var det utmaningen kring hjulinställningen. Har tidigare försökt mig på det men mindre bra resultat. En del var ju att man inte hade koll på hur det funkade och dels att förutsättningarna inte var rätt. Det senare klurade jag lite på och skred till verket att skapa verktygen som jag behövde. 2 rätskivor för referens var ju bara att köpa sedan tillverkade jag 4st pallbockar i trä. Kompisen Jocke hjälpte mig såga till bitarna och nu kan bilen stå på egna hjul samtidigt som man kan komma åt hjulupphängningen.

Detta har visat sig bli en lång process men jag har tagit de första stegen i att begripa bakvagnen. Jag kunde konstatera att justeringarna i princip bottnar så jag behöver ett par sessioner till för att få kläm på det. Ena sidan hade lossnat i justeringarna efter Ljungbyhed så det var den jag fokuserade på att få lik den andra sidan plus att att den nu är fastspänd. Metoden jag använder har jag tankar på att dokumentera och dela med mig av.

Ja så här jag fått lite lackat, i sig en dråplig historia men nu fins det lack på bakskärmen och huven. Tyvärr behöver huven få en omgång till men det får bli senare. I vilket fall har den begåvats med spolarmunstycken. En tragisk upptäckt är att jag sett att ett par av mina dämpare fuktar olja :( men det får gå lite till.

Nu är bilen preppad för årets backtävling. Jag väljer att köra r-däck istället för slicks. Tänker att får man inte upp tempen kanske typen inte har så stor betydelse. Däremot är det mina korta 15" vilket gynnar accet vilket är mer utslagsgivande. En provtur fick mig att komma ihåg hur väl bilen svarar på utflyttade hjul dessutom är hjulen såå läckra på bilen :) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

944 -84 | Snart Backtävling

#701 Post by JonasD »

En kompis till mig har köpt vågar, så att men kan väga in alla hjulen samtidigt. Väghållningen blev väldigt mycket bättre efter fått bättre balans mellan hjulen.
Vad har du för stötdämpare? Dom går kanske att renovera.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -84 | Snart Backtävling

#702 Post by Cédric »

Jag märker också tydlig skillnad i acc emellan mina 15 och 16'', liten omkrets är viktig på trötta bilar som våra. Intressant att se det så tydligt i loggen. Sen är dina smågäljar jäkligt snygga :)

Jonas, kan man hyra din kompis uppsättning med vågar?

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

944 -84 | Snart Backtävling

#703 Post by Eddie Varvstopp »

Jodå, de går att renovera och det är lite av tanken. Det som tar emot är att de får gå tillbaka till AVO i UK :( . Ska först reda ut varför de börjat fukta överhuvud taget med så lite användning.

Tack Cédric, blev också förvånad att de var så tydlig skillnad med rullomkretsen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -84 | Racerapport MSCC Backtävling

#704 Post by Eddie Varvstopp »

Image

Ni har säkert läst det förr men backtävlingen i Minnesberg är något jag verkligen gillar. Det är en unik tillställning då det mig veterligen inte kör något motsvarande i riket. Visst finns det några rally event men inte Hillclimb på asfalt. Sedan är det en otrolig spänning att köra. Så, tidigt på lördagsmorgonen bar det iväg till backen i Minnesberg. Jag har nästan glömt att nämna att det är en varm dag, man har nästan tagit det som självklart sommaren 2018. I vanlig ordning är det kul att träffa kompisarna och mina gamla klasskamrater visar lite besvikelse att jag inte längre kör Roadsport C men överlag är folk glada att se mig som deltagare igen :D .

Ok, logistiken avverkas smidigt och avslappnat och det blir efter förargenomgången en rekognoseringsrunda för att få en uppfattning om årets sträckning. För er som inte var med så går det till såhär: Först kör man fram till starten, Besiktnings-Micke håller i pinnen i år och den placeras under ena bakhjulet så man inte behöver hålla på bromsen inför start. Mats står i vanlig ordning och rycker flaggan framför bilen. Så bär det av hyfsat plant fram till första konpartiet. Man har precis växlat upp till 3:an innan och det är inte en riktig chikan för man kan hålla hög hastighet igenom med väldigt lite styrkorrigeringar, däremot avskräcker konerna något enormt. Plåt kan bytas, sår kan läkas men 5-sekunders tidstillägg kör man inte ikapp ;) . Efter konerna kommer den riktiga backen, en svepande vänster kantad med läskiga koner. I min vagn är det fullt på trean och därefter har vi nästa konparti för att få ner farten. Här är det fråga om ett s-parti där det räcker att lätta för att komma igenom. Med andra ord snabbt parti som övergår i en snabb högersväng. Då är vi framme vid en riktig konchikan där man behöver få ner farten. Precis efter utgången är målgång. Denna sträckning är ca 900m och tar mellan 30-25 sekunder att avverka. Det är otrolig intensiv körning med ytterst små marginaler.

Första stinten blir lite vad det blir ;) . Försöker få mig en uppfattning om växelval så det mesta är trevande. Men jag konstaterar att årets sträckning är snabb och jag gillar det :D .

Andra åket blir det lite för länge på tvåan och jag går i varvstopp innan första konpartiet. Däremot går det fortare uppför den snabba vänstern. Gör en riktigt bra satsning över sista chikan och mål. Inte helt optimalt men jag ligger 5:a av 7 i Modsport klassen. Det höjer motivationen en del :D .

Tredje åket bra tryck genom hela banan. Skulle kanske kunna öka i första chikan då jag växlar upp till trean strax innan. Trots att jag tycker jag kört bra blir tiden inte mycket bättre och jag droppar till 6:e plats.

Fjärde åket får jag till hyfsad ingång och utgång i första konpartiet men fegar i andra och konpartet på slutet. Inte heller optimalt men det ger mig bästa tid 27,9 och är tillbaka på 5:e plats.

Stint nummer 5 är känns helt ok rakt igenom förutom lite mycket varvstopp ut ur sista partiet. Är här någon tiondel långsammare och hoppar åter till 6:e plats :( .

Sedan är det lunch. Klubben har ordnat att vi tävlande får stekt mat serverat. Det blir en hamburgare och trevligt prat med mina vänner. En sak som jag störde mig på var det eviga trasslade med säkerhetsutrustningen. Det var för varmt att ha den på så det behövdes plockas av för att strax efter dras på igen. Så att ha den av en längre stund var riktigt skönt. Nu hör det till seden att ingen kör fortare efter lunch. Så är det bara. Men jag hoppas innerligt att jag kan klämma ur 2 tiondelar med resonemanget att jag precis börjar lära mig sträckningen. Det är gapet till nästa medtävlande.

Åket efter lunch försöker jag fokusera på hög ingång i första partiet och det blir hyfsat ok men fortfarande ett dåligt slut. Mycket riktigt blir det ingen förbättring.

7:e körningen håller jag trean nästan hela vägen vilket är bra men spårvalet uppför backen ger mig fel ingång och måste släppa i utgången. Jag kör dessutom på en kon så det blir skräp av alltihop.

Så sista åket, sätter allt hopp om förbättring. Det kändes bra bra denna gången. Som ni säkert listat ut innebär det dåligt resultat. Så jag slutar 6:e och får nöja mig med att jag skrapar ihop några poäng till i klubbmästerskapet. Som vanligt kan man summera dagen med fantastiskt kul tävling :D .

Image

Jag lämnar dock tävlingen lite fundersam. Min nya plasthuv är inte riktigt vad jag förväntar mig. Den har en stor brist och det är att den drar in värme i kupén. Något jag inte hanterar är just värme så detta är helt enkelt inte acceptabelt och skall åtgärdas :( . Ingen skugga över tillverkaren som prioriterade låg vikt. Vad som är problemet är att det inte längre finns någon avskärmning mellan motorrummet och friskluftintaget nedanför rutan. Jag får helt enkelt in motorrummets värme rakt in i kupén. Tur att vi hade korta stints i värmen annars hade jag fått massivt psykbryt. Mer jobb men det kallas utveckling ;) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 -84 | Racerapport MSCC Backtävling

#705 Post by Erol »

Verkar vara ett kul event, såg lite bilder från en bekant att det var flera frontmotor-porschar som var med och körde.
FB_IMG_1533501942445.jpg
FB_IMG_1533501933829.jpg
FB_IMG_1533501900670.jpg
Screenshot_20180805-224621__01.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], safe