944 -84 | 20-årsjubileum
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Ållrajt, följande har hänt:
Bilen krabbades bort till Lernia i Malmö (@ Goran, ville hålla det lite hemligt när bilen stod på verkstaden). Där rätade studenterna ut bakskärmen och slängde upp bilen i riktbänk. När jag hämtade bilen kunde jag konstatera att resultatet på bakskärmen var imponerande (tusen tack ). Sedan fick jag reda på att bilen är spikrak (den behövdes inte riktas) men att länkarmen bak var krökt . Bilen krabbades tillbaka till garaget och jag ringde Sandén. Han hade en bättre begagnad länkarm liggandes och som kunde åka med till http://fhracing.se/. Så det blev en tur till Klågerup för att hämta armen. Och idag började arbetet med transplantationen.
Sen har Thomas drivit en kampanj att få mig in i slicks-träsket. Jag var förbi och hämtade ett set Hankook 235/620R17 , tusen tack Thomas ! Men det känns lite som en knarkfilm där langaren bjuder på den första dosen för han vet att offret kommer bli beroende och kommer tillbaka efter mer...
Asså, jag vet inte om jag kan hålla mig, det finns en stor risk att jag anmäler mig till MSCC KM i klassen RS. Jag vill KÖRA !!
Bilen krabbades bort till Lernia i Malmö (@ Goran, ville hålla det lite hemligt när bilen stod på verkstaden). Där rätade studenterna ut bakskärmen och slängde upp bilen i riktbänk. När jag hämtade bilen kunde jag konstatera att resultatet på bakskärmen var imponerande (tusen tack ). Sedan fick jag reda på att bilen är spikrak (den behövdes inte riktas) men att länkarmen bak var krökt . Bilen krabbades tillbaka till garaget och jag ringde Sandén. Han hade en bättre begagnad länkarm liggandes och som kunde åka med till http://fhracing.se/. Så det blev en tur till Klågerup för att hämta armen. Och idag började arbetet med transplantationen.
Sen har Thomas drivit en kampanj att få mig in i slicks-träsket. Jag var förbi och hämtade ett set Hankook 235/620R17 , tusen tack Thomas ! Men det känns lite som en knarkfilm där langaren bjuder på den första dosen för han vet att offret kommer bli beroende och kommer tillbaka efter mer...
Asså, jag vet inte om jag kan hålla mig, det finns en stor risk att jag anmäler mig till MSCC KM i klassen RS. Jag vill KÖRA !!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
944 -84 | Veteranbilen
Kul o se att bilen är hel igen, bra jobbat!
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Veteranbilen
Såga att min stackars tråd inte uppdaterats på bra länge. I fredas fortsatte faktiskt transplantationen
Den förstärkta infästningen flyttades över till den friska och jag han t.o.m. blästra armen innan jag gav upp för kvällen .
Även jag undrar varför det tar sån tid men jag passade på att åka på ringen i somras med bruksbilen https://eddievarvstopp.wordpress.com/category/ringen/" onclick="window.open(this.href);return false; , det var kul det med .
Den förstärkta infästningen flyttades över till den friska och jag han t.o.m. blästra armen innan jag gav upp för kvällen .
Även jag undrar varför det tar sån tid men jag passade på att åka på ringen i somras med bruksbilen https://eddievarvstopp.wordpress.com/category/ringen/" onclick="window.open(this.href);return false; , det var kul det med .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Det är ju helt bedrövligt hur dåligt uppdaterad min tråd är. Så här kommer det:
Det senaste stora som hänt är att jag gått och blivit pappa. Därför tror jag inte det kommer bli så mycket körande inom det närmaste par åren. Bilen är kvar och jag har ambitionen att rusta upp den så man kan köra den igen en vacker dag.
Det andra är att en era är till ända. Bilen har varit optimerad för Roadsport C, dvs gatlegal, r-däck och 7kg/hk. Med 1200kg och 163 hk har bilen passat prefekt i klassen. Nu har SPVM justerat en del i reglementet vilket skulle innebära viktning på 30kg och återmontera original svänghul för att köra kvar. Det är görbart men inget som lockar. Jag har kört Roadsport C i över ett decennium så nu är det dags för nya utmaningar . Nu vill jag lätta bilen och målet är 1120kg när det är klart.
Ok, vi har hamstrat lite grejjer. Niklas M. hade en glasfiberhuv över. Kommer ursprungligen från FHRacing och väger 6kg . Behöver justeras lite innan den åker på:
Man tackar de övre makterna att Freddie klarade sig från den obehagliga smällen. Jag passade på att handla på mig styrservoracket. Vi vet inte hur det mår men det känns skönt att ha ett snabbare rack hemma att labba med.
Sedan delades en rabattkod på Hawk i höstas så jag passade på att handla 2 set HP+. Tror jag har bromsklossar som räcker till när sonen börjar skolan .
Och så har jag ju ett set 9x17" som jag vill köra med. De åkte in på pulverlack i somras. Det blev bra men det var riktigt svårt att välja färg. I efterhand hade jag nog valt Umbra grå istället för Antracit. Gråa fälgar är coolt så jag nöjd.
Sedan kan man dela en bonus. Shoppade en däcktempmätare, Therma Elite från ETI. Skall bli spännande att börja använda .
Så nu tror jag det är i synk. Har ingen aning om när det kommer finnas möjlighet till uppdateringar och körningar. I vilket fall finns viljan och drömmarna .
Det senaste stora som hänt är att jag gått och blivit pappa. Därför tror jag inte det kommer bli så mycket körande inom det närmaste par åren. Bilen är kvar och jag har ambitionen att rusta upp den så man kan köra den igen en vacker dag.
Det andra är att en era är till ända. Bilen har varit optimerad för Roadsport C, dvs gatlegal, r-däck och 7kg/hk. Med 1200kg och 163 hk har bilen passat prefekt i klassen. Nu har SPVM justerat en del i reglementet vilket skulle innebära viktning på 30kg och återmontera original svänghul för att köra kvar. Det är görbart men inget som lockar. Jag har kört Roadsport C i över ett decennium så nu är det dags för nya utmaningar . Nu vill jag lätta bilen och målet är 1120kg när det är klart.
Ok, vi har hamstrat lite grejjer. Niklas M. hade en glasfiberhuv över. Kommer ursprungligen från FHRacing och väger 6kg . Behöver justeras lite innan den åker på:
Man tackar de övre makterna att Freddie klarade sig från den obehagliga smällen. Jag passade på att handla på mig styrservoracket. Vi vet inte hur det mår men det känns skönt att ha ett snabbare rack hemma att labba med.
Sedan delades en rabattkod på Hawk i höstas så jag passade på att handla 2 set HP+. Tror jag har bromsklossar som räcker till när sonen börjar skolan .
Och så har jag ju ett set 9x17" som jag vill köra med. De åkte in på pulverlack i somras. Det blev bra men det var riktigt svårt att välja färg. I efterhand hade jag nog valt Umbra grå istället för Antracit. Gråa fälgar är coolt så jag nöjd.
Sedan kan man dela en bonus. Shoppade en däcktempmätare, Therma Elite från ETI. Skall bli spännande att börja använda .
Så nu tror jag det är i synk. Har ingen aning om när det kommer finnas möjlighet till uppdateringar och körningar. I vilket fall finns viljan och drömmarna .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Grattis till faderskapet!
Kul med lite nya planer och nya utmaningar för bilen!
Men vadan detta med svänghjulet? Hur kom det att bli så viktigt i Roadsport C att ha original svänghjul?
Kul med lite nya planer och nya utmaningar för bilen!
Men vadan detta med svänghjulet? Hur kom det att bli så viktigt i Roadsport C att ha original svänghjul?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Tackar.patand wrote:Grattis till faderskapet!
Kul med lite nya planer och nya utmaningar för bilen!
Men vadan detta med svänghjulet? Hur kom det att bli så viktigt i Roadsport C att ha original svänghjul?
Nu snurrade jag allt till det. Skit samma, så här verkar det bli: http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/R ... 8_revF.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Man har höjt jämförelsetalet i C till 7,3 (tidigare 7,0). Sedan har man numera 3 olika effektberäkningar. Som tidigare finns modifierad motor där man kan göra vad man vill. Likaså ej modifierad motor där man kan pilla på det mesta utom det som finns mellan gasspjäll och grenrörspackning, det inkluderar även motorsyrning. Där blir det som tidigare originaleffekt + 5% och detta kallas nu som kategori 2. Det nya är kategori 1 där du får räkna med helt originaleffekt men då skall motorn också vara strikt original, luftfiltret och avgasrör kan man justera.
I mitt fall blir det då (för att rätta mig själv ) antingen att vikta 49kg eller plocka på original svänghjul (kan t.o.m. lätta lite) för att stanna kvar i klassen. Men som jag skrev ovan är det inget av detta som lockar..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Tack för förtydligande!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
ÄNTLIGEN NYA DÄMPARE!
Grävde lite i min gamla tråd och någonstans 2009 började det gnällas på att en översyn hade varit på sin plats. Chassiet byggdes någon stans 2005 och dämparna har aldrig varit inne på renovering . De gula konisarna mår nog bättre än bakdämparna men oavsett har det varit dags för uppdatering under många år. Anledning har varit att racing prioriterats i förmån för underhåll. Men så verkar det som planeterna står rätt, vi får ny policy inom företaget mot mer generös föräldrarledighet, UK vill gå ut ur EU och pundet blir billigare. Med tanke på att vi kommer ha det knapert nästa år så är det helt enkelt nu jag får göra en beställning. Uppdraget har åter igen gått till AVO.
Barn på julafton är väl närmaste liknelsen jag kommer på som beskriver känslan när budet ringer på dörren. Busarna på AVO missade skicka en av graferna men den jag fick var riktigt fin. Sedan har det visat sig att jag missat dubbelkolla ett par mått men det kan jag justera utan att behöva reklamera. För utom dessa trista detaljer är de riktigt, riktigt tjusiga. Jo, jag har sett betydligt finare dämpare i lättmetall men dessa enheter i stål ger ett genomtänkt och gediget intryck. Mycket pengar är det men inte dyrt .
Så vad har jag fått? En bra fråga då jag har beställt allt princip i blindo (d.v.s. mestadels via hörsägen från internet och egna gissningar). Vi pratar om AVOs mono-tube serie som jag baserat detta custom kit på, det har inte detta kit i sitt sortiment. De tidigare bakdämparna var deras billigare serie twin-tube. Nu har jag kommit över ytterst intressanta dämparkurvor vilket kunde uppnås. Fram beställde jag 20" fjäderben med samma infästningsmått som VW Golf Mk1. Det passade ganska bra men det verkar som det blivit fel på 1mm för spindeltjockleken, inte värre än att man kan stoppa nått emellan. En annan detalj är att cambern inte justeras med excenterbult utan med shims. Vad jag däremot tycker är riktigt fränt är att dämparkroppen sitter i den övre delen för att minska den ofjädrade vikten. Jag ville kapa en hel del i drop då det tar en evighet att hissa upp bilen innan hjulen lämnar mark. Nu kanske det blev i snålaste laget så en tum till hade nog inte skadat. Men nu slipper jag tänka på dropstops . Dämparna justerar kompression och retur på en ratt.
Bak blev det MTCDA 150/105, är coilovers som jag "tvingades" beställa som dubbeljuserade för att ha samma dimensioner som tidigare. Jag har då fått en såndär porrig separat kanister som jag skall klura ut var att montera . På dämparen justeras returen och på kanistern finns ratten för kompression. Fullständig överkurs för mig om jag skall vara ärlig. Denna gången är infästningarna ledlagrade och de tillverkade distanser för att fylla ut utrymmet i infästningen. Dock tog jag bara måttet i bärarmen (46mm) och missade i karossen så jag får ordna så att 6mm försvinner från ett par distanser.
Som ni säkert gissat har jag tagit mig ut i garaget för att provmontera. Det blev att flytta över fjädrar från de gamla dämparna. Nu passade jag på att beställa 7" framfjädrar, 700 lbs/in hårda (123N/mm). Tänkte testa köra lite hårdare fram än tidigare 105N/mm. Bak kör jag vidare med 157N/mm. Härligt med 2,25" fjädrar, nu har jag ett liten samling om jag får lust att ändra setup. Tog lite bilder och i bakre hjulhuset blev det svårt att få till en bild. Men så hade jag ju en renoverad länkarm på arbetsbordet så man kunde få till något prydligt. Man kanske skulle få i det där hjullagret och montera allt på bilen så man kan få se den stående på egna hjul..
Ja, så fick jag ovärderlig hjälp av kompisen Fredrik Moberg som hjälpte till att svarva ner mina distanser så nu skall det passa bättre
Grävde lite i min gamla tråd och någonstans 2009 började det gnällas på att en översyn hade varit på sin plats. Chassiet byggdes någon stans 2005 och dämparna har aldrig varit inne på renovering . De gula konisarna mår nog bättre än bakdämparna men oavsett har det varit dags för uppdatering under många år. Anledning har varit att racing prioriterats i förmån för underhåll. Men så verkar det som planeterna står rätt, vi får ny policy inom företaget mot mer generös föräldrarledighet, UK vill gå ut ur EU och pundet blir billigare. Med tanke på att vi kommer ha det knapert nästa år så är det helt enkelt nu jag får göra en beställning. Uppdraget har åter igen gått till AVO.
Barn på julafton är väl närmaste liknelsen jag kommer på som beskriver känslan när budet ringer på dörren. Busarna på AVO missade skicka en av graferna men den jag fick var riktigt fin. Sedan har det visat sig att jag missat dubbelkolla ett par mått men det kan jag justera utan att behöva reklamera. För utom dessa trista detaljer är de riktigt, riktigt tjusiga. Jo, jag har sett betydligt finare dämpare i lättmetall men dessa enheter i stål ger ett genomtänkt och gediget intryck. Mycket pengar är det men inte dyrt .
Så vad har jag fått? En bra fråga då jag har beställt allt princip i blindo (d.v.s. mestadels via hörsägen från internet och egna gissningar). Vi pratar om AVOs mono-tube serie som jag baserat detta custom kit på, det har inte detta kit i sitt sortiment. De tidigare bakdämparna var deras billigare serie twin-tube. Nu har jag kommit över ytterst intressanta dämparkurvor vilket kunde uppnås. Fram beställde jag 20" fjäderben med samma infästningsmått som VW Golf Mk1. Det passade ganska bra men det verkar som det blivit fel på 1mm för spindeltjockleken, inte värre än att man kan stoppa nått emellan. En annan detalj är att cambern inte justeras med excenterbult utan med shims. Vad jag däremot tycker är riktigt fränt är att dämparkroppen sitter i den övre delen för att minska den ofjädrade vikten. Jag ville kapa en hel del i drop då det tar en evighet att hissa upp bilen innan hjulen lämnar mark. Nu kanske det blev i snålaste laget så en tum till hade nog inte skadat. Men nu slipper jag tänka på dropstops . Dämparna justerar kompression och retur på en ratt.
Bak blev det MTCDA 150/105, är coilovers som jag "tvingades" beställa som dubbeljuserade för att ha samma dimensioner som tidigare. Jag har då fått en såndär porrig separat kanister som jag skall klura ut var att montera . På dämparen justeras returen och på kanistern finns ratten för kompression. Fullständig överkurs för mig om jag skall vara ärlig. Denna gången är infästningarna ledlagrade och de tillverkade distanser för att fylla ut utrymmet i infästningen. Dock tog jag bara måttet i bärarmen (46mm) och missade i karossen så jag får ordna så att 6mm försvinner från ett par distanser.
Som ni säkert gissat har jag tagit mig ut i garaget för att provmontera. Det blev att flytta över fjädrar från de gamla dämparna. Nu passade jag på att beställa 7" framfjädrar, 700 lbs/in hårda (123N/mm). Tänkte testa köra lite hårdare fram än tidigare 105N/mm. Bak kör jag vidare med 157N/mm. Härligt med 2,25" fjädrar, nu har jag ett liten samling om jag får lust att ändra setup. Tog lite bilder och i bakre hjulhuset blev det svårt att få till en bild. Men så hade jag ju en renoverad länkarm på arbetsbordet så man kunde få till något prydligt. Man kanske skulle få i det där hjullagret och montera allt på bilen så man kan få se den stående på egna hjul..
Ja, så fick jag ovärderlig hjälp av kompisen Fredrik Moberg som hjälpte till att svarva ner mina distanser så nu skall det passa bättre
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Trevlig uppgradering!
Hinner du med att prova på bana innan vintern tar oss i ett järngrepp?
Hinner du med att prova på bana innan vintern tar oss i ett järngrepp?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Kanske man hade kunnat hinna. Vis av erfarenhet och inspirerad av dig så vill jag ha saker prydligt ordnat innan jag tar ut den nästa gång. Så det lär dröja tyvärr .Janne J wrote:Trevlig uppgradering!
Hinner du med att prova på bana innan vintern tar oss i ett järngrepp?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Hur funkar Camber justeringen med shims? har du nån bild på det?
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Tyvärr ingen bild så jag gör ett försök att förklara. Benen har ovala hål mot spindeln som original. Hålen är aningens större och vad man gör är att man får med brickor som passar i de ovala hålen men har ett runt hål för bulten. Man får med 4 set med 0,5mm skillnad i placering av det runda hålet så beroende vilket set man använder kommer bulten ett visst avstånd i det ovala hålet. Man är rätt begränsad i finjusteringen men det verkar ganska stabilt.J.J wrote:Hur funkar Camber justeringen med shims? har du nån bild på det?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
OK, då förstår jag.Eddie Varvstopp wrote:Tyvärr ingen bild så jag gör ett försök att förklara. Benen har ovala hål mot spindeln som original. Hålen är aningens större och vad man gör är att man får med brickor som passar i de ovala hålen men har ett runt hål för bulten. Man får med 4 set med 0,5mm skillnad i placering av det runda hålet så beroende vilket set man använder kommer bulten ett visst avstånd i det ovala hålet. Man är rätt begränsad i finjusteringen men det verkar ganska stabilt.J.J wrote:Hur funkar Camber justeringen med shims? har du nån bild på det?
Kör nämligen själv med h&r chassit och där finns det heller ingen excenter justering. Jag löste det med att göra liknande halvrunda brickor för att låsa det i max läget. Blev 3 grader på ena sidan och 2,5 på den andra måste hitta på nånting för att få det lika och sen möjligen finjustera i topplagringarna?
jag bytte också ut bultarna mot fingängade med stigning 1,25 istället för 1,5 för att få lite extra klämkraft
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Kanske är trög, men vad ska du köra nu då? B eller modsport eller bara pcsr eller vad?
Kul med barn, grattis! Är föräldraledig själv med nummer 2 nu...
Kul med barn, grattis! Är föräldraledig själv med nummer 2 nu...
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 -84 | Föräldraledig
Bra imput J.J.
Nädå, du är inte trög, jag har så många om och men som avgör vad det blir i slutändan. En sak är säker, jag är klar med Roadsport C för jag vill varken vikta eller sätta tillbaka original svänghjul .
Vi säger såhär:
* Jag vill först och främst köra, bara det är en utmaning.
* Rafsar jag ihop det jag har så kan jag köra MSCC KM i RS klassen (typ SPVM Modsport) det hade varit kul.
* Får man råd med R-däck så kör jag MSCC KM Roadsport B
* Får jag lättat bilen (6,5kg/hk) är jag mogen för vagnbok igen för PCSR 8 och Roadsport.
* Drömmen är att köra alla deltävlingar i PCSR ett år.
* Annars kan jag tänka mig köra lite olika race, Kanonloppet har jag på min "bucket list" t.e.x.
Som vanligt handlar allt om tid och pengar vilket f.n. är en bristvara...
Grattis till den nya tillskottet .Henka_E wrote:Kanske är trög, men vad ska du köra nu då? B eller modsport eller bara pcsr eller vad?
Kul med barn, grattis! Är föräldraledig själv med nummer 2 nu...
Nädå, du är inte trög, jag har så många om och men som avgör vad det blir i slutändan. En sak är säker, jag är klar med Roadsport C för jag vill varken vikta eller sätta tillbaka original svänghjul .
Vi säger såhär:
* Jag vill först och främst köra, bara det är en utmaning.
* Rafsar jag ihop det jag har så kan jag köra MSCC KM i RS klassen (typ SPVM Modsport) det hade varit kul.
* Får man råd med R-däck så kör jag MSCC KM Roadsport B
* Får jag lättat bilen (6,5kg/hk) är jag mogen för vagnbok igen för PCSR 8 och Roadsport.
* Drömmen är att köra alla deltävlingar i PCSR ett år.
* Annars kan jag tänka mig köra lite olika race, Kanonloppet har jag på min "bucket list" t.e.x.
Som vanligt handlar allt om tid och pengar vilket f.n. är en bristvara...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users