944 -84 | MSCC Modsport 3

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Kontakt:

Re: 944 -84 | MSCC Modsport 3

#736 Inlägg av Eddie Varvstopp » 2020-03-06 08:59:54

Larsson-g skrev:
2020-03-05 20:19:13
Vilken dyster update! :(

Du är för sent ute med att riva ner bilen! Men kan väl å andra sidan vara skönt att låta sakerna ta sin tid i lugn och ro.

Kämpa på! 👍🏻
Sent börjar man alltid, det är så det funkar hur man än gör ;) (baserat på många års erfarenhet).

Nåväl, jag hämtar en låda i eftermidag i Tomelilla och den åker till Gantofta på måndag så det ser lite ljusare ut :) .

Får tacka alla som stöttat de senaste dagarna :#pray: :#cheers:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

Användarvisningsbild
Eddie Varvstopp
Addict
Kontakt:

#737 Inlägg av Eddie Varvstopp » 2020-03-30 07:21:20

Jodå, sagan om växellådan fick ett lyckligt slut. Nästan som man tycker att den första reaktionen var lite onödigt hispig. Men jag har haft en rejäl dos tur på vägen och det hade kunnat bli ett helt annat förlopp på äventyret. Nu visade sig att lådan jag fick fatt i var i bra skick. Jaan hittade inga obehagliga överraskningar så arbetet blev smidigt. Med andra ord blev arbetsnotan inte så farligt dyr, så att komma till start i år hänger inte längre på lådan :D .

En lättnad, nu är det bara resten kvar. M.a.o. fortsättning följer...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

Användarvisningsbild
Eddie Varvstopp
Addict
Kontakt:

#738 Inlägg av Eddie Varvstopp » 2020-04-18 22:48:05

Liten uppdatering..
Ni har läst det tidigare men mina dämpare har varit ganska sköra. Man får vad man betalar för så att säga, så det anständiga inköpspriset har vägts upp av större behov av underhåll. Så till framdämparna. Om man är efterklok så hade man ju skickat dem direkt efter höstracet där de uppvisade läckage. Men så ser inte verkligheten inte ut och med tanke på att det tar 3 veckor från det man skickar dämparna tills de går att hämta nyrenoverade igen, så behöver man inte brådska. Tanken var att få iväg dem i samband med att växellådan lämnades in. Nu tog den aktiviteten en annan vändning och dämparna hamnade lite i skuggan. Men så kom de iväg äntligen och fortfarande så skulle man kunna ha de tillbaka veckan efter påsk. Men nej. Boris Johnsson tyckte medborgarna inte varit hörsamma nog på tidigare förhållningsregler för att hantera smittspridning, så han ger landet utegångsförbud. Det vill säga att min framdämpare kommer vara inlåsta i en verkstad i Northampton den närmsta tiden.

Nåväl, första deltävlingen är ju inställd ändå, så än är det ingen panik och helt plötsligt är det gott om tid till annat. Nu har jag till exempel, fått ner tanken för att få rätt på soppaluktbekymmret. Kollade på Clarks garage som beskrev mitt bekymmer klockrent. Har beställt lite saker hos Utzon.se , bland annat en ventil för avluftning som verkar vara felkällan. Har även handlat massa slang på Hydroscand så jag får bytt det. De gamla har suttit på sedan 1984.

Så det tuffar på...
Edvin Persson

Användarvisningsbild
Eddie Varvstopp
Addict
Kontakt:

#739 Inlägg av Eddie Varvstopp » 2020-04-30 09:30:20

Varför inte ta er med på resan. Har fastnat i baksidan av sociala medier vilket drar tid och energi utan att ge något som helst värde. Alltså kan jag ge energin till de som vill läsa istället. Därför kan jag kosta på mig lite mer beskrivande inlägg på vad som händer i garaget.

Bild

Koppling

Vi börjar här. Det finns nu en renoveringssats från utzon.se till kopplingscylindern som jag hittade läckage från. Hela kopplingspaketet är nedrivet då det läckt från packboxen vid vevaxeln. Ny finns, så den ska bara pillas dit nu när jag fått det lite renare i kopplingshuset.

Bild

Tank

Får nog ta och måla lite på den nu när den är utanför bilen. Sen ska alla nya slangar och ny backventil på plats när tanken monteras.

Bild

Växellåda

Den står vid sidan och har fått en rengöring och uppfräschat växellänkage. Det sitter bla. ett växelkors från Utzon i hårdplast. Växelspaken är sliten i länkaget så det blir lite att svetsa så man slipper slacket i växelföringen. Sedan ska lådan fyllas med olja (står Castrol Syntrax 75W-140 GL5 och väntar i skåpet).

Bild
Den lite rundade formen som den lilla pinnen har är från många tusen växlingar genom åren. Gissar att en rak variant kommer göra susen för växlingsfunktionen ;)

Framdämpare

Det verkar som att jag just nu är i någon form av kosmiskt positivt flöde, jag är inte van vid att ha tur och det mesta brukar bli en kamp i vanliga fall. Nu händer det igen, jag trodde mina dämpare skulle bli inlåsta i UK ett bra tag men där hade jag fel. De är genomgångna och har till och med hunnit komma hem igen :D

Servostyrväxel

En mod som jag har velat göra ett bra tag och som råkade bli aktuell i samband med rengöringen av växellådan och tanken. Styrväxeln åkte med i rengöringen och där väcktes tanken vid liv att konvertera. När jag pratat med Sanden så har tyckt att man gott kan prova köra med den som den är även utan servopump och delarna för konverteringen har jag redan. Själva iden är att få kortare utväxling på min bil som saknar servo. Man kan ju testa och det går ju att montera pump vid annat tillfälle.  

Sedan finns det lite annat smått som innerbackspegel, dimljus, bromskylning, oljetempmätare och bogseröglor som man skulle vilja kika på. Det får jag nog återkomma till framöver. Just nu har det öppnat upp sig oanade möjligheter, jag är inte längre i tidsbrist. Det är väldigt ovant och denna situation vill jag inte slösa bort så jag vill passa på att få tidskrävande jobb fixat nu när jag kan. Sedan är tävlingssäsong 2020 oviss, 6/6 siktar klubben att ha första klubbtävlingen på Ljungbyhed så det är mitt riktmärke. 
Edvin Persson

Skriv svar