951-90 E85

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#286 Post by Björn Nilsson »

Jaa, det är ju sällan det går som jag tänkt mig gällande att få köra med denna bilen Var ute i god tid i början på året med att först bygga om bakvagnen och få bort de dryga torsionsbussningarna och stavarna, beställde tillslut AST 5200 och kände att jag var ute i ok tid (efter att GAZ inte kunde leverera). Meeen tyvärr så lyckaes AST-återförsäljaren (Finland) eller AST själva missa att ordern gick in i ordersystemet vilket resulterade i cirka 7-8 v försening. Sen var det ju ist högsäsong för AST och byggandet av mina dämpare drog ut ännu mer på tiden.

Nu är dock dämparna på plats och den nya bakvagnen injusterad så att den går att ta till Euromaster i Malmö.

Under tiden som jag väntade på dämparna så gjorde jag en check på att alla toppbultar satt med rätt moment.....visade sig att en bult (mellan 2:a & 3:e cylindern) saknade gängor helt och kunde dras upp för hand... Alla gängor var borta så det var bara att fixa i ersättningsgänga och sen när det var klart, på med ny Cometic MLS.

Nu återstår varmkörning och efterkontroll om momentet håller annars måste jag efterdra. :#cheers:
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#287 Post by Björn Nilsson »

När väl motorn startades upp så gick den rätt fett.....0,82-0,83 lambda..utan någon synbar anledning. Har gått igenom alla vakuumslangar, tändkomponenter, kamsintällning mm men inte hittat felet. När jag kollar vakuumet i insuget ligger jag på -46 kPa men tyvärr har jag aldrig dokumenterat vad jag hade innan jag bytte topp, grenrör, insugspackningar.

Om jag har läckage på insugssidan så påverkar det absolut vilken bränslemängd jag släpper på, vakuum -50 kPa och lägre så hoppar Haltechen över till nästa bränslestapel och mängden minskar. Det slutade med att jag för varven 1000-2500 helt enkelt sänkte allt bränsle under vakuum. Sen tar ju överladdningen över och då är förhoppningsvis "felet" så litet att det inte spelar någon roll. Men det är ju lite drygt med att ändra i mappen utan att riktigt veta varför.... :x Jag kan ju ha fått motorn tätare på insugssidan med nya packningar. Ska nog försöka trycksätta insuget och leta läckor.

Har också köpt på mig en 944S-motor för att kunna bygga 2,5L-16V i vinter, ska bli kul med ett motorbygge för det har jag aldrig testat innan :D Målet är att få ner laddtrycket lite så det stressar motorn mindre med bibehållen effekt.....eller lite till :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#288 Post by Björn Nilsson »

944S1 Web.jpg
944S2 Web.jpg
:mrgreen:

/Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#289 Post by Björn Nilsson »

"Nya motorn" kommer få detta recept i vinter:

*ECUMaster-sprut
*Custom insug
*GTX3076 eller Holset HX (storlek vet jag ej)
*CR 8,5-9:1 (kommer köra med orginal 944S-kolvar)
*Vanliga RARST-stakar (inte heeelt säker på denna.....kan bli Pauter också)

Motorn skall inte varvas mer än 7000 rpm :)

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951-90 E85

#290 Post by jockes »

Ska bli spännande att följa! Får man fråga hur det kommer sig att du tänker byta sprut?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#291 Post by Björn Nilsson »

Vill ha bättre loggningsmöjligheter och stöd för closed loop boost regulation, closed loop lambda, E85-givare och sen enklare att få stöd nära (PSI Motor).

Plus att om jag i framtiden vill ha enkel inkoppling av en dash å är det super med nyare sprut.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951-90 E85

#292 Post by jockes »

Ah, då är jag med och jag tycker du gör helt rätt i att sikta på EMU:n, det hade jag också gjort!

Det är ett intressant motorkoncept du valt, men tror du verkligen 944S-kolvarna kommer att hålla för de är väl inte smidda?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#293 Post by Björn Nilsson »

Jag har rätt mycket dialog med en från Rennlist (Raceboy/Peep) som använder dessa kolvar med RARST-stakar å verkar få ut runt 500hk, så jag är inte speciellt orolig för hållbarheten...gällande kolvar :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#294 Post by Björn Nilsson »

Hållbarheten på stakar/kolvar verkar hänga väldigt mycket på mappningen å varv. Själv har jag ju rätt ok me mos i maskinen och än så länge är iaf dessa delar hela.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90 E85

#295 Post by DLS »

Ska bli intressant o följa :)

ECU Master är jag med sugen på, verkar vara en väldigt prisvärd ECU.

Eckan kör ju med det här på forumet o är väldigt nöjd.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#296 Post by Björn Nilsson »

Å nu kommer en lite update Inte stressa....

Nuvarande motor trillade ur i fredags med hjälp av Edvin (stort tack!) och 944S-motorn är nästan helt strippad. Men givetvis så var cylinder 4 inte helt oskadad och repa i cylinder 3. Går kanske att köra med men att bygga en ny motor med sådana fel känns verkligen fel.

Så efter att fått namnet på en motorbyggare i Skåne som har väldigt stor erfarenhet av Darton MID wet sleeves och alu.block så hoppas jag att han har tid att göra följande modifiering:

* Darton Wet sleeves som borras till 104 mm
* Custom kolvar med CR 9,5 (kör på E85 och 16V)
* Nya Carillo stakar

Toppen ska Mister topplocksexpert, Erland Cox få gå igenom. Detta ger en 2,7L med option på 3L om man vill i framtiden.

Nuvarande motor fungerar fint men behöver en lite putsning av mappen, efter att ha bytt alla packningar så går den fett så den verkar ha blivit tätare och behöver justeras i bränslemap. Jag justerade tomgången via bredbandslambda i somras och då gick den finfint men det behövs en kunnig mappare för sådant.

Om nu den nya motorn inte blir klar till sommaren så får den gamla hoppa i igen

Nu hänger mycket av detta på motorbyggaren.....

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#297 Post by Björn Nilsson »

Motorarbetet beställt och det blir Darton wet borrade till 104mm + extra allt Toppen är hos Mr.Cox för genomgång.

Nu blir det 2,7L

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 951-90 E85

#298 Post by gegge »

Då var det den toppen jag såg när jag besökte far & son Cox i tisdags. :D

(Raceboy vet vad han pratar om, hans 924 16V är rätt rapp)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90 E85

#299 Post by DLS »

Lär bli en bra maskin du bygger men kostsam, får man fråga vad du tänkt hålla för budget? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#300 Post by Björn Nilsson »

gegge wrote:Då var det den toppen jag såg när jag besökte far & son Cox i tisdags. :D

(Raceboy vet vad han pratar om, hans 924 16V är rätt rapp)
Hehe....jepp det var min. Jag går ifrån Peeps "Raceboys" koncept rätt mycket men han är mycket duktig.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]