951-90 E85

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#301 Post by Björn Nilsson »

DLS wrote:Lär bli en bra maskin du bygger men kostsam, får man fråga vad du tänkt hålla för budget? :)
Jadu....kostsamt blir det men jag byter det mesta och bygger mer för hållbarhet men också att få allt genomgånget så jag vet vad som är installerat.

"Short block" ligger nog runt 55K sen är det bara att lägga till ny turbo, insug, packningar, nytt sprut inkl mappning.....

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#302 Post by Björn Nilsson »

Det svåra har varit att hitta en motorbyggare som jag får förtroende för gällande att installera Darton MID, en process som kräver mycket hög specialistkunskap och inget man kan lämna till vem som helst.

Men den jag fick förtroende för har sin verkstad 2 mil från mig :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951-90 E85

#303 Post by Saikko »

Spännande projekt på en grymt fin bil.
inga fälgar i min smak men passar ändå bilen fint.

sjuka krafter du och några fler här får ut och ändå få det att "hålla" :)

ska själv när jag kommer hem från långsemester ta tag i min 951 -88 så att läsa trådarna här laddar på meksuget nåt sinnessjukt :D

:#944burn:

//Richard
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#304 Post by Björn Nilsson »

Nu har jag fått tag i en fin 3L-vev så det blir 3L-motor ist för 2,7L.

Motorn lämnas nästa vecka till motorbyggaren och jag ska börja riva i elsystemet för motorn, många gamla kablar som inte används mer eftersom jag kör med externt sprut.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#305 Post by Björn Nilsson »

Saikko wrote:Spännande projekt på en grymt fin bil.
inga fälgar i min smak men passar ändå bilen fint.

sjuka krafter du och några fler här får ut och ändå få det att "hålla" :)

ska själv när jag kommer hem från långsemester ta tag i min 951 -88 så att läsa trådarna här laddar på meksuget nåt sinnessjukt :D

:#944burn:

//Richard
Tackar :#cheers:
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#306 Post by Björn Nilsson »

Web1.jpg
Snart klar..... :mrgreen: Håller på att rensa ur alla gamla kablar som tillhör originalboxen. Har en kabelhärva från befintlig Haltech så den går att återanvända för de flesta givarna. Men ska också lägga till ett par nya, vattentemp, oljetemt , oljetryck och beroende på vilket sprut det blir, knacksensorer.

Nya turbon är på väg in, blev en Holset Super HX40 med största avgashuset (18) och en 3L-vev kommer också dimpa ner.

Förhoppningsvis så svetsas det nya pulssplittade x-overn i helgen, blir nog ny downpipe också.

Gamla turbon kommer säljas om någon är sugen på ett agg som idag ger 400+ på hjulen, gamla styrsystemet skall också bort så då kan man ju köpa ett kit som duger för 1,8 bar i ladd :#944burn:

/B
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#307 Post by Björn Nilsson »

Nytt sprut beställt, blev MaxxEcu istället. Kommer åka med 4 EGT-givare plus bredbandslambda och flexifuelgivare. Plus en hel del andra temp/tryckgivare. Känns bra detta :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 951-90 E85

#308 Post by balansaxel »

Spännande, recensera gärna det...
Är sugen på det jag med..
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#309 Post by Björn Nilsson »

Delar för nytt insug är också beställda, blir korta runners för jag känner inte det nödvändigt med mycket vrid i bottenregistret.

Recension kommer nog inte bli på ett tag för motor kommer ta tid å få ihop, mest för att motorbyggaren har mycket att göra.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#310 Post by Björn Nilsson »

Lilla snigel akta dig.... :mrgreen:

/Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#311 Post by Björn Nilsson »

Blev en nya bränslepump också, Fuelab 41402 som ska kunna ge 530 l/h (3bar). Främsta anledningen för att inte välja dubbla 044:or eller liknande var helt enkelt för att slå slippa rodda i bränslesystemet också. Plus att denna pumpen kan varvtalsstyras från sprutet så att pumpen inte går varm.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 951-90 E85

#312 Post by balansaxel »

Mycket fin pump..
Med facit i hand skulle jag satsat på en sån jag med
Köpte en Aem 380lph får se hur långt den räcker...
Vart köpte du den?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951-90 E85

#313 Post by Erol »

Björn Nilsson wrote:Blev en nya bränslepump också, Fuelab 41402 som ska kunna ge 530 l/h (3bar). Främsta anledningen för att inte välja dubbla 044:or eller liknande var helt enkelt för att slå slippa rodda i bränslesystemet också. Plus att denna pumpen kan varvtalsstyras från sprutet så att pumpen inte går varm.

/Björn
Har du kollat att bränsleledningarna räcker till? Vet att det finns 6 mm och 8 mm på 951:or. 6 mm känns lite klent för ditt effektmål.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 951-90 E85

#314 Post by balansaxel »

Ang bränslerör så kan jag tipsa om summit racings alurör
1/2" och 3/8" retur
Rätt drygt arbete men det blir bra och räcker nog till närmare 1000hk

forum/download/file.php?id=27558&mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90 E85

#315 Post by Björn Nilsson »

Tackar för "heads up" gällande bränsleledningar, mäter i morgon. Sen så är det som med alla rör som är för små, tryckförlusten ökar men flödet kommer vara rätt om pumpen orkar. Men visst, onödigt å köpa en pump med hög kapacitet och få ut flöde som en 044:a.

Jag köpte pumpen hos Deamon Tweeks.

Idag har turbosfästet modifierats kraftigt.....nu ska det svetsas igen för att bli tätt igen. Turbons avgashus är STORT :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users