Page 1 of 7

968 CS 1995 *SÅLD*

Posted: 2004-11-03 14:27:41
by Anders Larsson
Motor: 3.0L 240+hk

Växellåda: 6vxl + 40%diff

Chassie: Bilstein Club Sport + 30mm krängare fram 19mm ställbar bak + ett KLA fjäderbenstag under huven.

Bromsar: 928 S4 fram (304x32mm) Pagid klossar,orginal bromsar bak

Däck/Fälg: På Cup1-fälgarna sitter det Toyo R-däck & på BBS-fälgarna Conti SportcontactII N2

Vinge-bak: Äkta TurboS ställbar

Lull-Lull: AC, EL-hissar,Elspeglar, CD

Stolar: Sabelt ST

Ratt: GT2-replica i mocka på Snap Off-nav

Kuriosa: Renoverad från då lätt krockad tysklandsimport år 1998 med 1800 mil på mätaren av Peter Sandén.
När jag köpte den år 2002 hade den rullat 3600 mil, nu år 2008 ca 6700mil

Fotograf: Niklas Falk

Posted: 2005-04-06 00:57:39
by Anders Larsson
Kör på Michelins Cupdäck på bana i år med som det ser ut just nu...bara så ni vet :twisted: :wink: ..måste ju hänga med er som uppgraderat väghållningen i vinter..Cupdäcken går ju gryyymt bra tycker jag :mrgreen:

I går när det äntligen runnit undan lite smältvatten under smörjbryggan utanför garaget och jag ställt på bilen i trafik så lokaliserade jag mitt härliga knackljud under huven som kom sista banmötet på förra säsongen till AC-kompressorn..söker nu en ny eller begagnad sån om någon har!?

Går väl kanske att köpa en kortare remm o sätta mellan generatorn o vevaxeln men jag tror det blir bökigt att spänna upp remmen isf eftersom generatorn ser ut att vara icke ställbar..spänner ju i vanliga fall med kompressorn.

Bågen får jag väl ta o montera en annan dag *verkar jobbigt*

Posted: 2005-04-06 07:37:10
by Highway
Anders är det inte bättre att ta bort AC´n för då går det ännu fortare :-),, nä allvarligt talat skulle det vara skönt med en AC till/från banan.

Posted: 2005-04-06 11:00:22
by Anders Larsson
AC är ju bland dom bättre bantillbehören 8)

Har den på för fullt nästan hela tiden när jag smiskar banor..efter några varv är man uppe i full fläkt och full kyla för att hålla kroppstempen nere :D

Posted: 2005-04-08 10:13:51
by Anton N
Riktigt fräsch bil Anders! Har aldrig sett en 968:a i den färgen tidigare heller, men den passar ju som handen i handsken.

Posted: 2005-04-08 11:01:38
by Anders Larsson
Tack för det Anton..ja det är lätt att känna igen denna bil ute på vägarna..kan väl nästan inte förväxlas med en annan färg :D

Posted: 2005-08-17 09:51:39
by Anders Larsson
Tjaå nu ställer jag av bilen,inte har det blivit många mil i år inte :roll:

Det är troligen vibrationer som gjort att först fästet till AC-pumpen gått sönder o sedan servopumpens infästningar vilken innebär mycket skruvande iom att remmar o balansaxlar osv ska ur för att byta bröstkåpan på motorn :shock: :cry:

Måste ju naturligvis hitta vad som gör vibrationerna med såklart :?

Posted: 2005-08-17 10:02:14
by Highway
Tråkigt att höra Anders!

Kan det inte vara balansaxel remmarna som står fel för det orsakar ju vibrationer

Posted: 2005-08-17 11:32:41
by Anders Larsson
Joo det Kan det ju vara..

..men jag har bytt o kollat dom förut men fel kan man ju se såklart :lol:

Posted: 2005-08-17 18:19:39
by Dan Hovang
Anders Larsson wrote:Det är troligen vibrationer som gjort att först fästet till AC-pumpen gått sönder
Trist .. Samma sak hände på min Turbo S, men det gick att laga med en svets. I vinter åker AC'n ur.

Posted: 2005-08-17 20:31:53
by Bosse
Highway wrote:Tråkigt att höra Anders!

Kan det inte vara balansaxel remmarna som står fel för det orsakar ju vibrationer
Absolut är det så. I vart fall på min CS.
Spännstaget till servopumpen gick av två gånger innan jag kontrolerade balansaxlarna och ställde den nedre i rätt position.
Firman som bytt remmarna hade inte helt klart för sig hur balansremmen skulle justeras och hur tomgångsrullen skulle sitta, så den nedre balansen kuggade över vid avkörning på Gelleråsen tidigt i sommras.
Bosse

Posted: 2005-08-18 15:10:59
by switch
Hade också det missödet i slutet på förra säsongen.
Bytte ac-pump och stag och det har hållt änsålänge.
Ska kanske kolla balansaxel remmarna jag med.

Är det lätt att kolla själv ?

Posted: 2005-08-18 23:45:24
by Bosse
Det är inte så svårt, i vart fall om man saknar AC kylaren som jag.
man behöver komma till både från ovansidan och under.
Jag körde framdelen på breda plankor som vilade på betongstenar och kunde ligga under fronten på detta sätt.
För att få bort nedre remkåpan så måste generatorrem och servorem bort, så plastskyddet under motorn måste tas ner.
sedan är det bara att skruva bort alla bultar som remkåporna sitter fast med.
Vrid runt motorn medurs med hjälp av 24mm hylsa och dragskaft tills indexmärket på kamdrevet står i linje med märket på kåpan.
nu skall märket på balanserna stå mot sina märken.
Viktigt. Om man lossar remsräckaren så skall den spännas medsols.
Tomgångsrullen skall sitta 0.5mm från remmen vid nedre babansen och just på remen mellan sträckaren och övre balansen.

Image
Bozo

Posted: 2006-03-31 20:09:29
by Anders Larsson
By By :|

Posted: 2006-03-31 20:37:47
by Bathory
Anders Larsson wrote:By By :|
:shock: :shock:
Du menar väl inte att du har gjort dig av med den?
Klart den snyggaste 968:an jag sett än så länge.

Sven