968 CS - 95 Smurfen - mysdelar
Posted: 2009-04-27 18:57:33
Så har man till slut börjat med allt småpill som hör en gammal bil till. Vagnen i fråga är Automobils förra projektbil, Projekt 968 aka Smurfen. Just Smurfen är väl inte mitt favoritnamn men den tycks redan vara döpt och lystra till det så det får hänga med.
Smurfen har en brokig historia men är i vilket fall som helst väl servad de senaste åren. En del av originalinredningen har fått stryka på foten till förmån för Sparcostolar med mera. Fjäderbenen fram samt torsionstavar och dämpare bak (ej M030) har hamnat på soptippen. Nu sitter där istället Ledaprylar signerade Jonas Jarlmark och det duger gott åt mig.
Sedan övertagandet har torkarsegmentet renoverats (en riktig sorgesaga). Porsche ville ha 2500 kronor för ett nytt segment. Nej tack tyckte jag och köpte ett nytt stag (Porsche original) från Ferdinand. Det behövde förlängas 20 mm men det var enkelt gjort med tigen. Priset blev facila 44 kronor istället - tack för det.
Höger handtag på insidan samt facket hängde löst. Det löstes tämligen enkelt med lite epoxi, limpistol och egentillverkade plaststift. Liten insats men med stort resultat. Här märks nackdelen med att bilen varit i redaktionell drift - ingen har varit riktigt intresserad av att hålla på med småfix.
Stötdämparna bak är slut. BCT levererade packningar och Jonas Jarlmark tog emot dämparna idag och skall ha dem färdiga tills på onsdag. Lika gott att han får fixa dem då han har ställt in allt på bilen tidigare och bör sålunda känna till den rätt väl. Att få loss dämparna var enkelt, även om det kostade mig två fina jack på vänsterhandens ovansida samt en blå nagel (matchar bilen - klen tröst). Vänster dämpare var i rätt ok skick men höger dämpade lika bra som en glapp cykelpump. När hjulen var av passade jag på att gnussa rent i hjulhusen. Onödigt men mirakelkur för själen och rena, blåa hjulhus känns lite rejs, iallafall mer än svettig underredsmassa och stenskott...
I nära framtid skall skeva framskivor bytas, fyrhjulsinställning göras och sedan skall den besiktigas. Därpå följer en ordentlig service med lite motortuning i form av luft och buller samt mjukvara. Frågan är vilket chip man ska välja eller om den skall mappas. Resten av sommaren skall ägnas åt att plåga livet ut R888:orna så gott det går.
Vinterplanerna är att byta mjukt gummi mot aluminium, delrin och stål (leverantörsförhandlingar pågår). Krängare från Elephant står på önskelistan tillsammans med fjäderbensstag. Glas skall ersättas med Lexan och allt onödigt skall ut och bort. Kylningen till bromsarna skall förbättras avsevärt och popuplysena åker av. Jag står fortfarande i valet och kvalet om huruvida jag skall stoppa i en bur eller ej, det tar lite emot att såga hål i brädan. Likaså är jag sugen på att leka lite med kolfiber och bygga mig en ny huv med mera. Blir det bur så kanske det blir plastdörrar också. Frontläpp och ställbar Turbo S vinge är också på önskelistan. Och en massa andra saker jag inte minns just precis nu...
Smurfen har en brokig historia men är i vilket fall som helst väl servad de senaste åren. En del av originalinredningen har fått stryka på foten till förmån för Sparcostolar med mera. Fjäderbenen fram samt torsionstavar och dämpare bak (ej M030) har hamnat på soptippen. Nu sitter där istället Ledaprylar signerade Jonas Jarlmark och det duger gott åt mig.
Sedan övertagandet har torkarsegmentet renoverats (en riktig sorgesaga). Porsche ville ha 2500 kronor för ett nytt segment. Nej tack tyckte jag och köpte ett nytt stag (Porsche original) från Ferdinand. Det behövde förlängas 20 mm men det var enkelt gjort med tigen. Priset blev facila 44 kronor istället - tack för det.
Höger handtag på insidan samt facket hängde löst. Det löstes tämligen enkelt med lite epoxi, limpistol och egentillverkade plaststift. Liten insats men med stort resultat. Här märks nackdelen med att bilen varit i redaktionell drift - ingen har varit riktigt intresserad av att hålla på med småfix.
Stötdämparna bak är slut. BCT levererade packningar och Jonas Jarlmark tog emot dämparna idag och skall ha dem färdiga tills på onsdag. Lika gott att han får fixa dem då han har ställt in allt på bilen tidigare och bör sålunda känna till den rätt väl. Att få loss dämparna var enkelt, även om det kostade mig två fina jack på vänsterhandens ovansida samt en blå nagel (matchar bilen - klen tröst). Vänster dämpare var i rätt ok skick men höger dämpade lika bra som en glapp cykelpump. När hjulen var av passade jag på att gnussa rent i hjulhusen. Onödigt men mirakelkur för själen och rena, blåa hjulhus känns lite rejs, iallafall mer än svettig underredsmassa och stenskott...
I nära framtid skall skeva framskivor bytas, fyrhjulsinställning göras och sedan skall den besiktigas. Därpå följer en ordentlig service med lite motortuning i form av luft och buller samt mjukvara. Frågan är vilket chip man ska välja eller om den skall mappas. Resten av sommaren skall ägnas åt att plåga livet ut R888:orna så gott det går.
Vinterplanerna är att byta mjukt gummi mot aluminium, delrin och stål (leverantörsförhandlingar pågår). Krängare från Elephant står på önskelistan tillsammans med fjäderbensstag. Glas skall ersättas med Lexan och allt onödigt skall ut och bort. Kylningen till bromsarna skall förbättras avsevärt och popuplysena åker av. Jag står fortfarande i valet och kvalet om huruvida jag skall stoppa i en bur eller ej, det tar lite emot att såga hål i brädan. Likaså är jag sugen på att leka lite med kolfiber och bygga mig en ny huv med mera. Blir det bur så kanske det blir plastdörrar också. Frontläpp och ställbar Turbo S vinge är också på önskelistan. Och en massa andra saker jag inte minns just precis nu...