968 CS - 95 Smurfen - mysdelar
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Det var en effektiv dag igår. Bakstötarna återmonterades, nyrenoverade med nya packningar och nya ventilpaket. Finns det något bättre än att sätta på nya, fina delar? Att säga att bilen uppför sig bättre är att uttrycka det milt
Kvällen spenderades i garaget. Målet för aftonen var att ta en titt på variocamsystemet med tiilbehör. Alla skräckhistorier med tandlösa kammar med mera hade gjort mig en smula svettig. Nya packningar från Utzon hade jag redan liggande och nu var det alltså dags. Vinna eller försvinna.
Demonteringen flöt på utan komplikationer och, beredd på det värsta, gläntade jag på ventilkåpan.
Döm om min glädje och förvåningen när det såg i princip nytt ut under locket. Kedjan var spänstig, samtliga tänder såg fina ut och jag kunde inte upptäcka några tendenser till att de blivit slitna över huvud taget. Släporna fanns det inte minsta spår i och generellt sett var allting rent och prydligt. Jag hade förväntat mig lite lort här och där så frågan är om inte den här motorn fått sig en liten översyn någon gång för inted alltför länge sedan. Enligt utsago har bilen under Automobils tid inte fått kamkåpan lyft och då mätaren står på högst tvivelaktiga 12700 mil så är det kanske inte helt otroligt att åtminstone kedja och slitdelar blivit bytta tidigare av någon ansvarsfull ägare (eller pga haveri). Oavsett anledning så är jag nöjd
När jag ändå höll på så passade jag på att höja Smurfen 10 mm runt om för att göra den lite mer gatvänlig. Nu går det att få in en sån där rejsigt låg domkraft utan att behöva rulla upp på en tvåtumfyra först...
Kvällen spenderades i garaget. Målet för aftonen var att ta en titt på variocamsystemet med tiilbehör. Alla skräckhistorier med tandlösa kammar med mera hade gjort mig en smula svettig. Nya packningar från Utzon hade jag redan liggande och nu var det alltså dags. Vinna eller försvinna.
Demonteringen flöt på utan komplikationer och, beredd på det värsta, gläntade jag på ventilkåpan.
Döm om min glädje och förvåningen när det såg i princip nytt ut under locket. Kedjan var spänstig, samtliga tänder såg fina ut och jag kunde inte upptäcka några tendenser till att de blivit slitna över huvud taget. Släporna fanns det inte minsta spår i och generellt sett var allting rent och prydligt. Jag hade förväntat mig lite lort här och där så frågan är om inte den här motorn fått sig en liten översyn någon gång för inted alltför länge sedan. Enligt utsago har bilen under Automobils tid inte fått kamkåpan lyft och då mätaren står på högst tvivelaktiga 12700 mil så är det kanske inte helt otroligt att åtminstone kedja och slitdelar blivit bytta tidigare av någon ansvarsfull ägare (eller pga haveri). Oavsett anledning så är jag nöjd
När jag ändå höll på så passade jag på att höja Smurfen 10 mm runt om för att göra den lite mer gatvänlig. Nu går det att få in en sån där rejsigt låg domkraft utan att behöva rulla upp på en tvåtumfyra först...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Så har man lekt lite med kolfiber. En splitter inköptes billigt i USA och var först tänkt att lackas blå. Men då jag länge varit sugen på att testa kolfiber så beslöt jag mig för att drapera glasfibern med kol (ja ja, skratta ni). Snyggare, starkare och en bra lektion innan jag ger mig på att göra en huv.
Kofibern köptes av Swecomposite vid Svinnige Marina. Kanonbra gossar som jag verkligen kan rekommendera att handla av för er som bor i Stockholm. Dessutom har de en del rätt sköna grejer i sin verkstad.
Splittern slipades och tvättades noga innan operationen inleddes. Fruns matlagningsvåg fick väga in plast och härdare. Soffbordet kläddes i byggplast och sedan var det dags. Först pensla ut epoxi flödigt på splittern. Sedan på med kolet (600 g/m2) och pensla på, pensla på, pensla på. Mattan var faktiskt ganska lätt att hantera. Jag hade tänkt ta en tunnare matta men avråddes då den är väldigt känslig och det är lätt att få fibrerna i oordning = fult. Nu skall det härda i minst 12 timmar innan jag kan skära bort överflödet.
Kofibern köptes av Swecomposite vid Svinnige Marina. Kanonbra gossar som jag verkligen kan rekommendera att handla av för er som bor i Stockholm. Dessutom har de en del rätt sköna grejer i sin verkstad.
Splittern slipades och tvättades noga innan operationen inleddes. Fruns matlagningsvåg fick väga in plast och härdare. Soffbordet kläddes i byggplast och sedan var det dags. Först pensla ut epoxi flödigt på splittern. Sedan på med kolet (600 g/m2) och pensla på, pensla på, pensla på. Mattan var faktiskt ganska lätt att hantera. Jag hade tänkt ta en tunnare matta men avråddes då den är väldigt känslig och det är lätt att få fibrerna i oordning = fult. Nu skall det härda i minst 12 timmar innan jag kan skära bort överflödet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Effektiv dag idag. Arbetet inleddes med oljebyte där gammal olja förpassades i spilloljefatet till förmån för ny 20W50 Brad Penn. "The Green Oil" står det på flaskan, miljövänligt betyder det nog trodde jag, men inte då - oljan är faktiskt grön. Lite förvånad blev jag men någon gång skall ju vara den första. Jag undrar för övrigt hur Porsches gubbar tänkte när de klurade ut placeringen av oljefiltret eller är jag den enda som inte fattar hur bra placerat det är. Lite spill verkar det hursomhelst vara svårt att undvika.
Nästa moment blev byte av olja i baken. Om Brad Penn var grön så var Redline 75W90 NS härligt saffransgul. Hittade dessutom en liter Valvoline GL5 som jag sköljde ur med. Resultatet blev mycket gott. Lådan, som var fin innan, blev avsevärt smidigare och bilen känns betydligt fräschare än innan. Lustigt vad små saker kan göra.
Dagens motgång kom när jag upptäckte att båda(!) bultarna till AC-kompressorn gått av och att den nu bara var klämd mot fästet samt sittande i justeringsarmen. Ett lika naivt som fruktlöst försök inleddes med att försöka borra bort bultarna på plats. Det gick naturligtvis inte. Sålunda var det bara att plocka bort kompressorn vilket tog emot då det med automatik innebär fyllning av systemet. Inspektion visade att den ena bulten gått av för ganska länge sedan men den andra relativt nyligen. Båda borrades ur och ersattes med genomgånde bult och mutter - att gänga i gods utom i absoluta nödfall borde vara förbjudet i lag. Nästa gång (om) bultarna går av så slipper jag tappa av kylmediet.
Nåväl, efter service och reparation var det dags för att montera min efterlängtade splitter/läpp. 16 st rostfria M5 med låsmutter håller den på plats och det blev enligt mitt eget tycke och smak riktigt bra. Om markfrigången var diskutabel innan så blev den inte bättre nu - farthinder behandlas framöver med stor respekt.
Nästa moment blev byte av olja i baken. Om Brad Penn var grön så var Redline 75W90 NS härligt saffransgul. Hittade dessutom en liter Valvoline GL5 som jag sköljde ur med. Resultatet blev mycket gott. Lådan, som var fin innan, blev avsevärt smidigare och bilen känns betydligt fräschare än innan. Lustigt vad små saker kan göra.
Dagens motgång kom när jag upptäckte att båda(!) bultarna till AC-kompressorn gått av och att den nu bara var klämd mot fästet samt sittande i justeringsarmen. Ett lika naivt som fruktlöst försök inleddes med att försöka borra bort bultarna på plats. Det gick naturligtvis inte. Sålunda var det bara att plocka bort kompressorn vilket tog emot då det med automatik innebär fyllning av systemet. Inspektion visade att den ena bulten gått av för ganska länge sedan men den andra relativt nyligen. Båda borrades ur och ersattes med genomgånde bult och mutter - att gänga i gods utom i absoluta nödfall borde vara förbjudet i lag. Nästa gång (om) bultarna går av så slipper jag tappa av kylmediet.
Nåväl, efter service och reparation var det dags för att montera min efterlängtade splitter/läpp. 16 st rostfria M5 med låsmutter håller den på plats och det blev enligt mitt eget tycke och smak riktigt bra. Om markfrigången var diskutabel innan så blev den inte bättre nu - farthinder behandlas framöver med stor respekt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Bra placerat är väl inte de första två orden man tänker när man ser hur oljefiltret är placerat på en 968. Snarare "Va f-n?" ... Nog för att det är illa på 944 också (samma placering) men det sitter ju ännu mer undangömt på 968. Jag plockade loss luftburken för att komma åt och då var det fortfarande rätt otillgängligt. Ska nog skaffa mig en sådan här för att i alla fall kunna lossa på oljefiltret lite enklare:firefish wrote:Jag undrar för övrigt hur Porsches gubbar tänkte när de klurade ut placeringen av oljefiltret eller är jag den enda som inte fattar hur bra placerat det är. Lite spill verkar det hursomhelst vara svårt att undvika.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Lägger till att denna finns på Biltema för en 50-lapp och funkar fantastiskt.Sjösgärd wrote:Bra placerat är väl inte de första två orden man tänker när man ser hur oljefiltret är placerat på en 968. Snarare "Va f-n?" ... Nog för att det är illa på 944 också (samma placering) men det sitter ju ännu mer undangömt på 968. Jag plockade loss luftburken för att komma åt och då var det fortfarande rätt otillgängligt. Ska nog skaffa mig en sådan här för att i alla fall kunna lossa på oljefiltret lite enklare:firefish wrote:Jag undrar för övrigt hur Porsches gubbar tänkte när de klurade ut placeringen av oljefiltret eller är jag den enda som inte fattar hur bra placerat det är. Lite spill verkar det hursomhelst vara svårt att undvika.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76198
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Stoppa trasor/papper runt om? Det är som sagt inte den smidigaste placeringen.firefish wrote:Filtret lossade relativt enkelt med endast mild övertalning i form av polygrip (luftburk borta). Men hur slipper man oljedrället? Eller det kanske man inte gör med ens den bästa teknik.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Har haft samma problem på min och antagligen har väl balansaxelremmen varit felställd (överkuggad) även på din någon gång!?firefish wrote: Dagens motgång kom när jag upptäckte att båda(!) bultarna till AC-kompressorn gått av och att den nu bara var klämd mot fästet samt sittande i justeringsarmen. Ett lika naivt som fruktlöst försök inleddes med att försöka borra bort bultarna på plats. Det gick naturligtvis inte. Sålunda var det bara att plocka bort kompressorn vilket tog emot då det med automatik innebär fyllning av systemet. Inspektion visade att den ena bulten gått av för ganska länge sedan men den andra relativt nyligen. Båda borrades ur och ersattes med genomgånde bult och mutter - att gänga i gods utom i absoluta nödfall borde vara förbjudet i lag. Nästa gång (om) bultarna går av så slipper jag tappa av kylmediet.
Edit: Felställningen gör att motorn vibrerar mer än kringutrustning typ: Servo/AC-pumpar klarar av i långa loppet
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Vet ej om det står rätt till med balansaxelremmen. Det är en av punkterna på min kollauppsnart-lista. Men den går lent och fint (fast jag antar att dubbelmassesvänghjulet maskerar en hel del).
Det finns spår under bilen från diverse avåkningar så det är väl inte helt otroligt att kompressorn kan ha fått sig en snyting någon gång. Brottytan på en av bultarna var som sagt ganska gammal, åtminstone ett par år.
Det finns spår under bilen från diverse avåkningar så det är väl inte helt otroligt att kompressorn kan ha fått sig en snyting någon gång. Brottytan på en av bultarna var som sagt ganska gammal, åtminstone ett par år.
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Nybesiktigad med blankt papper!
SBP i Solna är värda en eloge tack vare sitt proffsiga bemötande av mig som kund samt sitt engagemang kring problematiken att få upp bilen på lyften. Nya läppen har radikalt försämrat möjligheterna till att ta sig över saker som farthinder med mera men efter lite trixande med diverse plankor fick vi upp den utan skador.
Två gossar inspekterade Smurfen som visade sig från sin bästa sida och avgasvärdena var helt perfekta. Bromsprov fick göras den alternativa metoden då bilen helt enkelt inte gick att få in i testhallen hos Volvo i Haga Norra (där SBP Solna bromstestar). Vägtestet fick godkänt - porschebromsar, fattas bara annat - och sedan var det bara betalningen kvar. Visserligen så har jag gått över det mesta men det är ändå inte utan viss nervositet man tråcklar sig genom nålsögat hos bilprovningen. Nu kan man gasa med gott samvete igen (hade körförbud sedan 1:a juli - aja baja!).
SBP i Solna är värda en eloge tack vare sitt proffsiga bemötande av mig som kund samt sitt engagemang kring problematiken att få upp bilen på lyften. Nya läppen har radikalt försämrat möjligheterna till att ta sig över saker som farthinder med mera men efter lite trixande med diverse plankor fick vi upp den utan skador.
Två gossar inspekterade Smurfen som visade sig från sin bästa sida och avgasvärdena var helt perfekta. Bromsprov fick göras den alternativa metoden då bilen helt enkelt inte gick att få in i testhallen hos Volvo i Haga Norra (där SBP Solna bromstestar). Vägtestet fick godkänt - porschebromsar, fattas bara annat - och sedan var det bara betalningen kvar. Visserligen så har jag gått över det mesta men det är ändå inte utan viss nervositet man tråcklar sig genom nålsögat hos bilprovningen. Nu kan man gasa med gott samvete igen (hade körförbud sedan 1:a juli - aja baja!).
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
GRATTIS! Vet hur det känns att vara sen med besiktningen... gjorde samma sak med min Audi.... men förra veckan besiktades den och godkändes för ytterligare ett år. Känns alltid lika skönt!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Äsch, man måste ju leva lite farligt...firefish wrote:Konstigt att man aldrig lär sig.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Beställde ett K&N-filter från staterna igår och hade tänkt vänta med luftboxmodden tills jag fått hem det men jag kunde inte hålla mig. Ut med burken och fram med hålsågen! Fyra 50 mm hål blev det samt att jag tog bort gummiflärpen runt insugssnabeln får att få in lite mer friskluft till mina nya hål. Tycker för övrigt att det blir jäkligt varmt under huven på dessa bilar...
Om den går bättre efteråt vet jag väl inte men den låter vansinnigt fränt - riktigt gôtt insugsljud. Nu återstår det bara att vänta på chip och nämnda K&N. Jag undrar för övrigt var mina fästen för kylslangar till bromsarna tagit vägen. Säljaren, i USA, har bekräftat att han fått pengarna och skickat grejerna och att jag får dem "within the next several days" - several? går grejerna med djonk via Afrika eller?
Om den går bättre efteråt vet jag väl inte men den låter vansinnigt fränt - riktigt gôtt insugsljud. Nu återstår det bara att vänta på chip och nämnda K&N. Jag undrar för övrigt var mina fästen för kylslangar till bromsarna tagit vägen. Säljaren, i USA, har bekräftat att han fått pengarna och skickat grejerna och att jag får dem "within the next several days" - several? går grejerna med djonk via Afrika eller?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]