Page 1 of 4

924 -81 studentporsche

Posted: 2009-03-23 19:24:33
by Bear84
...så då fortsätter jag min köprådstråd här istället då jag slog till på bilen.

Billigast på blocket var den och det betyder gott om småfel.

Som berättat i tidigare tråd så är nyckelstarten förbikopplad men ändå startar den inte varje gång, så det är första åtgärden jag tänkte ge mig in på.

Sen så sitter det brytare på bilen även fast original är brytarlöst, det tänkte jag oxå göra något åt.

lite klonk å glapp anas från hjulupphängningen så det får väl synas lite extra när det andra grejerna är fixade.

Dämparna är dåliga, men det blir nog dyrt att köpa nya. Kanske fylla dem med motorolja om de inte är helt slut...

Dag 1:

Körde in den under tak idag för att kika runt lite på de fel jag visste om.

Dock så upptäckte jag rätt fort att man är helt bortkommen utan elschema så jag försökte dra åt en spridarkoppling som läckte lite.

Den började läcka ännu mer...visade sig att den var lödd med tennlod.

Happ! då jag var tvungen att få bilen därifrån samma kväll så fick en ny lödning göras som tillfällig lösning.

Tänkte höra med nån rörmokare om de kan silverlöda åt mig ist.

Nu ska jag börja leta litteratur på nätet.

Posted: 2009-03-23 21:55:23
by Rythm
:thisthread:

Grattis till första Porschen, visst är det en härlig känsla?

Re: 924 -81 studentporsche

Posted: 2009-03-24 09:38:45
by patand
Bear84 wrote:Nu ska jag börja leta litteratur på nätet.
www.patandracing.se har du redan upptäckt tror jag...

Posted: 2009-03-24 20:47:17
by Bear84
Skitkul bil! var ute å gasade på skånevägarna nyss, nu för tillfället sitter jag och försöker tyda elcheman.

Vad är skillnaden mellan model 80, 81 och 82 i manualen?

Posted: 2009-03-24 20:59:26
by patand
Bear84 wrote:Vad är skillnaden mellan model 80, 81 och 82 i manualen?
modell 80 är från 1980... modell 81 är från 1981... modell 82 är från 1982... ;)

Posted: 2009-03-24 21:01:26
by Karl Birgander
Bear84 wrote:Skitkul bil! var ute å gasade på skånevägarna nyss
Fyll i din profil, så man vet var du håller till!

Posted: 2009-03-24 21:10:02
by patand
Karl Birgander wrote:Fyll i din profil, så man vet var du håller till!
Så du kan hålla dig ur vägen menar du... ;)

Posted: 2009-03-24 21:22:45
by Karl Birgander
patand wrote:
Karl Birgander wrote:Fyll i din profil, så man vet var du håller till!
Så du kan hålla dig ur vägen menar du... ;)
haha!
Det blev lite tokigt...

Menar ju naturligtvist inget illa!

Bara så man vet liksom.

Posted: 2009-03-25 09:05:28
by patand
:thisthread: :thisthread: :thisthread: :thisthread: :thisthread:


:mrgreen:

Posted: 2009-03-25 20:34:25
by Bear84
jaja! bilder kommer...har fullt upp att läsa in mig på bilen, den workshopmanualen var ju hyffsat tjock å nästan varje kapitel intressant.

Men det kommer bilder, jag lovar.

Posted: 2009-03-26 17:43:31
by Bear84
Nu har det kommit en bild på *host* skönheten *host*.

Idag så kom jag ifrån plugget lite tidigare, så jag passade på att lokalisera felet angående startproblemet.

Först kikade jag upp i elcshemat vilken kabel som går mellan nyckel och startmotor; rödsvart, 4 mm2-kabel.

Provtestade sedan om det kom fram ordentligt med spänning till tändningslåset, genom att mäta mellan den röda 4 mm2-kabeln och jord (bild 1). 12,21 volt säger nettos 50 kr multimeter; gott säger jag.

Satt tbax kontakten i tändningslåset.

Sen letade jag reda på kontakt T2h (enligt elschemat) i motorrummet (bild 2), samma rödsvarta kabel som syntes på bild 1 kommer fram här. Jag kopplade in multimetern och drog på starten; 10,98 volt.
Skulle det kunna vara en tillräcklig förlust för att få startmotorn att strejka? Det var ju trots allt 4 mm2 kablar till startmotorn.

Skroten imorrn för att mecka fram ett nytt kontaktstycke (bild 3).

Hur brukar dessa kontaktstycken gå sönder? dör de helt eller börjar de bara bli dåliga?

Posted: 2009-03-26 20:18:31
by Mattias 924
På min bil hade kabeln mellan T2 och startmotorn oxiderat av p.g.a. värmen från grenröret. Kolla den kabelstumpen som går i strumpan. Du kan ju också prova med att lägga spänning på kabeln direkt vid T2 och se om det funkar då. Lägg ur växeln innan!

EDIT: På utsidan såg det bra ut men inuti strumpan var det av.

Posted: 2009-03-26 20:22:56
by Mattias 924
Eftersom den inte startar varje gång trots extra strömbrytare så tycker jag att kabeln förbi grenröret är värd en ordentlig koll.

Posted: 2009-03-26 22:06:32
by Bear84
ah! bra tips, tack Mattias.