924 -81 studentporsche

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#16 Post by Berand »

Ett tips är kolla anslutningarna på säkringsboxen (ovanför vänsta knät), de multikontakter som sitter där kan bli brända, det hade hänt på min bil, se bild Jag hade också underliga startproblem. Startmotorn funkade inte helt plötsligt trots att jag 5 minuter tidigare startat utan problem. detta hände flera gånger. Efter att jag sett till att det blev bra kontakt i dessa multikontakter har allt funkat.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

Berand wrote:Ett tips är kolla anslutningarna på säkringsboxen (ovanför vänsta knät)
Ger man sig på det kan man samtidigt passa på att ge sig på jordpunkten som sitter uppe i karossen på nästan samma ställe. MÅNGA jordkablar som går till den. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#18 Post by Bear84 »

*LÖST*

Tackotack! många bra förslag, verkar som porschens elsystem är känsligt för höga strömmar på fel ställe => hemmekad bilstereo?

Mitt problem löste sig iaf, riktigt lurigt var det. Spänning gick genom tändningslåset och startmotorn gick runt men bilen startade inte, jag kunde inte ens höra någon skillnad i varvtal hos startmotorn i jämförelse med direktstart från batteriet (vilket krävdes för att bilen skulle starta).

Anywho...

Jag tog kontaktstycket från en golf 2:a och provade; hoppade igång på en gång! så det var bara att byta.

Nu funkar det finfint, men tänk på det om ni mäter upp kontaktstycket, så kan det leda ström men ändå inte funka.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#19 Post by Mattias 924 »

Har du kommit på varför extrabrytaren bara fungerade ibland?

Jag missförstod och trodde att startmotorn var helt död när det inte funkade.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#20 Post by Goran »

Grattis! :D
Är det första bilen eller första sportbilen? Hur som helst ett bra val med studentinkomst.

Om du vill sparka däck och ljuga med fler 924-ägare är du välkommen till Bjärred där Jomp och jag håller till.
Lycka till. :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#21 Post by Bear84 »

Mattias. Anledningen att startknappen bara funkade ibland var pga. att matningsströmmen kom från 7:ans säkring = tutan, med 2 mm2 sladd och dåligt lödd anslutning, jag utgår ifrån att det var anledningen iaf.

Goran. Låter trevligt. Det är min första sportbil, har rattat massa andra åkdon tidigare. Jag kommer definitivt och hälsar på er nån dag för jag måste se hur ett original tändsystem ser ut :)

Trevlig kväll!

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#22 Post by Bear84 »

"Oxygen sensor" finns bara på turbomodeller, eller?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by Cédric »

Finns enbart på modeller med katalysator, mao usa-bilar.

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#24 Post by Bear84 »

Är detta en porschefördelare?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#25 Post by Mattias 924 »

Min har i alla fall en annan vacumklocka.

Går att se lite på den här bilden.

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Edvard
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2008-08-11 11:42:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping/Jönköping
Contact:

#26 Post by Edvard »

Riktigt kul tråd då man själv är i samma sitts med 924:a samtidigt som man studerar. Uppdatera med mycket bilder, det är alltid trevligt.

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#27 Post by Bear84 »

Tack Mattias! Antagligen är det nån annan fördelare, ska iväg och kika på ett brytarlöst tändsystem i veckan. Förhoppningsvis så kan man sno en fördelare från en golf 2:a eller liknande.

Bilen misständer vid fullast på de lite högre varvtalen och eftersom varvtalsnålen "dippar" i takt med misständningen så misstänker jag att brytartkretsen (primärkretsen?) är kass => dåliga brytarspetsar?

Killen innan hade även dragit ny sladd till defoggern och haft problem med soppamätaren, men jag köpte på mig lite elektroniksprej och gick över kontakterna som patand tipsade om, och då gav de ifrån sig ett litet livstecken, så nu ska jag ta en riktig rengörare på jordpunkten under ratten.

Btw, deffogern funkade inte pga. säkring nr 4 i "additional fuse box" var för gammal, den funkade som en stor resistans!

Sen har jag högtflygande planer på rostlagningen, men de håller jag på en stund till. ;)

Kul Edvard att du oxå kör studentporsche! det är väldigt få personer som är medvetna om att man kan köpa en besiktad porsche för 10000:- och visst att det är en "lastbilsmotor" i, men F-n vad rolig den är att köra...

User avatar
Fredrik Cederholm
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2007-06-20 20:08:32
Bilmodell: 924 - såld
Årsmodell: 1980
Location: Oskarström
Contact:

#28 Post by Fredrik Cederholm »

Måste hålla med, det är ju nästan rent löjligt vad mycket bil man får för pengarna. Gav även jag 10000:- för en besiktad 924 :)

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#29 Post by Bear84 »

När jag ser sånt här så blir jag glad! för då vet jag att bilen snart kommer att må bättre och trasiga saker kommer börja fungera...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#30 Post by Patrik Börjesson »

Bear84 wrote:När jag ser sånt här så blir jag glad! för då vet jag att bilen snart kommer att må bättre och trasiga saker kommer börja fungera...
Kleta på lite kontaktfett när du är klar, så det inte ser likadant ut igen om några år.. fast å andra sidan, har det klarat sig i 25år så klarar det sig väl i 20år till om du gör rent dom... :lol:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users