Page 3 of 4

Posted: 2009-02-28 18:45:57
by Shrimpen
Denna dag har hitintills varit en bra meckdag.
Jag har precis blivit klar med rembytet. Det fortlöpte helt problemfritt.
Jag är faktiskt förvånad över att det var så enkelt.
Jag var såklart lite nervös när jag vred på nyckeln...
Avgasröret lät som en hel blåsorkester. Men motorn snurrade fint.
Det visade sig att det saknades en skruv på sista skarven in till waste gaten.
Ny skruv och bilen låter som den ska.
Dessutom kunde jag glatt läsa geschmiedet bakom centrumkåpan på fälgarna :D en bra dag helt enkelt.

Det svåra som återstår för att den ska klara besiktningen är att fixa höger blinkers.
Den vägrar fungera. Vänster är inga problem. Varningsblinkers ger häller ingen högerblink. Alla lampor ser hela men oxiderade ut. Jag har tagit bort den mesta oxiden, men ingen ingen skillnad.
Bara att söka vidare. Skam den som ger sig.

Posted: 2009-03-02 07:05:55
by Donpa
Shrimpen wrote:
emm wrote:Det är standard topplagringar iaf, riktigt billiga att byta ut (ca 130: - styck på PC).
Lullull. Nya topplagringar står på önskelistan.
Jag kanske är trög, men vem menar du med PC?
Vad sägs om Porsche Center ! :wink: He he

Posted: 2009-03-02 07:07:52
by Donpa
Shrimpen wrote:För att eventuellt räta ut något frågetecken så tog jag en bild på toppen av främre stötdämparfästet.
Det är en insexa på toppen av kolvstången (svårt att se på bilden).

Justerbart eller inte, någon som vet??
Det var som vi trodde, ingen yttre justering. :cry:

Posted: 2009-04-18 19:52:49
by Shrimpen
Länge sedan senaste inlägget.

Det har inte hänt så jättemycke sedan senaste inlägget.
Det som hänt är att jag monterat en ny MOMO mockaratt med snap off-fäste.
Jag har dessutom köpt ett par momo rockie skalstolar som kommer monteras.
Som lite kuriosa har jag ävet en uppsättningn MOMO pedaler som kommer monteras om tid och ork finnes.

Tyvärr har jag lite problem med motorn. Känns som jag lagt kosingen på fel ställer för tillfället.
Kolla gärna och kommentera min tråd på Teknik och trim.
forum/viewtopic.php?t=18795
Motorn vill bara gå 1 minut åt gången...

Posted: 2009-04-20 22:28:07
by StefanQ
Vad tror du problemet är då? Tändning eller soppa?
Själv så är det vattenpumpsbyte till helgen, kanske kommer att behöva hjälp...kollade du förresten med Petta om skalstolen han hade till salu?

Posted: 2009-05-23 21:47:51
by StefanQ
Behövde du någon insexnyckel till växellådan?

Posted: 2009-06-01 09:07:44
by Shrimpen
Äntligen!!

Nu är bilen körklar.
Följande har hänt sedan sist.
Renoverade bromsar fram. Nya klossar och diverse kolvar.
Genomgångna bromsar bak. Fett och kärlek..
Kontroll och målning av alla bromsledningar.
Ny styrbox DME (den gamla hade ju packat ihop). Samtidigt passade jag på att uppgradera chippen (KLR och DME) från Sandén 265Hp.
Ny waste gate fjäder från Sandén. Nu laddar den 0,9 bar.
Motorn "tvättad" invändigt. Jag hällde i en mystisk tillsats som det stod på att den skulle göra underverk. Därefter körde jag en omgång mineralolja för utsköljning av "tvättrester" (15min). Sedan fick den nytt filter och Mobil 2000S 10W40.
Den blev väl inte sämre i alla fall...

Sen bar det iväg till Bilprovningen...
Reslutat 0 poäng :D

Det enda som återstår är att få dit R-däcken som ligger och väntar på kallhälls däckservice. Toyo R888.

Hoppas det fina vädret håller i sig så det kan bli lite åka på kvällarna...

Posted: 2009-06-01 09:11:28
by Shrimpen
Shrimpen wrote:Äntligen!!

Nu är bilen körklar.
Följande har hänt sedan sist.
Renoverade bromsar fram. Nya klossar och diverse kolvar.
Genomgångna bromsar bak. Fett och kärlek..
Kontroll och målning av alla bromsledningar.
Ny styrbox DME (den gamla hade ju packat ihop). Samtidigt passade jag på att uppgradera chippen (KLR och DME) från Sandén 265Hp.
Ny waste gate fjäder från Sandén. Nu laddar den 0,9 bar.
Motorn "tvättad" invändigt. Jag hällde i en mystisk tillsats som det stod på att den skulle göra underverk. Därefter körde jag en omgång mineralolja för utsköljning av "tvättrester" (15min). Sedan fick den nytt filter och Mobil 2000S 10W40.
Den blev väl inte sämre i alla fall...

Sen bar det iväg till Bilprovningen...
Reslutat 0 poäng :D

Det enda som återstår är att få dit R-däcken som ligger och väntar på kallhälls däckservice. Toyo R888.

Hoppas det fina vädret håller i sig så det kan bli lite åka på kvällarna...
Jag glömde några saker.

Ny bromsvätska och kopplingsvätska.
Ny växellådsolja.

Nu är det bara renspolning av kylaren kvar innan jag vågar ta den till banan.

Posted: 2009-07-07 07:57:51
by Shrimpen
I väntans tider...

Var på en liten tur häromdagen.
Tyvärr var det ingen rolig tur. Jag blev smått sjösjuk.
Anledningne var de extremt glappa framvagnsbussningarna.
Detta kommer snart vara åtgärdat med ett full racing kit från Wasp Racing :D .
Beställningen är lagd. Nu är det bara att vänta på att delarna kommer hem.

Posted: 2009-07-30 19:38:22
by Shrimpen
Stumt är skumt :lol:

Då har front-kittet anlänt och blivit monterat.
Det märktes att det inte fanns någont flex i delarna när dom skulle monteras. Det spänner...
De gamla bussningarna ville inte direkt hoppa ur från bärarmarna. Det krävdes två trasiga skruvstäd innan jag tillslut sågade bort dom...

Efter montering var det bara att åka till verkstaden för att ställa in hjulvinklarna.
Tyvärr hadde snubben troligtvis aldrig justerat en 944 förut.
När jag frågade vad det var fär castervinkel sa han den inte går att justera :? . Då var jag bra sugen på att bara backa ner bilen från rampen och dra... Men han fick i alla fall slutföra jobbet.
Standardvinklar fick det bli.
Camber Max (vet ej vilken vinkel).
Caster -0,5
Toe in 0deg.

Jag får köra med det så länge och göra en lite mer ordentlig inställning när bakvagnskittet är monterat. Men det får bli lite senare.

Om det är någon som vet någon BRA firma i stockholmstrakten så är det bara att hojta till.

Jag lägger in en liten bild på när bilen står på rampen. Utrustningen var det inget fel på. Däremot kanske en fördjupning i manualen skulle göra susen.

Det var allt för tillfället.

Posted: 2009-08-06 21:20:56
by Shrimpen
Vägde just mina original skinnstolar, 24,7 kg styck :shock:
Knappt jag fick ur dom ur bilen.
Jag antar att det delvis är det elektriska underredet som väger.
Dom kommer bli utbytta mot ett par MOMO CORSE 10,1 kg ink. glidskenor. -29,2 kg.
Jag måste bara snickra ihop en adapter så att stolarna går att montera...
Som en liten bonus kommer jag betydligt närmare golvet.

Jag behåller nog mitt originalbatteri ett tag till :)

Åter till garaget...

Posted: 2009-12-13 11:54:11
by Shrimpen
Nu var det länge sedan jag fick något skrivet :oops:

Lite har hänt sedan sist.

För det första har jag haft två underbara dagar på Gottland ring (i september). Grymt kul.

Eftersom det är första resan med bilen så var det lite smånervöst. Jag hadde ett brett leende när jag körde in bilen i garaget hemma. Bilen höll... :D

Efter att ha glidit runt i två dagar så kunde jag bara tänka en tanke: UPPDATERING AV CHASSIE.
I ärlighetens namn vet jag inte om det är bilens fel att det tog så lång tid att åka runt banan :oops: .
Kul var det i alla fall.

Något är fel på bilen. Det skakar konstigt när jag tar högerkurvor med full gas.
Jag har införskaffat ett nytt bakhjulslager och en motorkudde. Den högra motorkudden är visst känd som ett problemområde.

I helgen var det dags att ta tag i problemet. Motorkudden var först ut.
Man kan lungt säga att jag blev förvånad när den kom ut i två delar :shock:

Jag har även varit på GUSS motor och hämtat en massa bockade rör.. Dags att buras in :D Hoppas jag hinner med allt jag vill göra innan sommaren kommer.
Jag letar fortfarande med ljus och lykta efter nya dämpare fram och bak..
Om det är någon som har ett bra förslag så är det bara att höra av sig.

Ha det bra så länge.
Anders

bilder

Posted: 2009-12-13 20:52:08
by 931Melander
Kul att du kommit igång med lite meckande.
Fin bild från Gotland och minder fin kudde i bilden under. Kanske inte konstigt med lite vibrationer. Kan ju vara nöjd att transaxelkåporna inte vibrerat sönder, det hände för mig på S2an.

Nu har du funderat länge nog på stötdämperiet. Jag SMSar ett nr till dig som du ska ringa för att få förstaklassig hjälp. (det är inte mitt :) ) Du kan även köpa grejerna via honom. Han har åkt 951 tidigare och har utvecklat grejer.

Re: 944 Turbo -86

Posted: 2013-01-30 21:12:08
by Shrimpen
OK, uppdatera tråd är inte min starka sida :D men jag är glad endå.

Eftersom jag inte skrivit på ett bra tag så har det hänt en hel del.
Men jag kommer inte lägga in allt på en gång.
Ikväll blir det lite burbilder.

Bilen tömdes på dess innehåll och fyldes med en massa rör.
Tom_bils.jpg
Därefter fick den åka släp till en lite mer kunnig svetsare (att svetsa är inte min starka sida).
Där det svetsades en hel del.
Svets_1.jpg
Svets_2.jpg
När det var klart åkte bitarna in i bilen.
1296929738_resized.jpg
Därefter sattes delarna fast i golvet.
Bak.
Bakplat_burs.jpg
Fram.
Framplat_burs.jpg
Ser mycket bra ut tycker jag.
Bur_monterad_baks.jpg
Fram går genom instrumentbrädan.
1296929829_resized.jpg
Det färdiga resultatet med stolar och bälten är jag riktigt nöjd med.
Buren_klars.jpg
Som sagt, det har hänt mer... kommer senare.

/Anders

Re: 944 Turbo -86

Posted: 2013-01-30 22:03:16
by martenheller
Gemytligt :D.

Seså, uppdatera mer nu!