944 N/A (>)82 Benetton

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by gus_e_gus »

Säg den lycka som vara för evigt. med ett trasigt avgasystem kan väl inte mer saker var fel? Jodå, det är klart att det kan.

Dude kom återigen som en räddande ängel och på några minuter hade han svetsat ihop ett helt nytt avgasystem. det som fattades på det var ett vettigt slutrör och utan det så fick man resonanser som hördes långt och högt. Ett slutrör av det exklusivare slaget mäktade jag med att göra själv. :D

Slutresultatet blev iaf ett avgasystem som låter lite, för lite.... :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by gus_e_gus »

Köp en en Porsche bli belåten, se naturen genom... Jag har mest ägt Oplar innan och de påstås ju rosta, men mina har bara rostat i skärmkanter, sparklådor och dörrar. På Porschen var det däremot ena bakre fästet till bärarmen som gett sig. :roll:

Man kan väl lugnt säga att fästet flexade lite, kanske inte så mycket men några decimeter iaf.

Dude fixade det samtidigt som han svetsade avgasysytemet. Tack!!!

Edit: Glömde bilderna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

ÅÅÅ Den lever fortfarande!!!!!!!!

#18 Post by XIIIM-Jocke »

ÅÅÅ Den lever fortfarande!!!!!!!!

Min gamle "Benneton Porsche".......
Va roligt å se att den fortfarande rullar. Jag ägde bilen 1995. Det var jag som lät sy upp Benneton inredningen. Inredningen syddes upp av S-klädsel i Stigen utanför Uddevalla.
Om du vill ha reda på något mer om bilen får du gärna PM:a mig.
Jag har några gammla foton kvar på bilen när jag var ägare. jag kan scanna in dem om du vill. På "Min" tid var bilen gööör fint skick.
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#19 Post by gus_e_gus »

Med nytt avgassystem och bärarmsfäste i sista sekunden var det dags för nästa träff, Kinnekulle med OSC/GTi.

Återigen från Rejsa:
En tidig lördagmorgon (natt... ) åkte jag iväg och hämtade bilen för att bege mig till Kinnekulle. På nåt sätt tycker jag att det är ganska skönt att gå upp tidigt och köra iväg till en banträff, man sitter för sig själv, halvlyssnar på nåt dåligt radioprogram (Vaken på P3, men får jag höra Anna med Hello Saferide igen spyr jag eftersom varannan låt var den) och är helt själv ute på vägarna.

Till Örebro var det svart ute, efter ett snabbt kaffestopp där så fick de oaerodynamiska luftbromsarna till popuplysena stanna nere och sträckan till Götene avverkades raskt. Väl där blev det tankning, kolla av lufttryck, inhandling av frukost och mer kaffe. Att köra en bil utan mattor, MUGGHÅLLARE osv har sina för och nackdelar, tex om man råkar välta kaffekoppen när man försöker knöla ner sig i stolen så gör det inte så mycket, och den "mysiga" doften av utspillt gammalt kaffe ger bara mer stämning.

Besiktning på Kullen, vad skall man säga om den? Jo att golvet till de bakre fästena för stolen håller på att ge sig. Efter samtal med tävlingsledaren osv så blev det iaf OK att åka ut och köra på banan, om jag inte höll på med dumheter som att rulla runt med bilen osv och hade stolsinfästning i bakhuvudet hela tiden.

Först passet gick överraskande bra, när jag var där tidigare i somras så kom jag inte alls överrens med Kullen men nu stämde det. De första 5-6 varven var det otroligt grepp i däcken, sedan blev de lite väl varma och hala. Det stora misstaget jag gjorde i somras tror jag var att jag kom alldeles för fort in i Kvarnkurvan och sabbade hela kurvan därigenom, nu bromsade jag lite tidigare och hade lite lägre fart när jag styrde in och det gjorde underverk för kurvan och acclerationen ner mot bron igen. På detta passet var det många bilar runt omkring så det gick att titta på andras spårval och försöka lära sig. Jag hade medvetet lite högt tryck i däcken när jag kom fram och tänkte se efter första passet hur varma de var och vilket tryck de hade. VF hade 3.0 bar och HF hade 2,7bar, inte undra på att andra halvan av passet blev halt.

Andra passet var också kul med mycket bilar runtomkring. Nu började även högern efter Mohlins knäpp fungera hyfsat, bilen blev inte alls så orolig som i somras och jag kom mycket bättre upp mot TV-krönet. TV-krönet hade jag inga problem med i somras, det gick att ta hursomhelst. Men eftersom det gick fortare efter Mohlins knäpp och jag inte bromsade ner tillräckligt blev det ofta lite halvsladd efter krönet, här var också enda gången jag var utanför banan efter en sladd. Jag tror att det var under detta passet jag bromsade mig förbi en Golf in i Kvarnkurvan lite bryskt, hoppas det inte gjorde nåt, det såg iaf ut som att du var med på det.

Tredje passet körde jag mest själv utan en enda bil omkring mig.
Detta passet hade jag bestämt skulle bli sista pga stolen, men sen blev det rödflagg pga en Kadett tog omvägen via gräset efter bron. Nåja, passet startade om på nytt och efter några varv till blev det en ny rödflagg pga en bil låg på sidan och passet asvlutades.

Fjärde passet låg jag för det mesta helt själv, en röd M3 susade förbi lite då och då bara.

Lite allmäna reflektioner
* Passering under bron. Strax innan huvudposteringen åker 4'an i och precis innan man svänger in under bron trycker jag till snabbt på bromsen och håller sedan fullgas under bron för att hålla bakvagnen på plats. Men jag märkte att de gånger jag passerade snabbast under bron var de gånger jag hade släppt förbi någon snabbbare precis efter depåkurvan, då kom jag pyttlite saktare fram till bron men istället för att bromsa lyfte jag på gaspedalen någon sekund och gav sedan fullgas igen. Det borde gå att åka mycket fortare än vad jag gör, det är mest det mentala som sätter stopp.

* Överlag kändes det som att det gick snabbare nu än i somras, då åkte tex tvåan i vid depåkurvan men nu var det ingen ide utan trean fick ligga i hela vägen ut på rakan.

* Bakvagn... Den där rackarns bakvagnen är kul. Släpper man upp gasen i en kurva så kommer baken utviftandes direkt, därför är det viktigt att tex i Kvarnkurvan våga hålla nere gasen. Efter ett tag lär man sig att hantera det och högerkurvorna efter TV-krönet så vred jag på ratten och höll den sedan i samma läge hela tiden och justerade hur tight svängen skulle vara med gasen. Märker man att man drifter ut så släpper man upp gasen, när bakvagnen har åkt ut lite och nosen pekar dit man vill är det bara att ge gas igen för att den skall stabilisera sig.

* Bilstrul 2, när jag kollade lufttrycket i Götene så märkte jag att ena kylfläkten gick för fullt och det gjorde den även på Kullen så fort tändningen var på. När det var dags att bege sig hemåt så var båda fläktarna tysta, trots att tempmätaren gick upp över det läget när fläktarna normalt gått igång så snurrade de inte. Så hemresan gick utan fläktar och som tur var även utan köer. Efter felsökning så verkar ena fläkten död (den som gick fullt efter Götene) medans den andra faktiskt fungerar, däremot är nog en trasig tempnivågivare i kylaren orsaken till att den inte startar när den skall (fläktrelät fungerar).

* Bromsar, jo de fungerar. På väg in till Kvarnkurvan så började jag låsa upp höger bakdäck allt som oftast. Någon på 944Sverige har satt på en lastavkännare till en Golf där justeringen sköts av av en vantskruv i kupen, ett billigt och enkelt sätt att justera bromsverkan. Kanske allaredan nästa år?

Sammanfattningsvis en kul och solig dag på Kinnekulle, om än något blåsig.
NilleT har bilder som bevisar att jag (bilen) var där:
http://www.nillet.com/evenemang/080927/19kinnekulle.jpg Notera det fina slutröret. :D
http://www.nillet.com/evenemang/080927/23kinnekulle.jpg Svarta Kadetter ÄR snabba... :-(

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#20 Post by gus_e_gus »

Här kommer bilder på hur golvet såg ut, det var värre än vad jag trodde.

Det var dock ett utmärkt tillfälle att försöka lära sig att svetsa, det kanske inte blev snyggt men nu håller det ihop iaf.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by gus_e_gus »

Efter att golvet hade lagats var det dags för besiktning och med R-däck, halvbur och sexpunktsbälte i var jag lite nervös, men det gick galant.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by gus_e_gus »

Den 10 oktober srtyrdes bilen mot Gelleråsen och en träff med Örebro Motorklubb. Träffen var välbesökt av 944/968 bilar. Om träffen kanske vi inte behöver orda så mycket men däremot resultatet på hemvägen, se bilden nedan från en busshållplats strax utanför Örebro.


Jag vill tacka på att tacka killarna i WASP Racing, framför allt Peter och Torbjörn för all hjälp under dagen. Torbjörn körde dessutom hem mig till Stockholm, och jag är nog skyldig honom en och annan öl för det! Dude fick även rycka in via telefon som moraliskt stöd och hjälp. Ett stort tack till alla för hjälpen under dagen!!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by gus_e_gus »

Jag har ett antal personer att tacka för hjälp under säsongen, Dude, Torbjörn, Peter, M3Jonas är bara några av de som hjälpt till på ett eller annat sätt. Steffe fixade sovplats på Sturup (militärtält väckte lumparminnen), OSC folk som erbjöd sig hjälpa till när avgasystemet rasade på Sviestad osv.

Vill även passa på att tacka alla som jag har prata med under året, mycket kul människor och intressanta samtal har det varit på vitt skilda delar av landet (inte minst Eightball-gänget jag stötte på en kväll vid Norrtull som helt plötsligt blev ett garagebesök hos en herrejössestrimmad M5)!

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: ÅÅÅ Den lever fortfarande!!!!!!!!

#24 Post by gus_e_gus »

XIIIM-Jocke wrote:ÅÅÅ Den lever fortfarande!!!!!!!!

Min gamle "Benneton Porsche".......
Va roligt å se att den fortfarande rullar. Jag ägde bilen 1995. Det var jag som lät sy upp Benneton inredningen. Inredningen syddes upp av S-klädsel i Stigen utanför Uddevalla.
Om du vill ha reda på något mer om bilen får du gärna PM:a mig.
Jag har några gammla foton kvar på bilen när jag var ägare. jag kan scanna in dem om du vill. På "Min" tid var bilen gööör fint skick.
MVH XIIIM-Jocke
Fasiken, jag trodde jag skulle få ha forumets längsta monolog... :lol:

Visst lever den (ja, förutom motorn då)!!! Jag har haft riktigt roligt med den i sommar och hoppas på ett minst lika roligt 2009 med den.

Det enda som sitter i av inredningen nu är passagerarstolen och ratten, färgerna har klarat sig riktigt bra. Dock är stolen och ratten lite slitna nu och allt skulle behöva en ordentlig rengöring, allt finns kvar i förrådet.

Att se bilder på hur den såg ut en gång i tiden skulle vara kul, tyvärr är väl inte skicket som på den tiden du hade den. Jag vill minnas att någon ägare har byggt billjud in den för nåt år sedan innan den ställdes undan. Min målsättning med bilen är att bygga en rolig bil att ha för banträffar (och kanske prova på en Roadsport tävling) och jag tänker försöka bättra på väghållningen så mycket jag kan under vintern. 2008 fick jag köra hyfsat mycket och lära mig bilen, 2009 skall väghållningen vara betydligt mycket bättre och jag siktar på att köra ännu mer banträffar.

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#25 Post by A944T »

gus_e_gus wrote:Jag har ett antal personer att tacka för hjälp under säsongen, Dude, Torbjörn, Peter, M3Jonas är bara några av de som hjälpt till på ett eller annat sätt. Steffe fixade sovplats på Sturup (militärtält väckte lumparminnen), OSC folk som erbjöd sig hjälpa till när avgasystemet rasade på Sviestad osv.

Vill även passa på att tacka alla som jag har prata med under året, mycket kul människor och intressanta samtal har det varit på vitt skilda delar av landet (inte minst Eightball-gänget jag stötte på en kväll vid Norrtull som helt plötsligt blev ett garagebesök hos en herrejössestrimmad M5)!
Den M5:an gick inte av för hackor... :D
Fick se den live och in action senare under säsongen och den levererar det den ser ut att leverera. Mmmm... :shock: :lol:

EDIT: Jo, det var trevligt att prata med dig med. Vi lär ses kommande säsong på stan eller på banan. :lol:
Last edited by A944T on 2009-01-16 16:24:40, edited 1 time in total.
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#26 Post by Per Huzell »

Välkommen till Forumet!

Otroligt vad du hunnit med mycket på kort tid.
Jag får väldigt dåligt samvete över min egen skruva-takt på bilen. Får nog pallra mig ut i garaget i helgen...
[i]Speed is Everything[/i]

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

gick inte

#27 Post by XIIIM-Jocke »

det gick inte att ladda upp bilderna här. om du vill så kan jag maila dig dem.
mvh jocke@x-itingcars.se
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#28 Post by gus_e_gus »

Här var det länge sedan det skrevs något.
Det som har hänt är att motor är inköpt, alla sopparör och slangar är bortrivna. Kvar att göra är att fräsa ur den "nya" kopplingskåpan, bygga motorfästen, få hem kopplingen, dra nya vattenslangar, nytt bränslesystem samt fixa elen mellan motor och bil.

Så framöver kommer jag antagligen att ställa lite frågor på vad kablar och kontakter är för något. :roll:

Finns det en marknad för en komplett rasad 2,5 8v motor (dvs motor, kabelhärva, databox, generator mm)?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#29 Post by patand »

gus_e_gus wrote:Finns det en marknad för en komplett rasad 2,5 8v motor (dvs motor, kabelhärva, databox, generator mm)?
Vad är det konstaterade felet på den då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#30 Post by gus_e_gus »

patand wrote:
gus_e_gus wrote:Finns det en marknad för en komplett rasad 2,5 8v motor (dvs motor, kabelhärva, databox, generator mm)?
Vad är det konstaterade felet på den då?
Du menar förutom att en kolv och vevstake försökt titta ut genom oljetråget? :wink:
Jag vet faktiskt inte, det jag "antar" är att det läckte ut olja vid oljestickan (blocket var lite fuktigt just där när jag kollade innan nåt pass på dan, och sen efter var det riktigt kladdigt där fast det inte var där kolven försökte titta ut). Kan bara spekulera i att oljetrycket sjönk, vevlagret gick ner sig och när det hade gått ner sig tillräckligt så nöp det.

Jag har inte kollat på motorn efter att jag lyfte ur den men man kan ju anta att den cylindern är repig, däremot så såg toppen (det man såg upp genom cylindern) oskadad ut. Toppen kanske är hel och det borde gå att rädda tre kolvar från blocket.

Den "nya" kopplingskåpan skall ligga vid bilen!!! :D Synd att jag inte har tid i helgen... :(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users