944 -84 | The Original
Posted: 2009-01-13 00:29:26
Hej allihop!
Jag har varit aktiv på forumet ändå sedans jag köpte min bil i Juni -08 (tror jag i alla fall, jag är inte bra på tider, alls) men jag har inte förräns nu startat en biltråd för min bil.
Den här bilen var det egentligen inte tänkt att jag skulle köpa. Jag hade faktiskt inte tänkt köpa en Porsche överhuvudtaget, om jag ska vara ärlig. Det var en pojk-dröm att äga en Porsche, det är sant, men jag trodde aldrig jag faktiskt skulle göra det.
Nåväl, jag satt en dag vid datorn (som vanligt) och började surfa efter bilar på blocket.se, lite så där allmänt sport bilar och gjorde en sökning på Porsche 944, varför har jag glömt, och denna bil dök upp bland en massa andra. Till saken hör att bilen var hyfsat nära mig, bara en timme. Så jag tänkte att jag kan ju ringa, snacka lite och åka och titta på den i alla fall. Är det inget för mig så ingen skada skedd, är det en bil för mig - ja då är det det!
Så väl på plats pratar jag med säljaren (som också finns på detta forum) och får se bilen, den är i utlovat skick och beter sig precis som han säger - han visar upp både de bra och dåliga sidorna på bilen.
Just då så hade den en delvis förstörd vänster framflygel. En dålig termostat, trasig farthållare, läckande servostyrning, trög styrning, ingen stereo, gamla fula högtalare fästa ovanpå instrumentpanelen, fula högtalare i skuffen och på dörrsidorna, usla däck på original 15" telefon fälgar och diverse andra skavanker - men VILKEN BIL!
Jag visste nog inte riktigt vad jag gjorde, men jag sa till säljaren att jag ska tänka på saken ett par dagar och höra av mig oavsett vad jag bestämde mig för.
Ett par dagar senare ringer jag säljaren och lägger ett bud som han accepterar och jag köper bilen ytterligare ett par dagar senare och kör den hem. Vilken lycka, en Porsche!
Jag sätter genast igång och letar efter en ny framskärm och får tag på en röd i bra skick här på forumet för ett par hundralappar, så jag möter upp med säljaren av densamma och frågar om han inte samtidigt kan tänka sig ta en liten tur med bilen i förarstolen för att se vad han tycker, jag tyckte själv att den var alldeles för svajig och hoppig. Han tycker att bilen går väldigt bra men att den absolut är i behov av nya dämpare. Kort förklarar jag att det är min avsigt att återställa bilen så nära original skick som möjligt - jag är inte ute efter en racer - och han tycker att det är en bra idé. Sagt och gjort!
Skärm köps in och böjs rätt - den var nog inte avtagen så snällt - och lackas i svart.
När jag väl tar av den gamla skärmen ser jag att en del av rostskyddet har släppt i överkant, precis invid torpedväggen, så jag skrapar av mer utav detta och hittar rost därunder! Jävlars - hur illa är det? Skrapar vidare och ser att det finns rost utmed nästan hela skarven till torpedväggen, men jag har tur, det sitter inte på djupet. Fram med bläster verktyg och rostknackare och bort med skiten, sen snabbt på med kallzink innan det tar sig igen och sen iväg till lackerare för att täcka över med ordentlig lack.
När väl detta är gjort så kollar jag även andra sidan, plockar av skärm och kollar under rostskyddet men det ser helt okay ut så jag lägger dit nytt rostkydd och sätter tillbaka skärmen. Kollar samtidigt resten av bilen på de ställen jag kan tänka mig att finns rost på och det finns inte en fläck - kalas!
Dags att skriva en lista på det som behöver göras, tänker jag, och kommer fram till följande:
1) Nya dämpare runt om.
2) Nya fälgar till sommar, sätta vinterdäck på 15" Telefon.
3) Stereo och nya högtalare samt högtalargaller.
4) Bort med det hemska larmet som inte fungerar och bara ställer till besvär.
5) Ta en rejäl koll på servostyrningen - var är det dåligt?!
6) Byta en del plastdetaljer i inredningen som torkat, t.ex. knäppfästen till solskydd, nya knappar till mittkonsolen och annat små-plock.
7) Byta termostat - fick en ny till bilen - enkelt fixat.
8) Fixa glapp i växellåda - är det framtill eller baktill?
Dags att sätta igång, med andra ord.
Under sommaren/hösten/vintern har följande gjorts:
* Nya fälgar, 17 Cup 1:or med 225/17 fram och 255/17 bak.
* Ny stereo, nya högtalare - beställda men ej ankommit ännu.
* Ny framskärm, lack etc.
* Ny servo pump samt rengöring av systemet.
* Bytt termostat.
* Nya plastdetaljer till inredningen.
* Vinterdäck, dubbat, på Telefonerna.
* Ny lack på trösklar samt borttagning av begynnande rost vid bakskärm, båda sidor.
* Ny hastighets mätar vajer.
* Ny växelspak och gummiplupp i botten - nu sitter växlarna där dem ska!
* Svetsa fast stolsfästet till framstolen, den satt inte riktigt som den skulle!
Mycker mer är gjort, men jag kan inte komma ihåg allt just nu!
Under hösten blev jag dessutom påkörd i en rondell, med plåtskador som följd. Det var dock inte mitt fel och hon erkände ganska omgående så det gick lätt och smidigt att få det fixat, bilder finns nedan på skadorna.
Bilens konfiguration (så lång minnet räcker) är följande:
Porsche 944 -1984, blanksvart.
22800 mil
El-fönsterhissar, el-targa, el-baklucka, el-uppvärmda backspeglar.
Farthållare.
Svart skinn.
Annars en ganska generell 944:a!
Nu kommer jag nog inte på så mycket mer utan slänger in lite bra och dåliga bilder på bilen här nedanför så skriver jag mer som jag kommer på!
En sista sak dock: jag äger numer även en 911 -90 och har kört och åkt med i flertalet 944 och 911 och jag måste säga att en 944 må kanske inte vara lika rå som en 911 och har inte samma utpräglade och speciella utseende, men den är en skönhet på ett helt annat vis. Både visuellt och när man är ute och kör. För vad det är värt så tycker jag att 911'an är ett råjärn, 944 är en bil att njuta långväga i! Två vitt skilda aspiranter på samma tron, och helt, totalt och fullkomligt omöjligt att välja mellan - var bil är bäst på sitt!
Mvh,
Mikael
Jag har varit aktiv på forumet ändå sedans jag köpte min bil i Juni -08 (tror jag i alla fall, jag är inte bra på tider, alls) men jag har inte förräns nu startat en biltråd för min bil.
Den här bilen var det egentligen inte tänkt att jag skulle köpa. Jag hade faktiskt inte tänkt köpa en Porsche överhuvudtaget, om jag ska vara ärlig. Det var en pojk-dröm att äga en Porsche, det är sant, men jag trodde aldrig jag faktiskt skulle göra det.
Nåväl, jag satt en dag vid datorn (som vanligt) och började surfa efter bilar på blocket.se, lite så där allmänt sport bilar och gjorde en sökning på Porsche 944, varför har jag glömt, och denna bil dök upp bland en massa andra. Till saken hör att bilen var hyfsat nära mig, bara en timme. Så jag tänkte att jag kan ju ringa, snacka lite och åka och titta på den i alla fall. Är det inget för mig så ingen skada skedd, är det en bil för mig - ja då är det det!
Så väl på plats pratar jag med säljaren (som också finns på detta forum) och får se bilen, den är i utlovat skick och beter sig precis som han säger - han visar upp både de bra och dåliga sidorna på bilen.
Just då så hade den en delvis förstörd vänster framflygel. En dålig termostat, trasig farthållare, läckande servostyrning, trög styrning, ingen stereo, gamla fula högtalare fästa ovanpå instrumentpanelen, fula högtalare i skuffen och på dörrsidorna, usla däck på original 15" telefon fälgar och diverse andra skavanker - men VILKEN BIL!
Jag visste nog inte riktigt vad jag gjorde, men jag sa till säljaren att jag ska tänka på saken ett par dagar och höra av mig oavsett vad jag bestämde mig för.
Ett par dagar senare ringer jag säljaren och lägger ett bud som han accepterar och jag köper bilen ytterligare ett par dagar senare och kör den hem. Vilken lycka, en Porsche!
Jag sätter genast igång och letar efter en ny framskärm och får tag på en röd i bra skick här på forumet för ett par hundralappar, så jag möter upp med säljaren av densamma och frågar om han inte samtidigt kan tänka sig ta en liten tur med bilen i förarstolen för att se vad han tycker, jag tyckte själv att den var alldeles för svajig och hoppig. Han tycker att bilen går väldigt bra men att den absolut är i behov av nya dämpare. Kort förklarar jag att det är min avsigt att återställa bilen så nära original skick som möjligt - jag är inte ute efter en racer - och han tycker att det är en bra idé. Sagt och gjort!
Skärm köps in och böjs rätt - den var nog inte avtagen så snällt - och lackas i svart.
När jag väl tar av den gamla skärmen ser jag att en del av rostskyddet har släppt i överkant, precis invid torpedväggen, så jag skrapar av mer utav detta och hittar rost därunder! Jävlars - hur illa är det? Skrapar vidare och ser att det finns rost utmed nästan hela skarven till torpedväggen, men jag har tur, det sitter inte på djupet. Fram med bläster verktyg och rostknackare och bort med skiten, sen snabbt på med kallzink innan det tar sig igen och sen iväg till lackerare för att täcka över med ordentlig lack.
När väl detta är gjort så kollar jag även andra sidan, plockar av skärm och kollar under rostskyddet men det ser helt okay ut så jag lägger dit nytt rostkydd och sätter tillbaka skärmen. Kollar samtidigt resten av bilen på de ställen jag kan tänka mig att finns rost på och det finns inte en fläck - kalas!
Dags att skriva en lista på det som behöver göras, tänker jag, och kommer fram till följande:
1) Nya dämpare runt om.
2) Nya fälgar till sommar, sätta vinterdäck på 15" Telefon.
3) Stereo och nya högtalare samt högtalargaller.
4) Bort med det hemska larmet som inte fungerar och bara ställer till besvär.
5) Ta en rejäl koll på servostyrningen - var är det dåligt?!
6) Byta en del plastdetaljer i inredningen som torkat, t.ex. knäppfästen till solskydd, nya knappar till mittkonsolen och annat små-plock.
7) Byta termostat - fick en ny till bilen - enkelt fixat.
8) Fixa glapp i växellåda - är det framtill eller baktill?
Dags att sätta igång, med andra ord.
Under sommaren/hösten/vintern har följande gjorts:
* Nya fälgar, 17 Cup 1:or med 225/17 fram och 255/17 bak.
* Ny stereo, nya högtalare - beställda men ej ankommit ännu.
* Ny framskärm, lack etc.
* Ny servo pump samt rengöring av systemet.
* Bytt termostat.
* Nya plastdetaljer till inredningen.
* Vinterdäck, dubbat, på Telefonerna.
* Ny lack på trösklar samt borttagning av begynnande rost vid bakskärm, båda sidor.
* Ny hastighets mätar vajer.
* Ny växelspak och gummiplupp i botten - nu sitter växlarna där dem ska!
* Svetsa fast stolsfästet till framstolen, den satt inte riktigt som den skulle!
Mycker mer är gjort, men jag kan inte komma ihåg allt just nu!
Under hösten blev jag dessutom påkörd i en rondell, med plåtskador som följd. Det var dock inte mitt fel och hon erkände ganska omgående så det gick lätt och smidigt att få det fixat, bilder finns nedan på skadorna.
Bilens konfiguration (så lång minnet räcker) är följande:
Porsche 944 -1984, blanksvart.
22800 mil
El-fönsterhissar, el-targa, el-baklucka, el-uppvärmda backspeglar.
Farthållare.
Svart skinn.
Annars en ganska generell 944:a!
Nu kommer jag nog inte på så mycket mer utan slänger in lite bra och dåliga bilder på bilen här nedanför så skriver jag mer som jag kommer på!
En sista sak dock: jag äger numer även en 911 -90 och har kört och åkt med i flertalet 944 och 911 och jag måste säga att en 944 må kanske inte vara lika rå som en 911 och har inte samma utpräglade och speciella utseende, men den är en skönhet på ett helt annat vis. Både visuellt och när man är ute och kör. För vad det är värt så tycker jag att 911'an är ett råjärn, 944 är en bil att njuta långväga i! Två vitt skilda aspiranter på samma tron, och helt, totalt och fullkomligt omöjligt att välja mellan - var bil är bäst på sitt!
Mvh,
Mikael