951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#46 Post by Nahpets »

Två tuffa dagar:

- (bytte) korkpackningen 928 105 189 02. Den fanns inte utan tidigare ägare hade använt packningsmassa. Den sprack undervintern och olja rann ned på grenrören. Innan jag fattade vad det var trodde jag säsongen var över för min del.
Att byta var en upplevelse, fick samma manodepressiva känsla som när jag skulle byta servotryckslangen tidigare. Trångt som ... njaaa ... det lämpar sig inte här. Men aj aj aj vad jag bökade. Den understa bulten som skulle in ... den gav sig till slut. Drog åt med fingerkänsla. Efter första körningen så var packningen redan blöt upptill.

- Efter korkpackningen, bytte jag även min BOV. Startade jag upp motorn och gled ut för en tur i mörkret. Hoppades på att laddtrycket skulle hitta hem ... Kul! Ingen olja på grenrören. Packningen gjorde sitt jobb, men laddet tyckte jag inte var detsamma. Började meka med wastegastens kontrollslang. Kopplade loss pluggade igen och ut igen ... oooooch jävlar vad det susade till i motorrummet! Hela kroppen rös till och laddet nådde utan problem 1 bar absolut tryck. Inget väsentligt fel på wastegaten alltså! Ni som försöker detta ... var försiktig med Hamiltonfoten.

- Skapade en tråd om det saknade laddtrycket: forum/viewtopic.php?t=18596 .

- Tänkte att jag skulle provtrycka systemet åtminstone en gång till innan jag fortsätter och börjar riva grenrör. Men först så gick jag igenom alla de, små vakuumslangar. Började blåsa i BOV slangen (se refererande bild i länken ovan) och hujedamig jag tyckte jag hörde ett pys! Glad och inspirerad som få började jag koppla loss och blåsa hit och dit. Passade även på att spräcka några kärl i skallen. Till min besvikelse ... läckan kunde härledas in i insugsgrenröret där slangen till KLR sitter monterad = INGEN läcka. :oops:

- Ok ... men nu ska skiten dras åt ... samtliga vakuumslangar med anslutningar gicks igenom och strappade med svarta buntband :twisted: ! No more leaks ...

- Lossade banjobulten till ingående IC rör och blåste i den ... luft flödade utan problem till WGn. Helt normalt då detta skulle motsvara "limp mode", dvs ej ladd mer än 1,2 bar absolut tryck.
Smackade på min tryckadapter och började ladda på. Ökade sakta till 0,5 bar och kom samtidigt på att jag haft en så stor läcka i BOVen att det aldrig hunnit byggas upp ett anständigt tryck utan detta har bara pyst ut. Hur som helst, upp till 0,5 bar ... höll ett öga på tryckadaptern eftersom slangklämman till gummidamasken såg misstänkt, otillräckligt åtdragen ut ... gick inte mer då den redan var maxad. Fett med dimma av YES och vatten med sambons blomspruta. Fann tre läckor, varav 1 kan räknas som större.
1. I TPSen, spjällhusgivaren. Större läcka.
2. "Tomgångsskruven" i spjällhuset. Läckte saaaakta.
3. Min tidigare lagning av grenröret :shock: !! Och jag som betalar skatt och allt. Nåja denna var motsvarande 2an, liten.
Edter trycktestningen upptäckte jag att tryckadaptern börjat dela på sig ... :? Conclusion: Använd INTE PL400. Jag hade rengjort delarna innan limning därtill. Kanske inte klarade av fuktiga minusgrader ... ?

- Nu visste jag att trycket skulle har bättre förutsättningar för att kunna byggas upp. :#944burn: <----- Borde varit vit !
Passade på att tvätta taktventilens poler med oxidcleaner.

- Återmontering av pysventil! Ställde den så att noll läckage gällde. Ut på vägen ... :#944burn: < ---- Fortf inte vit!
Laddade inte mer än 0,6 bar ... ok ... släppte på pysventilen och lät den flöda fullt. Med trean i och fullas så nådde jag nära 0,75 bar. Trycket har ökat i jämförelse med tidigare .. så lite framsteg.

- Så slutsats så här långt: inriktning på taktventil ska göras samt montering av trimchip som är bekräftat ska vara trimchip. Idag sitter det ngt chip som jag inte har en aning om. Om laddet fortfarande strular med det nya chipet så skulle jag kunna säga att taktventilen kommer att ligga riktigt risigt till!

- Tänkte lägga upp den där förbenade korkpackningen! Den är inte i skala utan det fårman fixa själv. Packningen har art nr: 928 105 189 02 och kostar 15 kr på PC. Men ... har man ett barn eller har gått medialinjen så är det bara att copy/paste som en riktig pirat!

- För övrigt ... har inte kört mer än 2 mil med bilen ... trots det så dammar mina PFC97or riiiktigt gött! :#pray: .

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#47 Post by Nahpets »

Sååå ...

- Har nu installerat Bengts chip, tillsammans med 3 bars BTR samt pysventil.
- Har fortfarande problem med lågt laddtryck :cry: . Nu vet jag att det INTE är pga av chip eller läckage i någon slang nedströms efter turbon! Jag har både trycksatt ytterligare en gång upp till 0,8 bar och det höll sig bra ...
- ... sedan har jag även demonterat insugsgrenröret för att nå taktventilen och dessa anslutningar samt spanat in den härliga härvan av de sk venturislangarna. Detta ska rensas ... det blir dock ett vinterprojekt! Tillsvidare fick samtliga slangar nya klämmor. De flesta av dem satt så löst att det gick att röra dem, trots det så hålls trycket vid test .... Men nu är potentiella fel relaterade till taskiga anslutningar borta åtminstone.
- När jag var och rotade under insuget så fann jag att kontakterande slangböj till AOSen var grymt lös och att det antagligen var därför det också var grymt skitigt omkring den. Inuti så fann jag en smutsvit klägga som liknade en dödlig variant av snorloska. Blandningen smakade sött .... Hur vet f*n vet du det, tänker du kanske? För att jag provtryckte slangböjen och fick då lite i munnen :) . Snabbtvätt, rentorkning och ny klämma ... sitter nu som ett smäck!
- Det var första gången jag lossade en insugsgrenrör och oj oj vad jag kände mig som en man :D ... duktig som jag ville vara så passade jag på att byta oring i spjällhusgivaren. Till mekonomen jag for och fann att de hade ett lämpligt alternativ. Minns inte storleken på ringen, men den var mellan 14-15 mm innerdiameter samt 2,5 mm diameter tjock. Montera på, lite monteringspasta på de två små delikata skruvarnas gängor och justering av givaren så den sjunger till när den precis öppnar spjället.
- Passade även på att mäta upp de tre respektive slangarna från taktventilen. Ska ersätta dessa samt nya klämmor.
- Taktventilen har jag nu testat och jag tror att den verkar OK. Skapade en egen tråd: forum/viewtopic.php?t=18740 för denna. I värsta fall får jag pröjsa de 1081 kr de kostar på PC. Bortagningen av insuget gick ju så lätt att detta är inga problem att göra igen ifall denna ändå skulle vara defekt.
- Mina spridare såg hyfsade ut. Inga sprickor på kopparna / hattarna samt o-ringarna så hela och rena ut. Återanvänds.
- Jaga bortblåst laddtryck suger ... dock är det roligare att förbereda 968speglar för målning!! Spanade länkar hur jag skulle få isär djävulskapet ... hittade två länkar: http://www.951motorsports.com/#Table%20of%20Contents & http://home.swipnet.se/playboy/new/home.html . Jättebra länkar, MEN inte så inte så mycket info för demontering! Så jag skapade ett tips: forum/viewtopic.php?t=18762 . Dessa har nu lackats och återmonterats!
- Ett annat gott är installationen av min Sparco sprint stol. Ve och fasa när jag upptäcker att ena insex bulten som är monterad med originalstolen är närmast runddragen och självklart den som sitter pissigast till (bakre, vänster) är fallet :evil: . Är på väg att ge upp för kvällen ... men placerar en insexabit och vrider med skiftnyckel och skiten lossnar utan större ansträngning!! Hallelujah ... den andra , högra, bakre var lös från scratch ... :shock: . Kul ...
När jag tagit bort stolen ser jag att de undre skenorna inte levt ett torrt liv. Ytrost och skit ... samt en kontakt som är paj!
- Fick modda sidostyckena till stolen. Jag är ca 184 och jag vill gärna sitta långt ned annars tar mina ben i ratten. Fick borra ytterligare hål för att komma ned ytterligare. Samtidigt böjde jag dessa så att inte stolen skulle skadas. Bilden talar för sig själv.
Måtten mellan fästhålen i bilen är ca 405 mm. Detta betyder att jag måste fila upp hålen i sidostyckena. Återkommer med beskrivning senare i veckan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Nahpets on 2009-04-16 07:01:41, edited 1 time in total.

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#48 Post by spirou944t »

Hallå.

Ang taktventil, kolla denna tråden.

forum/viewtopic.php?t=8618&highlight=taktventil

Min taktventil hade Sandens bytt till en annan, som sagt.
Hör om han har något tips.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#49 Post by Nahpets »

spirou944t wrote:Hallå.

Ang taktventil, kolla denna tråden.

forum/viewtopic.php?t=8618&highlight=taktventil

Min taktventil hade Sandens bytt till en annan, som sagt.
Hör om han har något tips.
Hej där!
Kontaktade honom men han hade inga konkreta förslag.

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#50 Post by Nahpets »

Jaha ...

- Städade under insuget idag. Damsög där jag kom åt och slipade försiktigt på anläggningsytorna på blocket där insugspackningarna skulle placeras.

- Bytte de två krysskruvarna på TPSen mot bultar. Hatar (små)krysskruv, borde vara förbjudet på applikationer med svår miljö. Så enkelt att paja. Speciellt när något ägg varit innan och använt FEL verktyg och nästan rundat krysset.
Med bultskalle är livet som en dans igen.

- Ducati erbjöd sig att hjälpa till med felsökandet av taktventilen! Verkligen snällt ... bara erbjuda sig så där! Det visade sig att våra delar betedde sig på samma sätt utan och med spänning när det gällde flöde. Och då hans motor fungerade bra när denna var installerad så antog han att denna var OK, dvs min borde också var OK.
Dock ska jag täta gliporna mellan lock och terminaler.
Tack Ducati!
Monterade nya slangar och klämmor!

- Måste ju visa mina målade 968-speglar! Resultatet bättre än väntat med Biltema färgen. Dock har jag upptäckt att den fortfarande är relativt mjuk. FÖrhoppningsvis blir den hårdare med tiden. Vi får även se hur det blir med färgbeständigheten.

- Återmonterade mitt insug idag ... tog bort de gamla packningarna på grenröret. Försökte försiktigt skrapa bort rester med kniv för att sedan slipa med 1200 papper. Kändes jämnt ... men när ALLT var återmonterat och jag provtryckte systemet så läcker det från SAMTLIGA rör!!!
Scheisse vad jag blev pissed!!!!!!! Här går man och köper nya packningar, städat motorn på skräp, slipar och gör saker plana och så är detta tacken!! FY F-n :evil: ... imorgon ska jag demontera allt igen och slänga på packningsmassa också. Ska även köpa rakblad och CRCs gasket remover för säkerhetsskull. Tyckte det var lent som en barnstjärt men icke sa nicke.
Smart ändå av mig att trycksätta och inte bara sätta ihop allt och burna iväg :) .

Ingen tid för stolmeka idag alltså :( .
Otroligt tacksam över att ha en superb sambo som lagar otroligt god mat och som smakar gott själv ;) .

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#51 Post by Nahpets »

Jahaaa ...

Kan säga att jag upplevt den största berg och dalbanan i mina hemmamekardagar:

- I förrgår demonterade jag insuget på jakt efter läckor i de gömda slangarna. Allt var tätt och fint och jag bytte slangklämmor på en del slangar.
Återmonterade med nya insugspackningar och trycksätter. Låter som om jag har en kobrafarm i motorn!! Sent på kvällen blir jag lätt uppgiven och ställer ut en fråga: forum/viewtopic.php?t=18774 . Så jag köpter Permatex och galopperar med dieselvagnen till garaget :#944burn: .
Har även köpt även rakblad samt CRC gasket remover.
Herrejösses vad removern var bra ... kladdigt värre dock. Anliggningsytorna skrapas rena. Passar på att provmontera insuget. Tycker mig upptäcka att fästet vänster om spjällhuset är för högt .. samt att vevhusventilationslangen trycker mot TPSen vilket skapar onödiga brytkrafter.
Åtgärd: Slipar ned fästet samt böjer beslaget mycket lätt ngt åt vänster för att göra plats.
På med permatex. Känner mig som Picassos brorsa. Både toppen och insuget får en dos.
Återmonterar ... allt.
Väntar några mentala timmar ... trycksätter ... LÄCKAGE IGEN !!!!!
:evil: AARRRRGGGGGHH.
Men denna gången någon annanstans ... insugsrören är täta. Bra! Men någonstans under är det en kobra som skrattar väsandes åt mig. Kan det vara någon slang jag glömt dra åt. Knappast, tänker jag.
Fram med blomsprutan, ställer in den i sniper mode... identifierar läckan till det tre-delade plaströret a la venturi tube shitty shit.
Av med insuget IGEN. För tredje gången. Denna gång skiter jag i att lossa de två skruvarna till gasvajern :).
Upptäcker att den måste gått läck på något sätt.
Funderar seriöst på att gära en venturi delete ... men nej ... inga tarzanfasoner nu.
Kontrollerar plastbiten, ser helt ut. Men jag kan dela på den enkelt ... ser även ut som att den varit limmad tidigare.
Åtgärd: Slipar rent, tvättar rent, på med permatex och superlim på olika ställen. Återmontering = tätt!
Så min tredje återmontering av insuget ... sätter ihop det nödvändigaste för trycktest ... MEN NEJ ... drar av banjobultjävelnt som håller KLR samt vakuumslangarna!!! :d=:
Nu börjar tålamodet likna mellandagsrean ... lyckas hålla vakuumslangbulten med vänsterfingret tätt mot grenröret samtidigt som jag med trycktestar ... TÄTT!!!
HAHAHAHAHHA ... jaaaaaaa .... :toot:

- Äntlingen fokus på min stol !! De timmar jag lagt ned på att passa och anpassa mina sidostycken visar sig vara onödiga.
Orsak: Jag är 184 cm och mina ben har det tajt när det gäller kopplingspedalen. Så jag vill ner så mycket det går. Bästa resultatet får jag med endast plattjärn!

- Har köpt låscylindrar av BjörnC. Min förardörrs lås är skadat och ska bytas ut.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#52 Post by spirou944t »

Bort med den....

Image
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#53 Post by Nahpets »

spirou944t wrote:Bort med den....

Image
Har du tagit bort ormboet under insuget?
Skapade du egna anslutningar eller köpte du ett färdigt Venturi delete kit?
Blev det någon skillnad i motorns beteende efteråt på tomgång eller i rull?

Många frågor ... :)

Mvh
Stephan

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#54 Post by spirou944t »

Rensade och fixade slang själv.

Bilderna förklarar bättre.

Det blev bara bättre faktiskt, hade läcka vid själva venturi-Y:et.
På nyare bilar är ju detta borttaget.

Att koppla bort vevhusventilationen var en extraåtgärd som
jag blev rekomenderad att göra.
Olja i insuget på en turbosnurra som går med last->inte bra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#55 Post by Nahpets »

spirou944t !
Mäktiga bilder ! Tackar !

Hur menar du med slutet kärl för vevhusventilationen? Det måste väl kunna "andas" ifall du får övertryck i vevhuset?
Har du bild / orkar du beskriva kärlet?

Vilken taktventil använder du? Kunde du montera den bara "bolt on"? Inga moddar med signalen till denna?

Mvh
Stephan

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#56 Post by Berg »

Om du inte har fått ordning på laddtrycket än - på sidan 28-30 i rep. handboken "Vol6-turbo" (finns att hämta på 944sverige ftp) finns diagnosfunktionen beskriven. Man kan få ut blinkkoder och på så sätt få en vägledning till felet. Det som behövs är en testadapter som ansluts i uttaget i motorrummet. Man kan själv tillverka en ersättning för denna enligt http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/BLINKCODE.html . Man behöver emellertid vara mycket noga med att man ansluter den rätt i diagnosuttaget.
På sidan 28-12 och framåt finns info om allmän felsökning på DME/KLR med givare som också kan vara intressant.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#57 Post by Nahpets »

Berg wrote:Om du inte har fått ordning på laddtrycket än - på sidan 28-30 i rep. handboken "Vol6-turbo" (finns att hämta på 944sverige ftp) finns diagnosfunktionen beskriven. Man kan få ut blinkkoder och på så sätt få en vägledning till felet. Det som behövs är en testadapter som ansluts i uttaget i motorrummet. Man kan själv tillverka en ersättning för denna enligt http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/BLINKCODE.html . Man behöver emellertid vara mycket noga med att man ansluter den rätt i diagnosuttaget.
På sidan 28-12 och framåt finns info om allmän felsökning på DME/KLR med givare som också kan vara intressant.
Hej,

tack för inputen!

Ska ta ut bilen så fort jag har banjobulten och plugga igen WG slagen från taktventilen. Om trycket kommer, så blir det fokus på elekotroniken.

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#58 Post by Nahpets »

Yippie Kajey ... är det så man skriver?

Peedster lånar ut banjobult och bilen blir körbar. forum/viewtopic.php?t=18916 .

Makedonez kommer förbi. Han har lätt ryckande avgaspipa vid full platta. Har svårt att se om denna är blå eller svart. Den är lite för tunn. Hursomhelst vi trycksätter hans system för att kolla om det finns några läckor som kan orsaka en fetare bränsleblandning. Vi hittar fem. Några fixas på plats:
- Termo ventilen ... bypassad.
- Slang till tomgångsventilen otillräckligt åtdragen ... fixad.
- Mycket liten läcka i TPSkroppen, borde limmas.
- Liten läcka i justeringsskruven i spjällhuset, borde pluggas igen.
- Läcka i den tredelade plastdelen som jag limmade. Han har nog tur ... antagligen bara en slangklämma som behöver bytas.

Tydligen vanligt med läckor på våra bilar!

Själv håller jag på installera min stol ... nedrans vad saker tar mer tid än estimerat.
Men det blir bra. Men det blir bra! :)
Ska skaffa Heigo rullbåge senare ... ska nog pulverlacka den i vitt ... proooon.

Sedan var det ju detta med laddtrycket och jag tror mig hittat orsaken.
Motorn är tät som Fort Knox nu efter mina lagningar av diverse läckor. Tog en titt på avgassidan och började misstänka att en grenrörspackning är dålig: forum/viewtopic.php?p=190077#190077 . Men tror detta är en piss i nilen. Ska täta temporärt med någon pasta.
Men men ... pluggade igen magnetventilens wastegateutgång med IKEAs träplugg för bokhyllan Billy som nu sover gott på Hagby återvinningscentral med andra kompisar ... ut på vägen ... kommer på medans jag kör att jag måste gjort fel första gången jag gjorde detta test. Insikten gör att jag känner mig lätt puckad. Nåja ...
Ettan ... accar lätt ... tvåan ... trycker till lite extra. Tittar in min VDO mätare som sitter fint framför växelspaken.
Trean ... ok ... nu gäller det. 2500 varv och plattan i mattan. Motoriken i högerfoten är på högsta beredskap ifall laddet susar iväg.
0,25 ... 0,5 ... 0,75 ... 0,75 .... Hmpf ..
Saktar ned igen ... gör om testet och upptäcker att jag kan hålla plattan i mattan och jag aldrig når över 0,75 bar.
Slutsats ... turbo eller wastegate. Turbon ser fräsch ut och har inte glapp av oroväckande art.
Borde göra ett enkelt test för att nosa lite extra: känna på bypass röret för att se om detta blir varmt. Samtidigt ... wgn kan ju hålla tätt men fjädern är av någon anledning inte lika stark.

Plötsligt dyker ett annat problem upp: Gotland Ring 1 maj!!!
Jag har mindre än vecka att beställa wastegate från Sandén och byta denna...

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#59 Post by Nahpets »

Yo ho .....

- laddtrycksfrågan löst!!! Shit vad livet leker :#cheers: och jag får tillfälle att använda lite annorlunda ikoner !
Hade min laddtryckstråd: forum/viewtopic.php?t=18596 .
Följ med här:
Det har varit ONT om tid: WG ska köpas och arbete göras. Idag ska jag åka till Gotland Ring med STACC. Det var tajt som ett dasspapper men nu är bilen klar!
Kontaktade Sandén som hade motorolja upp till halsen men som lyckades skicka en shimsad WG till mig med orden "Bara för att det är du!". :) WGn skickades på onsdagen den 29e, kom fram på torsdagen den 30e. Helt galet ... känslan av att nu bär eller brister det. Allt annat är oviktigt ... tankarna på bilen. Helt sjukt ... måste söka vård.
Min vän kontaktade Tokan som på otroligt kort varsel kunde ställa upp med mektjänster. Så fort WGn damp ned i mitt knä gick det bra at komma över. Det är han som för övrigt smiskade upp It´s fun porschen till 1000 hk. Som egen förberedelse skaffade han en motsvarande turbo till min bil ifall det trots allt var denna som var kajko. Sedan gav han sig i kast med att demontera WGn. Det första han gör är att dra av bultarna ... :? ... blir en lång dag tänker jag, men scheisse vad fel jag hade! Tokan arbetade metodiskt och effektivt: kap, hylsor i metric och tum och ett know how som levererar ett par uppfostrande örfilar till mina hemmamekarkunskaper. Jag inser efter 5 minuter att avdragna muttrar äter den här mannen till frukost. Pang Bom sa det och så sitter det en rödeloxerad WG där !!!
Sänker bilen, som gör sig riktigt bra i luften :) ... ut på gatan med pluggad kontrollslang från magnetventilen. Är det så här det ska kännas måntro? Laddet kommer fort ... och susar med lätthet upp till 1 bars markeringen. Måste prova igen, jo du ... det fungerar HEUREKA !!!!
Svänger tillbaka till garaget och Tokan står där med en allvarsam blick som får kepskillarna att vilja ge bort sina mödrar så länge de slipper smisk på stjärten.
Jag ackompanjerar tummen upp med det största leende jag fixar och Tokan skiner även han upp.
LADDTRYCKSFRÅGAN LÖST! Orsak: Slapp WG fjäder. För den kärvade inte eller hade stannat i öppet läge.

- Tokan passade på att byta mitt bränslefilter som jag inte lyckats få på i ett år :) . Så nu sitter det ett fräscht filter!

- Bengts chip sitter i och med detta så följer det med en läckageventil. Denna drog Tokan in i kupén via kabelstammen. Men jävlar vad det pyser inne i kupén ... får koppla på en slang på läckage delen och dra den under mattan eller liknande.

- Fick lära mig att hålborrade skivor ska INTE vara igensatta för att det ökar risken för högre temperaturer. Tokan rensade dessa. I samband med att framhjulen demonterades så visade det sig att jag inte dragit åt 4 av 5 hjulmuttrar :S ... jag hade kört 10 mil på detta sättet ... Bon Jovis Living on the edge slängs in i mitt huvuds juke box.

Kl 1800 var allt klart! Så då blev det till att fara hemåt.

- Kunde inte hålla mig utan ska ge mig i kast att montera mina lister samt 968speglar. :twisted:

- Installerade även Sandéns tvärstag. :toot:

Än en gång vill jag tacka Sandén för din hjälp med Wastegateleveransen !
Samt Tokan för det fina arbetet med min bil!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#60 Post by emm »

Whohoooo!
Grattis!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: DLS