951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#61 Post by Peedster »

Tjena Stefan,

Grattis till den "nya" bilen då!

Synd att du inte tog upp detta när vi träffades för jag har en moddad WG liggandes som du kunde testat med...!

Men hoppas det går bra på Ringen så kan vi höras nästa vecka!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#62 Post by Nahpets »

Peedster wrote:Tjena Stefan,

Grattis till den "nya" bilen då!

Synd att du inte tog upp detta när vi träffades för jag har en moddad WG liggandes som du kunde testat med...!

Men hoppas det går bra på Ringen så kan vi höras nästa vecka!

Mvh Peter
Hej Peter!

Tack ändå ... den sjunger nu :O) !

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#63 Post by Nahpets »

... Och juts nu sitter jag och Peder på båten på väg till Gotland ... Muah ah ah ah :D ...
Tjenare vad bilarna fick andas våra avgaser på väg till Nynäshamn.

Mvh
Stephan

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#64 Post by spirou944t »

Nahpets wrote:spirou944t !
Mäktiga bilder ! Tackar !

Hur menar du med slutet kärl för vevhusventilationen? Det måste väl kunna "andas" ifall du får övertryck i vevhuset?
Har du bild / orkar du beskriva kärlet?

Vilken taktventil använder du? Kunde du montera den bara "bolt on"? Inga moddar med signalen till denna?

Mvh
Stephan
Bra jobbat, kul att den funkar nu.
Har en viss känsla av hur det känts..

Gött att ens bilder kan hjälpa fler.
Kärlet är en enkel historia som kan bestå av en flaska som samlar upp oljan, och den skall vara "öppen" upptill för övertrycket.
(jag har enkel flaska som slangen är nedstucken i)

Taktventilen satt på när jag köpte bilen, den är nog monterad av Sanden.
Enda modden är att den inte mäter insugets undertryck, utan atmosfären.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#65 Post by Nahpets »

Såååå ...

Jag hade ju arbetat som en galning med min bil för att få den färdig till Gotland Ring avfärd Nynäshamn 1 maj, på gränsen försummat min älskade sambo.
Inför bankörningen hade det gjorts uppdateringar.
Viktigaste uppgraderingarna var Bengts trimpaket, Sparco Sprint stol samt 6 punktsbältet.
- Antagligen gick bilen för fett ... konstant ... eftersom bilen snabbt fick en sotig rumpa, värsta Lada chippet. Jag anar att detta chip installerades av en tysk verkstad enligt servicebokens svaga anteckningar ... hursomhelst ... med Bengts chip så är det endast vägdammet som efter en tid ger en lätt rougé touch.
- Installationen av elen till mina speglar visade sig vara felaktig :cry: ... jaha ... så mycket var de funna installationsinstruktionerna värda. Kan inte justera dem elektriskt. Orkar inte ta i det för tillfället.
- Lägg till detta en kylarslang som inte sitter som den ska ... under luftfilterboxen ... mua ha ha ... snubbarna med de vita rockarna ... var är ni? Det läcker alltså kylarvatten.

Well well ... nu var jag ändå på väg mot Gotland Ring.

Jag och Peder tutade ner mot Nynäshamn för att sluta upp med övriga STACC gänget. Peders bil gick lite dåligt på vägen ned tyckte han. Den tvekade och laddade inte korrekt vid gaspådrag. Det visade sig ha att göra med en saknad vakuumslang till BTR! Så det kan gå :) . Vad var detta med att LÄMNA IFRÅN bilen till en mek!!!
... är det en piska jag hör vinandes mot Peders bara bak ... ;)

Uppställning vid färjorna och sedan ombordkörning. I en lätt enerverande lunk kom vi till slut fram vid 2330 tiden till Visby.

Nästa dag var det körning och vilket underbart väder vi hade :D . Och det bästa av allt. Bilen var underbar att köra. Visst finns det detaljer att justera, men att jämför beteendet nu med förra året med original chassi ... oj oj oj ... jag fick rattlås första varven.
Tror att jag körde totalt 35 banmil.

Mötte upp sweanders som följde med som spårvalsguide och visst ... jag förbättrade mig ytterligare.
Sedan blev klockan 1645 och det var bara 15 minuter kvar till bandagens slut ... De sista varven passade jag på att press mig lite ytterligare ... vad händer ? Jo ... jag tappar kontrollen efter shikanen, precis där rakan börjar i 110 km/h ! Ni som kört på GR vet att det är generösa avvåkningszoner ... dock är dessa belamrade med större stenar istället för den mindre och lenare modellen småsten.
Längs hela rakan finns en betongmur ... i och med att vänstra bakhjul hamnar utanför asfalten efter en alltför inspirerad chikantagning så sladdar jag ut med däcksskrik åt höger. Jag vågar inte parera alltför mycket ... jag vill ju inte råka kastas in i betongmuren. Nej, istället far jag ut åt höger med lätt bredsladd! Så fort jag når gruset/stenarna slås mitt oljetråg in.
Ca 15 meter inåt höger, längs rakan finns det en däcksmur parallellt. Men jag ser den inte. Bilen hoppar och skakar, kastas vänster och höger. Den har ett eget liv ... jag försöker att undvika tvära kast så att jag inte riskerar rulla över. Jag bromsar, men däcken har inte kontakt med solitt material ... jag flyger, glider ... men till slut stannar jag på asfalten på den den lilla asfalterade snutten mellan rakan och den långa snabba vänstersvägen. Under dessa tre sekunder hinner jag tänka en hel del: jag vill INTE rulla ... F-n jag kan inte rulla ... mamma ... pappa ... har ingen båge ... helvete ...
Känslan att vara utom kontroll är inte rolig ... speciellt när ens lemmar är på spel. Klichéartat så passerar livet en enkel revy på enkla tre sekunder.
Efter den bryska avvåkningen fortsätter jag varvet ut, in på depå ... finner att bilen faktiskt klarat sig hyfsat:
- Två större färgskador på front spolern.
- Mycket lätt intryckt oljetråg med sprickbildning. Olja läcker ut, dock endast någon droppe per dygn.
- Lacken fick sig några skott här och där.
- Avgassystemet fick sig några törnar men är intakt. Detsamma gäller hassköldarna under bilen.
Största skadan, om man nu kan säga så, var psykiskt. I några dagar efteråt kände jag av incidenten i tankarna: vad som kunde ha hänt ... rull ... intryck tak ... skadad rygg/nacke och konsekvensen av det. Läskigt det där ...

Bandagen på GR resulterade i en ödmjukare Stephan som nu kommer att överge bankungtankarna, speciellt vid kurvtagningar. Efter incidenten gick luften ur mig och glädjen över bankörning lättare några kilon. :(
Min kvävande känsla förstärks av att min rumskompis blivit förlamad efter en avåkning under en motorcrosskörning. Kontrasterna blir ännu starkare och likaså känslorna ...

- Målade ju mina bromsok med Foiltecs röda färg forum/viewtopic.php?t=17849 och lovade återkomma med en rapport. Färgen har nu stått ut med 35 mil bana och 50 mil gata ... och jag kan väl säga att färgen är inte lika klarröd som tidigare, typ lite mörkare, men absolut inget att gråta över. Vad som däremot är värt en irriterad tår är däremot den vita hammarlacken till Porsche loggan ... denna har nu övergått i någonslags Grännarosa färg! :shock: Blir till att slipa fram alufärgen!!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#66 Post by patand »

Trevlig rapport! Väl skrivet! :D

Angående avåkningen så är det ju sådant man får räkna med. Du gjorde helt rätt som försökte ha bilen åkandes i längsled, vid en avåkning i sidled har man mycket större risk att rulla bilen och det är nog inte trevligt ens om man har helbur...

Nu har du iaf provat på var gränsen går, nu kan du backa ett steg eller två och närma dig gränsen sakta igen. Du kommer att bli en bättre förare efter detta men det kommer ta ett tag innan du känner dig säker på banan igen. Har man inte passerat gränsen någon gång så vet man inte var den är... :)

Båge eller helbur i bilen ger lite större trygghet och säkerhet. Rekommenderas, speciellt om man tänker lägga många banmil i bilen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#67 Post by emm »

Trevlig rapport, jag bet på naglarna och fick själv en tankeställare...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#68 Post by DLS »

tråkigt att höra om din avåkning men det är bara att komma igen som alla andra säger.
hoppas det löser sig med oljetråget
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#69 Post by Nahpets »

Patand, emm och DLS - tack för ert engagemang. Gott att det finns lite cyberporschebröder där ute.

Efter att ha kommit hem och pratat med min sambo ... så kändes allt lite lättare. Extra glad av att få lite klappar på ryggen av ovan nämnda personer. Patand summerade det bra: Du har ramlat av hästen ... upp igen och börja om, om än lite försiktigare.

Jag kommer att tagga ned några hastighetsstreck och satsa på att njuta av körningen och samarbeta med bilen istället för att stressa. Säker är jag att jag kommer att pressa marginalerna framåt igen, men de gångerna antaligen under mer babystep liknande former.

En Heigo rullbåge kommer att köpas in mot hösten. Känslan jag har dock är att om jag kommer att köra så tufft att jag behöver en rullbåge så är jag fel ute med mitt bilintresse. En rullad bil innebär så stora kostnader att jag antaligen skulle sälja den i delar istället för att lägga pengar på att fixa den.
De banträffar jag är ute på är under relativt kontrollerade och behärskade former. Och det är få gånger man får höra att en kleti och pleti lirare har rullat.
MEN ... det stora men:et. Det är aldrig fel med säkerhet ... för det finns ju andra faktorer som kan skapa oreda än ens egen skicklighet: däck som exploderar på egen och andras bilar, oljeläckage från desamma etc etc.

Oavsett hur jag vrider och vänder smakar säkerhet gott. Därför ska en Herr Heigo in i bilen ... ifall ...

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#70 Post by patand »

Bra att du inte ger upp Stephan! :) Det är ju som du säger väldigt sällan man hör talas om någon som rullar bilen på en banträff. Men OM olyckan är framma så är ju personen i bilen mycket viktigare än bilen självt och personen är ju skyddad lite extra om man har båge eller bur. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#71 Post by sweanders »

Du körde skitbra med väldigt bra bilkontroll. Att det gick lite överstyr är inget att deppa ner sig över.

Sedan är det väl mitt fel egentligen, som sa till dig att det enda du behövde mer av var attack och agressivitet. Finliret satt där redan. :)

Jag var tillbaka på GR förra veckan och lekte instruktör för safety driving, det var lite kontrast på både bilar och förarmaterial. :D
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#72 Post by Nahpets »

sweanders wrote:Du körde skitbra med väldigt bra bilkontroll. Att det gick lite överstyr är inget att deppa ner sig över.

Sedan är det väl mitt fel egentligen, som sa till dig att det enda du behövde mer av var attack och agressivitet. Finliret satt där redan. :)

Jag var tillbaka på GR förra veckan och lekte instruktör för safety driving, det var lite kontrast på både bilar och förarmaterial. :D
:)

det verkligen schysst av dig att instruera. Du har ett inspirerande sätt.
Min avkörning ... well ... en hel dag med många mil och med annalkande trötthet och hunger ... man blir ju inte altert av det.
Mitt sunda förnuft borde förstått bättre.

Hursomhelst, tack för din hjälp. Skitkul!

Mvh
Stephan

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#73 Post by gurra »

Otäckt med avåkningen. Det är inget snack om att det där kan sätta djupa spår. Men kul att höra att du inte blivit helt avskräckt! Då kommer du garanterat hitta tillbaka till farten och självförtroendet igen. :#944burn:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#74 Post by Highway »

Riktigt fin bil du har och den är grymt snygg i vitt :-)

Självförtroendet får sig helt klart en knäck när man kör av och det kan nog vara bra på sätt och vis för man får precis som du säger en tankeställare om vad som faktiskt kan hända.

Efter ett tag kommer säkert suget efter bankörning säkert tillbaka och då är det bara att ta det hela stegvis och hitta tillbaka men det skulle vara grymt jobbigt att köra av ordentligt på årets sista bankörning och ha 6 månader tills nästa.

En bur eller båge samt riktiga bälten samt riktig stol är ju klart att föredra när man kör bana dels för säkerheten och dels för att man kan koncentrera sig på körningen istället för att klamra sig kvar..

Så även jag säger som Patand upp på hästen igen men ta det i din egen takt.

Magnus
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#75 Post by Nahpets »

Tills nu har jag hunnit (i kronologisk ordning) med Sviesta, Gelleråsen och Mantorp.
Tre banevent och det har varit intressant.

- Min lagade turbovattenpump har visat sig lägga av oftare och oftare till att bara finnas till.

- Mina hålborrade Zimmerman har efter ca 800 mil varav 300 banmil gett upp. Först hade jag Ferodo DS men eftersom dessa var sk sportbelägg så visade de sig att de inte var passande. Så det blev PFC97or och tjenare var det bettade.
Detsamma! sade mina Zimmermans ... skivorna fick ganska snart sprickbildningar.

På Mantorp började det bromsljudet att "wobbla" om nu kan säga så samtidigt blev bromskänslan svampig. Jag körde in och upptäckte att sprickorna på tre ställen hade nått ut till kanterna och igenom.
Tre timmar kvar på Mantorp and No go! :( .

Nu har jag köpt Sebro solida skivor samt vattenpumpen till turbon från Utzon och detta är installerat och klart. Jag upptäckte att ena sidan av skivorna hade mycket stora sprickor, medan den andra var i princip sprickfri. Hur kan detta komma sig?
Olika kylning? Beläggen såg ut att vara jämnt slitna.

Annars så har bilen levererat hela säsongen ... helt otroligt härligt att bara kunna köra och köra ...

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users