951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#361 Post by DLS »

Ja jag måste säga att den ser ju ruskigt torr ut under, lite avis :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#362 Post by Nahpets »

DLS wrote:Ja jag måste säga att den ser ju ruskigt torr ut under, lite avis :)
Vi får se hur det ser ut om några månader / några banmil :) ...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#363 Post by DLS »

ja den är ju torr för den har ju knappt rullat nått i år eller hur ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#364 Post by Nahpets »

Under bältet !!!! :D

Bara för att så började det läcka från lilla termostathuset ... :(
Ser som att Mr A**fejs drog på den stora slangen till stora termostathuset för nära det lilla!

Ser ut som det blir lite kvällsmys trots allt...

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#365 Post by Nahpets »

Och det är tätt igen :) !
Om nu inte frun får för sig att föda så kanske det går att testköra lite imorgon.

Damsög bilen. Kände direkt hur fixa-till-tarmen vaknade. Fick lugna mig lite.

För övrigt: har någon tittat på TV4 morgontv denna vecka?? Var tydligen inte ett misstag utan ett planerat sådant.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#366 Post by Mårten »

Nahpets wrote: För övrigt: har någon tittat på TV4 morgontv denna vecka?? Var tydligen inte ett misstag utan ett planerat sådant.
Titta på TV4??? Du skämtar???? :shock:
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#367 Post by patand »

Mårten wrote:Titta på TV4??? Du skämtar?? :shock:
Tänkte detsamma... vem f-n kollar på TV4 morgon-TV... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#368 Post by Nahpets »

Så idag landade bilen på marken ...

Min toe in/out inställning var grym ! Inget liberalt vägval här inte. Antingen var det blått eller rött.
Allt verkar tätt och bilen skjuter på när det laddar :#944burn: .
Aaaaaaaaaaooooooyyyyyy ...

Min testkörning välkomnades av både sol- och regngudarna. Härligt med kalla R888or och väta ... det är ju så gött med rövsläpp när man accar :D .
Dammet tvättades bort. Väl lagom till huset torkade solen upp ... vilken service ! :lol:

Styrracket är inte 100a. Det är ngt som inte stämmer med rattkänslan. Jag har gjort något fel ... läcker gör det inte och styra går bra men det är ngn slags sticky feeling i ratten som inte fösvinner.

En mer anmärkningsvärd upptäckt var att vänster- och högersidan av framvagnen är inte lika !!!
Skapat en tråd här om detta: forum/viewtopic.php?f=3&t=28210" onclick="window.open(this.href);return false; .
Hjälp ... :(

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#369 Post by Nahpets »

Tack !! Tack !!

... med flera dagar kvar till förlossning och bara två dagar kvar på semestern kom paniken!
Bilen är redo för avställning men inte jag :( .
Jag har inte fått det där uttropstecknet på min torra bilsäsong.
Så när polarkakan var färdigtuggad med något felköpt salamipålägg och sista teklunken var drucken kom den goda Porschefén svävandes till högra örat och sade: köp polermaskin!!

Nu måste jag påpeka att jag faktiskt var före Porschefén och redan tittat lite på polermaskiner så det var inte dennes idé från början.
Min lack har inte sett något annat är tråkig avfettning och schampoo med vax sedan 2008.
Så idag är den vackert matt och spåren efter etsande bromsdamm har gjort lacken gulvit på sina svepande ställen. Från alpinvit till pissvit. Självklart lite rejsstänk också i form av gummirester.
Så något måste göras. Polerat har jag aldrig gjort heller, vilket gjorde detta extra intressant.

Tydligen skulle Classe och Ohlsons ha en mycket duglig apparat för 399 kr.
Image
Ka-tjing! Så var den min.
Sen en snabbvisit hos Jula för lite kem. Det blev Turtle Wax Cleaner och Car Wax. Bara namnet på produkterna gjorde halva jobbet!
Sedan mitt ess i rockärmen; LERA ... för några månader sedan hade AIKs leverantör av bilrelaterade grejer utförsäljning på utgående produkter bl a då denna lera.
- Lera på lack!? Sicket dumt skämt, tänkte jag och drog direkt parallellen med tanter i skräckmasker. Men där var den den; ensam i korgen, sjukt bra pris och en snabb googling på nyttan och den var (Ka-tjing) min. Sedan hamnade på hyllan under trappan.
Tills idag ...

Så med familjen i lunchsömn, var undertecknad i fullt sjå med att packa upp grejerna!
Strategin var glasklar: jag började med en liten yta ... blev det skit så var det bara att strunta i det och gråta någonstans ... blev det bra så var det bara att njuta ... hur som helst; jag har lärt mig något nytt!

Siktade in mig på ena sidan av huven; lätt konvex yta ... bra nybörjaryta!
Avfettning > vatten > schampoonering > sämska > lera > vatten > sämska ... och så cleanern. Det var dags!
Innan det var dags med cleanern blev jag otroligt positivt överraskad av leran!! Vilken produkt ... var har du varit hela mitt liv?!?!
Missfärgningar, gummirester och döda bitches liksom "sögs" upp av leran ... kvar blev en matt lack.
Så tillbaka till poleringen ... på med cleanern på rondellerna ... lägsta hastighet och knappt något mer än maskinensvikt. Körde ytan fram och tillbaka och sedan var den matt med fina runda halvmånar.
Torkade av med polertrasa och SLÄNG MIG I VÄGGEN!!! Jag såg en hunk i titta på mig med holkfejs och fläskiga hängtuttar.
Du skojar, var det så enkelt...?!
Detta var ett jobb som inte tog energi utan gav energi!
Jag fortsatte med vaxet ... och seriöst ... det luktar Honolulu om grejerna.
Så 20 minuter senare var hela huven polerad, vaxad och luktade som en Orgasm och Pina Colada!

Jag fortsatte med ett av de mest utsatta områdena; framskärmarna. Samma magi; leran tog bort det mesta av bromsdammets missfärgningar samt gummiresterna sedan polering och vaxning.

Vilken dag !!! Vilket uttropstecken, nej ... jag menar, vilka utropstecken !!!
25% av bilen är åter i sin fina skrud, alpinvit. Och jag har 110% nöje kvar att göra resterande 75%en.
Jag är så nöjd !!! :#cheers: :#cheers: :#cheers:

Tänk att en polermaskin, lite lera och cleaner och fläskiga hängtuttar kan göra en man le så att frun undrar om man fått komma till.
Tack !! Tack !!
:#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#370 Post by patand »

Ooops! Det blev lite skillnad där du! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#371 Post by Janne J »

Detta måste testas!
Härlig beskrivning, kan inte annat än att le när jag läser :)

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#372 Post by DLS »

haha bra skrivet o vilken härlig skillnad det vart.
Det är det som är tacksamt med att vaxa solida färger, röd t.ex är skittråkig bara för att den tappar färgen så fort men det blir också en så enorm skillnad att vaxa upp den igen jämfört med en metallic bil :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#373 Post by Nahpets »

Idag var smekmånaden över ... idag gjordes vänstersidan på bilen och det var inte lika thrilling.
Skulle fortsatt surfat på endorfinvågen igår. Pilligt med smala ytor och lister...
Dock blev det helt ok!

Nu är jag ingen poleringsnisse men en sak gillade jag med Turles cleaner och vax och det var att dessa var relativt enkla att ta bort från listerna!

Till det mindre roliga såg jag när jag gjorde taket att någon rackare (inte jag då) har polerat bort fram galven/plåten på en av kanterna på listerna ...
Till det mer roliga var insikten att mina lackskador på nedre delen av vänster sidan är bättre placerade så det kanske blir lite hemmafix.
Dock måste hitta någon plåtnisse för rosten.
Bilder kommer...

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#374 Post by Nahpets »

Gick loss på rostskadan idag för att ta reda på omfattningen.
Verkar vara en gammal lagning som eller liknande ... vad tror ni.

Den är i skarven mellan sparklåda(?) och bakskärm. Se PET bil nedan.
Sparklådan(?) har garanterat varit med om något eftersom den blivit omlackad.
När jag började ta bort så mycket som satt löst var resultatet ett hål som jag kunde punktera med en ritsspets.

Om jag inte är ute och surfar är det sett från översta lagret:
Solidlack - body (gräddgula) - Solidlack - gråaktig, nästan gummilik massa (??) - ngn ljus hård massa - svart hård massa - betongfärgad, hård massa - plåt.

Bakifrån kommer jag inte åt att se.

Bilden visar att det är bakskärmen som är rostskadad, men inte sparklådan(?). Verkar vara i närheten av skarven som syns tydligt som en rak linje. Var det gjort så här från fabrik?

Vad skulle ni gjort? :(
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#375 Post by martenheller »

Du skriver så underbart!
Skoj att de blev skillnad på lacken, tråkigare med rosten! Hoppas du fixar de snyggt :).
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users