951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#391 Post by Joakim.S »

Nahpets wrote:Hallåj,

gott att du diggar :) .
Har nog inte gjort en redig sammanställning någon gång. Här är en snabb ... tackar som frågar.

Motor
Bengts chip samt pysventil.
Tajtare fjäder i WGn från Sandén.
Lindsey Racings Boost Enhancer
KN luftfilter

Chassi
Clubsportpaket från Sandén.
Tvärstag i motorrummet från densamme.

Bromsar
"Big blacks" från 928 GTS fram.
Okadaptrar från Lindsey racing.
Bromsbias 33/5 från Paragon products.
Stålomspunna slangar Pelican parts.
Bromskylning via originalluftintag.

Det jag önskar är en elektronisk turbo styrenhet (EBC) samt en Heigo clubsportbur plus 150 kusar till så skulle jag vara nöjd :D ... eller kanske inte ... 200...

Mvh
Stephan
Hej Stephan!
Kom på att jag glömt att fråga om din bromsbias 33/5 om det blev stor skillnad med den monterad?
Vet du även vilken storlek du har på Hbc:n
MVH Joakim

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#392 Post by Nahpets »

Joakim.S wrote:
Nahpets wrote:Hallåj,

gott att du diggar :) .
Har nog inte gjort en redig sammanställning någon gång. Här är en snabb ... tackar som frågar.

Motor
Bengts chip samt pysventil.
Tajtare fjäder i WGn från Sandén.
Lindsey Racings Boost Enhancer
KN luftfilter

Chassi
Clubsportpaket från Sandén.
Tvärstag i motorrummet från densamme.

Bromsar
"Big blacks" från 928 GTS fram.
Okadaptrar från Lindsey racing.
Bromsbias 33/5 från Paragon products.
Stålomspunna slangar Pelican parts.
Bromskylning via originalluftintag.

Det jag önskar är en elektronisk turbo styrenhet (EBC) samt en Heigo clubsportbur plus 150 kusar till så skulle jag vara nöjd :D ... eller kanske inte ... 200...

Mvh
Stephan
Hej Stephan!
Kom på att jag glömt att fråga om din bromsbias 33/5 om det blev stor skillnad med den monterad?
Vet du även vilken storlek du har på Hbc:n
MVH Joakim
Hej Joakim!

Det jag märkt med 33/5an är att bakskivorna slits fortare. Tycker även att bilen niger mindre.
Än så länge har inte stjärten kommer före i kurvorna ... :)

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#393 Post by Nahpets »

Pillade på såret idag och och det kanske är lättare än jag först anade.

Plockade bort plastlisten undertill och kunde titta närmare på skadan.
Skadan är relativt nära uppallningspunkten så kanske lyfte ngt jackass fel ... eller så har bilen "landat" på ngt otrevligt. Plåten är nämligen lätt veckad.

När jag jämför vänster med höger så är det tydligt att denne eller dennes kompis lackerare smetat på ordentligt med body på just ett ställe. Slipade ned detta och kunde inte förstå varför ... kanske förstår jag detta senare.

Har slagit på tröskel och och bakskärm ... gick lös med kulhammare på rostskadan och det är bara i hålets kanter där det är "plåt"mjukt ... inget kex !!
Lekte plåtslagare och tjongade till några men det höll.

Därför lägger jag om planen ... kommer inte att svetsa utan borrar upp hålet några dimensioner större, gör ett kulhål (krater) som jag ska spacklar igen. Innan spackel går jag lös med punktbläster och rostätare så att all rost i området är borta avslutar med att bombardera med rostkydd i hålet, därefter slipar jag ned bodyn på tröskeln så mycket jag kan utan att nå plåten.
Etsande 2K primer, spackel för hål och jämna ut och resten är historia.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#394 Post by Nahpets »

Jaha ... nu har jag fått för mig att lossa vänster framskärm också ... vi ses nästa år :) ...
Kan inte göra tröskeln med puts och studs: glipan mellan skärm och tröskel gör det mycket svårt att göra ett orderntligt jobb.
Undrar hur en ordinär lackerare hade gjort ...

Börjar förstå varför seriösa och duktiga lackerare tar pröjs!

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#395 Post by Nahpets »

Idag besiktigad UA efter att jag dragit åt styrstagsmuttrarna live inför ögonen på Mr Opus :mrgreen: .
161839 km på mätaren, nästan direkt från pallbocken, så bromsarna var några tiondelar ojämna.
Avgasvärdena ... jodå 0,8 på tomgång.

Var tvungen att besiktiga då jag ser fram emot lite svetsparty några mil bort senare idag. :twisted:

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#396 Post by Nahpets »

gurra wrote: 2000 kr extra för att få allt färdigt och gjort låter ju "gratis" i mina öron med tanke på hur mkt jobb det blir och att det troligen blir bättre om proffs gör det. Men det kan ju vara kul att lära sig också!
Måste bara passa på att säga att detta är sant så sant. Ligger just nu strax under 3 lakan i materialinköp.
Skaffade mig en färgspruta och en mindre kap. Och visst jag kommer använda största delen till mina två bilar, men för en enstaka lagning är lackerarens offert pruttbra.
Speciellt om plåten som ska bytas har en knepig profil som behöver lite bearbetning för att smälta in.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#397 Post by patand »

Nahpets wrote:Var tvungen att besiktiga då jag ser fram emot lite svetsparty några mil bort senare idag. :twisted:
Så vitt jag vet får du köra obesiktad bil till närmsta verkstad:
Transportstyrelsen wrote:Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.
Sen skadar det förstås inte att ha bilen besiktad o klar iaf. Så grattis! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#398 Post by Nahpets »

patand wrote:
Sen skadar det förstås inte att ha bilen besiktad o klar iaf. Så grattis! :D
:#cheers:

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#399 Post by Nahpets »

Hey hey ...
P3 sänder "Ligga med P3" och jag får frossa i diverse yngre människors erfarenheter av zoner, vätskor och läten.
Blodet rinner tillbaka till hjärnan och när "jag är tillbaka" sitter jag och stirrar på mina spacklingsförsök.

Första intrycket: HELVETE vad det kladdar ...
Andra: SATAN vad det härdar fort ...
Tack och lov är det inga större ytor som ska spacklas.
Efter att första lagret torkat går det mycket bättre de andra gångern! :lol:
FInner att slipningen är den roligaste delen. Det är då skapandet börjar. Artisten inom en vaknar till liv ... en böj här, en böj där ...

Stort tack till Joakim.S som tog tag och svetsade tröskel åt mig! :)
Jag ville ge honom en kram efter avslutat arbete. Men det var sent, becksvart och gester kunde misstolkas :lol: .
Så tacksam när människor åtar sig hjälpa till. Tack Joakim.S!
Pricken på i:et var att få vara akutjour åt en holländare som antagit sig blackwork på en hög ställning (ca 3 meter) med alltför liten bas precis utanför våra portdörrarna.
Liksom vi var han stolt ägare av att äga problem. I hans fall Citroen CV2 om jag minns rätt.
Lycka till ... önskar jag honom. Rätt land för dessa bilar.

Joakim gick metodiskt tillväga med arbetet och jag var hans lilla slav och det kändes riktigt bra! Jag fick lära mig vad en flapdisk är och att vi varit kollegor :) .
Efter att ha kapat en plåtbit från tröskeln så visade det sig att plåten var riktigt bra
Detta borde jag kollat via den bakre plastpluggen i tröskelns ände i hjulhuset. Tyvärr fattade jag detta försent ... men jaja ... all rost är borta nu.
Efter att Joakim.S var klar med att smiska plåt lade jag på 2 komponents etsande epoxi primer från Hagmans, sedan bar det hemåt!

Väl hemma var det uppallning med sidan i vädret och dags för spackling och slipning.
Ganska duktig utmaning för en förstgångare som jag: tröskelns kurvatur över till bakskärmen.
Spännande! Efter att ha synat hela tröskeln finner jag också att främre delen är så pass blästrad att denna behöver också primas, spacklas och lackas.
Jag vill göra detta ordentligt.
Därför kommer framskärmen att demonteras och i samma veva fronten. Framskärmen har gammal skada från min 1a bankörning med R-däck och minnet av detta slutade med just en bucklig framskärm. Samt att även den har ngn konstig uppallningsskada... :roll: man undrar ju vad folk har för sig!!

I skrivande stund är spacklingen princip klar och sista slipningen ska göras på tröskeln. Tröskeln är nedslipad på gammal lack till bodyn. Eventuella plåtrena ytor har smakat Hagmans 2k epoxi innan spackling. Snart är det dags för body!!
Efter detta kommer bilen att ställas av och jag kommer att älska med mina framskärm och front i mitt provisoriska lackförråd :D.
Funderar på att passa på att häkta av förardörren med ...
Nästa säsong blir det vitlack a Alpinweiss.

Blev så j-a geil av att hålla på med lack så jag gick och köpte mig en färgspruta.
Har läst så många lackeringstrådar så jag är proffs i teorin ... :roll:
Nåja ... upp till bevis.
:#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Nahpets on 2013-08-29 22:11:04, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#400 Post by patand »

Bra början! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#401 Post by DLS »

haha det är minst lika roligt att läsa din tråd som att lyssna på ligga med P3 :lol:
keep up the good work :#cheers:
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#402 Post by Nahpets »

Jo det börjar bra ... låt oss hoppas på en God Fortsättning också! :)

Glömde nämna att nära rostskadan var det tennspacklat i bottenkanten ... men det gick relativt bra trots allt. Svetsen där blev ju inte så bra ... blev fyra små hål som bäst ... men inget som spackel kan råda bot.

För att skydda; applicerade epoxiprimer på det plåtrena på utsidan, i hålen via sugrörsmetoden och insidan av lagningen och skarvarna av tröskeln via gloriahålet.
Där ska jag även köra Hagmans TO3 rostskydd lite senare.

Kommer bli skitbra! 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#403 Post by Nahpets »

Nahpets wrote:I skrivande stund är spacklingen princip klar och sista slipningen ska göras på tröskeln...
... Satana Perkelä ... !
... Schnygg ellä ... ?

Vet inte vad undertecknad gosse käkade till frukost. Kan ju säga att spacklingen är inte klar.
jäkla kurvatur att få till. Hade det varit modern konst ... kanske pass ... men inte här.
Nej ... jag har inte spacklat 20 ggr utan gör när tid finnes och jag har ingen stress (läs inget liv) så det kommer som det kommer.

Getarslet har ju också tryckt bilen så pass nära väggen på friska sidan så det är inte lätt att jämföra sidor från olika vinklar. Så imorgon ska bilen ned på backen.

Åååå jag ville ju spruta body!!!

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#404 Post by Mårten »

DLS wrote:haha det är minst lika roligt att läsa din tråd som att lyssna på ligga med P3 :lol:
keep up the good work :#cheers:
ha ha ha... den var bra... :shock:
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Nahpets

#405 Post by Nahpets »

Slåv batt sejf ...

Mekande och förberedandet för lack liknar mer drive-by´s nu förtiden.

Var ju taggad på att plocka av skärmarna för att komma åt ordentligt ... jo visst det funkar men sicket arbete. Vänster är borta nu i alla fall.
Skruvar i fram, uppe och baktill inne i skärmens insida. En rackare nere. Sedan fram med värmepistolen och mjuka upp kitt och rostskyddsmassa. Lite älskog med svett och hårda tag.
Väl borta fann jag ytrost i karossvecket. :|

Fram med flapdisc och krullikrull samt den obligatoriska vita T-shirten och jag var igång igen.
Jag lovar ... det ser fett ut med gula brillor till.
Så slipa ned till plåt och prima med Hagmans etsande CA (har jag sagt detta tillräckligt många gånger....). Här blir det senare en dusch med lite solidfärg på burk. Inget hokus pokus. Skiten ska täckas med karosserkitt och massa.

Tog även fram riktmärket "Ruter" som legat överspacklat av ngn knepig anledning.
Med ögonmått som en blind hittade jag det på tredje försöket med slipen... j-a idiot.
När jag ändå höll på så fick borrmaskinen med slipstiftet rymningstendenser och stack iväg och fräste lite i den omsorgsfullt slipade tröskeln. :mrgreen:

Som avslutning på en högst trevlig dag i 25gradig värme och vätskebrist, så slängde jag på lite Hagges på mitt numera favoritområde där jag lagt ned några timmar av mitt liv.
Tur det!
Glansig "färg" avslöjar mycket mer än mattslipat spackel och jag fann mig själv ge bakläxa på två vertikala gropiga ställen.

Nu i efterhand är jag glad att jag tog på mig detta arbete själv och inte lämnade bort det med tanke på den nyfunna och borttagna rosten.

Jo just det ... dräneringshålet var ju inte superbra det heller. Rostskyddsmassan hade bildat en grop vid dess mynning, så den passade jag på att ta bort så vattnet skulle kunna flöda fritt!

:#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: P.P.