Page 1 of 7

924 -77 ser dagens ljus efter tolv år i ett garage. SÄLJES

Posted: 2008-12-06 22:31:15
by Mattias 924
För ett tag sedan så började jag leta efter en veteranbil, en 924 som jag ska ha resten av mitt liv. Jag siktade in mig på -78 och äldre. Jag letade främst efter ett hyfsat komplett objekt med en rostfri och rak kaross men de flesta bilarna jag tittade på var för rostiga, för buckliga sönderkörda eller helt enkelt för fina, jag ville inte köpa en "färdig" veteranbil. En dag dök den här upp på Blocket:

Image

En -77:a, samma ägare sedan 1991 och avställd sedan 6/12 -96. Annonsen gav väl kanske ingen pulshöjning direkt men när den hade mognat några veckor så drog jag i alla fall iväg ett mail till säljaren som ringde tillbaka nästan genast. Jag vet inte riktigt hur det gick till men jag sa att du får 14' om du transporterar hem den till mig. Jag bor i Örebro och bilen stod i Vaxholm. Bra sa han som sålde den och dagen efter (30/11) så stod den hemma hos mig.

Image

Bilen såg lagom bra ut. Höger framskärm är bytt någon gång för länge sedan och utbytesskärmen har några rosthål så den ska lagas eller bytas, men i övrigtså har jag inte hittat några rostskador. Motorn startade inte. Generatorn var trasig. Växelspaken slapp som i en folkvagnsbuss från 60-talet. Bromsarna hade kärvat ihop. Helt enkelt ett perfekt objekt. Jag gjorde några försök att få igång motorn för att kunna köra in den i garaget men gav snart upp och organiserade istället upp grannar som hjälpte mig att skjuta in den på söndagskvällen. Då upptäckte jag det värsta -LUKTEN! Fy f*n vad den stank. Det luktade härsken olja och gammal bensin så det knappt gick att vara inne i huset som sitter ihop med garaget. Jag hade ont i huvudet hela måndagen och på kvällen fick jag hjälp av en kompis att bogsera ut liket igen så att vi skulle kunna vara i huset. Ute i regnet så bytte jag konding och brytare och fick gnista men inte startade motorn för det. Jag bytte bränslefilter och kollade att sprutet fungerade som det skulle men motorn gick inte. Jag nollade motorn och gjorde en grundinställning av tändningen men inte så mycket som en nysning från motorn. Nu hade jag bara två saker kvar, tändspolen och ett komptest. Ett komptest är trångt att göra så jag bytte till en ny tändspole, d.v.s. jag tog en ur skräphägen som vid ett tidigare tillfälle hade blivit utdömd men som nu återigen bedömdes som användbar och så vred jag på nyckeln. NjööNjöööWrooom sa motorn. Jag tog en kort provtur och körde sedan in bilen i garaget men sedan backade jag ut den igen för den luktade fortfarande lika illa.

Igår så skulle jag byta olja för att få bukt med stanken. Jag hissade upp och kröp under med spärrskaftet men någon har varit duktig och dragit åt pluggen ordentligt så jag orkade inte få loss den. Efter lite kreativt tänkande så hämtade jag mutterknacken och en krafthylsa.
Har ni någonsin funderat på hur snabbt det går att lossa en oljeplugg med mutterdragare? Det hade inte jag med följd att en hel del av den stinkande oljan hamnade på garagegolvet innan jag fick under tråget. Inte bra!

Image

Jag fyllde på med Biltemas billigaste olja och satte dit ett Porsche originalfilter. Sedan backades bilen ut och garagegolvet skurades. Oljebytet, en motortvätt och golvskurandet har i alla fall fått ett slut på odören från bilen.

Image

Dagen bjöd också på renovering av växellänkage och kolbyte i generatorn så nu fins både växelägen och laddning.

Till er som vet mer om den här bilen har jag några frågor.
Har det varit centrallås kopplat till larmet?
Är elbackspeglarna orginal eller har de tillkommit någon gång efter vägen?

Fortsättning följer...

Det här har jag kvar:

[x] Invändig tvätt.
[x] Batterifastsättning.
[x] Bromsar, uppsmörjning / vätskebyte.
[x] Smörja kopplingsvajer
[x] Kylsystem.
[x] Larmdemontering
[x] Instrumentering.
[x] Vindrutetorkare.
[x] Bakrutedefroster.
[x] Fixa en massa lampor.
[x] Nya strålkastarinsatser.
[x] Instrumentbräda.
[x] Fixa till dörrsidorna.
[x] Justera fönsterhissar.
[x] Plocka isär och smörja låsen.
[x] Byta resten av tändsystemet.
[x] Byta/laga framskärm
[] Lackering.
[x] Smörja gångjärn, lås & liknande.
[x] NYA Bromsar.
[x] Nya bussningar i hjulupphängningar.
x[] Växellådsoljebyte.
[x] Besiktning.
[x] Hjulinställning.
[x] Kamremsbyte.
[x] Oljebyte.
[x] Ny kylvätska.



/Mattias, Bilens tjugofjärde och sista ägare.

Posted: 2008-12-06 22:57:28
by Edvard
Kul att någon mer än jag ger en vanlig 924 lite kärlek.

Ang strålkastarna har jag dito från golf 2 på min, fungerar utmärkt.

Sen har jag fått lära mig en sak, den hårda vägen: Riv inte ner allt på en gång!
Ta instrumentpanelen en dag, byt kylvätska en dag osv. Inte riva bort inredning, kylsystem osv och ta och börja montera allt igen. Finns inget värre än en bil som bara står på pallbockar, 100 tals timmar tills den är körbar och kalendern visar mars... Då vill man bra gärna bara elda upp skiten som stått och sett gullig ut och käkat upp hela veckopengen senaste året.

Posted: 2008-12-07 13:16:34
by Krazze
Hej, ska bli kul att följa din bil och dess framtid. När det gäller reservdelar kan du alltid kolla på www.bildelsbasen.se.

Lycka till!!

Magnus

Posted: 2008-12-07 18:28:26
by Adolfsson
Kul läsning! Lycka till :)

Posted: 2008-12-08 11:43:27
by Mattias 924
Hela dagen igår gick till vinterkräkan istället för till bilen men jag var ändå ute i garaget och tog två bilder. Den första är på lycktmotorn. Någon har kopplat om lite så att man kan köra lycktorna upp och ned med en separat knapp inne i bilen och så vill ska jag inte ha det. Jag har läst kopplingscheman och inget stämmer med min bil. Ur kabelhärvan kommer det bara tre kablar och på kontaktstycket sitter det fyra. En röd+ En brun jord och en grå?

På motorns kontaktstycke sitter den bruna och den röda fast . Den grå var avklipp och vart ska den blå gå?

Image


Den andra bilden är fpå en före detta resistor som sitter på plåten ovanför kylaren. Vad är den till? Mina hetaste gissningar är tvåstegs kylfläkt eller reducerat halvljus.

Image

Ikväll när barnen somnat tänkte jag smyga ut i garaget och mäta lite på elsystemet men om någon har en bra ledtråd så är jag intresserad.

För övrig så passar Biltemas laddningsregulator 63-311005 för 99.- till bilen.

Posted: 2008-12-08 11:53:18
by Mattias 924
Styrservo, finns det någon som passar i en 924? Min fru har nån knepig reumatisk sjukdom och ska hon klara att köra bilen så måste det i servostyrning. Är det någon som har monterat styrservo i en 924? Jag gissar att man kan montera delar från en 944.

Posted: 2008-12-08 12:36:56
by Berand
Om du går in på: http://www.patandracing.se/ och klickar vidare på Dokument så kan du hitta kopplingssceman till din bil.
Jag har ofta tittat i dessa dokument och de är bra! :)

Posted: 2008-12-08 18:08:18
by Cédric
sök runt på 924board.org. där är det nästan bara jänkare, mao så har servomontering diskuterats ett antal gånger. Kan va värt en titt. Kul attt du tar dig an projektet. Hembryggd el är dock det värsta man kan stöta på. Hoppas det löser sig ! :)

Posted: 2008-12-08 19:25:14
by Frejkan
Kul att se hur skicket var på den där bilen! Jag tittade på blocketannonsen flera gånger.

Posted: 2008-12-08 20:34:23
by Patrik Börjesson
Detta ska jag följa och se hur det går :)

Jag kanske rent av kommer förbi och kikar :lol:

Var håller du till?

Posted: 2008-12-08 21:20:49
by Mattias 924
Tack för tipset om kopplingsscheman.

Efter att ha rekonstruerat den stympade kabelhärvan nere vid strålkastarmotorn så var det rätt enkelt att räkna ut att ljusknappen är fel. Den måste vara från en bil -79 eller nyare, eller kanske någon helt annan VAG-modell. Det innebär att min strålkastarmotor nu är kopplad till bagagerumsbelysningen! Förmodligen så var det orsaken till att någon tidigare gjorde den manuella fulkopplingen till strålkastarmotorn. Nu har jag att välja på att skaffa fram rätt ljusknapp = svårt men rätt eller att koppla om den jag har, lätt men fel. Tiden får utvisa hur det blir men jag har hittat problemet i alla fall. Imorgon blir det kylfläkten som ska få sig en omgång.

=>Patrik, Hovsta.

Posted: 2008-12-09 18:40:47
by S4Häxan
Hej,

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jätteroligt att se att just den här bilen kommer att bli väckt ur sin skönhetssömn.

Jag lovade att komma med lite material om den, här kommer dels en artikel där den fick vara exempel på att man kunde köpa en sportbil för 50.000 kr. Den skrevs 5 år efter vi sålt bilen. Jag och Bernt (Johan944 pappa) köppte bilen våren 1984 och sålde den till Bernts bror på senvintern 1986. Han kan i sin tur ha haft den cirka 2 år. Vill du veta kan jag kolla det.

Bonusbilderna är från vårt bröllop som var innan vi renoverade bilen, du ser den gamla spoilern som vi valde att ta bort. Dessutom böt vi höger framskärm samtidigt som vi gjorde en hellack på den. Vi klädde också om framstolarna där sömsmånen spruckit på båda. Det enda stora jobbet vi annars behövde göra var att byta avgassystemet.

Vilket för övrigt brast på väg till jobbet strax före 5 på morgonen nedanför Stockholm Slott.....


Större bilder och resten av Biebercabs konverteringen kan mailas på begäran. PM mig eller Johan.


Stort lycka till med bilen!!

Posted: 2008-12-09 20:11:54
by Pehr Johnsson
F-n va coolt att er gamla bil bara dyker upp här, dessutom i hyfsat skick! :D :D :D


Fast det här hänger jag inte med på...
Större bilder och resten av Biebercabs konverteringen kan mailas på begäran. PM mig eller Johan.

Posted: 2008-12-09 20:22:39
by johan944
Vart lite problem med bilduppladningen.

Posted: 2008-12-09 23:24:26
by Erol
Pehr Johnsson wrote:Fast det här hänger jag inte med på...
Större bilder och resten av Biebercabs konverteringen kan mailas på begäran. PM mig eller Johan.
johan944 wrote:Vart lite problem med bilduppladningen.

Cabkonvertering??? Om jag inte har något helt galet synfel, så är denna
bil, som tråden handlar om, inte en cab :?


/ Erol