Page 1 of 6

924 turbo -81 reservdelsbilen som blev entusiastbil

Posted: 2008-11-06 20:37:49
by Henka
Köpte på mig en till 924 turbo
Tanken var att plocka ner den, spara lite reservdelar och sälja av resten. Eftersom den är endast förreggad och ägaren sa att det inte gick att besiktiga in den i sverige.
När jag fått hem den så tycker jag att det vore synd att slakta en så fin bil så jag ska nog göra ett försök att få den besiktigad.

Den har nämligen bara gått lite över 10t mil och har haft 1 tysk ägare fram till importen för ca:20 år sedan. Efter det har den stått förvarad i en lada i stort sett hela tiden fram till idag.
Den är helt orginal med full servicebok, tyska fahrzeughbrief och en hel del dokumentation.

Så.. framtiden får väl utvisa vad det blir av bilen.

Posted: 2008-11-06 20:48:50
by Pehr Johnsson
Varför skulle den inte så att regga?

Posted: 2008-11-06 21:11:31
by Herman
Se där ja !
Ser verkligen fin ut för att vara "reservdelsbil".
Ooops- Inlägg: 666 !

Posted: 2008-11-06 21:13:46
by Henka
Jag tror att det fattades nåt intyg eller att den var intagen på fel sätt.
Men senast han försökte var -96 så det har hänt en hel del sedan dess.
Jag har kontaktat en kille på bilprovningensom ska hjälpa mig och se om inte det går bättre nu.

Posted: 2008-11-06 21:17:46
by Henka
Ja det var min åsikt med. Tex. hela stolar är väl ovanligt
I stort sett det enda som finns att anmärka på är väl sprickorna i instrumentbrädan och en sunkig bakvinge.

Posted: 2008-11-06 22:13:58
by patand
Men herregud! Slakta den inte för guds skull! Fina original 924 Turbo växer INTE på träd!

I värsta fall får du väl ordna fram ett annat chassienummer... :roll:

Posted: 2008-11-06 22:28:15
by Bathory
Min kaross finns fortfarande tror jag.
Regnr LRA093

Posted: 2008-11-07 11:15:00
by gegge
I debattem om värde på 9xx kan du ha en vinnare.

I Tyskland får du fin-fint betalt för en sådan bil. I toppskick upp till 100.000:-. Helt orginal, få mil, en ägare låter inte som ett slaktobjekt.

Frågan är om det verkligen är värt något i delar? Det mesta är samma som 944 och finns i överflöd. Motordelar och växelådan är speciella, men det är allt. Att ha igång en bil som stått i 20 år är nog ett heltidsjobb i sig, gissar att du ändå blir tvungen att pilla ner bilen i molekyler...

Är den platina metallic?

Jag en bättre 931 vinge över.

Posted: 2008-11-07 11:32:02
by patand
Jag har massa delar om du behöver Henka... kan byta mot din reservdelsbil!

Posted: 2008-11-07 15:48:09
by Henka
Idag har jag varit på bilprovningen och pratat med experten.
Har har tittat på mina papper och säger att det är inga konstigheter att bes.
Bara boka tid och åka dit. :D
Att experten sedan är porsche-intresserad och har haft en likadan är förstås bara plus i kanten.

Så del blir nog bil av denna iallafall.

Ps. ja den är platinamet.

Posted: 2008-11-07 17:15:03
by gegge
Se där, verkar som tyskar kan tycka om andra märkliga färger än grön.

Har du brun/beige berber klädel? Tonade rutor? Elhissar? Taklucka? Några roliga options?

Posted: 2008-11-07 18:24:27
by patand
Kanon att det blir bil av den! :D

Jag och far har ju också silverfärgade 924 Turbo.. Johan944 har en som var guldfärgad från fabrik... har nog bara sett en grön 924 Turbo faktiskt. :)

Posted: 2008-11-08 13:20:39
by Henka
Den har brun/beige klädsel , elhissar och elspeglar men ingen taklucka och övriga options har jag inte riktigt koll på ännu.
Jag hittar ingen info om optionskoder serviceboken eller i bagageutrymet.

Men jag har iallafall startat upp den så att jag vet att den går.
Nu vankas beställning av delar för att göra en stor service kamrem, bränslefilter, tänddelar mm.

Min andra 931:a är läckert brun från frabrik :lol:

Posted: 2008-11-08 16:14:54
by patand
Men shit! Den går dessutom! Hur sjutton kunde du öht fundera på att ha den som reservdelsbil! :shock:

Posted: 2008-11-08 17:27:23
by Bathory
Den kan jag köpa av dig till reservdelsbilspris :p