Page 29 of 29

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2018-08-05 21:08:49
by Maxx
MattiasA wrote:
Maxx wrote: Men efter 150+ mil på motorväg, mestadels Autobahn...
Ute på långtur? Kul att den används. Men jag misstänker att du inte mött så många andra frontmotorporschar ute på vägarna....?

M
Blev en lite längre tur ... gissar runt 500 mil ... ner genom Tyskland och Österrike till alperna, zickzack genom alperna i Italien och sen upp genom Schweiz, Tyskland, Luxemburg, Belgien och Nederländerna.

Stelvio är överskattat ... bara så att ni vet. Vackert och värt en tur för sightseeingen, fototillfället och en fika eller lunch. (Gå den korta backen upp till Albergo Ristorante Tibet som har en fantastisk utsikt från serveringen!) Om man åker dit och tror att man ska kunna få en fantastisk körupplevelse så finns det bättre pass. Där är turister i vanliga trötta bilar, i husbilar, på motorcyklar av alla sorter, cyklister och till och med en svensk landslagåkerska på rullskidor. Jag vet inte om jag kan komma på ett sämre ställe att träna på ...

Mötte minst en 944 ... minns det för att jag blev så exalterad att jag missade att vinka för jag försökte blinka och vinka samtidigt och det gick så där. Å andra sidan tittade den 60-åriga mannen i 944:an åt ett annat håll så han såg nog inte mig.

Tror jag kan ha mött någon frontmotorporsche till men har faktiskt glömt vad och var i så fall.

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2018-08-05 21:42:31
by Erol
Maxx wrote:[platshållare för inlägg med bilder som först måste skalas ner i storlek … 256 KiB, dags för lite uppgradering av forumet? :wink: ]
Hur går det med det stora inlägget? :roll:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2018-08-06 00:28:16
by Maxx
Erol wrote:
Maxx wrote:[platshållare för inlägg med bilder som först måste skalas ner i storlek … 256 KiB, dags för lite uppgradering av forumet? :wink: ]
Hur går det med det stora inlägget? :roll:
Uhm ... jag kommer inte ens ihåg vad det var för bilder jag tänkte posta. :oops:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Alpresa 2018

Posted: 2018-08-11 23:18:29
by Maxx
Jag tog en sväng ner till Alperna på semestern. Rutten gick via Zell am See och Grossglockner hochalpstrasse vidare till Plöckenpass och in i Italien där jag zick-zackade runt i bergspassen tills jag blev yr. Kom till Stelvio efter några dagar och passerade snabbt; det var inte det roligaste passet och det var alldeles för mycket folk och fordon där. (Västra sidan av Stelvio är trevlig, men hårnålarna på östra sidan blev bara enformiga med all trafik. Utsikten däremot ... ojojoj ...) En liten omväg via andra pass söderut innan jag styrde norrut till St Moritz, Schweiz och sen vidare norrut till Tyskland. Tog en kort sväng via Schwarzwald (och en bit av väg 500) till Stuttgart. Om ni besöker Stuttgart, missa inte Mercedes-Benz-museet! ... och Schwarzwald är nog värt en egen resa i framtiden.

Jag kan verkligen rekommendera en tur till alperna. Det var mer fantastiskt än jag hade föreställt mig.

Lite snabbt slumpmässigt utvalda bilder:
B7C725F0-DB09-451F-AAAE-BEA578ED0095.jpeg
Enzingerboden en bit utanför Zell am See.


3EF06255-FF8B-40B1-A5ED-7559E878E014.jpeg
Fuschertörl, Grossglockner hochalpstrasse.


CA93D485-2C82-4A67-AF22-15B35572EE91.jpeg
Någon väg i italienska alperna ...


270CC7F8-B41A-43B0-8AA0-32E3108217FB.jpeg
Passo di Pennes (Penser Joch), Sydtirolen, Italien.


7470044A-1C22-49DA-9256-BA212675ED65.jpeg
Ibland var det lite mer trafik än önskat. Lokalbussar som knappt gick att möta var inte helt ovanligt.


6A340B9E-24E3-43CA-AFDE-A9E73282CE03.jpeg
Start/mål på Solitudebanan utanför Stuttgart.




Jag har några bilder att gå igenom plus att jag hade en gopro-kamera som både filmade och tog bilder. Bildsekvenserna från GoPro-kameran hoppas jag kunna redigera ihop till timelapse-filmer, men det blir nog i höst någon gång (om jag får tummen ur). Så eventuellt kan det bli lite länkar till Youtube senare.

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling – Nya spridare

Posted: 2018-08-11 23:50:45
by Maxx
Jag hade ordentliga startproblem som blev riktigt illa under min alpresa. (http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=34133)

Det verkar vara löst nu efter att ha bytt vattentempgivare, igen. En ny (så vitt jag vet) vattentemgivare monterades när servicen gjordes men det verkar som att den givaren tyvärr var defekt. Det kändes osannolikt att en ny givare skulle vara defekt så tyvärr uteslöt vi vattentempgivaren som en möjlig orsak till startproblemen till att börja med. Men, ”Om du hör hovar, tänk hästar och inte zebror” ...

Eftersom vattentempgivaren inte var misstänkt (förrän senare) så byttes spridarna som satt på motorn, lite i onödan men det visade sig ändå vara en bra idé. De ersattes med ”blå” spridare från Bosch vilka hade en markant positiv effekt på motorn. (Art nr: 0280155830; Bosch EV6 fuel injector, Jetronic Port / 4-hole nozzle, 363.3 cc per min @ 3 bar, 12,00 Ohm resistance)

Motorn blev klart piggare och dragvillig efter bytet! Det kändes som att minst 20 bortsprungna vovvar hittade hem till motorn, dock hade bytet ingen som helst effekt på startproblemet. Men om du har en 968 som behöver nya spridare finns det ersättare i fall originalspridarna skulle vara svåra att få tag på eller om du vill spara några kronor på dem och/eller använda spridare med modernare teknik.

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2018-08-12 08:48:00
by JonasD
Ny spridare kan verkligen göra skillnad, jag bytte på min Q7 4,2l v8. Motorn känns som ny nu. Jag såg att spridarna du köpte fanns i Tyskland att beställa ifall någon annan ska byta. Kul att allt funkar. Jag håller på att bearbeta min familj för en semmester tripp genom alperna och ner till Medelhavet nästa sommar. Der blir inte i en porsche om jag inte köper en Cayenne.Image

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2019-11-11 12:26:21
by Ragnar Joensen
Maxx wrote: 2018-05-26 13:10:35 Så …

Fyra år senare:

...
Gjorde även en registreringsbesiktning av Heigo-bågen i baksätet, så nu är den i papperna och jag slipper montera ur den inför varje kontrollbesiktning. Det betyder dock att bilen inte längre är registrerad för tre passagerare, men då barn i vilket fall kan sitta där lagligt (utan bur i papperna eller bilen, naturligtvis) så kände jag att det inte spelar någon roll. Dessutom ska det sitta skalstolar i en Clubsport, så … 8)

...
Har du bilder på Heigo-bågen, monteringspunkter där uppe och nere?

:D

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2019-11-19 00:18:19
by Maxx
Ragnar Joensen wrote: 2019-11-11 12:26:21 Har du bilder på Heigo-bågen, monteringspunkter där uppe och nere?

:D
Har inga bilder tyvärr. Monteringspunkterna är bockade plattor nere med hål för bältesinfästningarna i baksätet och rör från övre hörnen på bågen som skruvas fast i övre bältesinfästningen på c-stolpen. Så den passar bara på bilar med fästen för trepunktsbälten i baksätet.

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2020-01-20 12:08:24
by Ragnar Joensen
Hej,
Tack för svar. Jag är sällan inne på 944 forummet numera. Men tack i alla fall.


Ragnar

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2020-02-13 00:04:37
by Maxx
Ragnar Joensen wrote: 2020-01-20 12:08:24 Hej,
Tack för svar. Jag är sällan inne på 944 forummet numera. Men tack i alla fall.


Ragnar
Dito. :mrgreen:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2023-08-06 20:52:35
by Maxx
Ragnar Joensen wrote: 2019-11-11 12:26:21
Maxx wrote: 2018-05-26 13:10:35 Så …

Fyra år senare:

...
Gjorde även en registreringsbesiktning av Heigo-bågen i baksätet, så nu är den i papperna och jag slipper montera ur den inför varje kontrollbesiktning. Det betyder dock att bilen inte längre är registrerad för tre passagerare, men då barn i vilket fall kan sitta där lagligt (utan bur i papperna eller bilen, naturligtvis) så kände jag att det inte spelar någon roll. Dessutom ska det sitta skalstolar i en Clubsport, så … 8)

...
Har du bilder på Heigo-bågen, monteringspunkter där uppe och nere?

:D
Vet inte hur nödvändig denna uppdatering är, men om någon fortfarande undrar hur en Heigo clubsport-båge är fäst i bilens bältesfästen så kan ni sluta undra nu.
:#cheers:

IMG_3653.jpeg