Lagom efter att jag fått en (nästan) perfekt hjulinställning utförd av Tomas på Motorcentralen/PSC Eskilstuna så sabbade jag den genom att byta motorfästena.
Bor ni i närheten av Eskilstuna och behöver en riktigt bra hjulinställning, ring och boka tid hos Tomas på Motorcentralen. Han vet vad han pysslar med och gör ett mycket bra jobb!
Jag tror han kan göra en cornerweight också om så önskas. Han är van vid rallybilar, sportbilar och naturligtvis Porsche. Att han själv gillar amerikanare är lätt att ha överseende med.
Sen jag köpte bilen har den haft ett dunkande ljud vid växlingar och vissa gupp som jag inte kunnat hitta orsaken till. Tre verkstäder, bl a Levin och Sandén, har försökt komma på vad det skulle kunna vara men inte hittat något. Ljudet har blivit mer frekvent på senare år. För något år sen så kom vi fram till att det "måste" vara avgassystemet som slår i transmissionstunneln och att enda sättet det kan hända är om motorfästena är slut ... trots att teorin förkastats av många kunniga tidigare. Semistumma motorfästen från 9Products inköptes men bytet sköts på framtiden.
Idag blev motorfästena äntligen utbytta. Vi hade rätt, det var dåliga motorfästen som var orsaken till "dunkarna" mot karossen. Men, nog för att jag räknade med mer vibrationer och ljud med halvstumma fästen så var jag inte riktigt beredd på hur
MYCKET vibrationer det skulle bli eller hur högt det låter. Nu när jag kört lite på kvällen så tycker jag inte det är så farligt men jag lär hitta var enda pryl som inte sitter fast ordentligt!
Det är främst på tomgång och i synnerhet när man ska iväg från stillastående som det låter förjävligt (eller riktigt
rejsigt som jag tänkte när jag satt och fånlog bakom ratten). Inget för en komfortbil inne i stan! Kommer man bara upp i varv och inte heller ligger och segdrar så är det inte mycket värre ljud och vibrationer än från original motorfästen.
Tyckte även att responsen från motorn blev bättre. Det kanske är inbillning, men teoretiskt så borde det försvinna mindre kraft nu som tidigare gick åt till att vrida motorn innan de dåliga motorfästena höll emot. Kanske hade fått samma resultat med ett par nya originalmotorfästen, vad vet jag.
Jag är nöjd, i alla fall för tillfället.
Stort tack till min mekaniker Jon aka "Erol" som naturligtvis är den som ska ha allt beröm för att han fixar iordning min bil åt mig. Han ska få så mycket
Kuemmerling han orkar dricka som belöning!
Nog skruvade jag loss en och annan skruv och även skruvade dit någon, men det var försumbart i det stora hela.
Vad gäller min lilla avåkning, turerna med PC Örebro (Anlita dem inte!) och försäkringsbolaget IF (som ni bör undvika om ni bor i Örebro, om ni inte måste ha dem för bankörning med PCS), så återkommer jag om det senare.