Page 27 of 29

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-06-22 15:46:16
by emm
Tycker det är knasigt att under denna moderna tid, med kundnöjdhet, att framför allt bilbranchen väljer att totalt ignorera sina kunder… jag menar, det är ju så enkelt, ett telefonsamtal och genast har du överträffat kundens förväntningar, för dom är inte höga direkt eftersom dom flesta blivit misshandlade iallafall någon gång… otroligt.

Måste däremot ge en applåd till Fredrik Nyremark på Porsche Center Syd för lysande uppföljning.

Kör så det ryker!
Ciao.

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-06-22 16:32:00
by Maxx
*slettet*

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-07-10 19:11:59
by Maxx
Maxx wrote:Mja, en sak kan jag i alla fall konstatera och det är att Porsche Center Örebro är totalt värdelösa på att kommunicera.

Om någon här känner någon där kan ni hälsa att nästa samtal snart går till platschef eller motsvarande.
Efter att ha haft ett par samtal med Håkan Rösiö, VD på Porsche Center Örebro, så måste jag säga att han är väldigt trevlig och mån om sina kunder. Apropå kommunikationsproblemen så var han medveten om dem och jobbar på att förbättra kommunikationen utåt. Han kommer nog att lyckas men man kanske inte ska förvänta sig underverk med en gång.

I övrigt så är bilen tillbaka på verkstaden. Man kan väl sammanfatta det så att de inte riktigt blev klara även om de trodde de var det. De hade den till att börja med i sex veckor för något som inte borde ha tagit mer än två, kanske tre, veckor. Nu är den tillbaka, förhoppningsvis går det lite snabbare den här gången. Jag väntar med att ta hela storyn om vad som har hänt tills det är avslutat men det har varit en riktig soppa som enbart beror på att folk antagit eller bara fejkat att de vet mer än de faktiskt vet och som sen blivit till "fakta" även trots att det inte stämmer.

I vilket fall, detta har ledde till att jag idag blev attackerad av teknikern på försäkringsbolaget (IF) som hävde ur sig saker som "det är ju ingen pärla precis" och "hur gammal sa du att bilen är?" trots att han mycket väl vet hur gammal bilen är, men som väl skulle syfta på att bilen är gammal och sliten. Jag har inte precis påstått att den är i nyskick heller. Sen ansåg han att bilen gått sönder för att jag kört på banan (två gånger senaste fyra åren) för han visste ju hur man dundrar över curbs och så, "det är ju tävling, jag har allt varit med". Sen drog han till med att han allt jobbat med skador i över 25 år och jag inte ska komma och påstå att verkstan inte gjort ett korrekt jobb.

Så nu sitter jag i en jobbig situation där verkstan inte har agerat som de borde (och erkänt att så är fallet) och där försäkringsbolagets representant bestämt sig för att han är fullkomlig, inte kan ha fel och det spelar ingen roll vad någon annan säger för han har redan bestämt hur det blir. Han till och med avfärdade vad däckkillen på Porsche Service Center Eskilstuna sagt med "det är enkelt att stå bredvid och ha åsikter!".

Jag är så less. Är det någon som vill köpa bilen?

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-07-10 22:27:12
by DLS
Byt försäkringsbolag när allt det här är klart säger jag bara.
IF sucks!
Ta moderna försäkringars bilsport försäkring istället.

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-07-11 06:30:55
by Natanael
Nej va trist.. Hoppas du får ordning på det och inte behöver ut med massa onödiga pengar!

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-07-11 08:11:06
by robinkjellstedt
Alltid lite trist att tjafsa med försäkringsbolag.. Hoppas allt löser sig!

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-08-24 23:33:05
by Maxx
Lagom efter att jag fått en (nästan) perfekt hjulinställning utförd av Tomas på Motorcentralen/PSC Eskilstuna så sabbade jag den genom att byta motorfästena. :mrgreen:

Bor ni i närheten av Eskilstuna och behöver en riktigt bra hjulinställning, ring och boka tid hos Tomas på Motorcentralen. Han vet vad han pysslar med och gör ett mycket bra jobb! :#pray: Jag tror han kan göra en cornerweight också om så önskas. Han är van vid rallybilar, sportbilar och naturligtvis Porsche. Att han själv gillar amerikanare är lätt att ha överseende med. :wink:

Sen jag köpte bilen har den haft ett dunkande ljud vid växlingar och vissa gupp som jag inte kunnat hitta orsaken till. Tre verkstäder, bl a Levin och Sandén, har försökt komma på vad det skulle kunna vara men inte hittat något. Ljudet har blivit mer frekvent på senare år. För något år sen så kom vi fram till att det "måste" vara avgassystemet som slår i transmissionstunneln och att enda sättet det kan hända är om motorfästena är slut ... trots att teorin förkastats av många kunniga tidigare. Semistumma motorfästen från 9Products inköptes men bytet sköts på framtiden.

Idag blev motorfästena äntligen utbytta. Vi hade rätt, det var dåliga motorfästen som var orsaken till "dunkarna" mot karossen. Men, nog för att jag räknade med mer vibrationer och ljud med halvstumma fästen så var jag inte riktigt beredd på hur MYCKET vibrationer det skulle bli eller hur högt det låter. Nu när jag kört lite på kvällen så tycker jag inte det är så farligt men jag lär hitta var enda pryl som inte sitter fast ordentligt! :lol:

Det är främst på tomgång och i synnerhet när man ska iväg från stillastående som det låter förjävligt (eller riktigt rejsigt som jag tänkte när jag satt och fånlog bakom ratten). Inget för en komfortbil inne i stan! Kommer man bara upp i varv och inte heller ligger och segdrar så är det inte mycket värre ljud och vibrationer än från original motorfästen.

Tyckte även att responsen från motorn blev bättre. Det kanske är inbillning, men teoretiskt så borde det försvinna mindre kraft nu som tidigare gick åt till att vrida motorn innan de dåliga motorfästena höll emot. Kanske hade fått samma resultat med ett par nya originalmotorfästen, vad vet jag.

Jag är nöjd, i alla fall för tillfället. :D :#944burn:



Stort tack till min mekaniker Jon aka "Erol" som naturligtvis är den som ska ha allt beröm för att han fixar iordning min bil åt mig. Han ska få så mycket Kuemmerling han orkar dricka som belöning! :#cheers: :wink:

Nog skruvade jag loss en och annan skruv och även skruvade dit någon, men det var försumbart i det stora hela.



Vad gäller min lilla avåkning, turerna med PC Örebro (Anlita dem inte!) och försäkringsbolaget IF (som ni bör undvika om ni bor i Örebro, om ni inte måste ha dem för bankörning med PCS), så återkommer jag om det senare.

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-08-26 14:24:17
by patand
Gött att du är ute och åker med bilen igen! :D

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-11-05 00:05:36
by Maxx
Apropå försäkringsjobbet som Porsche Center Örebro fick efter att jag råkade snurra med bilen i våras och träffa en refug. Jag gjorde ett inlägg idag på PCS facebooksida apropå Porsche Center som inte riktigt agerar som man förväntar sig vilket beskriver lite översiktligt vad resultatet blev efter avåkningen med Liebling.

"Hade tyvärr min bil på ett försäkringsjobb hos PC Örebro i somras ett par månader. Ja, månader … för ett jobb som med ledtid högst borde ha tagit 2-3 veckor. Jag råkade "backa" på snedden över en refug i hög (laglig) fart på en motorvägsavfart när det var blött ute. Slog sönder en fälg och minst två av de nya r-däcken hade ordentliga islagsmärken. Hjulvinklarna var helt sjukt åt skogen.

PC Örebro hade inte koll på att nya r-däck bara har fem millimeter mönsterdjup så de rapporterade till IF försäkringar att mina helt nya Kumho V70 r-däck (som hade gått 35-40 mil) var så gamla de inte skulle ersättas. Efter att ha övertalat dem att kontakta generalagenten för Kumho så fick de göra en pudel och konstaterade att däcken faktiskt skulle ses som helt nya. Kontroll av om de ”hela” fälgarna var raka och runda bestod i att konstatera att de gick att balansera. Ingen annan kontroll. Vi kom överens om att inte lacka några delar av bilen trots en del repor under sidokjolarna. Det gjorde de ändå. Jag frågade efter första besiktningen om det fanns skador undertill på bilen då den är väldigt låg och refugen var relativt hög. ”Nja, lite smårepor, mest under sidokjolarna, inget farligt.” Jag trodde dumt nog på dem … Där är repor på första kröken på avgassystemet där det går ner under golvet som är så grova att jag kan stoppa in nageln i dem. Gissa om det kommer att spricka om något år efter några ordentliga varmkörningar. Ingen åtgärd från PC Örebro. En del av fästena för sidokjolarna under trösklarna är synbart deformerade, upptryckta. Ingen åtgärd från PC Örebro. Plasten under fronten var helt mosad med sprickor överallt och en del fästen hade slitits loss. Ingen åtgärd från PC Örebro. Enligt dem så var det bara lite smårepor på den … Det är rejält grova repor över större delen av plasten förutom alla sprickor.

Påpekade även att hjullagret vid det sönderslagna hjulet lät illa och det kontrollerades genom att känna efter glapp när bilen var upphissad, ingen provkörning. När jag hämtade bilen första gången så hördes det otvetydigt att hjullagret var dåligt. Fick lämna in bilen igen efter att ha skjutsat runt en av deras tekniker som kunde konstatera att det jag påstod stämde. Visserligen lånade de kostnadsfritt ut en Panamera under den vecka det tog att byta hjullagret men det var en väldigt klen tröst då jag hade planerat en längre resa under semestern med min bil.

Att verkstadsansvarig på PC Örebro kände IF:s skadereglerare sedan mer än 20 år tillbaka underlättade inte. (Ja, de bekräftade båda att de kände varandra mycket väl när jag frågade dem på förekommen anledning.) Att få både PC Örebro och IF att göra rätt för sig var helt omöjligt så jag gav upp till slut."


MS_avgassytem.JPG
MS_sidokjol.JPG
MS_frontplast.JPG

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-11-05 09:08:23
by blåbär
Trist med verkstaden. Personligen undviker jag PC, inte pga av dåligt utfört arbete men snarare vansinnigt saltade fakturor.
Motorfästen, förbered dig på att något annat kommer att gå sönder.
Tips, byt till något med dämpning.

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-11-05 17:01:32
by Maxx
Jag undviker också PC. Inte nödvändigtvis för kostnaden utan mer att man inte får vad man betalar för. Betalar jag dyrt vill jag ha valuta för pengarna och det verkar inte som att man får det på särskilt många PC. Det finns andra specialister att vända sig till om man vill och behöver.

Vad gäller motorfästena så räknar jag med att något kommer att gå, frågan är mest vad och när. Några erfarenheter?

På plussidan är responsen har blivit märkbart bättre. Jag har fortfarande dubbelmassesvänghjulet kvar vilket säkert lindrar lite men det ska bli intressant om bilen känns än mer rappare med ett lättat enkelmassesvänghjul och hårt fjädrad kopplingslamell. (Är inte inne på helt stum koppling, bilen ska vara relativt enkelt körbar.)

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-11-05 17:47:45
by blåbär
Stumma motorfästen, det som kommer att gå sönder först är staget till styrservot.
Jag hade det på en tävlingsbil men bytte snabbt tillbaka till nya original.
Svänghjul, fidanza gör underverk, nu är det seg buss känsla.
Jag ska beställa från US och ha på hyllan när det är dax för kopplingsbyte.

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-11-05 19:52:53
by Maxx
Att det öppnar upp sig eller att det spricker? Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut.

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-11-05 20:50:26
by blåbär
Det går av.

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-11-05 23:18:05
by Maxx
blåbär wrote:Det går av.
Misstänkte det. Fast det måste gå att byta ut det mot ett lite kralligare stag. Bara ett par millimeter grövre ökar hållfastheten avsevärt.