Page 26 of 29

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2013-08-02 20:13:12
by DLS
foilera hela bilen tycker jag, kolfiber film ;)

Eller vit med kolfiber detaljer såsom speglar, vinge, frontläpp

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2013-08-02 21:28:28
by Maxx
DLS wrote:foilera hela bilen tycker jag, kolfiber film ;)

Eller vit med kolfiber detaljer såsom speglar, vinge, frontläpp
Är rätt sugen på en matt metallic, kanske mörkgrå eller lite ljusare. Kolfiberklädda speglar och andra detaljer känns lite 2010. Mörkgrått med färgglada detaljer, rött vore ju enklast, kanske kan vara något.

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2013-08-18 14:26:52
by Maxx
Henka_E wrote:Jag körde 2.0-2.1 i varmtryck på mina V70A och det funkade bra. 2.3 tycker jag låter högt - eller, jag hade inte vågat köra dem så högt och jag körde ju bara sprintrejs.
Vad har du i kalltryck för att hamna på 2,0–2,1 Bar?

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2013-08-18 16:10:27
by Maxx
Nahpets wrote:Håll oss gärna uppdaterade med dina intryck av Kuhmo!
Första intrycket var "Naaa ... Vet inte ..." efter körningen på Gelleråsen igår. Å andra sidan så behandlade jag väl inte dem helt rätt. Man borde nog heatcycla dem före en riktig körning. Och jag har andra hjulvinklar än tidigare, i alla fall fram (–2,5° camber nu, –2,8° camber tidigare). Och jag körde annorlunda, bromsade "snällare" och tidigare, vilket jag inte vet om det var så lyckat. Och jag missade växlar på grund av att jag renoverat växellänkaget vid lådan med lite speciallösningar som flyttade "lägena" för växlarna. Hm, vad har jag mer för ursäkter ... *tänker* Jag tycker inte att jag fick till rätt varmtryck i alla fall.

Jämfört med Toyo R888 (GG) så är toyosarna "sladdrigare" innan de kommer upp i temperatur och därmed tryck så på dem så känner man tydligare att de är "klara". Kumho V70A känns annorlunda. Jag hade svårt att få någon känsla för dem men så var det också innan jag fattade hur R888orna funkade. Kanske ska man ha lägre lufttryck, både kallt och varmt, jämfört med R888orna för att V70Aorna ska funka optimalt. Henka ovan håller sig ju vid 2,0 Bar och jag kollade lite på Rejsa just och även där verkar de ligga på rätt låga lufttryck ... och mycket negativ camber. Så kanske börja på 1,5 Bar kallt och sikta på max 2,0 bar varmt och justera cambern till vad jag hade tidigare?

Varför jag ökade cambern (–2,8°f/–2,6°b => –2,5°f/–2,5°b) var för att slitaget på R888orna var jämnt över ytan men mer på insidan än utsidan.

På gata så tycker jag att V70A är minst lika bekväma och tysta som mina gatdäck, Hankook Ventus V12 evo. Skulle nog vilja påstå att V70A är bekvämare än Ventus V12 som jag aldrig gillat. Samtidigt var R888orna bitvis en plåga att köra på gata. Betydligt hårdare och stötigare, så jag får inte riktigt ihop hur V70A vs. R888 känns på bana respektive gata.

Lite ostrukturerade tankar om däcken från mig. :wink:


Edit: Kanske ska tillägga att gummiblandningen på mina V70A är K90/91, vilket är den hårdaste blandningen. Tanken slog mig att det jag vill ha kanske är en mjukare gummiblandning? Kanske K60 vore mer passande?

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2013-08-22 06:43:43
by Maxx
Image

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2013-08-22 08:37:03
by patand
Tomgången ser bra ut... ;)

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2013-08-22 09:43:00
by Nahpets
Maxx wrote:Image
Nu vänds det blad ! :#cheers:

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2013-08-22 11:25:20
by Maxx
patand wrote:Tomgången ser bra ut... ;)
Nja, den ligger faktiskt lite högt. Och darrande. Och småryck vid jämn fart under 3000 rpm. Och lite hög bränsleförbrukning.

Kanske borde byta lambdasonden?

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2013-08-22 12:10:33
by patand
Maxx wrote:Nja, den ligger faktiskt lite högt. Och darrande. Och småryck vid jämn fart under 3000 rom. Och lite hög bränsleförbrukning.

Kanske borde byta lambdasonden?
Ser ut som 950 varv/min ungefär på bilden. Det är perfekt på en 924 Turbo iaf. Vad ska 968an ha för tomgångsvarv?

Lambdasonden var det någon nyligen som hade bytt såg jag i en tråd under Teknik&Trim och fått bukt med hög förbrukning osv så det kan ju inte skada iaf. :)

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-06-09 12:55:59
by patand
Hur var det här då? :)

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-06-09 15:16:38
by Maxx
Mja, en sak kan jag i alla fall konstatera och det är att Porsche Center Örebro är totalt värdelösa på att kommunicera.

Om någon här känner någon där kan ni hälsa att nästa samtal snart går till platschef eller motsvarande.

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-06-09 17:06:36
by patand
Maxx wrote:Mja, en sak kan jag i alla fall konstatera och det är att Porsche Center Örebro är totalt värdelösa på att kommunicera.

Om någon här känner någon där kan ni hälsa att nästa samtal snart går till platschef eller motsvarande.
:(

Hoppas det löser sig så det inte drar ut på tiden pga verkstadstrul.

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-06-12 20:58:43
by Maxx
Maxx wrote:Mja, en sak kan jag i alla fall konstatera och det är att
Porsche Center Örebro är totalt värdelösa på att kommunicera.
Värt att upprepas.


Edit: Kanske ska tillägga att de faktiskt fixar bilen under tiden men att de inte meddelar någonting. Tydligen lever de kvar i tiden då ingen hade smartphones, sms och mail och är tillgänglig 24/7. Om jag förstått deras "taktik" rätt så planerade de att höra av sig först när bilen är klar utan att ha kommunicerat alls med kunden först om vad de tänkt göra med bilen. Sen vetifan om de är mer disträ än vad jag är (vilket är svårt att vara), för när verkstadskillen efter mitt fjärde samtal till dem säger "... ja ... jag vet ju inte hur olyckan gick till ..." så undrar jag om han lyssnade första gången jag pratade med honom och beskrev vad som hade hänt. Att de är trevliga när man pratar med dem är ett plus, men att de inte verkar villiga till anstränga sig det lilla extra är ett fett minus.

Resultatet är i alla fall att jag troligen relativt snart kommer att ha en 968 CS med en fin nylackad bakskärm på en i övrigt solblekt bil (som i och för sig ska lämnas in för polering) och en (1) nylackad fin röd begagnad fälg "som såg fin ut" och i alla fall har rätt reservdelsnummer. Jag är inte helt nöjd men det är väl som det är. :|

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-06-13 05:43:21
by robinkjellstedt
Vad är det som har hänt? Blivit påkörd? Alltid tråkigt med en nylackad del på en äldre bil, framför allt röd bil. Been there, done that..

968 CS -94 | Maxx Liebling

Posted: 2014-06-13 07:39:03
by Maxx
robinkjellstedt wrote:Vad är det som har hänt? Blivit påkörd? Alltid tråkigt med en nylackad del på en äldre bil, framför allt röd bil. Been there, done that..
En mindre buckla på bakskärmen efter att träffat en röd vägpinne. Vände runt på en avfart och tog refugen mellan avfart och påfart baklänges i lagom fart. R-däck har inte optimalt grepp när det är blött och kall asfalt.

Tyckte inte bucklan var så farlig, trodde faktiskt de skulle kunna få ut den utan att behöva lacka om. Hade de talat om att det skulle krävas ny lack på skärmen kanske jag hade valt att leva med bucklan ett tag. Problemet är att de vid inget tillfälle berättade hur de tänkt reparera bilen vilket jag tycker är under all kritik.