968 CS -94 | Maxx Liebling

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
blåbär
S-Poster
Posts: 122
Joined: 2013-07-08 08:19:42
Bilmodell: 964/968/G20
Årsmodell: 1992
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#406 Post by blåbär »

Erfarenhet har lärt mig att krafter är konstanta.
En förstärkning gör att något annat går sönder istället.
Oljepickupen är känslig och är nästa sak som kan påverkas vilket får riktigt tråkiga konsekvenser.
Min rekommendation, efter att ha avverkat tre stag, är att skaffa nya origialkuddar.
Om det är avgassystemet som slår pga av att motorn rör sig så skulle jag säkra upp avgasfästen.
Det du bör göra är att kontrollera växellådsfästet, det är en rätt klen konstruktion. Det enkla är att göra som Sandén, svetsa förstärkning, race-varianten är att fylla det med P-400 lim.
Jag har sett en 968a som gick på slicks, den bilen hade sprickbildningar och svetsades kontinuerligt.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#407 Post by Maxx »

Oljepickupen är i och för sig ett bra skäl men den går också att förstärka. Jag får fundera lite på vilken väg jag vill gå. Visst kan jag förstärka överallt men det kanske blir lite ohållbart (d'oh!) i längden. Å andra sidan är fästena inte helt stumma ... fast de kan ju naturligtvis vara för stumma.

Konstruktionen och principen för växellådsfästet är ju nästan löjlig klen. Det bygger på att motorn inte rör sig särskilt mycket, eller alls. Min plan var att fylla växellådsfästet med PL400 men av olika skäl så gjordes det inte. Det i sig hade ändå inte hjälpt mycket om inte motorfästena hade bytts. Nu var de båda slut, ena totalslut, så kanske skulle ett par originalmotorfästen vara hårda nog men jag gillar de som sitter där nu. Jag kommer säkert gilla dem mindre när oljepickupen går av ... I vilket fall, jag tror att ett sidostag eller någon typ av dämpare till växellådan skulle kunna vara en bra idé. Får väl kika på hur man skulle kunna lösa det.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#408 Post by Henka_E »

Har försökt skrolla igenom tråden för att hitta det där med motorfästen - menjag har nog syrebrist pga slipsen just nu. Hur som...

Växellådsfästet är, tycker jag, ganska smart. Om man tänker på hela konceptet och gör ett par antaganden: Transaxelröret är långt men styvt (inte helt sant enligt vissa). Vxl-låds balken är lång och slang och är bra på att röra sig i längsled (vek) men inte för styv i y-led och håller i lådan. Som konstruktionen är gjord så tas i stort sett inget moment upp av den (inte helt sant, men ganska sant, speciellt om man har gummi fästet till lådan kvar). Desstuom så är det bara motornsmoment som tas upp - det är en jätteskillnad om man jmf med en bil med lådan fram, där är det utgående moment från lådan som måste tas upp av upphängningen och det är ju lätt faktor 3 på 1:an tex (eller vad man nu har för utväxlning). Totalt sett är det relativt små krafter ändå som är utsmetade på väldigt lång sträcka. Det är tutti-tutti ganska smart. Men. Man får problem med att växellådsfästet ger sig i sidled - det avhjälper man med en arm som tar sidlaster från lådan - så den kan gärna vara ledad i båda ändar bara den är klokt placerad i höjdled. Fram får motorkuddarna ta allt moment - det betyder då att den kommer att komprimeras och en kommer dras isär. Det är dock fortfarande mycket mindre än på en "vanlig" bil men en torque arm där borde göra underverk om man har problem med livslängd på fästen eller onödig rörelse. Jag tror tricket är att ha kvar gummi för att slippa vibb om man kör på gata. Allt ruskar liksom runt en massa och fuelrail, ac-fästen eller oljepickis får ju stryk. Så - hellre torque arm fram o bak än stumt på gata. På min bild är allt stumt och det funkar - men jag kollar ju alla skruvar mellan rejs och jag kör ju väldigt lite med bilen totalt sett. På gata blir det liksom jobbigt att hålla på så.

Jag har stumt alufäste bak till lådan men mest är det för att det blir lite lättare att ta i och ur lådan. Jag har inte hittat sprickor i min balk och jag har inga planer på att biffa upp den - jag tror den blir för styv då och då tror jag den spricker direkt. Sidokrafts-arm har jag väl övervägt bak men jag ser inte behov faktiskt på min bil.

blåbär
S-Poster
Posts: 122
Joined: 2013-07-08 08:19:42
Bilmodell: 964/968/G20
Årsmodell: 1992
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#409 Post by blåbär »

Mitt sista inlägg, ska inte spamma din tråd :-)
Krafter är konstanta, stum montering gör att problemen flyttar sig.
Friska originalfästen och ett förstärkt växellådsfäste i kombination med översyn av avgassystemets upphängning är den enklaste lösningen för att säkerställa driftsäkerhet.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#410 Post by Maxx »

blåbär wrote:Mitt sista inlägg, ska inte spamma din tråd :-)
Krafter är konstanta, stum montering gör att problemen flyttar sig.
Friska originalfästen och ett förstärkt växellådsfäste i kombination med översyn av avgassystemets upphängning är den enklaste lösningen för att säkerställa driftsäkerhet.
Det är helt ok att du spammar.

Bara för att förtydliga, fästena är hårda, inte stumma. I det stora hela så stämmer ändå resonemanget om att det finns delar som kan vibrera sönder om infästningarna blir hårdare/stumma men i detalj så blir det en viss skillnad.

Jag förstår vad du menar med att krafterna är konstanta även om jag inte håller med i den förenklingen.

Oavsett så finns det ju en hel del samlad erfarenhet rörande vad som är de svaga punkterna på en 944/968 och dessa är ju något som man behöver ta hänsyn till. Med friska originalfästen så vet jag inte om det är så nödvändigt att se över hur avgassystemet är upphängt ... eller vet du några svaga punkter? Jag har aldrig hört något om att det skulle vara ett problem på våra bilar.

Vad gäller växellådsfästet så kan det knappast bli mer än en marginell skillnad med ett förstärkt växellådsfäste, det är ju konstruerat efter att motorfästena ska hålla allt på plats. Samma sak gäller ju för växellådan, blir det för stumt så flyttas den svagaste punkten. Ett smart placerat stag eller dämpare är nog enda sättet att kontrollera växellådans rörelser, om den nu rör sig så mycket. Att sätta en dämpare för motorn vore också rätt intressant, om det går att få till.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

blåbär
S-Poster
Posts: 122
Joined: 2013-07-08 08:19:42
Bilmodell: 964/968/G20
Årsmodell: 1992
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#411 Post by blåbär »

Det här blir mitt sista spam :-)
Jag har kört sprintrace med 944S2/968 och sedan långloppat med diverse andra fordon.
Så här ser ett standardfäste ut, efter 20 år så är den där gummipucken mjuk.
http://www.amazon.com/OES-Genuine-Trans ... B001G852I0" onclick="window.open(this.href);return false;

Full gas :-)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

968 CS -94 | Maxx Liebling

#412 Post by Maxx »

Image

Bussningen i växellådsfästet på 968 ser inte ut som på 944 och är "mjukt" redan när det är nytt. Jag kan inte se att det gör så mycket mer än håller upp växellådan, några större sidor krafter känns det inte som att det kan hålla emot.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#413 Post by Maxx »

Så …

Fyra år senare:

Bilen är nybesiktad med blankt papper. Bilen har stått still i garaget sen hösten 2014. 8-)

Eftersom jag har hunnit bli gubbe under dessa fyra år så var första reaktionen när jag körde bilen ”f-n vad bullrig, stötig och tungstyrd bilj-veln är!”. Haha! :lol:

Min chefsmekaniker gjorde ’stor service’ på Liebling före besiktningen, inklusive byte av alla remmar, drev/remhjul och vattenpump, etc. Vattenpumpen lät inte kul (se filmen i nästa inlägg) så det var nog bra att den blev bytt nu.

Gjorde även en registreringsbesiktning av Heigo-bågen i baksätet, så nu är den i papperna och jag slipper montera ur den inför varje kontrollbesiktning. Det betyder dock att bilen inte längre är registrerad för tre passagerare, men då barn i vilket fall kan sitta där lagligt (utan bur i papperna eller bilen, naturligtvis) så kände jag att det inte spelar någon roll. Dessutom ska det sitta skalstolar i en Clubsport, så … 8)

Jag kommer att byta de hårda motorfästena från 9Products till nya originalmotorfästen, mest för bekvämlighetens skull … eller ja, min chefsmekaniker kommer att få göra det. De hårdare fästena kanske får göra comeback i framtiden, vem vet. Luftkonditioneringen har lagt av efter att bilen har stått så länge, så den ska gås igenom. Tycker att det är olidligt att köra bilen när det är strålande sol och över 20°C ute utan att ha någon kyla. Inte ens korsdrag i 120 hjälper. I övrigt känns bilen bra och tight. Behöver nya däck, ska bara bestämma mig för vilka fälgar jag vill ha på bilen; original röda ’Cup 2’ eller sexiga 17” ’Sport Classic’ (BBS) ekerfälgar (med framfälgar som är lite smala, bara 7” = 205/50-17)?

Har även nya 330mm bromsskivor och PFC 08 bromsbelägg liggandes, plus ett par bakre 996 turbo-bromsok. Behöver lite adaptrar för skivor och ok bak, men 9Products är extremt sega på att svara på mail så inget har blivit beställt än tyvärr. Ska bli intressant att se om det blir någon större skillnad, jag tror dock inte det egentligen men det är ett första steg av flera i en liten plan jag har. Vi får se vad framtiden bjuder på. :mrgreen:

Lite avdammning av bilen invändigt och puts av utsidan också, sen ska bilen vara redo för lite bilsemester hoppas jag. :#944burn:
Last edited by Maxx on 2018-05-26 14:00:37, edited 2 times in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#414 Post by Maxx »

Registreringsbesiktningen av buren var lite underhållande. Man vet ju inte riktigt vad för inställning besiktningsmannen har till banbilar som kanske inte är helt standard. :wink:

Besiktningsman: ”Jahapp, så det här är banåkabilen då? Är det bara buren som är ändrad?”
Jag: *låtsas som att jag inte hörde vad han sa*
Besiktningsman: ”Är det något mer än buren som är ändrat?”
Jag ”Uhm … buren.” (Jag pekar på buren, håller tyst och försöker se oskyldig ut.)
Besiktningsman: ”Nä, jag bara undrade lite. Vad skiljer dem från en 944?”

(Lite senare)
Besiktningsman: ”Du har bytt till större bromsar? Eller ja, det ska jag inte fråga om …” :d=:

:#pray:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#415 Post by Maxx »

[platshållare för inlägg med bilder som först måste skalas ner i storlek … 256 KiB, dags för lite uppgradering av forumet? :wink: ]
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#416 Post by Nahpets »

Maxx wrote:Så …

Fyra år senare:

Bilen är nybesiktad med blankt papper. Bilen har stått still i garaget sen hösten 2014. 8-)

Eftersom jag har hunnit bli gubbe under dessa fyra år så var första reaktionen när jag körde bilen ”f-n vad bullrig, stötig och tungstyrd bilj-veln är!”. Haha! :lol:
...
Det var min tanke också efter 4år !!

Nu blir det snällare vinklar och möjligtvis tillbaka till originalstol. Får se hur länge gubbnerven värker :)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#417 Post by Cédric »

Riktigt kul att du är tillbaka, tur att den inte blev såld eller nåt annat dumt under tiden. Hoppas du återupptäcker allt kul med bilen :)


Haha, har precis bytt tillbaka till orginal motorfästen, gubbe it is :)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#418 Post by Maxx »

Nahpets wrote:
Maxx wrote:Så …

Fyra år senare:

Bilen är nybesiktad med blankt papper. Bilen har stått still i garaget sen hösten 2014. 8-)

Eftersom jag har hunnit bli gubbe under dessa fyra år så var första reaktionen när jag körde bilen ”f-n vad bullrig, stötig och tungstyrd bilj-veln är!”. Haha! :lol:
...
Det var min tanke också efter 4år !!

Nu blir det snällare vinklar och möjligtvis tillbaka till originalstol. Får se hur länge gubbnerven värker :)
Orginalstol funkar inte i bilen för mig, den är alldeles för hårt fjädrad (och då har bilen ändå ett ”mjukt” kit för Nürburgring nordslinga). Med originalstol så pajar min rygg då den sviktar/fjädrar för mycket. Att sitta direkt på glasfiberskalet är bekvämast om jag inte ska åka på långfärd över 20 mil. Jag ska försöka hitta en tum tjock fast minnesskum som jag kan skära till en dyna av, tror det skulle kunna funka bra.

Jag gick till lite snällare vinklar tidigare men blev inte alls nöjd. Sen när jag skulle gå tillbaka till ”bansetupen” så blev det lite problem med att tolka de mått jag hade sparat då de var i decimaler av grader för camber och toe i millimeter, medans den lika kompetenta däckkillen (på en annan firma) som skulle ställa bilen senast mätte i grader och minuter plus att det blev en fråga om millimetermåtten för toe var per sida eller totalt.

”Original”
Fram: –2,8° camber, 1,0 mm toe in
Bak: –2,6° camber, 3,0 mm toe in

”Andra gången”
Fram: –2°50' camber, 0°05' toe in
Bak: –2°30' camber, 0°15’ toe in

Cédric wrote:Riktigt kul att du är tillbaka, tur att den inte blev såld eller nåt annat dumt under tiden. Hoppas du återupptäcker allt kul med bilen :)

Haha, har precis bytt tillbaka till orginal motorfästen, gubbe it is :)
Jag vet inte hur man säljer en bil. :mrgreen:
Dessutom, vad ska jag byta till? En GT4? :#drool:

Jag hade i och för sig bytt till en GT4 imorgon om det inte krävde att jag tog lån för att köpa den. Så jag behåller Liebling tills jag vinner på lotto eller får ett erbjudande jag inte kan tacka nej till. :wink:

Först så ska jag återupptäcka allt jag inte gillar med bilen och fixa det, sen kommer jag nog att älska Liebling igen. :d=:

Apropå semistumma motorfästen ... resonansen som blir vid de varvtal som man ligger på vid landsvägskörning är för irriterande. Hade det varit en ren banbil som sällan eller aldrig kördes på gatan skulle de få sitta kvar (med risken att något går sönder av vibrationerna), men jag planerar en långtur så för att inte avlida (och vara snäll mot bilen) får de vila på hyllan ett tag.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

968 CS -94 | Maxx Liebling

#419 Post by Maxx »

Tänkte skriva ett inlägg för någon vecka sen att jag inte längre tycker att bilen är ”bullrig, stötig och tungstyrd”, snarare tvärtom, alldeles för mjuk.

Men efter 150+ mil på motorväg, mestadels Autobahn så har jag ångrat mig igen. Vissa bitar, typ 90%, är ju olidlig att åka på med en hårt fjädrad bil. Det hoppar, vibrerar, smäller till och dånar (på någon ny asfalt som är vedervärdig).

Sen är vissa bitar underbara med slät tyst asfalt och fri fart! <3


Köpte nya däck till bilen; Michelin Pilot Sport 4. Trevliga sportiga däck som ändå är relativt tysta. Positivt: Tysta, bra styrrespons men det gör dem också lite oroliga. Tycker man får sitta och passa bilen hela tiden även om det inte är spårigt. Antar att det är baksidan av myntet.
Last edited by Maxx on 2018-08-11 22:05:22, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#420 Post by MattiasA »

Maxx wrote: Men efter 150+ mil på motorväg, mestadels Autobahn...
Ute på långtur? Kul att den används. Men jag misstänker att du inte mött så många andra frontmotorporschar ute på vägarna....?

M
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users