968 CS -94 | Maxx Liebling

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#346 Post by Nahpets »

emm wrote:Om du har vägarna förbi skåne någon dag i sommar så har jag en man som är väääldigt duktig på att massera ut bulor till vettiga pengar.
Hej ... jag kanske är i behov här :) !

Skönt med fräscha oljor :)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#347 Post by Maxx »

emm wrote:Om du har vägarna förbi skåne någon dag i sommar så har jag en man som är väääldigt duktig på att massera ut bulor till vettiga pengar.
En aning långt att åka bara, så det blir dyrt bara för att få fixat lite bulor. Jag skulle ju kunna se det som ett svepskäl för en minisemesteresa. Jag får fundera lite, det finns nog skickligt folk här i trakterna med. :wink:

När är SSM?

Edit: Svenskt Sportvagnsmeeting är samma helg som PCS har körning på Gelleråsen. Synd. Svårt att vara på två ställen samtidigt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#348 Post by emm »

Maxx wrote:
emm wrote:Om du har vägarna förbi skåne någon dag i sommar så har jag en man som är väääldigt duktig på att massera ut bulor till vettiga pengar.
En aning långt att åka bara, så det blir dyrt bara för att få fixat lite bulor. Jag skulle ju kunna se det som ett svepskäl för en minisemesteresa. Jag får fundera lite, det finns nog skickligt folk här i trakterna med. :wink:
därav jag skrev vägarna förbi...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#349 Post by emm »

Nahpets wrote:
emm wrote:Om du har vägarna förbi skåne någon dag i sommar så har jag en man som är väääldigt duktig på att massera ut bulor till vettiga pengar.
Hej ... jag kanske är i behov här :) !

Skönt med fräscha oljor :)

Hojta till med pm när det närmar sig, så slipper vi pajja maxx tråd.
:#cheers:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#350 Post by Maxx »

Missade när mätaren slog över till 18.000 mil. Borde ha inträffat i närheten av Arboga på vägen hem från Göteborg. Bilen börjar snart bli inkörd. :mrgreen:

Att-göra-lista:
  • skifta gatdäcken (för att få ut det sista)
  • ev skifta även r-däcken
  • och en jäkla massa annat ...
Last edited by Maxx on 2011-07-14 20:21:16, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#351 Post by Erol »

Du missade en punkt på listan...
  • Köpa och montera kompressorkit!
:lol:



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#352 Post by Maxx »

Erol wrote:Du missade en punkt på listan...
  • Köpa och montera kompressorkit!
:lol:
Du menade ...
  • Byta motor med Jon när han inte märker det
:#drool:


Nä, det var bara en lista med alla "småsaker" jag borde ta tag i och fixa. Större punkter som ...
  • Bygga en 3-liters turbomotor
  • Byta till ledlager och delrinbussningar i hjulupphängningarna
  • Byta till en kortare styrväxel
  • Svetsa in helbur
  • Göra om karossen till en turbo RS-replika
... får vänta lite. I alla fall en vecka eller två. Sen. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#353 Post by Maxx »

Jahopp ... trodde det glappade lite i höger hjullager fram, det som inte blivit bytt än, men det visade sig att troligtvis vara fjäderbenslagringen. Glappar även på vänster sida. Kan det vara bilens sätt att säga till mig att jag borde montera ställbara fjäderbenslagringar? :wink: Vilka är mest bang-for-the-buck? Sandéns? Jag tror han vill ha 3.400 penningar för dem. Är det bara att handla och se glad ut? :mrgreen:

Samtidigt som det kollades runt hjulupphängningen så stoppade någon fingret mot balansaxelhuset på höger sida och sa "Läcker det olja här? Ja, det gör det" ... :roll: Då Sandén tvättade ren motorn för att kolla efter oljeläckage när jag hade den inne på service med rembyte (och en misstänkt läckande vevaxelpackbox) så måste oljan vid balansaxelhuset ha kommit sen dess. Synd att han missade det men det må väl vara hänt. Det är ju inte precis så att det skvalar ut olja men det måste fixas.

Och varför nöja sig med ovanstående ... Sandén nämnde att han tyckte att däcken var lite slitna och dags att byta, vilket jag själv iofs redan börjat fundera på, men både han och jag missade vad Erol/Jon upptäckte; corden börjar lysa igenom fläckvis på inre skuldran av höger bakdäck. Inte bra! Även om jag har rejält med camber bak (-2,8°) så borde det främst vara de 3 mm toe-in jag har som slitit på inre skuldran. Eller ska jag leta efter andra orsaker? Funderar på att få hjulvinklarna kontrollerade bara för att se om allt står som det är tänkt. Det är mer slitet på höger däck än vänster, men det kanske är marginell skillnad.

Vilka däck jag ska köpa denna gång? Har tidigare funderat på Bridgestone RE050A. Däcken ska funka till inspirerad körning på kurviga vägpartier och en del roadtrips. Till bana har jag r-däck så gatdäcken kommer bara att gå på gatan.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#354 Post by Karl Birgander »

Maxx wrote:Jahopp ... trodde det glappade lite i höger hjullager fram, det som inte blivit bytt än, men det visade sig att troligtvis vara fjäderbenslagringen. Glappar även på vänster sida. Kan det vara bilens sätt att säga till mig att jag borde montera ställbara fjäderbenslagringar? :wink: Vilka är mest bang-for-the-buck? Sandéns? Jag tror han vill ha 3.400 penningar för dem. Är det bara att handla och se glad ut? :mrgreen:

Samtidigt som det kollades runt hjulupphängningen så stoppade någon fingret mot balansaxelhuset på höger sida och sa "Läcker det olja här? Ja, det gör det" ... :roll: Då Sandén tvättade ren motorn för att kolla efter oljeläckage när jag hade den inne på service med rembyte (och en misstänkt läckande vevaxelpackbox) så måste oljan vid balansaxelhuset ha kommit sen dess. Synd att han missade det men det må väl vara hänt. Det är ju inte precis så att det skvalar ut olja men det måste fixas.

Och varför nöja sig med ovanstående ... Sandén nämnde att han tyckte att däcken var lite slitna och dags att byta, vilket jag själv iofs redan börjat fundera på, men både han och jag missade vad Erol/Jon upptäckte; corden börjar lysa igenom fläckvis på inre skuldran av höger bakdäck. Inte bra! Även om jag har rejält med camber bak (-2,8°) så borde det främst vara de 3 mm toe-in jag har som slitit på inre skuldran. Eller ska jag leta efter andra orsaker? Funderar på att få hjulvinklarna kontrollerade bara för att se om allt står som det är tänkt. Det är mer slitet på höger däck än vänster, men det kanske är marginell skillnad.

Vilka däck jag ska köpa denna gång? Har tidigare funderat på Bridgestone RE050A. Däcken ska funka till inspirerad körning på kurviga vägpartier och en del roadtrips. Till bana har jag r-däck så gatdäcken kommer bara att gå på gatan.
Camberplattor alternativ:
http://www.paragon-products.com/Camber_ ... c-3500.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Billigt, men fast: http://www.paragon-products.com/KLA_Mon ... _944sm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/9 ... PLATE.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kört mycket gata? Det är av ondo! :)

RE050A Har jag fram på porschen nu, funkar utmärkt. Köpte dessa för 4 år sen dock, kanske något bättre finns idag?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#355 Post by Maxx »

Kört gata? :) Svar ja, så det är ju ingen överraskning att däcken är slut men jag blev lite förvånad över att det var så slitet just på inre skuldran. Det kanske är en tums bredd som det är väldigt mycket mer slitet på.

När det gäller Brigestone så är det väl deras Potenza S001 som är top-of-the-line nu men de finns inte i 255/40-17 och jag vill ha originaldimensionerna på däcken. Dessutom känner jag att jag är nöjd med riktigt bra däck, jag måste inte ha de "värsta" gatdäcken. Jag får kolla runt efter aktuella tester och se vad de olika alternativen kostar. Om någon har ett bra tips på gatdäck som funkar för inspirerad körning och har bra egenskaper i vått så får ni gärna skriva i tråden. :)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#356 Post by dash81 »

Jag kör med Goodyear Eagel F1 Assymetric och är väldigt nöjd. Ett prisvärt högprestanda däck, betala ca 1080kr/st på dackonline.

Även kört på banan med dem och trots att de blir lite hala efter ett par varv så beter sig bilen väldigt konsekvent och kontrollerat.
Dash 944S

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#357 Post by Daniel E »

Karl Birgander wrote: Camberplattor alternativ:
http://www.paragon-products.com/Camber_ ... c-3500.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Billigt, men fast: http://www.paragon-products.com/KLA_Mon ... _944sm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/9 ... PLATE.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej
Jag skulle föreslå http://www.paragon-products.com/Camber_ ... c-3500.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
eller http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/9 ... PLATE.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De är båda ställbara och har liknande funktion.
Däremot är inställningsmöjligheterna lika med noll i http://www.paragon-products.com/KLA_Mon ... _944sm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

På gamla bilen hade jag Utzons excentriska topplagring.
övre lagring Utzon.jpg
På nya bilen har jag Sellholms excentriska och den har samma funktion.
övre lagring Sellholm.jpg
Båda varianter är prisvärda och fungerar utmärkt. Dessutom har man möjlighet att ställa båda camber och caster då de är just excentriska. Dock förlorar man möjligheten att snabbt göra en justering när man är på t.e.x. banan.
Maxx wrote:... Vilka är mest bang-for-the-buck? Sandéns? Jag tror han vill ha 3.400 penningar för dem. Är det bara att handla och se glad ut? :mrgreen:
Japp, bara att köpa. Jag tror att Sandéns variant är riktigt bra. Vet flera som åker med den och är mycket nöjda.

Vad som är bäst är nog lite upp till betraktaren och vilken sorts inställningsmöjlighet man vill ha.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#358 Post by Karl Birgander »

Själv tror jag mycket på: http://www.paragon-products.com/KLA_Mon ... _944sm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
till bilar som går mycket gata. Själv kör jag med omkring 2 graders camber med originalprylar och lika mycket kan man ju ha med dessa o även lite till. Fördelen är ju den stumma monteringen.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#359 Post by Maxx »

Att-göra-lista:
  • skifta r-däcken
  • fixa bromsarna och lufta dem (igen)
Strök det mesta på listan här då listan i min dator på sånt som ska göras "sen" svällde till över 50 punkter. Är det inget akut så går det ju alltid att göra "sen". Just nu är "sen" planerat att inträffa mellan oktober 2011 och mars 2012. :mrgreen:

Mestadels är det småfix och småprojekt som inte tagits tag i, t ex bygga en cs-hylla att ersätta baksätet med ... eller ersätta det värdelösa plastnätet i fronten med ett i metall ... eller lacka och montera frontspoilern. Nåja, jag har ju hela vintern på mig. :wink:

Skiter nog i att skifta gatdäcken. Jag ska dock se till att få skiftat på r-däcken så jag kan få ut allt av dem. Gott om mönster på dem fortfarande men de är en aning mer slitna på insidan än utsidan. R-däcken ska nog räcka för resten av säsongen. Får se i vinter/vår vad det blir för gatdäck och vad det blir för r-däck.

Bromsarna kändes inte helt optimala på Gelleråsen senast, men jag fick lite tips av Per Stacke (PEAN) som nog kan vara till hjälp. Det blir till att fila lite på beläggen och lufta bromssystemet så ska det nog bli bra. Tror dock att jag ska byta till lite mer tåliga belägg nästa gång. Tycker att de oranga Pagid-beläggen har en tendens att smeta ut sig trots att jag försöker bromsa så hårt och kort jag kan. Måste ju få få ner farten också så det går ju inte att bromsa hur lite som helst. Tills vidare duger de gott, men sen funderar jag på att ha en uppsättning gatbelägg och en uppsättning banbelägg att skifta mellan.

Första körpasset på Gelleråsen kändes inte bra. Inget stämde och jag fick inget flyt i körningen alls. Jag hade fegat med att sänka kalltrycket i däcken tillräckligt mycket så varmtrycket blev ett par decibar över det tryck där jag tycker däcken funkar. Varmtrycket justerades ner till 2,1 bar och under körpass 2 och 3 så kändes bilen mycket mer förtroendeingivande. Det är helt underbart när man kan accelerera in andra kurvan av Esset, släppa gasen när man styr in, känna hur framvagnen tajtar till spåret medans bakänden börjar driva ut så lite så lite och sen bara kliva på för att accelerera ut på rakan. Underbart. Med lite mer övning så kanske kan bli riktigt bra ... även resten av varvet. :-D (Åsså diffbroms ... å grövre krängningshämmare ...)

Jag gillar verkligen Gelleråsen och har bokat in mig till nästa PCS-banmöte där i augusti. Open pitlane ska bli sjyst, att slippa evighetsväntan på ett 20-minuterspass. Jag har tänkt att övernatta på Loka Brunn (min vana trogen) från fredag till lördag och om det är någon mer som har tänkt att övernatta där och vill ha middagssällskap så vore det jättetrevligt. :#cheers: De har riktigt sjysta priser på sommaren och de 2,5 milen till banan är perfekt som varmkörning av bilen.

Till alla er som jag mötte och umgicks med förra helgen på Gelleråsen och Loka Brunn; det var väldigt trevligt att träffa er! (Ingen nämnd, ingen glömd) Jag hoppas att jag träffar er alla även i framtiden! :-D
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#360 Post by SeaGull »

Börjar bli dags att sätta fart på räsern.
ICA har slutat sälja min favoritolja (skojar inte :) ), från Tyskland får man ungefär samma pris på 10W-60 som 5W-40, sökte och såg att du kört (kör?) på 10W-60. Funkar bra?
Funderar på att testa denna då pärlan bara körs sommartid.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users