968 CS -94 | Maxx Liebling

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#391 Post by emm »

Tycker det är knasigt att under denna moderna tid, med kundnöjdhet, att framför allt bilbranchen väljer att totalt ignorera sina kunder… jag menar, det är ju så enkelt, ett telefonsamtal och genast har du överträffat kundens förväntningar, för dom är inte höga direkt eftersom dom flesta blivit misshandlade iallafall någon gång… otroligt.

Måste däremot ge en applåd till Fredrik Nyremark på Porsche Center Syd för lysande uppföljning.

Kör så det ryker!
Ciao.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

968 CS -94 | Maxx Liebling

#392 Post by Maxx »

*slettet*
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

968 CS -94 | Maxx Liebling

#393 Post by Maxx »

Maxx wrote:Mja, en sak kan jag i alla fall konstatera och det är att Porsche Center Örebro är totalt värdelösa på att kommunicera.

Om någon här känner någon där kan ni hälsa att nästa samtal snart går till platschef eller motsvarande.
Efter att ha haft ett par samtal med Håkan Rösiö, VD på Porsche Center Örebro, så måste jag säga att han är väldigt trevlig och mån om sina kunder. Apropå kommunikationsproblemen så var han medveten om dem och jobbar på att förbättra kommunikationen utåt. Han kommer nog att lyckas men man kanske inte ska förvänta sig underverk med en gång.

I övrigt så är bilen tillbaka på verkstaden. Man kan väl sammanfatta det så att de inte riktigt blev klara även om de trodde de var det. De hade den till att börja med i sex veckor för något som inte borde ha tagit mer än två, kanske tre, veckor. Nu är den tillbaka, förhoppningsvis går det lite snabbare den här gången. Jag väntar med att ta hela storyn om vad som har hänt tills det är avslutat men det har varit en riktig soppa som enbart beror på att folk antagit eller bara fejkat att de vet mer än de faktiskt vet och som sen blivit till "fakta" även trots att det inte stämmer.

I vilket fall, detta har ledde till att jag idag blev attackerad av teknikern på försäkringsbolaget (IF) som hävde ur sig saker som "det är ju ingen pärla precis" och "hur gammal sa du att bilen är?" trots att han mycket väl vet hur gammal bilen är, men som väl skulle syfta på att bilen är gammal och sliten. Jag har inte precis påstått att den är i nyskick heller. Sen ansåg han att bilen gått sönder för att jag kört på banan (två gånger senaste fyra åren) för han visste ju hur man dundrar över curbs och så, "det är ju tävling, jag har allt varit med". Sen drog han till med att han allt jobbat med skador i över 25 år och jag inte ska komma och påstå att verkstan inte gjort ett korrekt jobb.

Så nu sitter jag i en jobbig situation där verkstan inte har agerat som de borde (och erkänt att så är fallet) och där försäkringsbolagets representant bestämt sig för att han är fullkomlig, inte kan ha fel och det spelar ingen roll vad någon annan säger för han har redan bestämt hur det blir. Han till och med avfärdade vad däckkillen på Porsche Service Center Eskilstuna sagt med "det är enkelt att stå bredvid och ha åsikter!".

Jag är så less. Är det någon som vill köpa bilen?
Last edited by Maxx on 2023-08-06 21:02:31, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#394 Post by DLS »

Byt försäkringsbolag när allt det här är klart säger jag bara.
IF sucks!
Ta moderna försäkringars bilsport försäkring istället.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

968 CS -94 | Maxx Liebling

#395 Post by Natanael »

Nej va trist.. Hoppas du får ordning på det och inte behöver ut med massa onödiga pengar!

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#396 Post by robinkjellstedt »

Alltid lite trist att tjafsa med försäkringsbolag.. Hoppas allt löser sig!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#397 Post by Maxx »

Lagom efter att jag fått en (nästan) perfekt hjulinställning utförd av Tomas på Motorcentralen/PSC Eskilstuna så sabbade jag den genom att byta motorfästena. :mrgreen:

Bor ni i närheten av Eskilstuna och behöver en riktigt bra hjulinställning, ring och boka tid hos Tomas på Motorcentralen. Han vet vad han pysslar med och gör ett mycket bra jobb! :#pray: Jag tror han kan göra en cornerweight också om så önskas. Han är van vid rallybilar, sportbilar och naturligtvis Porsche. Att han själv gillar amerikanare är lätt att ha överseende med. :wink:

Sen jag köpte bilen har den haft ett dunkande ljud vid växlingar och vissa gupp som jag inte kunnat hitta orsaken till. Tre verkstäder, bl a Levin och Sandén, har försökt komma på vad det skulle kunna vara men inte hittat något. Ljudet har blivit mer frekvent på senare år. För något år sen så kom vi fram till att det "måste" vara avgassystemet som slår i transmissionstunneln och att enda sättet det kan hända är om motorfästena är slut ... trots att teorin förkastats av många kunniga tidigare. Semistumma motorfästen från 9Products inköptes men bytet sköts på framtiden.

Idag blev motorfästena äntligen utbytta. Vi hade rätt, det var dåliga motorfästen som var orsaken till "dunkarna" mot karossen. Men, nog för att jag räknade med mer vibrationer och ljud med halvstumma fästen så var jag inte riktigt beredd på hur MYCKET vibrationer det skulle bli eller hur högt det låter. Nu när jag kört lite på kvällen så tycker jag inte det är så farligt men jag lär hitta var enda pryl som inte sitter fast ordentligt! :lol:

Det är främst på tomgång och i synnerhet när man ska iväg från stillastående som det låter förjävligt (eller riktigt rejsigt som jag tänkte när jag satt och fånlog bakom ratten). Inget för en komfortbil inne i stan! Kommer man bara upp i varv och inte heller ligger och segdrar så är det inte mycket värre ljud och vibrationer än från original motorfästen.

Tyckte även att responsen från motorn blev bättre. Det kanske är inbillning, men teoretiskt så borde det försvinna mindre kraft nu som tidigare gick åt till att vrida motorn innan de dåliga motorfästena höll emot. Kanske hade fått samma resultat med ett par nya originalmotorfästen, vad vet jag.

Jag är nöjd, i alla fall för tillfället. :D :#944burn:



Stort tack till min mekaniker Jon aka "Erol" som naturligtvis är den som ska ha allt beröm för att han fixar iordning min bil åt mig. Han ska få så mycket Kuemmerling han orkar dricka som belöning! :#cheers: :wink:

Nog skruvade jag loss en och annan skruv och även skruvade dit någon, men det var försumbart i det stora hela.



Vad gäller min lilla avåkning, turerna med PC Örebro (Anlita dem inte!) och försäkringsbolaget IF (som ni bör undvika om ni bor i Örebro, om ni inte måste ha dem för bankörning med PCS), så återkommer jag om det senare.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#398 Post by patand »

Gött att du är ute och åker med bilen igen! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#399 Post by Maxx »

Apropå försäkringsjobbet som Porsche Center Örebro fick efter att jag råkade snurra med bilen i våras och träffa en refug. Jag gjorde ett inlägg idag på PCS facebooksida apropå Porsche Center som inte riktigt agerar som man förväntar sig vilket beskriver lite översiktligt vad resultatet blev efter avåkningen med Liebling.

"Hade tyvärr min bil på ett försäkringsjobb hos PC Örebro i somras ett par månader. Ja, månader … för ett jobb som med ledtid högst borde ha tagit 2-3 veckor. Jag råkade "backa" på snedden över en refug i hög (laglig) fart på en motorvägsavfart när det var blött ute. Slog sönder en fälg och minst två av de nya r-däcken hade ordentliga islagsmärken. Hjulvinklarna var helt sjukt åt skogen.

PC Örebro hade inte koll på att nya r-däck bara har fem millimeter mönsterdjup så de rapporterade till IF försäkringar att mina helt nya Kumho V70 r-däck (som hade gått 35-40 mil) var så gamla de inte skulle ersättas. Efter att ha övertalat dem att kontakta generalagenten för Kumho så fick de göra en pudel och konstaterade att däcken faktiskt skulle ses som helt nya. Kontroll av om de ”hela” fälgarna var raka och runda bestod i att konstatera att de gick att balansera. Ingen annan kontroll. Vi kom överens om att inte lacka några delar av bilen trots en del repor under sidokjolarna. Det gjorde de ändå. Jag frågade efter första besiktningen om det fanns skador undertill på bilen då den är väldigt låg och refugen var relativt hög. ”Nja, lite smårepor, mest under sidokjolarna, inget farligt.” Jag trodde dumt nog på dem … Där är repor på första kröken på avgassystemet där det går ner under golvet som är så grova att jag kan stoppa in nageln i dem. Gissa om det kommer att spricka om något år efter några ordentliga varmkörningar. Ingen åtgärd från PC Örebro. En del av fästena för sidokjolarna under trösklarna är synbart deformerade, upptryckta. Ingen åtgärd från PC Örebro. Plasten under fronten var helt mosad med sprickor överallt och en del fästen hade slitits loss. Ingen åtgärd från PC Örebro. Enligt dem så var det bara lite smårepor på den … Det är rejält grova repor över större delen av plasten förutom alla sprickor.

Påpekade även att hjullagret vid det sönderslagna hjulet lät illa och det kontrollerades genom att känna efter glapp när bilen var upphissad, ingen provkörning. När jag hämtade bilen första gången så hördes det otvetydigt att hjullagret var dåligt. Fick lämna in bilen igen efter att ha skjutsat runt en av deras tekniker som kunde konstatera att det jag påstod stämde. Visserligen lånade de kostnadsfritt ut en Panamera under den vecka det tog att byta hjullagret men det var en väldigt klen tröst då jag hade planerat en längre resa under semestern med min bil.

Att verkstadsansvarig på PC Örebro kände IF:s skadereglerare sedan mer än 20 år tillbaka underlättade inte. (Ja, de bekräftade båda att de kände varandra mycket väl när jag frågade dem på förekommen anledning.) Att få både PC Örebro och IF att göra rätt för sig var helt omöjligt så jag gav upp till slut."


MS_avgassytem.JPG
MS_sidokjol.JPG
MS_frontplast.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

blåbär
S-Poster
Posts: 122
Joined: 2013-07-08 08:19:42
Bilmodell: 964/968/G20
Årsmodell: 1992
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#400 Post by blåbär »

Trist med verkstaden. Personligen undviker jag PC, inte pga av dåligt utfört arbete men snarare vansinnigt saltade fakturor.
Motorfästen, förbered dig på att något annat kommer att gå sönder.
Tips, byt till något med dämpning.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

968 CS -94 | Maxx Liebling

#401 Post by Maxx »

Jag undviker också PC. Inte nödvändigtvis för kostnaden utan mer att man inte får vad man betalar för. Betalar jag dyrt vill jag ha valuta för pengarna och det verkar inte som att man får det på särskilt många PC. Det finns andra specialister att vända sig till om man vill och behöver.

Vad gäller motorfästena så räknar jag med att något kommer att gå, frågan är mest vad och när. Några erfarenheter?

På plussidan är responsen har blivit märkbart bättre. Jag har fortfarande dubbelmassesvänghjulet kvar vilket säkert lindrar lite men det ska bli intressant om bilen känns än mer rappare med ett lättat enkelmassesvänghjul och hårt fjädrad kopplingslamell. (Är inte inne på helt stum koppling, bilen ska vara relativt enkelt körbar.)
Last edited by Maxx on 2014-11-05 19:22:22, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

blåbär
S-Poster
Posts: 122
Joined: 2013-07-08 08:19:42
Bilmodell: 964/968/G20
Årsmodell: 1992
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#402 Post by blåbär »

Stumma motorfästen, det som kommer att gå sönder först är staget till styrservot.
Jag hade det på en tävlingsbil men bytte snabbt tillbaka till nya original.
Svänghjul, fidanza gör underverk, nu är det seg buss känsla.
Jag ska beställa från US och ha på hyllan när det är dax för kopplingsbyte.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

968 CS -94 | Maxx Liebling

#403 Post by Maxx »

Att det öppnar upp sig eller att det spricker? Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

blåbär
S-Poster
Posts: 122
Joined: 2013-07-08 08:19:42
Bilmodell: 964/968/G20
Årsmodell: 1992
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#404 Post by blåbär »

Det går av.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Maxx Liebling

#405 Post by Maxx »

blåbär wrote:Det går av.
Misstänkte det. Fast det måste gå att byta ut det mot ett lite kralligare stag. Bara ett par millimeter grövre ökar hållfastheten avsevärt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users