Page 24 of 25

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2013-11-25 10:09:53
by patand
Kul iaktagelser och sammanfattning av din säsong! :D
Henka_E wrote:Alla ni som kör servo - montera bort! Omgående! Det är ohyggligt skönt att ha bromsar som är konsistenta i känsla. Väldigt tryggt och inte alls tungbromsat.
Har ju kört ett par olika racebilar utan bromsservo och jag har ännu inte förstått grejen med det. Tycker inte det gav bättre känsla än en bil med servo. Blev bara jobbigare att bromsa. Men kan man skippa bromsservot och ändock inte få det tungbromsat så kanske det känns annorlunda. Säger absolut inte att du har fel, bara att jag personligen inte märkt den stora skillnad som du verkar göra så det kanske inte alltid lönar sig att lägga tid och pengar på just den ombyggnaden. :)

Viktigast är ju förstås att man själv trivs med den bil man tävlar med! :#cheers:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2013-11-25 10:50:42
by Henka_E
Observation:
Väldigt olika känsla i pedalen på olika platser på banan, tex Gelleråsen inför Trösen eller Knutstorp inför vänstern efter NGK

Slutsatser:
Beroende på grad av motorbroms, olika vacuum

Misstag i analys:
Införande av reduceringsventil, bakbroms, i samband med uppdat av bakbroms, medförde sannolikt att luftning av bakbroms misslyckades.

Dessutom - samtidigt tejpades alla hål i fronten igen för att förbättra kylning (lyckat!) med följden att frambromsarna gick varma (neeeej!) och alltså uteblev både bak och frambroms...

Således...

Kan inte vara helt hundra på att det beror på vacuum, kan också vara luft i bak-krets

Men...

ENORM skillnad i känsla nu. Helt överlägsen den gamla stup:en. Inga bekymmer med varma bromsar TROTS att fronten nu är igenplastad och helt utan luftflöde till frambroms.

Snap-shot magkänsla 131125: Bromsservo är fel... Men det kan vara svammel... Men för mig är det rätt... Tror jag.... Kommer vidhålla detta till min död eller iaf tills jag ändrar mig.

Bra va? :P

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2013-11-25 10:52:47
by Henka_E
Hmm... Kanske ska väg-regga bilen som ombyggt för att kunna köra roadsport B?? Vore inte svårt alls och där borde bilen funka bra tycker jag. Kan det va nåt? Jag menar, hiva i en Volvo 940-specad motor med sprut och så köra den som trimmad.... Ah jag är såååååå sugen!

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2013-11-25 11:22:20
by patand
Henka_E wrote:Bra va? :P
:lol: Toppen!

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2013-11-27 19:59:25
by Eddie Varvstopp
Ojoj, kul att det rör på sig. På ett sätt förstår jag att du vill gatregga men på ett annat verkar det helt onödigt ;) men du är en klurig man så du reder nog ut det till det bästa. :D Lycka till !

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2013-12-11 09:05:51
by Henka_E
Svårt att bestämma mig för vad som ska göras till nästa år. Försöker minimera scopet så gott det går. Motorrenovering är ju ett måste och det verkar ju dumt att ha plastdörrarna bara liggande, speciellt när bilen är så tung. Eller ja, tung och tung, den väger 999kg med halvtank och tunga 17" fälgar. Men jag ska ju väga under 1000kg med mig i...

Måste också bygga ny krängare fram IGEN. Det blir helt klart en som går till bärarmarna - men hur fasen får man det bra? Vill inte ha som nu, att den egentligen är over-constrained och bara kärvar hela tiden. Det funkar inge bra. Vill ju förstås ha knivar men jag har inte sett nån som byggt en bra knivhämmare med vettiga fästen till original bärarmar. Är det NÅN som hittat en snygg krängarlösning till 944? Tycker inte elephant/tarret ser klok ut. Helst vill jag ju ha nya bärarmar men det drar ju med sig så förbenat med jobb så det blir inte rimligt. Vinner jag på lotto blir det nytt...

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2013-12-12 08:41:59
by mr.b
Såhär simpelt gjorde jag för att få ihop det med knivar. sticker ju ner en bit under bärarmen men inte så mycket att det skulle finnas spec risk för att det skulle ta i något. infästningspunkterna blev senare ändrade så att blocken belastar stagen från karossen rakt för som det är på bilden så blev det endel brytningar i det.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26155" onclick="window.open(this.href);return false;
mr.b wrote:Uppdatering av chassiet fast vi inte har sommarväder ännu... I mjukaste läget borde den motsvara ungefär original, men det märks redan nu att det är betydligt tightare när man kör. 2 av 3 gummi bussningar eliminerade på krängaren..

Image

Image

Blev lite brant vinkel på ledlagret men jag tror jag skall göra om bussningen i plast så att den kommer högre upp i bärarmen.

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2013-12-12 09:10:28
by Henka_E
Snyggt! Har du typ räknat på vad den motsvarar för diameter på en "normal" krängare? Vad använder du gör knivar?

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2013-12-12 11:27:34
by mr.b
Det är ett Sellholm, gör det själv kit. Vad jag minns så räknade jag att det i mjukaste läget skulle motsvara ungefär original n/a krängaren och i styvaste betydligt styvare. Jag räknade nog hur styvt det skulle vara i både min och max men jag har glömt vad det var.

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Nya bärarmar igen

Posted: 2014-01-30 10:47:38
by Henka_E
Har blivit lite less på bärarmarna i bilen. Får inte till ett vettigt krängar-fäste och dessutom gillar jag inte vinklarna på dem. Inte geometrin heller för den delen. Slutsats - jag vill ha tuffa Sellholm bärarmar. Men - de är dyra...ack så dyra. Så, har spanat efter beggade armar och nu blev det så att jag hittade ett par till okej pris. De är gjorda till SAAB 900 tror jag och killen som sålde dem sa att de var 415mm långa. Alltså skulle jag behöva korta av dem men det är ju lösbart. Fick hem dem igår... De är 360mm när leden är lagom lång inskruvad! KING! Dessutom var de i typ nyskick!

Tanken är nu att kila till Sellholm och köpa en spindeltapp - han har såna liggande! Golf 2/3 har samma diameter på spindeltappen som 944. Planen är att köpa förlängda tappar, typ 20mm. Detta kombineras sedan med en uppflyttning av inre ledpunkten så mycket som det är rimligt - jag gissar 30mm. Sen gäller det att bygga ett bakre fäste som motsvarar det främre, gärna med justermån.



...och motorn måste ihop först.... Måste beställa delar idag!

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2014-01-30 11:37:09
by patand
:thisthread:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2014-02-05 13:09:27
by Henka_E
Så var bilen såld till en kändis på forumet. Den kommer dyka upp på banorna i framtiden, det är jag säker på.
Nu återstår bara att tömma garaget och sälja resterna!

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

Posted: 2018-01-17 08:13:21
by Henka_E
Bil såld.

Re: 944 n/a '86 | Såld!

Posted: 2018-01-18 13:27:33
by Eddie Varvstopp
Lite trist att den blev såld :( det hade varit kul att se dig bakom ratten i den igen.

Jag hoppas vi ser dig på banorna i alla fall :D och kul att bilen hamnade i rätt händer :D

Re: 944 n/a '86 | Såld!

Posted: 2018-01-19 08:42:02
by Henka_E
Det känns 100% bra, och inte en fnutt dåligt. Det blev/hade blivit en jättefin bil, helt klart, men den växte ifrån mig typ. Jag känner att slicks inte är för mig. Det hade krävts ett engagemang och en vilja som jag ärligt talat inte längre har. Dels kan jag inte motivera mig själv att gå till garaget - men när jag sedan tänker på all tid och allt pyssel för att ens komma iväg på test eller rejs.... Då slocknar även den sista gnistan. Det är inte bilen, det är min inställning typ.

MEN. Nu är det oxå så att vi flyttar till Umeå och då blir det liksom ännu dummare att behålla bilen. Vad ska jag göra med den där? Inte ett fuckings skit. om det känns mentalt långt till banan från E-tuna så är det ännu längre från Umeå.

Men köra bana kanske jag gör nån gång igen, men det är nog knappast i närtid. Rätt sugen på en skoter med rejäl matta och turbo faktiskt. Är iofs ganska sugen att ha en bil man kan köra på is med. Eller kanske köpa PS4 och köra virtuellt.