944 n/a '86 | Såld!
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Stuff
Köpte en uppsättning 9" Cup 1:or häromdagen. Tunga kopior - men väldigt prisvärda. Planen är nu att byta till långa bärarmar men köra med tidiga ben och spindlar. Jag ska fixa nya fj bens lager som flyttar ut fjäderbenet motsvarande skillnaden mellan sena och tidiga bärarmar. Det blir tight mot fälgen men det finns ändå hyfsat med plats - 8-10mm iaf. Tanken är också att köra rörbärarmar och köra en såndär förlängd-spndeltapp för att få lite bättre geometri. Jag tror det är överkurs egentligen, men det är roligt iaf.
Ska få i skelett svänghjulet och kopplingen också, och klappa dit tråg och vevskrapa. Återstår - avgas, el och soppa. Sen...uppstart? Usch...
Har väl nästan beställt pedalställ också. Blir king.
Ska få i skelett svänghjulet och kopplingen också, och klappa dit tråg och vevskrapa. Återstår - avgas, el och soppa. Sen...uppstart? Usch...
Har väl nästan beställt pedalställ också. Blir king.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Köhler - lägger han lika mycket tanke och energi på allt han bygger? Sitter med ett Köhler-byggt tråg här och det är ett smycke. Man får verkligen det man betalar för...men så får man ju betala också.
Utgångspunkten verkar vara grupp A tråget men det är lägre, bredare och väldigt snajsigt byggt. Det är kvalité!
Skönt att ha ett tråg som känns "rätt"!
Utgångspunkten verkar vara grupp A tråget men det är lägre, bredare och väldigt snajsigt byggt. Det är kvalité!
Skönt att ha ett tråg som känns "rätt"!
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Hej Henke
Kolla in på http://www.highspeedracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; Björn är en polare till mig och han kan fixa en volvomotor till dig
Jag körde 3år med en Opel järnspis han byggde, utan att behöva renovera och allt funkade perfekt.
S2an som jag byggde ska gå i roadsport B iår igen, Roger heter han som köpte den, han har lättat och trimmat lite så nu rasar väl motorn på den i sommar .
Mvh
Dennis
Kolla in på http://www.highspeedracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; Björn är en polare till mig och han kan fixa en volvomotor till dig
Jag körde 3år med en Opel järnspis han byggde, utan att behöva renovera och allt funkade perfekt.
S2an som jag byggde ska gå i roadsport B iår igen, Roger heter han som köpte den, han har lättat och trimmat lite så nu rasar väl motorn på den i sommar .
Mvh
Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Syftade bara på PCSR som du skrev om, och där är klassindelningen efter uppmätt effekt så i den serien skulle man inte bli mer konkurrenskraftig med t.ex. en volvomotor.Henka_E wrote:Beror på om effekten är baserad på teoretisk modell, bänk eller uppgiven original effekt. Så fort man åker på teoretisk modell eller "given voym - trimma fritt" så går porsche motorn bort. I princip går det inte att få ut mer än kanske kanske 85-90hk/ltr ur en n/a - grundmotorn tillåter inte det och då blir det svårt att konkurrera. Finns väl olika orsaker till det men faktum kvarstår - det finns ingen som lyckats trimma en Porsche 4:a och bibehållit nån form av hållbarhet.gurra wrote: Där kör man klassindelning efter vikt/effekt så har svårt att se att ett volvojärn under huven skulle göra bilen mer konkurrenskraftig..
Men - jag ska sluta tjata om det, jag kommer inte byta åsikt så jag ska sluta klaga på originalmotorn.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Japp, och då håller jag med dig.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Tyvärr så har tiden sedan förra säsongen varit tung på det personliga planet. Rörigt allmänt, men det värsta var att en av mina absolut bästa vänner i livet tragiskt gick bort. Det är kort sagt, åt helvete. Motivationen att få ihop bilen har verkligen gått upp och ner och mest ner faktiskt. Motorn sitter ju där, men sista "småfixet" tar tid. Tanken är därför att inte åka full säsong utan bara två tävlingar - SSM och Anderstorp. Att kasta ihop bilen och åka till Kullen går inte, att köra första outing på Gotland känns ju i årincip bara dumt och Falkenberg är ju en j-la knuXX-bana kost sagt. Anderstorp - helt underbar och SSM är ju en upplevelse.
Med andra ord så kommer jag inte ha nåt att göra i spelet om totalen men i år får det bli så. Det är ändå MYCKET nytt i bilen till i år.
Ska försöka få ihop den nu - närmast på dagordningens står grenrör och avgas, soppa och el... ja och plastdörrarna måste jag ju ha dit också....och bauta-vingen...och fixa med störtburen. Puh. Jaja, bara spendera mer tid i garaget och mindre framför TV:n.
Med andra ord så kommer jag inte ha nåt att göra i spelet om totalen men i år får det bli så. Det är ändå MYCKET nytt i bilen till i år.
Ska försöka få ihop den nu - närmast på dagordningens står grenrör och avgas, soppa och el... ja och plastdörrarna måste jag ju ha dit också....och bauta-vingen...och fixa med störtburen. Puh. Jaja, bara spendera mer tid i garaget och mindre framför TV:n.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Hej Henka,
Beklagar din väns bortgång.
Mvh
Stephan
Beklagar din väns bortgång.
Mvh
Stephan
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
+1 på den.Nahpets wrote:Hej Henka,
Beklagar din väns bortgång.
Mvh
Stephan
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1970
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
+1 på samma, hoppas du får lite ork till bilenEddie Varvstopp wrote:+1 på den.Nahpets wrote:Hej Henka,
Beklagar din väns bortgång.
Mvh
Stephan
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
+1 till.
Beklagar verkligen.
Mvh
Sven
Beklagar verkligen.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Sådana motgångar i livet får en att tänka till. Kan bara beklaga Henka.
Men för att prata om något roligare: Kul att du jobbar vidare på bilen och planerar en del körning! Blir spännande att få läsa racerapport när du kommit så långt, om hur den går och hur stor skillnaden blivit mot hur den var tidigare. Håller tummarna för att allt känns bra och tror du har god chans att knö dig in högt upp i listan även i modsport!
Men för att prata om något roligare: Kul att du jobbar vidare på bilen och planerar en del körning! Blir spännande att få läsa racerapport när du kommit så långt, om hur den går och hur stor skillnaden blivit mot hur den var tidigare. Håller tummarna för att allt känns bra och tror du har god chans att knö dig in högt upp i listan även i modsport!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Ska verkligen bli intressant att se.
Bilen blir lättare nu tack vare:
Bort med barlast, krockbalk fram, passagerar stol, dörrar (byte från plåt till plast), mindre batteri och 40ltr mindre soppa
Bilen blir tyvärr tyngre av:
Fälgar (lätta 16" mot tunga 17"), mer rör i buren.
Om bilen blir lättare eller tyngre av motorbytet vet jag inte, men det känns som att den nog blir lättare. 1000kg utan förare känns görligt.
Bilen blir lättare nu tack vare:
Bort med barlast, krockbalk fram, passagerar stol, dörrar (byte från plåt till plast), mindre batteri och 40ltr mindre soppa
Bilen blir tyvärr tyngre av:
Fälgar (lätta 16" mot tunga 17"), mer rör i buren.
Om bilen blir lättare eller tyngre av motorbytet vet jag inte, men det känns som att den nog blir lättare. 1000kg utan förare känns görligt.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Modsport
Kul tråd det här blev då??
Okej. Byggandet är i full gång. Senast på listan över "shit that's done" är uppgradering av störtbur. Ingen lek kan jag säga. Buren var från början inte direkt någon fröjd att titta på och den var inte så kul att jobba med heller. Men nu är det gjort. Blev ett antal meter rör. Följande är tillagt:
Dörrkryss
Tvärrör model knee-bar
Rör till MacP
Extra rör till MacP
Toyota stag
Hjälmkross
Längsgående bakre strävor
Med andra ord... 10m rör har jag kånkat från Finess. Men nu är det gjort. Nästa item på listan är el och den blir ju sannerligen begränsad på denna kärra. Motorn går ju typ utan ström så det är lite lysen och kanske nån fläkt.
Nya krängare också på G. Blir nog knivar fram och en M030 bak. Fjädring och bromseri får annars vara orört nästa säsong.
Kyleriet är också ett område. Måste rota runt lite där eftersom jag ska ha dit en sån där setrab i nosen. Lurar lite på att tippa kylaren framåt och neråt också. Nu går det iofs att få ur motorn utan att ta lådan men kylfläkten är lite utsatt. Jag får se...
Plastdörrarna får vänta, det blir sen. Vingen måste jag ha på plats och dessutom ska det byggas splitter och glov, iaf första metrarna på bilen.
Mycket gjort, mycket kvar!
Okej. Byggandet är i full gång. Senast på listan över "shit that's done" är uppgradering av störtbur. Ingen lek kan jag säga. Buren var från början inte direkt någon fröjd att titta på och den var inte så kul att jobba med heller. Men nu är det gjort. Blev ett antal meter rör. Följande är tillagt:
Dörrkryss
Tvärrör model knee-bar
Rör till MacP
Extra rör till MacP
Toyota stag
Hjälmkross
Längsgående bakre strävor
Med andra ord... 10m rör har jag kånkat från Finess. Men nu är det gjort. Nästa item på listan är el och den blir ju sannerligen begränsad på denna kärra. Motorn går ju typ utan ström så det är lite lysen och kanske nån fläkt.
Nya krängare också på G. Blir nog knivar fram och en M030 bak. Fjädring och bromseri får annars vara orört nästa säsong.
Kyleriet är också ett område. Måste rota runt lite där eftersom jag ska ha dit en sån där setrab i nosen. Lurar lite på att tippa kylaren framåt och neråt också. Nu går det iofs att få ur motorn utan att ta lådan men kylfläkten är lite utsatt. Jag får se...
Plastdörrarna får vänta, det blir sen. Vingen måste jag ha på plats och dessutom ska det byggas splitter och glov, iaf första metrarna på bilen.
Mycket gjort, mycket kvar!
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Ja just ja, Tilton pedalerna sitter ju också på plats. Ett jäkla pill. Och om det funkar har jag ingen aning om men det vet jag väl förhoppningsvis snart!
Hur fasen rengör man en bil invändigt inför lack??? Det är ju smuts, damm, underredsmassa och en himla massa färg som inte sitter där den ska som ska bort... HUR?
Hur fasen rengör man en bil invändigt inför lack??? Det är ju smuts, damm, underredsmassa och en himla massa färg som inte sitter där den ska som ska bort... HUR?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Volvo Power!
Först damsuga och sen trasa, borste, lösningsmedel och vad mer som kan behövas?Henka_E wrote:Hur fasen rengör man en bil invändigt inför lack??? Det är ju smuts, damm, underredsmassa och en himla massa färg som inte sitter där den ska som ska bort... HUR?
Förresten:
(jag vet att jag får igen det där sista någon gång...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users