944 n/a '86 | Såld!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | 118dB --> 95dB

#331 Post by Henka_E »

Helgens lilla jobb blir att ta bilen från 118dB ner till SBF's 95dB. Ska bygga en egen ljuddämpare längst bak modell stor och förhoppningsvis lurig. Återkommer med bilder OM det funkar.

Förresten - tar ju inte ur lådan när jag rycker ur motorn men denna gång testade jag att låta drivaxlarna sitta kvar och alltså bara dra allt bakåt. Funkar bra! Blir ju ändå rätt mycket smidigare, behöver bara rycka bort växelspaken, resten får sitta ihop. Borde nog funka även om man har 944 motor tror jag - jaja, givet då att man har kapat bort hela reservhjulsbaljan eller om man har gjort en manlucka i den.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | 118dB --> 95dB

#332 Post by gegge »

Plocka ner over 20dB blir en utmaning. Blir till att ta till alla tricks i boken och bestycka om din Webrar sedan. Spännade läsning, gillar verkligen utvecklingen av din bil.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | 118dB --> 95dB

#333 Post by Henka_E »

Receptet och planen är att bygga en väldigt stor ljuddämpare men lite knepig design som en kollega på jobbet tipsat om (eller klurat ut, jag vet inte). Det sitter en sån på en annan kollegas Modsport 968, den vita med gt3 fjädring, och där funkar konceptet - mattias har bara EN ljddämpare och det är en sån jag ska apa efter. Så - det blir en STOR burk längst bak, 850mm lång och 300mm i diameter med, hoppas jag, listigt innandöme. Återkommer med bilder när det finns nåt vettigt att visa upp.

Har kapat bort ännu mer där bak nu för att göra plats för bronto-dämparn. Nu klipper jag nog 1000-sträcket men OM den funkar som den ska så kan jag kasta bort den främre ljuddämparen också och då är jag nog tillbaka igen på rätt sida linjen.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | 118dB --> 95dB

#334 Post by Henka_E »

Ljudämparen okej, fick ingen varning på anderstorp men i ärlighetens namn så undrar jag om de mätte. Den låter ganska mycket. De som hann se mig köra träningen på A-torp kan säkert intyga att det var en rejäl ljudmatta. Den låter dock mycket mindre nu iaf och det är ju bra. Mindre bra är fortsatta bekymmer med kyleri och framförallt att jag hade ihjäl motorn. Den är dock ihop igen och ska startas upp idag. Skönt också att jag vet precis med 100% säkerhet att jag är en nolla och att en sån här pass extrem trimning av en annars mycket vanlig Volvo-motor kräver lite fingertoppskänsla - och det har jag ju inte. Håller dock på och skaffar mig det nu, men det kostar förstås pengar. När den går är den väldigt underhållande. Det mosar på väldigt bra. TYVÄRR så har jag ju kockat egen krängare fram och den är inte utan problem. Jag fick inte fast bilen i kurvorna och de resulterade i väldigt dåliga tider på Anderstorp. 1.52 är ju inget man direkt skriver spaltmeter om i den här branschen. Jag borde ha åkt 1.47-1.48 som sämst. Så - varför?

Att bygga en krängare som sitter i fjäderbenen är nog rätt men det är fel att bygga den så att jag får en kräng-skapare istf en kränghämmare när jag vrider ratten. Tyvärr så blir bilen ganska jobbig i gupp eftersom roll just nu inför en massa krafter i ratten. Nu blir det en tillfällig återgång till vanlig krängare istället. Skippar Falkenberg och satsar istället på att köra lite mer på Gåsen för att sedan få en sista riktig körning på Mantorp. Nära och bra.

Inte för att man ska summera innan säsongen är helt stendöd men min slutsats är att det var mycket större kliv till modsport än vad jag trodde. Motorbytet förde med sig ett par saker som jag borde ha kunnat förutse tycker jag. På plussidan så har jag hittat en koppling som jag verkligen gillar. Prisvärd, enkel och tål stryk. Robust helt enkelt. Motorn går bra men kylning och en fadäs med tändning (eller soppa som motorbyggaren tror) gjorde dock att framfarten blev dyr per varv. Nu ska jag dock se till att göra det rätt. Pedalstället, som ju blev onödigt spännande att få dit, har också visat sig funka. Det är iaf väldigt bra feeling i det. Bromsarna har aldrig känts så bra.

Så hittills:

Motorbromsade sönder tryckplattan varpå bultarna till sv hjulet rök av pga obalans - kombination tror jag, både felaktigt dragna och dåligt förarbeteende

Pedalstället var inte ihop-skruvat vilket medförde att jag bara fick halvgas

Pedalstället feljusterat med påföljden att slaget i pedalen inte gav tillräckligt med slag på slaven vilket gjorde att kopplingen inte kopplade ur helt

Tändning eller soppaproblem --> skjuten motor

Kränghämmare - feltänk i "systemet" gör att bilen blir väldigt svårkörd

Svårluftat kylsystem - hjärnsläpp och inte tillräckligt tålamod vid luftning ger problem. Nu fixat!


Summa-sumarum sofar - mycket till viss del onödiga pengar men... Nästa säsong kanske blir bättre! Vore ju fint att ta sig i mål på en tävling iaf! Tiden jag satte på Anderstorp var dålig men ändå i topp på Mod3. Näst snabbast på träning och den tiden hade räckt bra i rejset. Men - jmf med rekordtiden i mod3 så är det långt kvar. Kanske för långt. Är dock på bra humör, det var ett tag sen...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Säsongs-summering typ

#335 Post by Erol »

Bra att du är på banan igen! Ses vi på Gröndal på Torsdag, du måste ju köra lite test and tune :wink:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Säsongs-summering typ

#336 Post by patand »

Hur "sköt" du motorn? Kolv som kikade ut genom blocket eller mindre allvarligt? Tror på mindre allvarligt då du redan fått ihop den igen... :)

Säsong nr 2 med den moddade bilen kommer säkert bli bättre! Det är ju inte för inte som många tävlingsteam testar mer än de tävlar... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight |Rejsrapport Mantorp

#337 Post by Henka_E »

Rejsrapport Mantorp

Kör ju med Camaro-cup slicks och de är nog tänkta till mer vikt och högre effekt - jag fick inte upp tempen öht. Det var som att köra på snor. Efter träning 1 och 2 kunde jag konstatera att jag hade kört ifrån mig själv i Roadsport C trim...

Träning 1 och 2

På första passet blev jag avflaggad efter 5 varv pga att det rök nåt fruktat från bilen. Brandkåren kom till och med springande... Visade sig dock att det var ventilkåpan som inte satt som den skulle så packningen hade gett sig. Troligen hade jag redan då rätt högt vevhustryck - men det insåg jag inte då. Snabbt byte av packning, sanering av motorrum och så ut igen. Avflaggad IGEN med teknisk flagg efter tre varv... LJUD tänkte jag. Det är ju en mustig ljudmatta iaf inne i bilen... Men - det var rök igen! De kollade under huven, allt var torrt och fint men lite gammal olja var kvar, därav röken. Inga problem, ut igen. Fick igång däcken lite grann och kom iaf ner under roadsport C tider. Fortfarande - TRAGISKT DÅLIGT. Men - jag har ju inte kört så mycket med bilen och den är ju iaf väl balanserad så det är väl bara att nöta på.

Kval

Samma sak igen, halt, svårbromsat... Jag var över hela banan. Kvalade in som 4:a men rätt dålig tid. En sak jag noterade var att det är väldigt svårt att känna om man låser upp bromsarna med slicks. Det liksom...bromsar bra även med låsta hjul. Flög av banan och hade sedan brutala vibrationer men det struntade jag i, jag körde på. Efter kvalet konstaterade jag att jag hade två REJÄLA bromsplattor. Asså - förbi korden i däcket. I brådrasket lyckades jag få tag på två nya (näe, inte NYA, men "andra") framdäck som jag fick påslagna av Brallan som var där med SSK's däckvagn. Super!

Rejs 1

Rejs är rejs. Vad man sätter för tider är lite skitsamma. Först över linjen vinner. Rejset var en pärs. Jag fick kämpa som ett djur för att hålla bilen på banan och mer än en gång var jag nere för räkning. Jag hade Thomas Larsson i en 951 framför mig och jag tyckte det var väldigt märkligt att jag inte hängde med på rakan. Jag ska ju ha lika mycket effekt... bakom låg kompisen Andreas Ekvall i en Ginetta G20 och Robban med en Ginetta G34. De är båda väldigt bra piloter och de har båda bra däck. Det var Ginetta överallt. I alla speglar och ofta samtidigt. Nu är det kanske lite jobbigt att ha 1ton tyskt kruppstål som flänger fram och tillbaka över banan framför sig och de är nog båda två gentlemen.. Hade de petat i mig hade jag flygit av banan. Thomas rådde jag inte på... Men jag klarade Ginettorna. Efter målgång som kom flera och grattade mig till segern. De visade sig att Thomas hade åkt av ett varv för tidigt in i depån. I kanske 5minuter var jag vinnare, sen räknade SSK bort sista varvet och då var jag tvåa. Känns inte alls fel på nåt sätt, Thomas vann helt klart. Och med råge...

Kunde dock efter rejset konstatera att bilen inte gick igång utan starthjälp, att det var misstänkt mycket olja i vevhusventen och att bilen känns seg. Men - skit samma, jag vet ju om att jag har mycket blow-by pga att motorn spikade sönder på Anderstorp. Mantorp var lite av en chansning. Renovera motorn hade hur som helst varit vinterpyssel.

Rejs 2

Kall bil, den hoppar igång direkt. Mycket bra! Går jämnt och fint, spinner som en katt men råmar som en ko! Åkte till line-up:en och stod där och varmkörde lite....PANG! Från 300rpm till 0 på ingen tid alls. Mycket rök under huven... Aj aj... Ja, men jag provar starta. Inte ett liv. Fick hjälp att kabla igång den. Det rök mer under huven än från avgasröret. Ridå. Botten är helkörd.

Summering av Mantorp.

Ja, helt vilse bakom ratten är jag ändå inte. Med sådär dåligt grepp så känns det ändå bra. Jag kämpade till mig en andra plats och hade jag bara fått upp tempen i däcken eller fått dem att jobba så hade jag faktiskt kunnat hota Thomas. Han var dock ohyggligt mycket snabbare på rakan... Troligen så gav inte min motor riktigt det den borde där. Däcken var en ögonöppnare. Aldrig mera chansa med slicks, nästa år blir det NYA däck. NYA. Inget annat. Motorn - ja den måste renoveras men det känns ok. Ska väl fundera lite över kolvar och stakar, vore nog smart med lättare grejjer tror jag. Original stakarna tål nog styrk men de är lite tunga. Kolvarna tror jag inte riktigt hänger med - de tål nog inte 8000rpm. Och 8000rpm får de uppleva varje växling. Kombon av låda och motor funkar dock bra, jag tappar inte farligt med varv och den orkar bra. Toppfart - fullt tillräcklig.
Last edited by Henka_E on 2013-09-30 09:16:13, edited 1 time in total.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Säsongs-summering typ

#338 Post by Henka_E »

Faktiskt. Växlingar och flow på rakan var ju jävligt fränt. Cool känsla att original varvräknarn står i botten men det är fortfarande lååångt kvar tills shiftlighten tänds. Gott mos! Och skönt ljud!

Det är rätt konceptuellt, bilen är ändå bra ihopskruvad. Allt som har pajjat har varit mitt fel - jag snålade med koppling i kombo med orutin - PANG! Jag trodde att det skulle funka med original placering av exp kärl men jag fick inte ur all luft eller fick för lite marginal - FOFF! Jag hade inte koll på tändingen och allt spikade sönder - BLAM! Att botten går ner sig i en motor som inte gjort annat än kokat och spikat är inte så konstigt.

Största vinsten är dock att jag hittat tillbaka till förarplats. varje gång jag kört så har jag gett upp och bara åkt med. Liksom suttit och bara funderat över hur meningslöst det här är... Men nu - nu var fighting-spiriten tillbaka igen. Och det känns så himla kul!!!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

#339 Post by Henka_E »

Motorbromsar dock ännu alldeles för mycket. men shit vilken koppling, är så nöjd över den. 4 puckad sinter, men den är så fiiiiin att slira på och skön när man växlar. Bra feeling!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

#340 Post by patand »

Kul med så positiva tankar och ord när det ändock inte funkat 100 och motorn rasat! :D

Härlig rapport och grattis till seger... jag menar pallplatsen! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

#341 Post by martenheller »

Älskar racerapporter :#944burn: !
Står säkert tidigare men: Vad har du för motor?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

#342 Post by Eddie Varvstopp »

Sjukt kul att du kom till start och att det blev bra resultat :D ! Mest för att jag vet hur det inspirerar.

Förbannat trist med haveriet men å andra sidan är det rätt tid på året att få det..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

#343 Post by Henka_E »

NU har jag börjat ta isär bilen inför....säsong X. Vi håller som bäst på och laddar inför att går från 2+katt till 3+katt, vilket betyder att fokus på inköpen ligger på lite annat än kanske just räserbil. Själv är jag ganska skeptisk till att det blir nåt kört öht nästa år men tjejen är nästan överentusiastisk inför tanken på att kombinera räserbil med barn. Hennes lycka över att jag hatar fotboll tar nog överhand här, realistiskt sett siktar jag på att åka några onsdagar på Gåsen bara för att inte helt tappa stinget. Jag har ju faktiskt inte fått fart på liket i denna skepnad.... Även om det gick bra på Mantorp sett till resultatet så gick det absolut inte med den hastighet som krävs. Så - bättring.

Lite för att komma ihåg själv och lite för att påvisa vikten av att bult-checka ALLT mellan rejsen följer här en uppradning av saker som lossnat på Mantorp:

- Vattentempgivaren - helt lös..
- Oljetrycksgivare/vakt - helt lös
- Generatorfäste - skakat sönder
- Vevskrapan som är nitad i tråget har tappat en nit - inte bra, men bättre än skruv iaf... Måste fixas..
- Fäste, kränghämmare höger bärarm - mutter borta, dvs ingen kräng funk fram

Det här hittade jag när jag rev ur motorn, finns säkert mer skit som är lös. Men - man mpste komma ihåg att kolla igenom allt. Det funkar liksom inte annars. Jag har typ sagt att jag har haft lite otur denna säsong men det är otur i kombo med lathet och okunskap som lett till alla ras. Så - bättring till säsong X.

Vill också skriva av mig lite om min installation. Jag är ändå nöjd med mycket. Målet när jag började med det här var att det skulle vara enkelt. Lätt att få i och ur motor, lätt att komma åt grejjer osv. Viktigast tycker jag nog det var att motorn skulle gå att få ur utan att riva ut lådan. Och det går på två olika sätt. Den "metodiska" varianten är att ta bort växelspaken, ta bort växellådsfästet och dra lådan bakåt och låta den hänga på torsionsröret. Det här kräver dock även att avgassystemet tas bort. Lite pilligt, men helt okej ur tidsaspekt. Drivaxlarna kan sitta kvar och jag behöver bara rycka sista ljuddämparen. "Attack"-medtoden är att lossa transaxel, låssa sv hjulskåpan och sen bara rycka loss motorn... Den här lämpar sig mer på räserbanan eftersom stödlagret i veven mår lite pyrt av behandligen. Har man riktigt brottom funkar detta - allt får sitta kvar i bilen. Kräver dock att grenröret lossas för man måste kunna lirka lite.

Jag tror också att en bidragande faktor är att kylarn är lutad/flyttad framåt 20cm. Den sitter ganska bra nu. Har lutat den och byggt en stor tratt framför så all luft går rakt in i kylarn. Blev bra!

Till säsong X är det såklart motorrenovering och försök nummer 2 med kränghämmare. Dessutom är jag väldans sugen att bygga om fjädringen bak så att jag blir av med vikt och får det lite enklare att justera hjulvinklar. Även om jag tror att vinklarna är okej så känns det inte tryggt att det är som det är. Hata excenter - eller hata dubbelexcenter iaf.

Mer då? Ah inte så mycket mer tror jag. Är ändå nöjd. När bilfan gick så gick den och kopplingen är jag SUPERNÖJD med. Och bromsarna!! Ååå, det var mycket onödigt jobb för att få dit det där tilton stället men shit va bra det blev. Vilken feeling i pedalen! Alla ni som kör servo - montera bort! Omgående! Det är ohyggligt skönt att ha bromsar som är konsistenta i känsla. Väldigt tryggt och inte alls tungbromsat. Ah, såå bra! Men man behöver inte byta pedalställ. Förresten - men får plats i bilen även om man monterar stående ställ. Mitt är lyft 4cm i framkant och kanske 1dm i bakkant för att få så långt fram som möjligt och jag får dra stolen bra långt fram för att nå - nu är jag ju att betrakta som smurf jmf med endel med mina 175cm, men jag sitter prima. Ratten på original plats och vxl spaken också. Ah, det är bra. Nöjd med buren också.

Just ja, nytt instrument vill jag nog ha. Ska spara lite cash och köpa en Dash 2 Pro tror jag. Ser bra ut...

Och slutligen vill jag slå ett slag för elektrisk huvudströmbrytare. Så himla smutt! Kör med ett startrelä från en grävsmaskin och två vipp-brytare. Funkar kalas. Även om batteriet är nästan tutti urladdat så håller den relät draget. Ah, det är super!

Nej nu ladda inför nästa år! Måste rejsa...bara måste rejsa...

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

#344 Post by Henka_E »

martenheller wrote:Älskar racerapporter :#944burn: !
Står säkert tidigare men: Vad har du för motor?
B230 med dubbla webrar, Köhler-våtsump, 123Tune-tändning - inget fancy alls. Varvar 8500rpm. Låter mysigt!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Rejsrapport Mantorp

#345 Post by Henka_E »

...just det... Gaswire... Hata skruvnippel! Bygger om till gasstag ala Volvo Amazon till nästa säsong. Mycket bättre. Supermycketsuperbättre hoppas jag.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users