944 n/a '86 | Såld!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#61 Post by Henka_E »

PCSR kl 3 står det i boken. Inga anmärkningar om något. Registreras det ngn annanstans än i vagnboken vilken klass bilen är tillåten i?

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#62 Post by Henka_E »

Har tjackat vintermackor till vagnen, 16" Pirelli fulldubb. Behöver därför få tag i 2 eller 4 16" fälgar till... Snyggt. Som om det inte var illa nog att hitta 4st till r-däcken. Ska posta bilder när bilen är vinterkittad, blir körning nästa helg. I helgen är det ju som bekannt Metallica!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#63 Post by patand »

Var ska du köra med bilen nästa helg? Med vinterdäck dessutom... sjöis? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#64 Post by Erol »

patand wrote:Var ska du köra med bilen nästa helg? Med vinterdäck dessutom... sjöis? :)

Gissar på norrland... Herrn kommer där ifrån :wink:



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#65 Post by Henka_E »

YES! Imorrn bär det av uppåt, halvägs "hem" faktiskt - det är ju bara till Ö-vik jag ska. Är nästan färdig med vinterkittet - återstår att byta till kylarvätska som tål kyla bara! Börjar känna mig rätt laddad faktiskt. Bilder kommer....

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#66 Post by Henka_E »

Njaa, det där med att köra is med bakhjulsdrift på is vet jag inte om jag gillar. Var ruskigt svårt att få flyt i körningen - en sak är säker, 3 rattvarv lock-to-lock kanske funkar om man bara kör i stan, men vilket totalt skit det är på isbana. Fick ju ratta som ett tok. Den matar på bra när man riktat in den - undrar hur långsamt det hade gått utan rallydubb? Troligtvis hade tiden stannat.... :-)

Fick också lära mig vad den där knappen på instrument brädan är - det är elfläkten... Geez. Gick jättebra medan man körde - eller ja, det gick bra så länge man höll fart men inte drog den hela vägen, typ stannade vid 6k - men när man började mata på lite och drog den längre (alltså höjjde tempot) så steg tempen rejält. Bilen kokade när jag stannade i depån... Inte najs. Fick liv i fläkten och då funkade det lite bättre.

Måste ändå säga att den klarar sig långt med sina 160hk, verkligen, och mycket sitter i föraren. Jag är inte direkt van vid RWD, körde väl ca 5s långsammare per varv än bästa tiden på banan, satt av en 24-00 Escort, bra eller dåligt, jag vet inte. När jag körde som bäst hade jag 42-43s som varvtid, bästa tid var 37s. Och - då var jag i stort sett tvungen att slå av helt på vissa sektioner på banan pga av de enormt djupa spår som fanns.

Nåväl, jag har ju helt fel fjädring för det här - skönt att ha nåt att skylla på! Mer effekt är nog inget krav som setupen på bilen är - den var ganska hysterisk faktiskt, inte mycket grepp alls.

Till nästa år blir det antingen en riktig bil, dvs en Audi 4wd, eller så nöjjer jag mig med att bara fixa fjädringen (nya fjädrar, andra hämmare etc). Tror och hoppas att detta är en bättre bil på asfalt, kommande säsong får visa det. Ska väl försöka köra så mycket jag hinner på bana.

Otroligt schysst av killen som "ägde" banan att ställ aupp och ploga den på fredag morgon så att vi skulle kunna lägga en hel dag. Inte bara plogning, utan han drog om den så att den skulle passa min låga bil!
Last edited by Henka_E on 2009-03-16 09:04:29, edited 1 time in total.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#67 Post by Henka_E »

Jo, har ett par filmer och lite bilder på bilen i is-kostym, det kommer strax!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#68 Post by patand »

Väntar på bilder och film.. spännande! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#69 Post by Henka_E »

Efter eftertanke ändrade jag min "rapport". Bild och film kommer strax...

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Haveri!

#70 Post by Henka_E »

Jah, efter två pass på Gälleråsen så klonkade det till - rätt mycket... Trodde F-n att motorn hade ramlat ur bilen... Men den gick ännu fint, oljetryck ok, kändes inte som att jag tappat några hjul eller skrotat lådan... Men den laddade inte. Börjar ana oråd. Linkade in i depån, öppnade huven och.... Inga remskivor kvar på veven??? WTF? Jaja, balansremmen hängde där men generator remmen är borta. Jaja, den måste vara ihop till nästa träning, dvs om en vecka.


Men en kort rapport. Som total rudis var det rätt nervigt att komma till G-åsen. Det var rätt mycket folk där och framförallt folk som såg ut att veta vad de höll på med. Jag försökte fråga Mr Pratsam i sekretariatet men det är väl tveksamt om han hade förmåga att svara på tilltal - ingen info alls! Tycker F-n det är dåligt, om man dyker upp som totalt stolpskott så borde man väl F-n få lite hjälp? MEN - räddaren i nöden, mr Granfors, var ju där med sin Seven och han var lika trevlig och hjälpsam som när det var vagnboksbesning - TUSEN TACK Jocke... Och tack för skjutsen hem från Karlskoga. Porschen belv ju kvar där pga av ovanstående.

Första passet tog jag det hiiimla lugnt. Försökte hitta nåt spår som funkade typ. Men lite impad blir man ju ändå av bilen - det går att åka fort... Kändes redan på första varvet typ. Fastnade bakom en 996 Cup bil och ville väl inte direkt börja tjafsa och försöka ta mig förbi, så jag låg och puttrade bakom den i 40min - helt ok.

Andra passet, hann med 20min iaf (minst). Började väl jaga på lite mer. Fort går det ju absolut inte - Granfors körde på 1.10 och det är ju rätt bra. Det är ju inte direkt så att man får whiplash av accelerationen ut på start/mål - det märks att det inte är så mycket att köra med. Men, skit detsamma, det var jävligt kul ändå. Jag var då inte långsamast på banan iaf och det känns ju bra.

Så, nu lappa ihop kärran minus ball-remmen och sen på't igen!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#71 Post by Henka_E »

Just det - drog ju dit min aptjusiga bogserkrok. Ser riktigt sportig ut - återkommer med bilder när den är pulverlackad och klar! Om intresse finns kan jag fixa fram fler.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#72 Post by Henka_E »

I valet och kvalet nu. Ska jag hänga tillbaka balansaxel remmen som min bil gjorde sig av med på Gelleråsen? Är helt inne på det och jag har diskuterat det med Sanden... Han tyckte det var ok. Men vad säger vi kollektivt?

Bilen ihop igen men inte uppstartad ännu. Det kommer imorrn. Gott om tid, inte förrän onsdag som det är Gåsen igen. Hoppas jag slipper lifta hem denna gång....

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#73 Post by Spånet »

Lägger min röst på: Ta bort remmen.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#74 Post by Henka_E »

Har hunnit köra endel med bilen. Ett par ggr på Gälleråsen, tyvärr går det ju alldeles för sakta. Har tagit tid - men det är 2s för dåligt. Så, det kändes väldigt bra att åka en bankurs med bilen, även om det var på Kullen. Hade Pelle som instruktör, tycker han gjorde ett himla bra jobb. Kom till rätta med endel saker iaf. Insåg också att det var dags att byta bromsvätska, nåt jag tydligen förträngt. Det var definitivt dags. Luftade bromsarna och då kom de tillbaka. På det som blev det sista varvet så kändes bilen minst sagt äcklig. Den satt verkligen inte fast i backen nånstans... Visade sig att centrumbulten bak hade rallt upp, satt på absolut sista gängan - när jag lyfte upp hjulet så gick det att vika flera centimeter. Kändes ju sådär att inse att 2minuter tidigare så gick det hundraåtti under bron med hjulet på tvären.

Har precis rivit bilen och pressat i nya lagret, dock inte monterat ihop allt. Listan med saker att göra bestod från början endast av byte av hjullager och bromsvätska samt fixa spacers. Har tillkommit att byta bromsslangar till stålomsp och byta bromseriet fram till större grejjer. Blir 320mm skivor och Brembo ok, nya belägg, nya slangar och ny ATE blue. Borde lira.

Rätt skönt med lite uppehåll och uppgradering, premiär borde bli om två veckor på Gåsen. Tror jag.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#75 Post by Henka_E »

Hämtade nya stålomsp bromsslangar från Hydroscand i Örebro (Tack Marcus Collén för proffsiga jobbet!). Billigt som tusan under 700kr för 4st slangar och han vevade ihop dem medan jag stod där och stirrade EFTER stängningsdags. Serviceminded som attan! Och tack Lars "Spånet" för tipset!

Hämtar mina nya nav imorrn, sen är det dags för pricket över i:et - big brake kittet. Blir stora skivor, lagom stort ok och pippi-gula pagid på inrådan av Bigwiz. Kommer åka med 17" och 255:or runt om nu också, mina 16" r-däck är bara sopor efter 20mil på Kullen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users