Henka_E wrote:Snabb analys av problemet ledde till en snabb order till JERD - he he, sådär, då var den första "åka-fort-prytteln" beställd - växelkors på ingång!!!
944 n/a '86 | Såld!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Växelkors på plats. Tyckte när jag lossade det gamla att det kanske inte var så glappt. Men, när man hade grejjerna löst i handen och började känna efter så insåg jag att det nog var rätt slitet ändå...
Alltså skillnaden är ENORM. Visst, jag tyckte också den var lite slaskig när jag testade bilen vid inköp - men jösses, var den sådär slaskig? Nu känns den riktigt fin faktiskt. Liten bonus: spaken mycket bättre justerad nu, inte sådär nära karossen när 1:an 2:an ska in.
Men - finns det att köpa nåt kit till den linken som är gunnilagrad? Alltså den som sitter tvärs över lådan. Eller är det bygga själv som gäller? Vill ju ha riktiga leder där och inget gummi-junk.
Nästa punkt: Blinkers! De är ju diod-blinkers fram och de drar lite för lite ström. Sen sitter de lite fel tycker jag. Ska flytta dem lite och löda serie-motstånd.
Alltså skillnaden är ENORM. Visst, jag tyckte också den var lite slaskig när jag testade bilen vid inköp - men jösses, var den sådär slaskig? Nu känns den riktigt fin faktiskt. Liten bonus: spaken mycket bättre justerad nu, inte sådär nära karossen när 1:an 2:an ska in.
Men - finns det att köpa nåt kit till den linken som är gunnilagrad? Alltså den som sitter tvärs över lådan. Eller är det bygga själv som gäller? Vill ju ha riktiga leder där och inget gummi-junk.
Nästa punkt: Blinkers! De är ju diod-blinkers fram och de drar lite för lite ström. Sen sitter de lite fel tycker jag. Ska flytta dem lite och löda serie-motstånd.
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Jag har provat att lägga ett effektmotstånd i serie och det funkar, dock så blir dom ganska varma > 100 gr. Rekomenderar att du köper ett nytt relä på feltema som inte har "blinkasnabbt" funktionen.Henka_E wrote:
Nästa punkt: Blinkers! De är ju diod-blinkers fram och de drar lite för lite ström. Sen sitter de lite fel tycker jag. Ska flytta dem lite och löda serie-motstånd.
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Blinkers kirrat, tack för tipset - det blev ett Biltema relä. Flyttat på blinkeriet fram också. Ser en aning bättre ut nu. Ungefär väldigt mycket bättre..
Ska hämta en kylare i veckan från Sandén. Sen lyser ju den där lampan för bromsklossarna - men den ska jag operera bort innan besiktning!
Ska hämta en kylare i veckan från Sandén. Sen lyser ju den där lampan för bromsklossarna - men den ska jag operera bort innan besiktning!
Last edited by Henka_E on 2008-09-21 19:42:08, edited 1 time in total.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Henka_E wrote:Är det nån som kan förtälja hur mycket som man måste ta bort för att få ut kylaren? Känns som att den borde gå att få ut utan att riva hela fronten.
Om jag inte missminner mig, så tar man kylaren neråt, dvs. lossar plåten
som den står på!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Man tar kylaren uppåt, sitter med 2st M8 med 10mm skalle och 13mm låsning. För att ta den uppåt måste man ta bort fläkten för att få ut den.
Anyway. Provtryckte kylaren nu - efter att ha köpt en ny. Fick lätt panik när jag inte hittade hålet bara med ockularbesiktning. Tätade alla öppningar på kylaren med 2st tummar och ett pekfinger från ett par stadiga gummihandskar - riktigt smidigt och återanvändbart! Nåväl. Boven i dramat är en av skruvarna som håller fläktkåpan på plats. Den var 5mm för lång - så det blev hål i kylaren. Hade kanske gått att svetsa men det är tveksamt. Sprutade rätt bra om det där hålet faktiskt. Ska fixa nya skruvar som är rätt längd och sen slänga ihop allt imorrn. Klockrent.
Anyway. Provtryckte kylaren nu - efter att ha köpt en ny. Fick lätt panik när jag inte hittade hålet bara med ockularbesiktning. Tätade alla öppningar på kylaren med 2st tummar och ett pekfinger från ett par stadiga gummihandskar - riktigt smidigt och återanvändbart! Nåväl. Boven i dramat är en av skruvarna som håller fläktkåpan på plats. Den var 5mm för lång - så det blev hål i kylaren. Hade kanske gått att svetsa men det är tveksamt. Sprutade rätt bra om det där hålet faktiskt. Ska fixa nya skruvar som är rätt längd och sen slänga ihop allt imorrn. Klockrent.
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Grattis!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Renoverade resten av länkaget igår. Bytte ut den där läskiga plåtbiten som går tvärs lådan mot två vinkellänkar och en gängstång. Trodde det skulle hjälpa - icket... Det visade sig att den största boven i dramat var sprinten i själva spaken. Den var helt körd... Så, slipade loss den, svetsade i en skruv istället. Har dock inte kört bilen än så jag kan inte säga att det är "bra" än - men nog känns det då bättre!
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Har kört den nu.... Vilken skillnad. Största boven i dramat var helt klart växelspaken, den var rejält sliten. 2:a var nog den tvärgående historien, ena leden där var helt slut. Växelkorset? Well, det gjorde nog sitt till till att skapa känslan det är i spaken nu. Riktigt bra! Så, se över era spakar boys, och byt den där junkiga grunkan som går tvärslådan. Ska göra en EVOII av den i vinter, bilder kommer!
Har raggat ihop utrustning inför helgen också, tänkte att det var lika att låna ihop grejjer än att shoppa loss. Bättre att veta vad man inte vill ha INNAN man slår till än efter. Så nu har jag en komplett uppsättning grejjer, ink 2 hjälmar.
Om jag börjar vara nervös? Ja. Lite. Men det är nog hälsosamt.
Har raggat ihop utrustning inför helgen också, tänkte att det var lika att låna ihop grejjer än att shoppa loss. Bättre att veta vad man inte vill ha INNAN man slår till än efter. Så nu har jag en komplett uppsättning grejjer, ink 2 hjälmar.
Om jag börjar vara nervös? Ja. Lite. Men det är nog hälsosamt.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är helt klart hälsosamt!Henka_E wrote:Om jag börjar vara nervös? Ja. Lite. Men det är nog hälsosamt.
Första gången på bana =
- Ta det lugnt, kör i din egen takt.
Det är INTE en tävling du kör.
Ha koll i backspeglarna.
Håll dig i ditt spår hellre än att försöka "komma ur vägen", risken finns att man väjer åt fel håll mot vad bakomvarande förväntat sig...
Underlätta omkörning genom att släppa av på gasen på rakorna (om det behövs).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
patand wrote:Det är helt klart hälsosamt!Henka_E wrote:Om jag börjar vara nervös? Ja. Lite. Men det är nog hälsosamt.
Första gången på bana =
- Ta det lugnt, kör i din egen takt.
Det är INTE en tävling du kör.
Ha koll i backspeglarna.
Håll dig i ditt spår hellre än att försöka "komma ur vägen", risken finns att man väjer åt fel håll mot vad bakomvarande förväntat sig...
Underlätta omkörning genom att släppa av på gasen på rakorna (om det behövs).
Första gången med Porschen, har för mig att Henke kört andra bilar på
bana tidigare!
Skulle sitta fint med en rapport från banan nu
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Dags att ändra rubriken på tråden nu Henka!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users