944 n/a '86 | Såld!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Henka_E wrote:Snabb analys av problemet ledde till en snabb order till JERD - he he, sådär, då var den första "åka-fort-prytteln" beställd - växelkors på ingång!!!
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#17 Post by Henka_E »

Växelkors på plats. Tyckte när jag lossade det gamla att det kanske inte var så glappt. Men, när man hade grejjerna löst i handen och började känna efter så insåg jag att det nog var rätt slitet ändå...

Alltså skillnaden är ENORM. Visst, jag tyckte också den var lite slaskig när jag testade bilen vid inköp - men jösses, var den sådär slaskig? Nu känns den riktigt fin faktiskt. Liten bonus: spaken mycket bättre justerad nu, inte sådär nära karossen när 1:an 2:an ska in.

Men - finns det att köpa nåt kit till den linken som är gunnilagrad? Alltså den som sitter tvärs över lådan. Eller är det bygga själv som gäller? Vill ju ha riktiga leder där och inget gummi-junk.

Nästa punkt: Blinkers! De är ju diod-blinkers fram och de drar lite för lite ström. Sen sitter de lite fel tycker jag. Ska flytta dem lite och löda serie-motstånd.

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#18 Post by Spånet »

Henka_E wrote:
Nästa punkt: Blinkers! De är ju diod-blinkers fram och de drar lite för lite ström. Sen sitter de lite fel tycker jag. Ska flytta dem lite och löda serie-motstånd.
Jag har provat att lägga ett effektmotstånd i serie och det funkar, dock så blir dom ganska varma > 100 gr. Rekomenderar att du köper ett nytt relä på feltema som inte har "blinkasnabbt" funktionen.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#19 Post by Henka_E »

Blinkers kirrat, tack för tipset - det blev ett Biltema relä. Flyttat på blinkeriet fram också. Ser en aning bättre ut nu. Ungefär väldigt mycket bättre..

Image

Ska hämta en kylare i veckan från Sandén. Sen lyser ju den där lampan för bromsklossarna - men den ska jag operera bort innan besiktning!
Last edited by Henka_E on 2008-09-21 19:42:08, edited 1 time in total.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#20 Post by tkgb »

ett litet tips till att ersätta den gummilagrade plåtbiten som håller emot växellänkaget är att sätta dit små m8 uniballs avsedda for gocarts
jag har kört med det i 5 år nu och det har funkat utmärkt

mvh tommy

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#21 Post by Henka_E »

Är det nån som kan förtälja hur mycket som man måste ta bort för att få ut kylaren? Känns som att den borde gå att få ut utan att riva hela fronten.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#22 Post by Erol »

Henka_E wrote:Är det nån som kan förtälja hur mycket som man måste ta bort för att få ut kylaren? Känns som att den borde gå att få ut utan att riva hela fronten.

Om jag inte missminner mig, så tar man kylaren neråt, dvs. lossar plåten
som den står på!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#23 Post by Henka_E »

Man tar kylaren uppåt, sitter med 2st M8 med 10mm skalle och 13mm låsning. För att ta den uppåt måste man ta bort fläkten för att få ut den.

Anyway. Provtryckte kylaren nu - efter att ha köpt en ny. Fick lätt panik när jag inte hittade hålet bara med ockularbesiktning. Tätade alla öppningar på kylaren med 2st tummar och ett pekfinger från ett par stadiga gummihandskar - riktigt smidigt och återanvändbart! Nåväl. Boven i dramat är en av skruvarna som håller fläktkåpan på plats. Den var 5mm för lång - så det blev hål i kylaren. Hade kanske gått att svetsa men det är tveksamt. Sprutade rätt bra om det där hålet faktiskt. Ska fixa nya skruvar som är rätt längd och sen slänga ihop allt imorrn. Klockrent.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#24 Post by Henka_E »

Klart å betart'!!! Blankt protokoll! Dock så var ena drivaxeln helt lös! Alla skruvar gick att skruva för hand - så det måste ju lösas omg. Men den är då laglig nu iaf!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

Grattis! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#26 Post by Henka_E »

Renoverade resten av länkaget igår. Bytte ut den där läskiga plåtbiten som går tvärs lådan mot två vinkellänkar och en gängstång. Trodde det skulle hjälpa - icket... Det visade sig att den största boven i dramat var sprinten i själva spaken. Den var helt körd... Så, slipade loss den, svetsade i en skruv istället. Har dock inte kört bilen än så jag kan inte säga att det är "bra" än - men nog känns det då bättre!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#27 Post by Henka_E »

Har kört den nu.... Vilken skillnad. Största boven i dramat var helt klart växelspaken, den var rejält sliten. 2:a var nog den tvärgående historien, ena leden där var helt slut. Växelkorset? Well, det gjorde nog sitt till till att skapa känslan det är i spaken nu. Riktigt bra! Så, se över era spakar boys, och byt den där junkiga grunkan som går tvärslådan. Ska göra en EVOII av den i vinter, bilder kommer!

Har raggat ihop utrustning inför helgen också, tänkte att det var lika att låna ihop grejjer än att shoppa loss. Bättre att veta vad man inte vill ha INNAN man slår till än efter. Så nu har jag en komplett uppsättning grejjer, ink 2 hjälmar.

Om jag börjar vara nervös? Ja. Lite. Men det är nog hälsosamt.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#28 Post by patand »

Henka_E wrote:Om jag börjar vara nervös? Ja. Lite. Men det är nog hälsosamt.
Det är helt klart hälsosamt! :)

Första gången på bana =
  • Ta det lugnt, kör i din egen takt.

    Det är INTE en tävling du kör.

    Ha koll i backspeglarna.

    Håll dig i ditt spår hellre än att försöka "komma ur vägen", risken finns att man väjer åt fel håll mot vad bakomvarande förväntat sig...

    Underlätta omkörning genom att släppa av på gasen på rakorna (om det behövs).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#29 Post by Erol »

patand wrote:
Henka_E wrote:Om jag börjar vara nervös? Ja. Lite. Men det är nog hälsosamt.
Det är helt klart hälsosamt! :)

Första gången på bana =
  • Ta det lugnt, kör i din egen takt.

    Det är INTE en tävling du kör.

    Ha koll i backspeglarna.

    Håll dig i ditt spår hellre än att försöka "komma ur vägen", risken finns att man väjer åt fel håll mot vad bakomvarande förväntat sig...

    Underlätta omkörning genom att släppa av på gasen på rakorna (om det behövs).

Första gången med Porschen, har för mig att Henke kört andra bilar på
bana tidigare!


Skulle sitta fint med en rapport från banan nu :wink:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#30 Post by patand »

Dags att ändra rubriken på tråden nu Henka! ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users