968 CS - 93 Smurfblå Räser

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
andersgrahne
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

968 CS - 93 Smurfblå Räser

#1 Post by andersgrahne »

Här kommer en tråd om min 968 CS.
Är inne på andra säsongen med den, köptes in i maj 2007.
Hade sneglat på race-anpassade 968:or ganska länge kände att det var dags.
Målet är att ha en driftsäker, snabb banbil utan att bli ruinerad.
Utvecklingen går mot en renodlad räserbil.

Motorn är i stort sett original. Det enda som är gjort är att en tidigare ägare modifierade luftburken svagt med några extra hål efter recept från någon utländsk site. Tvivlar på ett det ger mer effekt om jag skall vara ärlig.

Bilen har rullat ung 14 700 mil. Vilka de flesta senaste mil är skötta till stor del av K3. De har även gjort en del av ombyggnationen, som GT3- bromsar, nya stötdämpare o fjädrar.

Invändigt är den urriven på allt onödigt, handskfack, mattor, vevmekanismer till sidorutor, ljudisolering, etc, etc.

Annars är spec:en följande:
Bilstein Coilovers med H&R- fjädrar fram, M030-chassit bak.
M030- kränghämmaren fram (tror jag)
Techart fjäderbensstag
330 mm GT3- bromsar fram orig CS bak.
PFC01- belägg
Spacers gör att GT3- bromsarna får några mm spelrum till fälgarna.
Orig CS skalstolar.
Schroth 6- punktsbälte
FIA- cert helbur byggd av Rally-produkter
Huvudströmbrytare i kupén.
Sidorutor i plast.
Baklucka i plast med GT2- vinge.
Motorhuv i glasfiber
Framskärmar finns, men är ännu inte monterat.
Frontläpp
Växelspak tillbakaflyttad.
Mocca-ratt OMP
En Presto brandsläckare sitter monterad framför passagerarstolen

Så här ser hon ut:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by andersgrahne on 2009-04-24 21:05:39, edited 2 times in total.

Per Huzell
Turbo-Poster

Re: 968 CS - 93

#2 Post by Per Huzell »

andersgrahne wrote:Invändigt är den urriven på allt onödigt, handskfack, mattor, vevmekanismer till sidorutor, ljudisolering, etc, etc.
Härligt att ta steget fullt ut till rikigt race-bil!
Här blir det inga glass-rundor med barnen i baksätet.

Snygg bil - jag gillar race, men har inte vågat slänga ut mina grejer (ännu)
[i]Speed is Everything[/i]

andersgrahne
S-Poster

Re: 968 CS - 93

#3 Post by andersgrahne »

Per Huzell wrote:
andersgrahne wrote:Invändigt är den urriven på allt onödigt, handskfack, mattor, vevmekanismer till sidorutor, ljudisolering, etc, etc.
Härligt att ta steget fullt ut till rikigt race-bil!
Här blir det inga glass-rundor med barnen i baksätet.

Snygg bil - jag gillar race, men har inte vågat slänga ut mina grejer (ännu)
Tack!
Det är på gott och ont. Ljudnivån blir ju...hmmm... HÖG utan ngn isolering.
Dock hade jag nog tänkt ta nån runda med lille sonen. Fast då är han förpassad o sitta baklänges i framsätet 8)

andersgrahne
S-Poster

#4 Post by andersgrahne »

Började byta framskärmar i somras när väl kärran kom till ett ställe där det gick att skruva (på landet).
Vilket visade sig vara mer jobb än jag först trodde. Efter att alla bultar och skruvar var borta satt fortfarande skärmen som berget!
Var tvungen att skära loss den med en böjd mattkniv från all underredsmassa.
När den väl var loss kunde jag konstatera att alla infästningar saknades på den nya glasfiberskärmen... Blev till att tillverka egna av 2,5 mm alu.

Det skall sedan limmas fast med epoxi/glasfiberväv på insidan. Någon popnit också på de ställen som inte syns.

Allt detta för att bilen skall bli totalt 7 kg lättare...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

M.Kuic
S-Poster

#5 Post by M.Kuic »

F-n vad fin den ser ut att vara! :) Gillar insidan! Men ska du inte av med dörrsidorna också? :)
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

andersgrahne
S-Poster

#6 Post by andersgrahne »

M.Kuic wrote:F-n vad fin den ser ut att vara! :) Gillar insidan! Men ska du inte av med dörrsidorna också? :)
Tack!
Jo, jag funderade på det i somras när de väl var av. Men jag vet inte, man sparar kanske bara ngt kilo per dörr.
Hmmm, men du kanske har rätt, kanske struntar i att montera dit dem igen i höst/vinter efter att glasfiberskärmarna är monterade (och dörrsidorna ändå är av).
Mindre jobb->mindre vikt :D

M.Kuic
S-Poster

#7 Post by M.Kuic »

andersgrahne wrote:
M.Kuic wrote:F-n vad fin den ser ut att vara! :) Gillar insidan! Men ska du inte av med dörrsidorna också? :)
Tack!
Jo, jag funderade på det i somras när de väl var av. Men jag vet inte, man sparar kanske bara ngt kilo per dörr.
Hmmm, men du kanske har rätt, kanske struntar i att montera dit dem igen i höst/vinter efter att glasfiberskärmarna är monterade (och dörrsidorna ändå är av).
Mindre jobb->mindre vikt :D

:)

Tänkte som du förut när det gäller dörrsidorna, att det knappat sparar vikt eller så.

Jag själv tog bort dom mest för att få ett mer race-anpassat stuk på bilen, den mindre vikten är en bonus och ett kg här och där blir mycket i slutändan, jag lovar :) Och sen är de mindre att laga eller pilla på som kan gå sönder! hehe

Sen om de inte känns rätt så går de ju alltid att sätta dit sen :p
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

gurra
Sponsor

#8 Post by gurra »

Fin bil, precis rätt utrustnung :)
Har du fler bilder på hur vingen är fäst? Har en GT2-vinge liggandes och klurar på lite olika alternativ att sätta fast den.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

andersgrahne
S-Poster

#9 Post by andersgrahne »

gurra wrote:Fin bil, precis rätt utrustnung :)
Har du fler bilder på hur vingen är fäst? Har en GT2-vinge liggandes och klurar på lite olika alternativ att sätta fast den.
Ja, faktiskt har jag det eftersom jag just förstärkte det fästet i somras.
(hmmm, syns också hur skitig bilen var...) :oops:

Det är gjort i glasfiber som är format efter bakrutan och sedan vikt rakt upp mot vingen. Sitter med två eller tre dolda skruvar under plåten.

Jag kan reglera vinkeln på vingen med de två bultar som finns i överkant av fästet.

Men konstruktionen var inte klockren, glasfibern sviktade och glappade vid höga hastigheter då den skulle börja ge verkan.
Den modifiering jag gjorde i somras var att borra hål och dra en bult genom både glasfiber och lexanrutan (med stora alu-brickor, gummipackningar och silikonlim).
Den får kanske inga skönhetspris, men nu sitter den fast, inget svikt alls.

Jag har för mig att jag sett liknande konstruktion på några andra kärror här på 944, fast de var snyggare gjorda.

Highway
Addict
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994

#10 Post by Highway »

aha det var dig jag såg på Mantorp den 12 då i R2 gruppen,, den ser ut att riktigt bra och det r inte utan att man saknar min galma 968cs för det är verkligen fantastiskt bra bilar :D
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

andersgrahne
S-Poster

#11 Post by andersgrahne »

Highway wrote:aha det var dig jag såg på Mantorp den 12 då i R2 gruppen,, den ser ut att riktigt bra och det r inte utan att man saknar min galma 968cs för det är verkligen fantastiskt bra bilar :D
Det stämmer nog :D Det var en riktigt rolig dag!

Men din grymt fin Badanka borde väl kompensera 968- saknaden och lite mer därtill? Har ägt en 964 RS i ett tidigare liv, iofs en trevlig bil men körglädjen står inte i paritet med de osannolika priserna på RS- modellerna.
Det gör din ombyggda C2 klockren! I like! :d=:

Highway
Addict
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994

#12 Post by Highway »

andersgrahne wrote:
Highway wrote:aha det var dig jag såg på Mantorp den 12 då i R2 gruppen,, den ser ut att riktigt bra och det r inte utan att man saknar min galma 968cs för det är verkligen fantastiskt bra bilar :D
Det stämmer nog :D Det var en riktigt rolig dag!

Men din grymt fin Badanka borde väl kompensera 968- saknaden och lite mer därtill? Har ägt en 964 RS i ett tidigare liv, iofs en trevlig bil men körglädjen står inte i paritet med de osannolika priserna på RS- modellerna.
Det gör din ombyggda C2 klockren! I like! :d=:
Jo 993:an är grymt trevlig och nu skall det bli kul att testa den med ett riktigt hårt chassie, håller med om att RS priserna blivit astronomiska och det gör ju att om man hade haft en äkta att man inte hade vågat köra den.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

andersgrahne
S-Poster

#13 Post by andersgrahne »

Efter en solig dag på Gelleråsen med nya PFC01- belägg verkar det som bromsvätskan kokar efter ca 10 varv. Pedalen gick i botten. :shock: Mycket otrevligt. Tur att man fick en förvarning i småkurvorna innan långa rakan. När sedan bromsarna kylts ner blev systemet stumt igen. Inget flex. Super Blue Racing skall inhandlas.
Dessutom droppade det lite bromsvätska från expansionskärlet (såg det ut som). Jag tror att jag hade för mycket bromsvätska eftersom jag har pressat tillbaka oken för att få plats med de nya bromsklotsarna, så när vätskan kokade expanderade den ännu mer och rann över.
Tack Torbjörn för lån av domkraft och pallbock!

Bortsett från den lilla broms- händelsen gick det fint att köra, dock inte så många varv. Bilen är riktigt snabb på en lite kurvigare bana som Gelleråsen jämfört med Mantorp.
Det finns givetvis alltid saker på "wish-list" som förhoppningsvis skall bockas av allt eftersom.

qvisfr
Turbo-Poster

#14 Post by qvisfr »

En bil i min smak!!!

Tummen upp!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

andersgrahne
S-Poster